hengstigheid, hoe ga jij ermee om?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: hengstigheid, hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 01:22

Bij mijn merrie heb ik meer last van de ruinen in de wei. Die zijn niet bij haar weg te krijgen en als ze dan meegaat met mij gaan die als gekken tekeer. Gillen, rondgalopperen en zo, net zolang tot ze weer terug is. En ze vindt plotseling ruinen die ze anders niet kan luchten of zien heeeeeeeel lief en gezellig. Met rijden is ze wel lastig, ze wil het liefste naar de ruinen toe en reageert slecht op het been. Soms (als ze de kans krijgt) gaat ze gewoon in de hoek van de bak staan gillen naar de ruinen en vergeet ze dat jij er ook nog bent.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:26

Mijn ruin springt wel eens op hengstige merries Clown

Je kan een hengstige merrie gewoon bij een ruin laten lopen hoor, waarom niet?
Met rijden is het wel onhandig als er ook nog een ruin mee is op bosrit, dat is dan meer knuffelen dan rijden...

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:40

mijn fjordenmerrie (17) merk ik ook weinig van wanneer ze hengstig is, alleen wanneer ik dr achter borstel dat dr staartje omhoog komt haha.. ze heeft in het verleden al 2x een veulentje gehad, wil in de toekomst misschien nog een veulentje bij haar

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:07

Ik heb er weinig ervaring mee. want bij die van mij is dat nauwlijks te merken Clown

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:10

ik heb een mrrie en een ruin maar merk niks aan haar met rije ze knip oogt wel naar mijn ruin maar die snapt het niet!! Haha!

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:00

Die van mij kan soms ook behoooorlijk hengstig zijn.
Maarja, ik trek me dr dan niet zoveel van aan - dat hoort er ook bij he, het is de natuur.

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:00

na 3 jaar heb ik pas gemerkt dat mijn merrie ook erg hengstig kan zijn......opzich schrok ik wel even want had mevrouw nooit zo gek zien doen. het rare is dat ze plots hengstig werd toen ze met een (vriendje) een ruin dag en nacht op de wei ging. daar staat ze nu ook nogsteeds. ze is errug vervelend.plast nu gelukkig niet meer om het half uur. maar hinnekt zich te pletter. we kunnen niet eens normaal rijden in de bak samen.het bos gaat dan juist weer wel omdat ze dan wel naast elkaar lopen. Gestoord
maar dat heeft nu op het moment niet veel met de hengstigheid te maken want hij doet namelijk het zelfde.....zucht paarden... Clown

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:04

Mijn merrie staat mooi een weekje stil...
kunnen jullie wel raden hoe erg ze het heeft !
na een dag of 4 kijk ik wel of madam weer tijd heeft in het andere geslacht -----> mij dus Haha!

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:28

Nou mijn leasemerrie is verschrikkelijk henstig. Ze gedraagt zich zowat als een hengst.
Het is netalsof ze dan oost indisch doof is en nergens op reageerd. Zelfs na een dik uur buiten
te zijn geweest in de paddock en ik haal haar op, dan loopt ze te dribbelen naast mij aan de halster.

Ook in de les is ze ooooervervelend. Dit is de derde week.

Hoe lang duurt hengstigheid normaal gesproken?

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:31

die van mij is humeurig tegen andere paarden.
Met rijden is ze wat kriegelig meer niet.Ik rij het meest buiten en dan wil ze nog wel eens een andere kant op of je beenhulpen negeren. :D

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:14

Die van mij is nooit meer hengstig, die staat op de Regumate, haha! _O-
Maar das een heel ander verhaal (hormonale afwijking, zie ook mijn andere posts), als je merrie hengstig is en er zijn geen echt vervelende zaken aan de hand als een beetje spuiten en wat hangerig op het been (en dus niet staatsgevaarlijk zoals die van mij wordt), lekker hengstig laten zijn!! ;)

Trismo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:06

Ik probeer het altijd zo veel mogelijk te negeren..

Lijkt mij ook gewoon de beste oplossing

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 08:22

Die van mij wordt gewoon oervervelend en luisterd niet naar mijn been of eigenlijk luisterd ze gewoon helemaal niet haha.
Vreselijk dribbelig aan de hand.

TwinkleJulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 08:57

Mijn merrie heeft er bijna geen last van,en ze staat over een hengst.
Maar soms is het erger of juist minder erg.
Hangt gewoon van merrie tot merrie af denk ik.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:07

ik heb de mijne vorig jaar in maart gekocht en ze was niet echt hengstig
maar ze zit voortaan goed in haar vel en haar vriendje mijn ruin (die het niet snapt)word geregeld door de bak gejaagd.
als mevrouw weer staat te knip ogen en te draaien voor zijn neus en hij heel lief zijn hoofd op haar kont legt.
ze is dus in de winter dus gewoon hengstig geweest echt voor een goeie :D

maar gelukkig uit zich dat in rijde niet en naar mij toe ook niet
alleen ze valt mijn ruin lastig :D :D
maar ik henb zelf nog nooit een merrie gezien of van gehoord eigenlijk die zelf in de winter maanden er klaar voor staat

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:41

Nou die van mij is 's winters ook gewoon hengstig hoor! Met rijden merk ik er niet zo veel van eigenlijk, in de paddock is ze dan wel heel aanwezig.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:42

Maar hoe lang duurt die hengstigheid dan? Het is namelijk zo dat mijn lease merrie al 3 weken behoorlijk uit humeur is . . .
En inderdaad ook behoorlijk aanwezig in de paddock . . .

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:00

Mijn merrie is ook altijd extreem hengstig! Ze wil dan nooit weg bij andere paarden en ze is dan altijd stront vervelend en druk! Ik ga altijd maar gewoon doen wat ik moet doen maar wel vermoeiend!

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:43

Meestal had ik het niet in de gaten maar vorige week pfoe.. als ik der rij dan gaat ze knoer hard en neemt ze bit vast :| heeeeel fijn :P maar niet heus

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:45

Ik heb een vreemd paard :+
Die is normaal altijd humeurig, maar als ze hengstig is, is ze juist super lief :D wou dat ze heel het jaar door hengstig was :P

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:55

Magica schreef:
Maar hoe lang duurt die hengstigheid dan? Het is namelijk zo dat mijn lease merrie al 3 weken behoorlijk uit humeur is . . .
En inderdaad ook behoorlijk aanwezig in de paddock . . .

Geen 3 weken! Dan zal er misschien een andere oorzaak zijn waarom ze zo humeurig is? Mijn merrie was altijd 3 tot 5 dagen hengstig en dan om de twee weken, maar bij een normale cyclus is dat om de drie weken.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:07

shaolanneke schreef:
die van mij gaat ook vreselijk pissen en knipogen ! Maar je doet er weinig aan, heb haar wel op de homeopatische middelen gehad (op aanraden van Laarakkers) omdat ze echt niet lekker in haar vel zat zo hengstig als dat ze was. Nu is het sinds 2 jaartjes wel wat minder. Die van mij loopt de hele dag gewoon tussen de ruinen. Soms is ze zó erg dat ze zich continue aanbiedt aan een ruin, en maar blijven pissen ook. Ze heeft tot 2 jaar geleden gehad dat ze 2 weken per maand hengstig was.

Ik maak er zelf geen probleem van, doen anderen ook niet. Je doet er toch weinig aan. Nou heb ik er met rijden weinig last van, soms is ze wat plakkerig aan het been maar verder valt het mee. Alleen ze piest de hele boel onder zodra ik m'n been aanleg :D . Reuze lollig op wedstrijd.... :=

Heb die van mij een tijdje op de Provarium Breeding gehad van Groene Os en druppels, maar die waren speciaal voor haar gemaakt. Provarium sloeg wel erg goed aan.

hoe bedoel je je been aanleg?
mvg. maaike

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:15

Dat doet die van mij dan ook. Ze is zowiezo een draakje dan..

Maar als je gewoon al met je been tegen haar aankomt gaat ze er dan helemaal tegen in. ;)

Gen_Cal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:17

haha je kunt merries vergelijken met vrouwen die ongesteld zijn. kribbig, vreetbuien, etc... :P maar mijn hengst vind ze maar al te leuk...

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:22

Mijn merrie kan ook onder de club 'zeer hengstig' worden geschaard. Man man wat had ik er de balen in toen ik dr net had. Ik kon niet op de rijden. Schoppen is lekker of als het net iets te streng is dan volgt er een vize gemene bok. Ze kijkt de hele tijd om naar mn benen en zelfs met opstijgen staat ze van zich af te piezen. Ik wist niet wat me overkwam, had het nog nooit zo erg meegemaakt.

Omdat ik er geen zin in had om iedere keer het gevecht aan te moeten gaan om haar aan het lopen te krijgen heb ik besloten om Moody Mare te gaan bijvoeren. Ideaal spul, helpt prima :D Nu is ze nog wel hengstig maar lang niet zo erg meer :D
Ruinen blijven natuurlijk wel interessant, maar ze is wel te rijden gelukkig :D