aan de teugel in B moet dus wel?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Valyra

Re: aan de teugel in B moet dus wel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:18

@ Yara
ja, ze start ook aankomend weekend L1 (ik moet nageven dat ze wel de goede concoursen uitzocht qua concurentie, een beetje de onbekendere concoursen waar niet veel goeden aan mee doen) maar ik denk ook dat het daar moeilijk wordt om wp's te halen! maar volgens mij komt dat bij jou wel goed heb je @ work gezien;) nog iets meer ontspanning en dan komt t goed gewoon oefenen!

*edit eigen vorige berichtje: en het niveau nu best laag ligt hier in de omgeving = alleen EB tijdelijk verder zeker niet!!

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:20

Als je een winstpunt verdient, betekent dat dat de jury je L1 klaar vind,
in het L1 moet je pony aan de teugel, dus als je een winstpunt verdient dan heb je je paard aan de teugel

yvette92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:22

Ik heb op een pony van 4 jaar in de B 204 punten gehaald. de jury zegt dan je moet niet te veel wedstrijden rijden dan moet je te snel over naar de L1 en daar is die te jong voor. terwijl ze het wel aan kan. Het heet nie tvoor niks een winspunt. Wanneer je die rijd kan je idd de L1 aan. Maar als je nou in de 190 etc rijd heb je in de L1 ook wat meer kans op fatsoenlijke punten. Ze zien gewoon liever aan de teugel.

Valyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:38

@ charlotte. het blijkt dus dat je pony niet aan de teugel hoeft te lopen voor een winstpunt.

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 15:15

ik vind dat de jury leden zelf ook niet 1 richtlijn aan houden. Je ziet duidelijk wanneer een paard aan de teugel loopt over tegen de hand is. Toch lees ik dat een aantal hier een winstpunt gehaald hebben in de b zonder het puntje aan de teugel. Apart want dan heb je wel de winstpunt, maar je bent nog niet klaar voor L1, er moet dus wat bij de jury leden veranderen!

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 15:17

je paard loop altijd aan de teugel, anders doe je toch iets niet goed.. je paard hoort wel nagefelijk te lopen, ook in de B, maar in de L moet je hem wat meer op gaan richten... (is mij een keer uitgelegd.. Tong uitsteken )

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:36

Ik heb hier ook een tijdje mee gezeten, maar ze heeft nu een betere aanleuning gekregen, en dat zie je terug in je punten! Ja
Veel succes met je wedstrijden Knipoog .

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:50

Een paard hoeft totaal niet L klaar te zijn om een winstpunt in de B te kunnen lopen.
Hoe kan een B jury beoordelen of een paard netjes kan wijken, en goed terug kan komen vanuit de middengalop?
Ook ik ben het er mee eens dat in de B je paard netjes nageeflijk zal moeten lopen. Hoe kan je anders met de goede stelling en lb je figuren rijden?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:26

Ga er inderdaad maar vanuit dat je in de B aan de teugel moet rijden, wil je een winstpunt behalen.

Persoonlijk ben ik het hier (nog steeds) niet helemaal mee eens.
Ik ben (persoonlijk!) van mening dat wanneer je in de B een constante aanleuning hebt, zonder dat je paard tegen de hand komt, of met de kop in de lucht loopt, dit voldoende mag zijn voor een WP. Het is toch echt een Beginnersklasse? (Uiteraard met netjes gereden figuren enz.....)
In de L mag het wel allemaal aan de teugel zijn (met horizontaal evenwicht), en pas vanaf het M zou je oprichting en verzameling hoeven verwachten, wat in het Z nog beter bevestigt en afgewerkt dient te zijn (met bijbehorende oefeningen).
Wat dat aangaat, is het niveau dat verwacht wordt, met het komen van de huidige proeven toch echt toegenomen!

En idd; wat asjemenou ook zegt; je dient toch te beoordelen wat er op dat moment getoond wordt? En niet hetgeen je van een combinatie verwacht, mocht diegene morgen een klasse hoger starten?
Ik ben van mening dat een combinatie zèlf bepaalt of ie voldoende getraind is om een klasse hoger te starten (bij voorkeur in overleg met instructie). Blijkt dit te vroeg te zijn, dan zullen de punten in de hogere klasse vanzelf onder de WP blijven. Er wordt dan immers gepunt op hetgeen op dat moment getoond werd.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:55

Worden hier vooral niet weer eens allerlei termen door elkaar gehaald? Nageven en dus het ontspannen van de kaak en nek hoeft niet gepaard te gaan met de kup op de loodlijn. Dan kan het er dus voor mensen die gefixeerd zijn op het 'aan de teugel lopen' uitzien alsof een paard niet nageeflijk loopt, terwijl dat wel zo is.

Dat je L waardig rijdt als een jury je een winstpunt geeft in de B vind ik echt nonsens, ga helemaal eens met de reactie van asjemenou wat dat betreft!

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 14:56

asjemenou schreef:
Een paard hoeft totaal niet L klaar te zijn om een winstpunt in de B te kunnen lopen.
Hoe kan een B jury beoordelen of een paard netjes kan wijken, en goed terug kan komen vanuit de middengalop?
Ook ik ben het er mee eens dat in de B je paard netjes nageeflijk zal moeten lopen. Hoe kan je anders met de goede stelling en lb je figuren rijden?

Daar heb je gelijk in. Het was voor mij misschien hadiger geweest als ik even naar de jury toe gelopen was en gevraagd had wat hij precies onder "paard moet meer aan de teugel lopen" en "paard moet ronder in de hals worden" verstaan had, i.v.m. de vele verschillende opvattingen over nageeflijkheid en aan de teugel. Ik vind dat sommige jury leden een te hoog verwachtingspatroon hebben voor de b-proeven, en dat er een meer duidelijke richtlijn over nageeflijkheid ( het op de loodlijn zijn) moet zijn.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:07

Het is wel belangrijk dat je paard netjes aan de teugel loop in de B paarden, bij de pony's hoeft het niet.. Maar je kunt wel een winstpunt halen als hij een klein beetje nageeflijk is. Dan moet je de rest gewoon goed rijden. Je krijgt je paard vanzelf aan de teugel, ik heb er 7 maand wedstrijden over gedaan om hem aan de teugel te rijden. En daarbij nog een jaar gewoon rijden.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:14

Moorke schreef:
Het is wel belangrijk dat je paard netjes aan de teugel loop in de B paarden, bij de pony's hoeft het niet.. Maar je kunt wel een winstpunt halen als hij een klein beetje nageeflijk is. Dan moet je de rest gewoon goed rijden. Je krijgt je paard vanzelf aan de teugel, ik heb er 7 maand wedstrijden over gedaan om hem aan de teugel te rijden. En daarbij nog een jaar gewoon rijden.

Waarom bij de ponies niet? Het niveau blijft hetzelfde: B......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:14

Je paard moet nageeflijk lopen
dat wil zeggen dat hij op een ontspannen manier jou aanwijzingen opvolgt.
Dus niet tegen de hand komt bij een overgang, of dat je tig keer moet schoppen voor een pasje harder Lachen

Hij hoeft hierbij niet met het hoofd bijna op de loodlijn te lopen (aan de teugel)
Echter is het wel zo dat als een paard lekker nageeflijk loopt, hij 9 van de 10 keer ook wel aan de teugel gaat... dat is maar zo'n klein stapje verder...vandaar dat veel mensen dan ook zeggen, je paard moet aan de teugel lopen Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:57

Charlottte schreef:
Als je een winstpunt verdient, betekent dat dat de jury je L1 klaar vind,
in het L1 moet je pony aan de teugel, dus als je een winstpunt verdient dan heb je je paard aan de teugel

Nee hoor. Ik heb toch weleens mensen net een wp gegeven die nog niet klaar zijn voor het L1 Knipoog