Hoeveel mag mijn mazda trekken? Domme vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

Re: Hoeveel mag mijn mazda trekken? Domme vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:12

blackstar schreef:
Yarrah, ik denk dat jouw 626 jonger is dan die van de TS. Ik denk zelf dat jij een 626 GF of GW heeft. Ik heb zelf een GE gehad en die trok makkelijk de trailer, deze mocht 1350 kg hebben. Maar een GD is een oudere die minder mag trekken.

Nee, hoor mijn eerste Mazda een 626 uit 1992 mocht ook al 1500 kilo trekken. Mijn huidige uit 1998 mag nog steeds 1500 trekken en de nieuwste idem dito. Nogmaals ik heb het over de 2 liter versie. De 1.8 mag maar 1300 kilo trekken.

Vrolijke groetjes,

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 14:01

Heb blijkbaar een grote discussie op het Duitse Mazda forum veroorzaakt. Heb dus een Mazda 323 die een geremde lading van 1200 kilo trekken mag. De auto heeft een gewicht van 1150 kilo. Nu gaat de discussie verder als volgt: theoretisch zou ik dus een trailer met gewicht van 550 kilo met een paard van 510 kilo kunnen ttekken, zou ik zeggen. Maar nu zei iemand op het forum, dat ik nooit meer mag trekken dan de zulässige Gesamtgewicht van de trailer (dus maximale toegestane gezamenlijke gewicht van trailer en lading). Stel dat deze zulässige gesamtgewicht van de trailer 1300 kilo is, zou ik nog niet mee mogen rijden, al is de trailer leeg en weegt dus 550 kilo. Dit lijkt me onwaarschijnlijk..... wacht deze discussie nog af.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:27

hahaha, gaat eigenlijk net zoals hier op bokt zeker Lachen maar weinig mensen die echt de regels weten... als je eruit bent kan het misschien in de sticky erbij?

kun je je instructeur niet eens bellen en vragen hoe het zit, je hebt toch net je rijbewijs gehaald of is dat in NL gehaald?

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:48

Ik snap niet dat iedereen zo moeilijk doet.. alles staat gewoon op de kentekenbewijzen..

Het gewicht dat je auto mag trekken staat erop en je moet altijd uit gaan van het maximale laadvermogen van de aanhanger, wat ook het het kentekenbewijs staat..

Geen ge prutsmuts met wat weegt mijn paard, kijk gewoon wat er op de kentekens staat!
Ik neem aan dat je je paard veilig wilt vervoeren, geen ongelukken wilt veroorzaken of met een onverantwoordelijke combinatie de weg op wilt gaan.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 06:18

cissy schreef:
hahaha, gaat eigenlijk net zoals hier op bokt zeker Lachen maar weinig mensen die echt de regels weten... als je eruit bent kan het misschien in de sticky erbij?

kun je je instructeur niet eens bellen en vragen hoe het zit, je hebt toch net je rijbewijs gehaald of is dat in NL gehaald?

Ik ga mijn instructeur inderdaad bellen, heel goed idee! Is gewoon prachtig deze discussies, want iedereen heeft weer een andere mening, kan ik hir bij een wtenschappelijk essay overschrijven

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 06:19

Stacy S schreef:
Ik snap niet dat iedereen zo moeilijk doet.. alles staat gewoon op de kentekenbewijzen..

Het gewicht dat je auto mag trekken staat erop en je moet altijd uit gaan van het maximale laadvermogen van de aanhanger, wat ook het het kentekenbewijs staat..

Geen ge prutsmuts met wat weegt mijn paard, kijk gewoon wat er op de kentekens staat!
Ik neem aan dat je je paard veilig wilt vervoeren, geen ongelukken wilt veroorzaken of met een onverantwoordelijke combinatie de weg op wilt gaan.

Ja, je hebt gelijk, maar het lijkt me toch goed om te weten hoeveel mijn paard weegt, zodat ik niert over het maximale laadvermogen heen kom.

De discussie op het mazda forum gaat ook in de richting, dat je altijd uit moet gaan van het maximale laadvermogen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 07:04

ik kijk nooit op de papieren of ik iets wel of niet mag trekken........ Iedere jan boeren eikel begrijpt dat er geen lichtgewicht auto'tje voor een zware aanhanger kan....... of ben ik nou gek?

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 07:19

Het is echt zo makkelijk, indien je je rijbwijzen E achter B hebt. (Alleen B, kijk dan in de faq)

A) je mag nooit meer trekken in echte kg dan je voertuig technisch mag trekken. Dit gewicht staat aangegeven op je kenteken bewijs.
B) Hierbij 1 ding in de gaten houden, en dat is waar de verwarring ontstaat, dat is het maximale treingewicht. Sommige auto's hebben een maximaal treingewicht wat kleiner is dan de optelling van de maximaal toelaatbare massa van de auto (leeggewicht + laadvermogen van de auto) en het maximaal te trekken gewicht.

Renault, bijvoorbeeld fopt je ermee.
Bv. Renault Type X, eigengewicht 1250kg, maximaal toelaatbaar gewicht 1750kg. Maximaal trekgewicht 1250kg. Op het typeplaatje en in het boekje staat dan ineens genoemd, maximaal treingewicht 2800kg. Dit betekent dat je dus bij volle belading van je auto = 1750kg, maar een aanhanger van 1050kg mag trekken ipv de 1200kg die je zou denken.

Hoe dat dus zit bij je Mazda 323, weet ik niet. Controleer je type plaatje voor het maximale treingewicht.
Maar ik zou zeker willen zijn dat ik niet te veel gewicht aan de haak zou hebben. Weegbrug dus

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 07:22

jwoltmanelp schreef:
Heb blijkbaar een grote discussie op het Duitse Mazda forum veroorzaakt. Heb dus een Mazda 323 die een geremde lading van 1200 kilo trekken mag. De auto heeft een gewicht van 1150 kilo. Nu gaat de discussie verder als volgt: theoretisch zou ik dus een trailer met gewicht van 550 kilo met een paard van 510 kilo kunnen ttekken, zou ik zeggen. Maar nu zei iemand op het forum, dat ik nooit meer mag trekken dan de zulässige Gesamtgewicht van de trailer (dus maximale toegestane gezamenlijke gewicht van trailer en lading). Stel dat deze zulässige gesamtgewicht van de trailer 1300 kilo is, zou ik nog niet mee mogen rijden, al is de trailer leeg en weegt dus 550 kilo. Dit lijkt me onwaarschijnlijk..... wacht deze discussie nog af.

Dat heet gewoon Duitse wetgeving en die hebben ongtwijfeld de tegenhanger van het Nederlandse art 15 uit het regelement rijbewijzen..........
cissy schreef:

Dat zal daar niet anders zijn dan hier. Het gros heeft geen flauw idee waar het over gaat en veroorzaakt daarmee de meest idiote paniek bij anderen.......

@sdi: pas op, we hebben het hier ook over Duitsland. Daar zijn een aantal zaken "nogal anders" geregeld.
Wat NL betreft "vergeet" je even te wijzen op de kogeldruk, dat is dat andere ondergeschoven kind.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 07:45

Stacy S, er staat niet altijd op het kenteken wat het voertuig geremd en ongeremd mag trekken. Vooral bij oude auto's is dit zo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 07:45

blackstar schreef:
Stacy S, er staat niet altijd op het kenteken wat het voertuig geremd en ongeremd mag trekken. Vooral bij oude auto's is dit zo.

Als er niks op het kenteken staat, mag er ook niks aanhangen!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 07:47

Ben ik het niet mee eens. Op het kenteken van mijn oude Seat Cordoba met originele trekhaak stond ook niks. De gegevens opgevraagd en deze auto mag 900 kg trekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 07:59

blackstar schreef:
Ben ik het niet mee eens. Op het kenteken van mijn oude Seat Cordoba met originele trekhaak stond ook niks. De gegevens opgevraagd en deze auto mag 900 kg trekken.

Dat zal oom agent worst wezen. Als er niks op het kenteken staat, mag er niks aan hangen. Eerst papieren in orde, dan pas een trailer eraan en dat geldt ook voor het kentekenbewijs.
Als jij die 900kg wil trekken met die Cordoba, dan zul je eerst de papieren bij de RDW moeten inleveren met het verzoek de trekhaak te vermelden; daarna mag je er 900kg aan hangen.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:03

Ga dat nu niet meer doen, aangezien die auto allang verkocht is. Weer wat geleerd vandaag.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:50

KiWiKo schreef:
ik kijk nooit op de papieren of ik iets wel of niet mag trekken........ Iedere jan boeren eikel begrijpt dat er geen lichtgewicht auto'tje voor een zware aanhanger kan....... of ben ik nou gek?

Je hebt er hele gekke mensen tussen lopen Kiwiko, je wilt niet weten wat mijn pa zoal onderweg tegen komt

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:52

Rianneke schreef:
Ziolette schreef:
Idd, mijn Mazda woog nog geen 950 kg maar mocht er 1200 trekken en je zit echt niet lekker in zo'n klein ding met een paard erachter

je hebt ook zo weinig meer te vertellen als je bijv plots vol moet remmen!

tegenwoord moet het trekkende voertuig meer wegen dan de aanhanger... Ik heb mn BE dinsdag gehaald Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:33

Silly_Woman schreef:
Rianneke schreef:
je hebt ook zo weinig meer te vertellen als je bijv plots vol moet remmen!

tegenwoord moet het trekkende voertuig meer wegen dan de aanhanger... Ik heb mn BE dinsdag gehaald Haha!

Op basis van welk wetsartikel? Wat jouw rijschool verteld en hoe dat weer begrepen wordt zal me worst wezen; wetsartikelen graag. art 15 van het regelement rijbewijzen is nog steeds niet veranderd en dat zou toch wel het eerste artikel zijn waar dat veranderd.........

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 07:18

Silly_Woman schreef:

Dat is dus absoluut niet waar!!!
Mijn mazda weegt 1140 kilo, maar mag 1500 kilo trekken.
Of bedoel je een lege aanhanger?

Als je een tweepaard trailer hebt met een brutogewicht van 2000 kilo betekent dat je een auto moet hebben die 2000 kilo weegt? Dan mogen er een hele hoop combinaties niet meer op de weg rijden.

Nee, je instructeur zit er ver naast of jij hebt het niet helemaal goed begrepen.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:23

Ook hier, niet waar. De mijne weegt 1600 kg en mag 2800 kg trekken. Mijn vroegere mazda 626 1.8i-16V woog 1140 en mocht 1350 kg trekken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:26

Citaat:
Nee, je instructeur zit er ver naast of jij hebt het niet helemaal goed begrepen.
ik denk het laatste.
dat je BE hebt gehaald wil nog niet zeggen dat je ook de regels begrijpt, gezien het aantal topics dat nog steeds hierover verschijnt en de uitspraken van diverse mensen lijkt me dat helemaal niet vreemd Lachen

Het is overigens in de toekomst wel de bedoeling dat ze zo'n soort regel gaan maken, maar zover is het nog lang niet.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 08:45

Nou die man zei toch echt letterlijk dat je aanhanger niet zwaarder magh zijn dan de auto waarin je rijd.. wacht ik pak het blaadje even;

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 08:57

Ok ik typ alles even over:

Welke aanhanger welk rijbewijs?

Het maximale gewicht van de aanhanger die je met je voertuig mag trekken is aan een aantal regels gebonden. De wet praat over de maximum toegestane massa. Dit wil zeggen: het gewicht van de aanhanger zelf plus het toegestane laadvermogen van die aanhanger. Of je nu met een volle of een lege aanhanger rijdt, maakt voor de wet dus niet uit.

Het onderscheid wat je verder meot maken is:
*Is de toegestane massa van de aanhanegr lichter dan 750 kg.
* Is de toegestane massa van de aanhanger zwaarder dan 750 kg.
Verder is uiteindelijk het ledig gewicht van het trekkende voertuig van belang.

Als de toegestane massa van een aanhanger lichter is dan 750 kg, dan mag deze aanhanger met rijbewijs B door iedere personenauto getrokken worden, ongeacht het gewicht van die auto. Dus..... als je auto maar 600 kg. weegt, mag je toch de aanhanger incl. laadvermogen tot een gewicht van bijvoorbeeld 749 trekken.

Is de toegestane massa van de aanhaner zwaarden dan 750, dan wordt het rekenen. Standaard moet je onthouden:
* De toegestane massa van de aanhanger mag niet zwaarder zijn dan het ledig gewicht van de trekkende auto
*Het gewicht van de aanhanger zelf plus de auto, mag niet zwaarder zijn dan 3500 kg.

Voorbeeltabelletje:"

Gewicht auto: 600 kg --> Massa Aanhanger: 749 --> Rijbewijs B
Gewicht auto: 600 kg --> Massa aanhanger: 751 --> Rijbewijs BE
Gewicht auto: 1500 kg --> Massa aanhanger: 1499 --> Rijbewijs B(aanhanger lichter, totaal 2999 kg)
Gewicht auto: 1800 kg --> Massa aanhanger: 1750 --> (aanhanger lichter, maar 3550 kg) Rijbewijs BE

Maarruh hoop dat t zo duidelijk is, heb t compleet over getypt...

Toedlz!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 14:11

Silly_Woman schreef:
Ok ik typ alles even over:

Welke aanhanger welk rijbewijs?

Is de toegestane massa van de aanhaner zwaarden dan 750, dan wordt het rekenen. Standaard moet je onthouden:
* De toegestane massa van de aanhanger mag niet zwaarder zijn dan het ledig gewicht van de trekkende auto
*Het gewicht van de aanhanger zelf plus de auto, mag niet zwaarder zijn dan 3500 kg.

Lieve schat, die verhandeling geldt voor rijbewijs B, alleen "vergeet" je dat er even bij te vermelden.
Als een aanhanger daadwerkelijk nooit zwaarder zou mogen zijn als de auto, welk nut heeft het dan om in een kenteken te vermelden dat een auto (2000kg leeggewicht) 4000kg aan de haak mag hebben?????

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 15:10

KiWiKo schreef:

Nou misschien wel. Zo heeft een collega van me een opel omega gekocht (jaren terug). Dat is een grote auto en omdat de vorige eigenaar er ook trailers mee trok is hij ervan uit gegaan dat het wel goed zat. Maar die bleek maar 1100 kilo te mogen trekken....... Dus goed in de papieren kijken kan nooit kwaad.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 06:50

Ik ga proberen deze week mijn rij-instructeur te bellen,w aar ik mijn rijbewijs heb gehaald om te kijekn wat hij zegt. Na alle discussies, kan ik wel een proefschrijft hierover gaan schrijven. Met mijn Mazda3 zal ik geen trailer gaan trekken, omdat het gewoon niet verstandig is, maar ik wil wel weten hoe de regels in elkaar zitten