Wanneer paard met pensioen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yvonn85

Re: Wanneer paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:50

Ik vind dit een goede vraag... Op de manege waar ik rijd staan twee pony's van 32 en 33 die nog tijdens wat ponylessen meelopen en verder de hele dag op stal staan. Ik vind 't eigenlijk best zielig, ze hebben hun hele leventje gewerkt en krijgen nu nog geen rust. Maar als je goed naar de pony's kijkt zie je dat ze nog behoorlijk actief zijn (zelfs zo actief dat de jonge pony's bij ze achter blijven). Misschien is het wel goed dat ze af en toe nog een beetje mee kunnen doen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:06

Ik ben ervan overtuigd dat er weinig paarden zijn die het echt goed doen of het leuk vinden op rust!

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:08

Mijn pony is met 27 jaar met pensioen gegaan.Als ik aan het rijden was met mijn paard in de bak dan kwam hij soms nog wel vrolijk mee doen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:11

Mijn half-arabier is met ongeveer 27 jaar met pensioen gegaan. Ze had genoeg van het werk in de bak (ging lopen vervelen, of juist stilstaan). Buiten vond ze nog wel leuk, en daar heb ik haar ook nog een tijdje regelmatig gereden. Doordat ik mijn paard steeds meer en langer ging rijden, ben ik haar gaan afbouwen, ze was er gewoon klaar mee. Nu gaat ze (30 jaar) nog af en toe mee het bos in. Als ik echter een dag later weer met het zadel kom, heeft ze er totaal geen zin in, en verzet geen stap.... Kom ik na een week, dan is het oortjes naar voren en gaan met die banaan Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:12

Onze oudere merrie is 21 maar voelt zich nog 5 jaar..
Ze wilt heel graag met de jongere meegaan, maar ze kraakt aan alle kanten.
Bij de vorige eigenaar liep ze op haar 6e al ieder weekend een Z parcours..dus paar jaar geleden was ze gewoon versleten..ze wilde wel maar kon het gewoon niet meer.
Met koud en nat weer moet ze rustig aan doen, maar in de zomer voelt ze zich op en top fit.
Ze krijgt ook bijna ieder jaar een veulen, en dat houdt haar ook wel beetje jong.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:21

Als ze zelf aangeven dat ze het niet meer kunnen zou ik ze met pensioen laten gaan.
Of als ze medische klachten geven.

Ik had een verhaal gehoord over een paard en die was al 32 en ze dachten we laten hem met pensioen gaandus werd hij alleen geborsteld en aan de hand mee gestapt maar het rijden vond hij juist altijd erg leuk.
dus toen hij met pensioen ging, ging het juist slechter met hem.
Ze wisten niet waarom maar toen lieten ze er een klein kindje op rijden en hij knapte op.

Hij is op 1 maand na geen 40 geworden en ze hebben dan telkens er hele lichte mensen op laten rijden (naja rijden, meer rondjes stappen terwijl ze erop zaten) en hij heeft er altijd plezier in gehouden.

Dus daarom zou ik een paard niet zo met pensioen laten gaan ik zou als ze er nog plezier in hebben zou ik gewoon lekker doorrijden.
Maar ik zou denk ik wel als ik een paard had van 20 wel rustiger aan gaan doen dus niet top niveau rijden, maar gewoon lekker buitenritten.
En rustig rijden, zonder zadel rijden (dan kan je moeilijker intensief rijden) en ook gewoon meerdere rustdagen geven i.p.v. 1 keer per week 2 keer ofzo.

Maar laat je paard het zelf aangeven want ieder paard is verschillend.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:15

Beaux schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat er weinig paarden zijn die het echt goed doen of het leuk vinden op rust!

Nou die van mij dus wel, staat al 2 jaar met pensioen.

xQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:20

Zodra je merkt dat het paard een slechtere conditie krijgt gewoon wat minder hard trainen.
Wordt de situatie slechter dan ga kun je nog wel buitenritten doen maar gewoon in stap en af en toe pauzes.
Het is moeilijk te zeggen wanneer je, je paard met pensioen doet want bij elk paard is het anders.
Maar ik zou wel gewoon minimaal 1x per week een buitenritje doen in stap dat is ook wel goed voor het paardje.

T_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:21

Mijn paard staat nu ook op pensioen na een blessuren. Ze heeft geen pijn alleen in de sport gaat echt ni meer.
Ik zou heel graag me haar gewoon in het bos gaan wandelen en zo, maar helaas. Ze vind er geen zak aan, ze wordt helemaal heet en begint te trippelen en gek te doen Boos!
Ze staat ze dus heel lekker op de wei en wordt af en ze krijgt af en toe nog wel een schoonheidsbehandeling Tong uitsteken
Ik merk wel als ik een ander paard ga hale van de wei of ze ziet me een ander opzadelen da ze die aandacht mist.

Was wel een moeilijke beslissing om haar op pensioen te zetten, en mis het wel haar rijden. algeluk geef ze heel leuke veulens Haha! en kan ik haar nog wel lekker verwennen Bloos

Simone96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:07

Mijn verzorgpony is 25 en daar kan ik nog steeds op rijden en ze vindt t allemaal nog steeds leuk.
Een tijdje geleden is bij ons op stal een 25 jarig paard ingeslapen, omdat tie gewoon echt niet meer kon. Terwijl een ander paard van hun, die 35 is, nog steeds bereden kan worden.

zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:28

Ik heb een haflinger merrie van 24 jaar , ze heeft cushing maar dit is onder controle :)
Ze loopt nog 3/4/5 keer per week, En af en toe een wedstrijdje (western sport klasse L4)
in de zomer rijden we erg veel km buiten, ook de Eper paarden vierdaagse doen we nog makkelijk mee. :) (+/- 120 km in 4 dagen)
soms is het net een 4 jarige zo fris dat ze kan zijn.

Ik vraag met het wel eens af of ze er aan toe komt om met "pensioen" te gaan.
Ik denk als ik haar stil zet dat het net een bommetje word het niet helemaal goed gaat komen :O ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:48

Geen idee. Ik heb een 20 jarige staan die nog volop 'in de sport' loopt. De opvolger staat klaar maar deze wil niet oud worden.
Oorspronkelijk was het idee om hem echt met pensioen te sturen nu maar ik denk dat het voor mij( ik zou heel verdrietig worden van de aftakeling) en hem (hij wordt stierlijk vervelend van niets doen) toch beter is om een bijrijder te zoeken oid.

Bepalen wanneer genoeg genoeg is zal wel moeilijk worden. Het is nooit een echt harde werker geweest en hij kon als jong paard al doen alsof alles hem teveel was (bij 'saai' werk) Ik denk dat pas als hij geen zin meer heeft in eventing dat hij dan echt zijn zadel aan de wilgen mag hangen. Dát heeft hij altijd leuk gevonden.
Een hartslagmeter helpt mij wel heel erg om te bepalen of hij iets ook echt zwaar vind. Zolang dat ding nog normale waarden laat zien bij arbeid ken ik geen genade.

Het zou mij niet al te veel verbazen als hij nog lekker een jaar of 4 door loopt en nog op (lager niveau) wedstrijden blijft lopen.

@vala: ik heb met die van mij nog succesvol ons Z2 bebuut gemaakt op 20 jarige leeftijd. Why not?
Keertje hartslagmeter er om om te bekijken of conditie/pijn een rol spelen. Die van mij gaat nog steeds mee naar eventing wedstrijden: 2 uur op de trailer, dressuurproefje, springparcours, voluit in de cross en dan weer 2 uur op de trailer. Geen centje pijn.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:28

Met wedstrijden ben ik gestopt toen hij 20 was. Nog wel actief door gereden tot 23. Nu is hij een half jaartje met pre-pensioen.
Dat betekent buitenritjes, stapritjes, max half uurtje bakwerk.
Geen zin? Dan stop ik en doe waar hij wel zin in heeft. Ong 5 dgen per week rijden, verder wandelen of grondwerk.

Echt met pensioen gaat hij niet, hij heeft nog veel plezier erin. Is dat weg, dan denk ook dat het tijd is om hem in te slapen.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:40

ik vind dat een paard pensioen krijgt als hij het werken niet meer leuk vindt of niet meer kan. zolang hij nog sterk genoeg is om nog even lekker mee te rijden, vooral niet stoppen. een paard roest (net als een mens) zo vast :P Mijn verzorgpaard is al 22, maar vindt het nog geweldig om nog even lekker rond te hobbelen.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:52

Ik heb een 28 jarige staan en die geniet nog vol op van een stevig buitenritje. We stappen zelden. We rijden nog 3 keer in de week en geniet er nog vol op. Soms pakken We de trailer en gaan We er lekker op uit. Rust roest!

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 08:15

Wij hebben Remy van manege poelenburg over genomen omdat hij met 22ste met pensioen ging. Maar hij smeekt bijna om af en toe gereden te worden, hij geniet daar zo van. Ik denk dat pensioen niet altijd hoeft te betekenen dat er niet meer op gereden word, maar de frequentie en inspanning verminderen wel. Maar paarden van 32 die nog manege lessen lopen vind ik toch niet zo tof!

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 08:34

Mijn stalgenootje rijdt haar 33-jarige pony nog minstens 1 keer per week in het bos en verder af en toe longeren en wandelen. Pony ziet overiges top uit, wordt alleen nu wel een stuk grijzer :D

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 23:28

Denk ook dat het aan het paard ligt.. Vriendin van me heeft een paard van nu 35, die enorm geniet van bosritten. Hij heeft alleen een slecht gebit dus eet voornamelijk vloeibaar voedsel, maar vindt lekker buitenzijden nog heerlijk. Ze rijden geen uren meer en het is niet meer heel snel en veel maar ze gaan toch wel 1 of 2x per week het bos in.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 00:08

Hier een 14 jarige die nu een half jaar echt met pensioen is, daarvoor ruim twee jaar op actief pensioen (dus nog wel buitenrijden).
Geboren met baggere hoefkatrol in zijn voorbenen, nu ook artrose in het achterbeen. Loopt op de wei nog rad, maar buitenritten is te veel. Was bang dat rust zou roesten maar tot zover valt het mee.

Hij vindt het wel prima, gewoon dagelijks aandacht zoals altijd en lekker in een (kleine) kudde rondscharrelen. Zolang dat het geval is is het prima, zodra hij kreupel of ongelukkig wordt is het klaar.

brittms

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 22:33

Ik denk dat een paar dat zelf aangeeft,

mijn shetlander van 20 liep wekelijks met 2 meisjes lesjes, maar op een gegeven moment begon hij er niet echt plezier meer in te hebben en begon die ook onregelmatig te lopen, dit was voor ons een teken dat hij lekker met pensioen mocht en lekker de wei op en niet meer 'werken' :)

jordal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:36

Die van mij is sinds dir jaar wandelpony geworden. Na een flinke verstapping dit voorjaar was hij kreupel en zat het in zijn rug niet lekker. Nu loopt hij eigenlijk heel goed maar zie de noodzaak van rijden niet meer in. Tuurlijk mis ik het af en toe wel maar samen wandelen is ook heerlijk. Hij is nu 27 en op zijn 17de op de foto gezet en daar was toen al behoorlijke artrose op te zien. Na nog jaren lekker gereden te hebben met steeds rekening houdend met zijn artrose is nu nu tijd voor wandelen en grondwerk. Af en toe stap ik nog even op hem, tijdens het wandelen in het bos en we komen een bankje tegen klim ik erop.