Hoe pakken jullie je paard /pony aan ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Re: Hoe pakken jullie je paard /pony aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:58

Daarom leer ik mijn paarden vanaf dag een los te staan. Opzadelen enz laat ik hem gewoon los en blijf zelf rustig doe gewoon mijn ding. Zorg dat een touw of teugel binnen een meter handbereik is. Haal altijd eerst zadel eraf mocht hij aan de kletter gaan is mijn zadel tenminste nog heel.

Als iemand bij mij staat en ziet dat mijn paard los staat grijpen ze hem allemaal kort vast. Ik wil dat niet ten eerste vinden paarden dat opgesloten idee niet fijn en ten 2de hoort hij nu eenmaal te gehoorzamen.

Als ik een gemiddelde persoon zie lopen met zijn paard is er al een hoop mis. Mensen zijn te lief voor hun paard en staan een hoop toe bv vooruit lopen, dribbelen, touw kort vastpakken enz... Daar begint het eerst gedeelte van gehoorzaamheid al. Paard hoort gelijk tempo te lopen. Als je stil gaat staan moet hij ook gelijk stil staan. Touw moet in een boog hangen zodat hij geen druk voelt. Dit zijn toch dingen die mensen vergeten. Dit zijn allemaal basis gehoorzaamheid regels. Gaat tegenwoordig alleen nog om het rijden en presteren maar opvoeden kunnen ze niet meer.

Die van mij weten dat als het touw voor hem op de grond ligt hij moet blijven staan. Zwaar irritant als andere mensen er dan mee gaan bemoeien en touw oppakken enz... laat liggen paard weet dat hij moet blijven staan. Op het moment dat het touw weg is gaat hij draaien en lopen. Ik ben ook met mijn stem hem de baas en weet wat te doen.

Schiet hij er een keer vandoor laat ik hem gaan, rennen of schreeuwen heeft toch geen zin. Hij wordt vanzelf rustig en dan pak ik hem en geeft hem op zijn donder. Hij weet dat mijn grens kort is en soms probeert hij het en dat mag best maar hij weet wel waar hij aan toe is. Vaak weet hij het al en is dat voldoende soms is een tik nodig.

En dan nog snappen mensen niet dat die van mij altijd zo braaf en rustig is als ze met hem wandelen of naar de molen brengen......zucht zucht zucht. Onder het zadel is hij wakker en erg actief.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:04

Klinkt prima zoals jij het doet. Ik heb inderdaad bij mn shetveulen dit ook geleerd. Hij schiet helemaal niet in de stress als het touwtje los is of hij gaat er per ongeluk opstaan. Hij weet dat als hij een stap naar achteren doet hij vanzelf weer loskomt. Het is zeker een kwestie van opvoeden en zulk soort paarden zullen dan ook niet zo snel schrikken en er vandoor gaan.

oradorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:42

Sorry hoor ... maar je moet na het rijden eerst je hoofdstel uitdoen en dan pas je zadel ... Vrij logisch hoor.
Je moet het ej paard op een of andere manier afleren hoor. Anders sta je elke dag voor schut.
Ik leer het mijn paard vanaf het begin aan .

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:52

oradorlover schreef:
Sorry hoor ... maar je moet na het rijden eerst je hoofdstel uitdoen en dan pas je zadel ... Vrij logisch hoor.
Je moet het ej paard op een of andere manier afleren hoor. Anders sta je elke dag voor schut.

Is dat zo?. Ik heb het altijd andersom geleerd vooral bij jonge paarden heb je meer controle over ze.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:54

TS: Er is je al vaker gevraagd wat jijzelf gedaan hebt?
Deze vraag stel je niet voor niks.
Ik heb welzo´n vermoeden, maar wil eerst graag jouw antwoord weten.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:06

opzadelen in stal: eerst hoofdstel dan zadel. afzadelen: eerst zadel dan hoofdstel (heb je nog iets te vertellen)
met halster om: eerst zadel dan hoofdstel. afzadelen: eerst hoofdstel af halster om dan zadel eraf
zo staat het in het fnrs boekje Clown

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:12

beestenfreak schreef:
opzadelen in stal: eerst hoofdstel dan zadel. afzadelen: eerst zadel dan hoofdstel (heb je nog iets te vertellen)
met halster om: eerst zadel dan hoofdstel. afzadelen: eerst hoofdstel af halster om dan zadel eraf

Zo doe ik het ook altijd. Zo heb je altijd iets om je paard onder controle te houden Clown
Gelukkig blijft mijne staan en begin ik nou ook het vertrouwen te krijgen dat ik haar (gedeeltelijk) los kan laten (heb haar net Bloos )

ClooneyManon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:18

mijn vader heeft me geleerd hoe je het kan doen.
je pakt het halser in je rechterhand en staat links van je pony
met links pak je het hoofdstel en zet je weg of even op de grond
je pakt met je linkerhand de onderkant van halster en doet de neus er in en zo over de oren en klaar.
al veilig heid doe je het touw om de hals heen als die weg wil lopen.
Laatst bijgewerkt door ClooneyManon op 30-06-08 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:23

beestenfreak schreef:

Ik doe het dus precies andersom ROFL . Dat bit gaat er bij mijn paard pas als laatste in en als eerste uit. Als ik nl terugkom in de stal wil ze meteen aan haar hooi, kan ik haar niet kwalijk nemen. Dus ik haal eerst het hoofdstel uit zodat zij kan eten en ik ga dan rustig afzadelen. Daarnaast is Whis maar 1 keer d'r stal uit gelopen (omdat ze nerveus was ivm nieuwe buuf), maar voor de rest blijft ze eigenlijk altijd braaf staan.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:30

Prisca schreef:
oradorlover schreef:

Is dat zo?. Ik heb het altijd andersom geleerd vooral bij jonge paarden heb je meer controle over ze.

moet helemaal niks zolang het verantwoord en veilig is. Als je paard netjes is opgevoed zou je gewoon het zadel er eerst af kunnen halen zonder dat er wat gebeurd. Doe ik ook vaak, paard blijft netjes staan.
En daarnaast teugels om de nek is niet veilig en je paard kan zo wegrennen, ja als een paard wilt gaan hij toch wel. Hij kan ook je dure kieffer halstje kapot trekken....

_Fleur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:09

ik zou hem niet aanpakken, er zit altijd wel een reden achter als een paard wegrent! Lachen

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:22

wat betreft hoe ik opzadel
in de stal: eerst het zadel, deze singel ik zelfs al grotendeels aan, dan beenbescherming (of die tussen het singelen door) als laatste pak ik het hoofdstel. afzadelen: afhankelijk of ze een martingaal omheeft maak ik eerst de singel los, hoofdstel en martingaal af, weghangen, dan zadel af.

wanneer ze aan het halster vaststaat: eerst zadel op, beenbescherming, halster af doen met links, rommelen om het hoofdstel goed te krijgen , hoofdstel om. met afzadelen: eerst weer het hoofdstel af (dus evt singel los i.v.b. met martingaal) hoofdstel weghangen (paar passen verderop) dan zadel af. Pony heeft geleerd te blijven staan. als ze pas verzet wordt ze terug gezet dit kan ook vanaf afstand

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:26

Ik heb het ooit eens gehad met het begin van het rijden dus ik wil het hoofdstel omdoen en hij rent opeens weg. Maar dat was een nieuw hoofdstel van 250 euro waar ik 2 maanden om heb gezeurd xD dus ik ben er achteraan gerend met het hoofdstel in mijn handen omdat ik zó bang was dat het stuk ging xDxD Uiteindelijk kwamen we bij een gesloten deur maar ik lag al wel gestrekt door de gang. Ik heb m toen flink op zn lazer gegeven! Dat mogen ze gewoon echt niet doen! paarden mishandelen is zielig, maar ze moeten wel gewoon luisteren! En ze toespreken snappen ze niet, dus dan maar een trap of een klap.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:28

maar als hij wegrent dan is er wat aan de hand en dan is zo'n klap oftrap ook niet terecht, sterker op zo'n moment koppelen ze dat als je pech hebt aan het feit dat ze zich dan weer laten pakken

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:34

Ik haal altijd eerst mijn zadel eraf, ongeacht hoe ze vast/los staan. Ik heb nl liever een kapot hoofdstel dan een kapot zadel.

Om terug te komen op vraag van TS: ik denk niet dat ik ze om deze reden zou straffen maar dat hangt een beetje van de situatie af, als hij gewoon zin had om even te gaan lopen dan durf ik hem wel eens aan te pakken, als hij ergens van schrok is het een ander verhaal

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:50

Niet straffen. In geval van mijn paard zal hij ergens van geschrokken zijn en daar straf ik hem niet voor.

Als hij gewoon wegrent (waarvan ik niet geheel snap hoe dat dan kan) straf ik hem ook niet zo snel, of het moet binnen drie seconden gebeuren. Later weet hij toch al niet meer waar ik hem voor straf.

Ik straf sowieso mijn paarden niet als ze perongeluk iets van waarde stuk maken. Iets wat ik veel mensen wel zie doen. Paard maakt iets stuk wat niet goedkoop was, en ongeacht of hij er wat aan kan doen of niet krijgt hij alsnog een goede knal voor z'n harses. Mijn vorige pony heeft mijn hoofdstel van 150 euro gesloopt doordat hij op de teugel ging staan. Dom, maar dat kan gebeuren. Eigenlijk dommer van mij dan van hem, dus waarom zou ik hem daar dan voor straffen.
Mijn huidige paard mag nu echter niet schuren met dat hoofdstel in, zielug he. Haha!

marieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:06

who balen van je hoofstel!!!
maar zoon ponny heb ik ook verzorcht bij hem deet ik toen een iets tegroot halste over het hoofstel heen en maate dan het hoofstel los hij was exsres eits te groot zodat ik het hoofstel er onder weg kon halen en daar naa alleen om de nek heen en verder

Sally1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:14

TS ben ook wel benieuwd hoe je het opgelost heb Lachen

Zelf heb ik Nando altijd aan de poetsbalk staan en doe eerst het zadel en dan hoofdstel en met afzadelen eerst hoofdstel en hang die aan de balk (dus dan moet hij even los staan) En dat doet hij ook geduldig en dan het halster om en het zadel eraf.

Nog even naverzorgen en dan mag hij naar stal. Ik laat nooit de teugels nog om de hals. Hij weet dat hij moet wachten en stil moet staan en als hij gaat lopen loopt hij toch richting gras.

Ik zou mijn paard ook nooit straffen als hij doordat hij ergens van schrikt wegrent met teugels om zijn nek heen.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:42

Eerst goed kijken wat de oorzaak is geweest.
Als hij je in de maling neemt, dan stevig aanpakken en goed boos worden.
Was het gewoon schrik, dan kalmeren en weer rustig meenemen naar de poetsplek.

Als je terug naar de poetsplek loopt en je ziet dat hij al bang begint te worden, weet je dat het angst was. Vaak is het moeilijk om dat onderscheid te maken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:55

Ik zadel op 2 manieren af:

IN de bak (zelfde als op stal trouwens) zadel los, hoofdstel los. Dan hoofdstel uit en meteen zadel eraf. Nu is het een shet en die wil meteen gaan rollen in de bak. Dus op deze manier sta ik niet met het zadel in mijn handen te prutsen met het hoofdstel. En kan hij wil vrij snel na het afzadelen zich neervlijen...

Poetsplek/ aan het hek. Halster om de nek en touw vast. Beessie kan bergens heen. In alle rust zadel eraf en hoofdstel af. Dan halster naar voren halen, even over de oren eraf, neus erin, hop over oren, klik dicht. Klaar. Ook met opzadelen trouwen": halster om zijn nek en dan hoofdstel in. Als we bezig gaan halster eraf klaar.

Dus ik zou je beessie niet aanpakken maar een slimme manier verzinnen dat ie niet los staat. Of anders leren los te staan. Dat doe ik soms ter oefening ook wel. maar die shet gaat graag achter zijn verzorger aan. Dwz mijn zoon en die staat vaak niet stil te wachten tot mama klaar is, maar loopt hem aan alle kanten te knuffelen. Dan draait die shet dus continu om mij heen. Hmmm nou ik dit zo type wordt het tijd om zoon te gaan leren op te zadelen Whoosh! (hij is pas 6 hoor... Sigaar )

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:00

Mijn pony deed dat eerst ook. Toen heb ik een nekband aangeschaft en mijn pony daaraan vast gezet. Toen kon ik moeiteloos het hoofdstel op en af doen. Toen een keer geprobeerd in een afgesloten ruimte ( in dit geval de stal) zonder nekband, toen ging het goed. Bleef netjes bij mij en werd beloond. Nu waagt ze het niet meer om weg te lopen

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:07

Tuc schreef:

Als je terug naar de poetsplek loopt en je ziet dat hij al bang begint te worden, weet je dat het angst was. Vaak is het moeilijk om dat onderscheid te maken.

Aanpakken doe je als ie er nog staat en niet nadat je hem weer gevangen hebt.

TS, wat heb jij gedaan dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:09

Is TS er inmiddels al uit hoe zij het heeft aangepakt? Blijft angstvallig stil aan de overkant Verward

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:16

Ik ben ook erg benieuwd wat TS zelf heeft gedaan, paard rent niet zomaar weg. Ik doe altijd helemaal het hoofdstel af hand op de neus, en dan pas halster om. (dus ook geen teugels over de hals) Paard heeft geleerd stil te staan en werkt prima zo Ja

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 10:19

Tuc schreef:

Ze neemt me de hele tijd in de maling Knipoog
Hier maakte ze een spelletje van maar is al opgelost .
Ik denk dat ik zelf fout ben geweest ,
En wij doen niet afzadelen in de stallen , daarvoor hebben wij een poetsplaats Knipoog
X