Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
KiWiKo schreef:nou een tweejarige hoort gewoon bij zijn vriendjes, ooms en tantes op het land

Jibbel schreef:@ hannahFrouk: wat jij beschrijft kun je ook in een gewone bak, zonder longeerlijn eraan doen. Dan loopt het paard zelf en wordt het niet continu in een rondje gedwongen. Juist dat rondje is belastend. In een 20x40 bak kunnen ze hele stukken rechtuit.
). Maar als je een 2,5 jarige een half of heel rondje heel rustig laat draven alleen maar om het commando "draf" aan te leren, dan vind ik dat totaal iets anders. DAt hoeft nog niet eens in een cirkel. En 5 of 10 minuten rustig rondjes stappen aan een ruim touw of leren meewandelen, vind ik ook helemaal niet verkeerd. verania schreef:KiWiKo schreef:nou een tweejarige hoort gewoon bij zijn vriendjes, ooms en tantes op het land
wel goed lezen he kimmie
en idd longeren met jonge paarden erg op letten dat je de volte's niet te krap maakt
gr
gewoon lekker laten lopen dat dier, hij mag nog heel zijn leven aan de bak HannahFrouk schreef:Jibbel schreef:@ hannahFrouk: wat jij beschrijft kun je ook in een gewone bak, zonder longeerlijn eraan doen. Dan loopt het paard zelf en wordt het niet continu in een rondje gedwongen. Juist dat rondje is belastend. In een 20x40 bak kunnen ze hele stukken rechtuit.
Ja dat kan inderdaad ook los (deden wij ook wel trouwens). We hebben ook wel grondwerkoefeningetjes gedaan toen.
Het ging er mij om dat "longeren" vaak zo zwaar gezien wordt, alsof je dan altijd je paard 30 minuten lang voluit rondjes laat draven (met bijzet haha). Maar als je een 2,5 jarige een half of heel rondje heel rustig laat draven alleen maar om het commando "draf" aan te leren, dan vind ik dat totaal iets anders. DAt hoeft nog niet eens in een cirkel. En 5 of 10 minuten rustig rondjes stappen aan een ruim touw of leren meewandelen, vind ik ook helemaal niet verkeerd.
Tis alleen wel zo dat de aandachtsspanne van een heel jong paard heel kort is. Ik vind dus wel dat je daar erg rekening mee moet houden. Het moet een beetje spelen blijven, je bent al snel te streng omdat ze dingen nog maar heel slecht kunnen behappen. Net als een kind van 3, die kun je niet vragen om een kwartier uur doodstil op de stoel te zitten, maar misschien wel 5 seconden. Mijn paard hoefde dan altijd maar 1 dingetje even te doen, b.v. 3 keer netjes aandraven en dan weer netjes terug naar stap. Als ze dat dan goed deed - en dat is eigenlijk nooit een probleem geweest omdat ik altijd zorgde dat ik haar niet overvroeg - kreeg ze royaal beloning en dan ging ze gelijk weer los van dat touw. Dat duurde dan soms maar 5 minuten. Zo leerde ze heel goed dat er moment waren waarop je eventjes goed moest luisteren. Heb daar alleen maar voordeel van gehad en belastend vind ik dat echt niet hoor!
Citaat:inderdaad.. ik de wei leren de jonge paarden het meeste..
Citaat:Ik bedoel dat je met een 2 jarige gewoon nog helemaal niks moet doen Haha! Haha! gewoon lekker laten lopen dat dier, hij mag nog heel zijn leven aan de bak
Heb echt het idee dat ik hem er een plezier mee doe.
CharlyBrown schreef:Ik ben het niet met je eens, en zo velen met jou.
Even een voorbeeldje, toen ik de pony net een paar weken had heeft hij een flink diepe wond opgelopen aan zijn been. Arts moest komen en hij moest gehecht worden, en zo ook 2 dagen achter elkaar antibiotica spuiten en 4 dagen spuiten in zijn mond. Je raad het al.... 1 grote paniek. We moesten met zijn drie-en aan m hangen, 1 aan het ene oor andere aan zijn andere oor 1 aan het halster. (praam accepteerde hij ook niet) Dit omdat de pony helemaal niks gewend was, nog nooit echt in handen is geweest.
Dit vind ik veel minder eerlijk tegenover het paard dan wanneer hij al een beetje handmak was geweest en bv al gewend zou zijn aan poetsen. Nu heeft hij direct een slechte ervaring opgelopen. Maar het kon helaas niet anders, anders was hij waarschijnlijk dood gebloed. Of had hij een nare ontsteking opgelopen.