Wanneer is je paard bejaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariekie

Re: Wanneer is je paard bejaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:15

Mijn pony is 30 en rij er wekelijks zo'n drie keer per week op.
Gewoon een rondje buiten en dan wel dressuurmatig, ze kan niet meer bereden worden in een bak wegens een eerder peesprobleem.
Mijn hoefsmid zei jaren geleden al: Als je deze blijft rijden word ze met gemak 30!
En dat is ze pas geworden Lachen

Vind haar niet bejaard, vergeleken met een andere 33 jarige pony die ik ken.
Die staat al jaren op rust en kijkt heel anders uit de ogen dan de mijne.
Laatst bijgewerkt door mariekie op 04-07-08 10:16, in het totaal 2 keer bewerkt

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:15

Ik vind een paard pas bejaard als hij zich bejaard voelt.
Mijn verzorgpony is 24 en echt nog lang niet bejaard! Hij vind het nog heerlijk om op buitenritten in volle galop onder langs de dijken te scheuren, om te springen en we zijn zelfs begonnen aan een beetje dressuur.

elizevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:19

het is verschillend per paard denk ik! ik ken ook een pony van 20 die nog elke dag vrolijk 2 uur loopt en daar helemaal geen moeite mee heeft en zeker niet bejaard genoemd kan worden. Mar ook een pony van 18 die een half uurtje rijden al te veel vind en het lieft de hele dag een beetje op wei staat te relexen omdat haar lichaam niet meer meewerkt..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:39

Jammer dat er hier minstens één echte absolute onzin-opmerking tussen staat: mijn paard is 18 en ja, heeft ZZ-licht gelopen. Ach gut…..Nu niet meer omdat ik geen eigen vervoer meer heb anders was hij misschien nu wel ZZ-Z geweest, een droomdoelstelling die ik heb moeten laten varen.

Omdat mijn paard het nog zó vreselijk goed doet, een heuse boef is en de jonge dansmariekes van tegenwoordig er nog steeds makkelijk uitloopt, ben ik dit jaar Z2 met hem gaan starten en niet onverdienstelijk. Iedere keer winst en prijs en niet zo n klein beetje ook. Nee hoor, die van mij gaat niet op rust. Hij heeft eigenlijk nog betere en strakkere benen dan menig jonger paard. Dagelijks is hij zo los als wat en alle oefeningen (hij kan alles behalve piaffe en passage) beheerst hij vlekkeloos. Kreupel is hij nog geen dag in zijn leven geweest en hij is echt bikkelhard. Neemt nog regelmatig iedereen in de maling en is nog steeds een grote boef, schrikt nog steeds van elk in zijn ogen verkeerd wapperend grassprietje en is nog een echte patser.
Ben super- en supertrots op ‘die ouwe’. Hij doet het en alles nog helemaal prima dus waarom zou ik hem bejaard moeten noemen? En waarom zou ik hem minder aan het werk zetten als hij zelfs op de poetsplaats nog staat te juichen (als hij dat zou kunnen) dat we weer leuke ‘kunstjes’ gaan doen.
Het is maar net wat je paard heeft meegemaakt, hoe zuinig ben je geweest en hoe sterk is hij van gestel? Nou ja, ik ben altijd wel zuinig op hem geweest; dat is wel te merken ook, 18 maar je zou het hem niet geven, zelfs de tandarts gaf afgelopen dinsdag nog een groot compliment! Nou, dan heb je dingen toch niet bepaald verkeerd aangepakt zo in het verleden en hij heeft ook echt wel aan het werk gemoeten hoor maar ja, het is maar net of je ze (lichamelijk en/of geestelijk) sloopt of niet! Moet ik wel zeggen dat hij van karakter een echte doorzetter is en dit heeft (en doet het nog steeds) in het verleden heel erg in mijn voordeel maar ook in het nadeel gewerkt.

Nee hoor, geniet er maar lekker van zo lang ze het nog aankunnen. Die van mij kan het nog aan en omdat ik hem inmiddels 14 jaar in mijn bezit heb en het echt mijn maatje, mijn kanjer, mijn beste vriend en mijn trotsie is, mag hij in mijn armen sterven. Ik geniet elke keer weer van mijn paard, elke dag maakt hij me weer aan het lachen en als ik sjacho ben, zorgt hij ervoor dat ik me snel weer goed voel!
Alhoewel hij ook nog weleens het blóed onder mijn nagels vandaan haalt…achteraf kan ik er altijd weer om lachen.
In de training valt hem nog weinig echt aan te leren omdat hij alles wel al weet maar het onderhouden van de basis en het soepel houden blijft minimaal zo belangrijk!

Ik denk dat menig ruiter nog heel veel van mijn paard zou kunnen leren…en niet alleen het rijtechnische deel!

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:03

Mijn pony wordt er 22 en is in de fleur van zijn leven Haha! .
Als ik wil rijden heb ik net een 3-jarige onder mijn kont Clown en ik vind het heerlijk dat hij zich duidelijk nog goed voelt en er lol in heeft.
Door zijn artrose doen we het rustig aan en maken we alleen nog relaxte buitenritten maar soms moet ik hem gewoon loslaten op een veld en merk ik dat die galop hem deugd doet!
Ze geven zelf aan wanneer het teveel wordt voor ze!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:51

Mijn 14 jarige is net betuigd en ingereden. Ze heeft vandaag haar wedstrijd debuut gehad. Ze ging harder dan m'n 7 jarige Z-pony Knipoog.
Die is nog lang niet oud, die moet nog wel 14 jaar mee als het aan mij licht Lachen.
Het is wel mijn oudste pony, dus word wel af en toe 'oude sok' genoemt, maar zeker niet omdat ze op begint te raken.

Ze zijn bejaard als ze wat beginnen te kwakkellen. Minder mooi in conditie blijven, wat stijver worden enzo.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:15

Deze tabel vond ik op internet.
En wat ik dus zelf al dacht: mijn 20-jarige is nog zeker niet bejaard.

Paard Mens

1 4

10 30-40

15 50

20 60

25 70

30 80

35 85

Tabel: leeftijd van een paard ten opzichte van de leeftijd van een mens
Bron: Dhr. B. Griens, dierenarts te Coevorden, 2004

EnitnoeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:25

Heel vroeger, toen ik een jaar of 9 was, reed ik op een manege en daar stonden een aantal pony's die de 20 al waren gepasseerd en nog zo fier als wat waren! Er was zelfs een pony Dandy genaamd die al 25 jaar was en nog gewoon mee in de les mee reed. Een heerlijke pony, die heerlijk reed en ook nog zo fit als een hoentje was!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:47

Hoewel hij steeds grijzer wordt is onze Kilian nog zo fit als een hoentje. Hij is de oudste in de wei maar als ze op de renbaan voorbij komen zoeven is hij de enige die er keihard bokkend, galopperend en briesend achteraan stuitert. Hij is sinds hij november vorig jaar naar een nieuwe stal is verhuisd helemaal opgebloeid en doet nu stoere dingen die hij vroeger niet deed, zoals bijna kopje onder in de waterbak, voorop willen galopperen en alleen op buitenrit gaan. Hij wordt bijna 17 en zoals ik het nu zie gaan we zeker nog een paar leuke jaren meemaken met hem. Hij is echt in zijn 2e jeugd gekomen. Op stal geloven ze dan ook niet dat hij 16 is.
Dat zag er twee jaar geleden wel anders uit, 2 keer kort op elkaar een peesblessure en lange tijd last van zijn rug waardoor we toen meer niet dan wel gereden hebben. Maar hij is weer helemaal opgefleurd en ik hoop dat hij nog lang zo fit blijft (Als ik het omreken is hij natuurlijk pas 55 dus waar hebben we het over)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:08

Mijn fjord is 22, wordt 3 maal per week gereden, 2 keer gelongeerd en 2 keer gaan we wandelen. Gaat prima Haha!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:53

Waratje schreef:
chaatje16 schreef:
Ik vind 18 best oud ja maar heb je hard met hem getraint? Heeft hij bijv. ZZ L gelopen ofzo?
Dan zou ik hem lekker rust geven en alleen buitenritjes maken Lachen

Zo niet en hij is nog lekker fit en vrolijk gewoon lekker door rijden tot 23 ofzo??

En dan met 23/24 echt helemaal rust.

Je moet kijken wat je paardje wilt, ze geven het wel aan :D

succes!!

Waarom gooi je dan toch met cijfertjes? Het zit echt niet aan cijfertjes vast, hoor. En een paard in goede conditie kan ook boven de 20 nog uitstekend piaffe en passage lopen, je moet alleen goed weten waar je mee bezig bent...

precies, mijn bijrijdpaard heeft z2 gelopen vroeger, hij is nu bijna 22 en ik ga nu met hem starten in de B. hij is nog zo fris als een hoentje en beleeft er veel lol aan!