Jullie mening! 2,5 jarige - longeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Jullie mening! 2,5 jarige - longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:24

Longeren is een erg zware belasting voor spieren, pezen en gewrichten omdat je op een cirkel werkt. Met een 3 jarig paard moet je al erg oppassen dat je het maar heel kort en niet te intensief doet. Een 2 jarige zou ik dus nooit longeren. Ik snap ook werkelijk niet wat voor zin het zou hebben.
Wandelen daarentegen is alleen maar goed. Verder zou ik met grondwerk e.d. ook nog even wachten. Dat is geestelijk best zwaar. Als je pony aan een halster mee kan lopen, voetjes e.d. kan geven vind ik dat zat voor een 2 jarige.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 16:52

Maar een paard leren meewandelen is ook al een soort grondwerk.
Dit doen ze tenslotte niet automatisch.
Daarnaast wil ik ook niet (Wanneer we aan de wandel zijn) dat hij door me heen dendert of me het gras in trekt. Ik wil ook niet dat hij op de meter stil gaat staan om eens uitgebreid van het uitzicht te gaan genieten. Oftewel hij moet leren te volgen.

Als hij 1-maal braaf loopt, komt er ook een punt dat je moet stoppen. De rem moet je dus ook leren. Hier wil je ook niet dat hij door dendert.

Bij wandelen komt dus, naar mijn idee, toch automatisch grondwerk kijken.

Ik zie wandelen eigenlijk als spelender wijs grondwerk doen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:02

Er is longeren en longeren. Ik heb mijn paard vroeg geleerd (2 jaar) wat longeren is, omdat ik het handig vond dat ze commando's als "stap", "draf" en (veel later natuurlijk) "galop" al leerde. Maar er is heel veel verschil in je paard te leren om op een commando aan te draven, dan datzelfde paard een half uur rondjes te laten draven. Het eerste heb ik dus wel gedaan, dan deed ik 5 minuutjes wat commando's oefenen, maar het tweede absoluut niet omdat ik dat inderdaad te belastend vond voor de gewrichten en spieren. Van die paar rondjes draven per week is mijn paard echt niet slechter geworden hoor! Vanaf 3 jaar heb ik haar heel rustig aan gewoon beleerd, en met "rustig aan" bedoel ik in het begin echt alleen maar even zitten en knuffelen en er weer af. Wat later 5 minuutjes stappen en er weer af als ze dat braaf deed. Echt rijden zijn we pas gaan doen vanaf 3,5 en dan alleen nog maar in stap en meestal met een heel licht iemand erop (35 kg). En inderdaad vooral rechtuit, buiten.

Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik het zo gedaan heb, toen ik eenmaal echt aan inrijden toe was kende ze het commando stap en stilstaan en draf al heel goed, en dat kwam heel goed van pas. Ze begreep ook veel beter dat ze netjes moest stilstaan als ik op ging stappen, dat kende ze al heel goed van't borstelen en dergelijke.

Ik zou zeggen, hou je hoofd er gewoon goed bij, realiseer je dat je paard met 2 - 3 nog erg jong is, sommige dingen snappen ze gewoon nog niet en sommige dingen kunnen ze niet aan (wandelen en danvan het terrein af kan al een hele uitdaging zijn). Maar als je daar rekening mee houdt kun je ze al best dingen leren. Een moeder leert haar veulen toch ook van alles en nog wat? Dus grondwerk kan sowieso wel met een 2 of 3-jarige.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:06

@ hannahFrouk: wat jij beschrijft kun je ook in een gewone bak, zonder longeerlijn eraan doen. Dan loopt het paard zelf en wordt het niet continu in een rondje gedwongen. Juist dat rondje is belastend. In een 20x40 bak kunnen ze hele stukken rechtuit.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:08

KiWiKo schreef:
nou een tweejarige hoort gewoon bij zijn vriendjes, ooms en tantes op het land Lachen

wel goed lezen he kimmie Knipoog

en idd longeren met jonge paarden erg op letten dat je de volte's niet te krap maakt

gr

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:09

Ik ga mee met HannahFrouk.
Wat is longeren? Kort aan een halster enkele commando's aanleren (die bijvoorbeeld erg handig zijn als je draf moet laten zien voor de dierenarts bij een beenwond)? of langere tijd rondjes laten lopen?
Het eerste is wat ik doe met mijn bijna driejarige, het tweede daar wacht ik zeker nog een half jaar mee!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:20

Jibbel schreef:
@ hannahFrouk: wat jij beschrijft kun je ook in een gewone bak, zonder longeerlijn eraan doen. Dan loopt het paard zelf en wordt het niet continu in een rondje gedwongen. Juist dat rondje is belastend. In een 20x40 bak kunnen ze hele stukken rechtuit.

Ja dat kan inderdaad ook los (deden wij ook wel trouwens). We hebben ook wel grondwerkoefeningetjes gedaan toen.
Het ging er mij om dat "longeren" vaak zo zwaar gezien wordt, alsof je dan altijd je paard 30 minuten lang voluit rondjes laat draven (met bijzet haha Clown ). Maar als je een 2,5 jarige een half of heel rondje heel rustig laat draven alleen maar om het commando "draf" aan te leren, dan vind ik dat totaal iets anders. DAt hoeft nog niet eens in een cirkel. En 5 of 10 minuten rustig rondjes stappen aan een ruim touw of leren meewandelen, vind ik ook helemaal niet verkeerd.

Tis alleen wel zo dat de aandachtsspanne van een heel jong paard heel kort is. Ik vind dus wel dat je daar erg rekening mee moet houden. Het moet een beetje spelen blijven, je bent al snel te streng omdat ze dingen nog maar heel slecht kunnen behappen. Net als een kind van 3, die kun je niet vragen om een kwartier uur doodstil op de stoel te zitten, maar misschien wel 5 seconden. Mijn paard hoefde dan altijd maar 1 dingetje even te doen, b.v. 3 keer netjes aandraven en dan weer netjes terug naar stap. Als ze dat dan goed deed - en dat is eigenlijk nooit een probleem geweest omdat ik altijd zorgde dat ik haar niet overvroeg - kreeg ze royaal beloning en dan ging ze gelijk weer los van dat touw. Dat duurde dan soms maar 5 minuten. Zo leerde ze heel goed dat er moment waren waarop je eventjes goed moest luisteren. Heb daar alleen maar voordeel van gehad en belastend vind ik dat echt niet hoor!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:22

verania schreef:
KiWiKo schreef:
nou een tweejarige hoort gewoon bij zijn vriendjes, ooms en tantes op het land Lachen

wel goed lezen he kimmie Knipoog

en idd longeren met jonge paarden erg op letten dat je de volte's niet te krap maakt

gr

Ik bedoel dat je met een 2 jarige gewoon nog helemaal niks moet doen Haha! Haha! gewoon lekker laten lopen dat dier, hij mag nog heel zijn leven aan de bak

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:23

HannahFrouk schreef:
Jibbel schreef:

Ja dat kan inderdaad ook los (deden wij ook wel trouwens). We hebben ook wel grondwerkoefeningetjes gedaan toen.
Het ging er mij om dat "longeren" vaak zo zwaar gezien wordt, alsof je dan altijd je paard 30 minuten lang voluit rondjes laat draven (met bijzet haha Clown ). Maar als je een 2,5 jarige een half of heel rondje heel rustig laat draven alleen maar om het commando "draf" aan te leren, dan vind ik dat totaal iets anders. DAt hoeft nog niet eens in een cirkel. En 5 of 10 minuten rustig rondjes stappen aan een ruim touw of leren meewandelen, vind ik ook helemaal niet verkeerd.

Tis alleen wel zo dat de aandachtsspanne van een heel jong paard heel kort is. Ik vind dus wel dat je daar erg rekening mee moet houden. Het moet een beetje spelen blijven, je bent al snel te streng omdat ze dingen nog maar heel slecht kunnen behappen. Net als een kind van 3, die kun je niet vragen om een kwartier uur doodstil op de stoel te zitten, maar misschien wel 5 seconden. Mijn paard hoefde dan altijd maar 1 dingetje even te doen, b.v. 3 keer netjes aandraven en dan weer netjes terug naar stap. Als ze dat dan goed deed - en dat is eigenlijk nooit een probleem geweest omdat ik altijd zorgde dat ik haar niet overvroeg - kreeg ze royaal beloning en dan ging ze gelijk weer los van dat touw. Dat duurde dan soms maar 5 minuten. Zo leerde ze heel goed dat er moment waren waarop je eventjes goed moest luisteren. Heb daar alleen maar voordeel van gehad en belastend vind ik dat echt niet hoor!

Jep, helemaal mee eens! Haha!

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:25

ik zou ook idd nog niet veel doen,
al weet ik wel dat het in sommige gevallen erg handig is dat er wel vast wat gedaan is,
en longeren ja idd geen bijzet gewoon een beetje lolmaken in de ronte,

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 07:46

Citaat:
inderdaad.. ik de wei leren de jonge paarden het meeste..

Dingen als bv. voetjes geven, leren ze echt niet op de wei hoor! Haha!

Citaat:
Ik bedoel dat je met een 2 jarige gewoon nog helemaal niks moet doen Haha! Haha! gewoon lekker laten lopen dat dier, hij mag nog heel zijn leven aan de bak

Ik ben het niet met je eens, en zo velen met jou.

Even een voorbeeldje, toen ik de pony net een paar weken had heeft hij een flink diepe wond opgelopen aan zijn been. Arts moest komen en hij moest gehecht worden, en zo ook 2 dagen achter elkaar antibiotica spuiten en 4 dagen spuiten in zijn mond. Je raad het al.... 1 grote paniek. We moesten met zijn drie-en aan m hangen, 1 aan het ene oor andere aan zijn andere oor 1 aan het halster. (praam accepteerde hij ook niet) Dit omdat de pony helemaal niks gewend was, nog nooit echt in handen is geweest.
Dit vind ik veel minder eerlijk tegenover het paard dan wanneer hij al een beetje handmak was geweest en bv al gewend zou zijn aan poetsen. Nu heeft hij direct een slechte ervaring opgelopen. Maar het kon helaas niet anders, anders was hij waarschijnlijk dood gebloed. Of had hij een nare ontsteking opgelopen.

Ben het wel met, de meeste eens, dat je wel voorzichtig rustig en met geduld met zo'n jong dier om moet gaan. Het is snel veel informatie. Ik probeer hem spelender het 1 en ander bij te brengen. Gemiddeld ben ik 45 minuten per dag met hem bezig,(incl. knuffelen en poetsen) de rest van de dag staat hij op de wei met 3 andere paarden. ongeveer om de dag maak ik een wandelingetjes, de andere dag alleen beetje poetsen. En soms ook wel eens een paar dagen achter elkaar alleen maar poetsen. Dit vindt hij overigens heerlijk! Dan gaat hij op rust staan, en laat alles lekker hangen Tong uitsteken Heb echt het idee dat ik hem er een plezier mee doe.
En hij moet bv binnenkort echt naar de smid, dus voetjes leren geven is tegenwoordig dagelijk kost.....
Maar ben tot nu toe snel tevreden hoor, gewoon stapje voor stapje en alles uitgebreid belonen! Haha!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 07:47

Volgens mij ben je dan op deze manier goed bezig! Ja

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 07:59

Ze kunnen wel op de wei lopen, maar ze zullen toch voetjes moeten leren geven. en tis ook wel handig als ze geen angst voor dingen hebben.

dus ermee bezig moet je toch!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 08:11

okay! Dank je wel!
Ik dacht ook wel aardig bezig te zijn zo...

Maar echt beginnen met longeren is wellicht wat vroeg over 2 a 3 maanden. Ik leer hem gewoon aan de hand de termen stap en draf aan. En misschien is hij dan eerder tegen zijn derde jaar klaar voor een beetje longeer werk.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:26

CharlyBrown schreef:
Ik ben het niet met je eens, en zo velen met jou.

Even een voorbeeldje, toen ik de pony net een paar weken had heeft hij een flink diepe wond opgelopen aan zijn been. Arts moest komen en hij moest gehecht worden, en zo ook 2 dagen achter elkaar antibiotica spuiten en 4 dagen spuiten in zijn mond. Je raad het al.... 1 grote paniek. We moesten met zijn drie-en aan m hangen, 1 aan het ene oor andere aan zijn andere oor 1 aan het halster. (praam accepteerde hij ook niet) Dit omdat de pony helemaal niks gewend was, nog nooit echt in handen is geweest.
Dit vind ik veel minder eerlijk tegenover het paard dan wanneer hij al een beetje handmak was geweest en bv al gewend zou zijn aan poetsen. Nu heeft hij direct een slechte ervaring opgelopen. Maar het kon helaas niet anders, anders was hij waarschijnlijk dood gebloed. Of had hij een nare ontsteking opgelopen.

ja en dat soort dingen kan je voorkomen door een veulen goede inprinting te geven!( Als je een 2 jarige oid koopt kan je dat niet altijd weten uiteraard)
Dan kan je zo`n diertje lekker aantal jaar "wegzetten" in de wei met soortgenootjes.

_Fleur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:27

ik zou denk dat het wel zou kunnen maar je zult per paard moeten kijken of het wat is, het ene paard is er al lang aan toe en met de ander moet je nog een jaartje w8ten Knipoog

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:37

.
Laatst bijgewerkt door BiBaMi op 20-07-23 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:21

Ja, goed bezig!

Trouwens de jonge paarden met wie ik ben begonnen toen ze 2-3 jaar waren, vonden de aandacht heerlijk. Ze werden jaloers als ik weer op een ander paard ging rijden en langer met hen bezig was. Ik werd een beetje opgeëist door ze :d. Zolang een jong paard denkt "yes, ik mag weer"; in plaats van "oh nee, ik moet weer" doe je het goed. Aan zijn ontspannen houdeing tijdens het peotsen is duidelijk te zien dat hij het eerste denkt lijkt me!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 18:38

Idd Zamora, daar ben ik het mee eens! Mijn jaarling staat nu in de opfok, op het land. Als veulen heb ik hem geleerd voetjes te geven, is hij enkele keren naar de hoefsmid geweest, lekker gepoetst en overal aangezeten.
Nu hij inmiddels een jaar weg is, kan ik nog steeds alles bij hem doen, door de inprinting vanaf het begin! Als hij over 2 jaar uit de opfok komt, verwacht ik dan ook geen problemen!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 18:43

het teveel borstelen is slecht in de winter als paarden dag en nacht buiten staan
en ook bijv na het zweten niet borstelen in de winter.

maar nu mag je zoveel borstelen als je wilt hoor is juist heel goed voor de bloedsomloop vooral bij jonge paarden is dit heel goed.

dus zie daar het probleem niet van in.

maar ik zou lekker rustig aan beginnen met een ruime volte te longeren. en dan zachtjes aan mischien met een zacht bitje.. en steeds verder met een singeltje en dekje erop.. en verder nog niet gaan dat kun je beter doen als hij 3/3.5 is.

maar dit kan verder geen kwaad hoor die kleine dingetjes.. leren ze juist super veel van en ze worden niet veel belast.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 18:53

Waarom ga je niet lekker met hem fietsen? Veel leuker dan suffe rondjes lopen, beter voor de spieren en botten omdat het lekker rechtuit is en je maakt ze super verkeersmak. Toen mijn pony 2 was ging ik zo af en toe eens met hem fietsen en hij vond het prachtig. Met een jaar of 3 ( na het wisselen) lekker beginnen met bitje en zadeltje en met 3,5/4 jaar rustig erop. Zadeltje er nu al bovenop leggen kan geen kwaad net als bitje in maar persoonlijk zou ik er mee wachten. Je kan wel gewoon dingetjes op zn rug leggen, laten wennen aan singeltje, dekentje ed. Verder heel af en toe eens wat balkjes huppelen.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:11

ik denk dat hij het wel zou kunnen maar misschien (hoeft niet) kan je ook al proberen om aan de hand wat comando's te oefenen stap draf en halt houden zo had ik victor op het begin de commando's geleerd en hij vond het leuk om samen keihard te draven Haha!

marieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:13

logeren kan erg geen kwaat is goed want zo bouw je spieren op zo dat hij het beter kan hebben met zadel mak maken en zo

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:32

als je wilt kan je nu al beginne met longeren en alles langzaam op gaan bouwen zolang je er maar nog niet op gaat zitten kan het geen kwaad

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:15

Nou, de laatste 2 reacties hebben imo totaal geen idee waar ze het over hebben. Ik denk dat je goed bezig bent tot nu toe en vooral zelf moet kijken wat je paard fysiek en mentaal aankan.