wanneer te heet om te rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Re: wanneer te heet om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:03

Ik vind het ook veeeel te warm! Gisteravond hadden we les, het paard loopt dan een springles met mij en een dressuurles met zijn eigenaresse..maar het paard kent echt geen grens die dendert gewoon door hoor, oortjes erop en gaaan! Dus we zijn beide eerder gestopt, gek paard! Vanavond heeft ze concour..en dan wordt het weer wat koeler geloof ik!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:09

Veel is ook afhankelijk van het paard... Met temperaturen boven de 25° staat mijn paard te suffen in de schaduw, compleet met hanglip en hangende oren, als ik de staldeur laat openstaan kruipt ze ook direct binnen in de stal (die toch wel een vijftal graden minder warm is). Dan ga ik haar niet pesten om eventjes te gaan rijden.

Mijn vroegere pony daarentegen had absoluut géén problemen met warmte.. Die liep met warm weer altijd in de wei nog vrolijk rond te draven, zweette ook amper als ik een uur springles had gehad bij temperaturen van 30°. Zij kon dan wel weer enorm slecht tegen koud/nat weer, als ze natgeregend werd en het was buiten minder dan 15°, en ze had géén deken op, dan stond ze gegarandeerd te bibberen op haar benen. Bij haar steek ik de schuld op de behoorlijke scheut arabierenbloed die erin zat..

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:09

Ik moet er echt niet aan denken met deze hitte!
Mijn pony zweet al overdreven bij de 15 graden (ze zweet heel snel, heel veel.), kan je nagaan.. dat kan ik haar niet aandoen!

merrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:12

Ik doe het mijn verzorgpony ook niet aan, ze is al wat ouder,die laat ik lekker staan vandaag Knipoog

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:11

Ik rijd vandaag ook niet maar soms moet je wat.

Als het de hele week [of langer] zulk weer is kun je 'moeílijk' 2 week niet rijden. Bij sommige paarden wil het wel maar mijn pony heeft zijn beweging nodig en blijft ook niet op conditie als ik een tijd niet rijd.

vandaag lekker zwemmen Haha!

Crelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 06:55

Hier word het vaak boven 40 graden, en het is dan echt heet. Ik vind het dan gewoon lekker om ergens tussen de paarden te zitten. Vandaag nam ik een tijdschrift, een opklapbaar stoel, en ging ik met een jaarling in de schaduw zitten. Hij probeerde van het gras te genieten, en ik zat lekker bij hem mijn tijdschrift te bekijken. Wie zegt dat je altijd moet rijden om van je paard te kunnen genieten? Haha!

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 07:07

Gisteren vond ik t echt te heet om te gaan rijden.. ik pas t rijden wel op t weer aan. Op warme dagen doe ik liever een buitenrit ipv werken in de bak.. Kijk naar mijn paard hoe t gaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 07:16

Gisteren heb ik eerst sochtens om 9 uur 2 gereden dat was prima te doen Ja
en savonds om 10 uur nog 1 lekker in de wind en schaduw was ook prima te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 07:18

Ligt aan mijn paard, niet de temperaturen. Dinsdag wezen rijden wat uit eindelijke een slofritje werd, geen zin te warm. Lekker rustig aan rijden. Terwijl een andere keer hij graag wil werken in de hitte.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:42

Het ligt ook erg aan het paard.
Ik heb zo'n "spanjaard" die met 35 graden nog in de brandende zon staat te slapen. Mijn moeders haflinger en mijn shet hebben het beide erg snel heet en die staan met dat hele warme weer stil of we doen ze 's morgen vroeg of 's avonds.
Mijn schimmel rij ik wel gewoon met de warmte, ik stap alleen tussendoor veel en rij hooguit 3 kwartier. Na het rijden douche hem wel altijd lekker.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:43

boven de 24 graden rijd ik niet...vind ik zelf helemaal niks aan want dan krijg ik het veel te warm en pony vind het ook heel zeker weten niet fijn

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:51

gister zat ik om 22.00u op het paard.Heb alleen wat basiswerk gedaan en haar daarna lekker laten rollen en onder de douche gezet.En dan te bedenken dat de manege paarden met zulk soort weer ook nog 'gewoon' net als altijd moeten werken in een hete binnenbak

Tabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:56

Boven de 24 graden rij ik overdag niet meer. Dan ga ik meestal 's avonds rond een uur of 20.00. Dan zijn de vliegenbeesten ook minder dus dat is een bijkomend voordeel.

Tracy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:57

Ik ga vanavond laat nog even rijden.. ik vind het ook veelste warm om in die hitte te rijden Clown

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:18

Boven de 20 graden vind ik te heet om te rijden. Voor het paard/pony en voor mijzelf is dat beter.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:22

Wanneer het overdag boven de 20 graden is, ga ik meestal 's avonds rijden. Ik heb zelf erg snel last van de hitte, m'n paard heeft er wat minder moeite mee. Die loopt gerust een buitenrit van 2 uur wanneer het rond de 25 graden is! Lachen Maar met zulk warm weer in de bak rijden vind ze ook 3 keer niks

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:30

Meestal als ik het echt heel heet heb, kap ik ermee. Meestal merk ik ook aan Pieta als ze het erg warm heeft, dan mag ze nog lekker in het losgooibakje zichzelf vermaken Knipoog Meestal wordt Pieta ook erg sloom als het erg warm is.

rozenmoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:46

Ik haak af bij ongeveer 27-28 graden! Ik wil wel dat mijn pony beweging krijgt, maar dan niet zo lang, een halfuurtje ofzo, of totdat ik gebakken van mn pony af pleur;)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:51

Bij temp boven de 30 rijd ik iig niet. Daaronder ligt het er een beetje aan hoe benauwd en plakkerig het is. Heb het idee dat mijn paard er niet zo heel veel last van heeft. Beetje rustig aan en na die tijd gaat ze lekker onder de douche!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:13

Bij een temp van 27C krijgen ze zeker vrij maar soms ook met lagere temp rijd ik niet,ligt eraan hoe benauwt het is.Weet ik dat een dag warm gaat worden dan zit ik rond 9 uur op mijn paard en ben uiterlijk om 11 klaar met de 2e.
Ik kan zelf slecht tegen de warmte en 1 van mijn pony's ook...ik ga dan niet zitten zeuren om te rijden hoor,soms even kort longeren maar dat is na hooguit 15 minuten ook wel bekeken Tong uitsteken

Als het echt warm en benauwt is dan staat er yoga op het programma...mogen ze de gehele dag hun lange rugspier oprekken en mediteren Haha!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:08

Goh soms rijd ik zelfs nog bij 27 graden. Ik kijk of mijn paard het aankan en ze heeft er geen moeite mee ...
Na het rijden krijgt ze dan een lauwe douche en daarna word ze nog eens afgesponds met koud water. Dan staat ze er elke keer van te genieten waarna ze daarna tevreden gaat grazen. Haha!
Ikzelf hou van die tropische temperaturen ! Zelfs om in paard te rijden dus nee geen problemen mee ...
Dus mijn antwoord is : het is te heet om te rijden als jij je er niet goed door voelt en al loopt te zweten en als je paard er ook slecht tegen kan.
Haha!

Edit: ik rijd trouwens vaak 's avonds dus dan is het al wat afgekoeld ...

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:10

als het heel warm is boven 25 graden rijd ik savonds laat of smorgens vroeg of niet ligt eraan of het ook benauwd is ed
en bij mijn stal heb ik alleen een binnenbak en helaas geen buitenbak
en de binnenbak is al warm bij 20 graden dus als het heel warm is rijd ik liever niet

Twixietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:12

Meestal poets en was ik dan alleen goed ( het is een shetlandpony ), of een ingekorte wandeling, verder doe ik dan niets speciaals zoals ik dan normaal gezien nog eens vrijheidsdressuur zou doen ofzo.

Mokkel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:16

vanaf ong 22 graden. meestal wordt het dan savonds rijden. vorige week rond een uur of 9 pas Lachen

jenny1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:14

Meestal met het warme weer rij ik of smorgens vroeg of savonds laat. Bij ons kun je dan ook echt niet overdag rijden met de beesten. En als het echt heel heet word was ik haar of iets dergelijks maar rijden doe ik dan eigenlijk niet.