Een afgekeurd paard is nog een paar centen waard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Michaela38

Re: Een afgekeurd paard is nog een paar centen waard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:19

Hier had het niets met willen redden te maken, want idd voorgeschiedenis was niet bekend. Notabene de veearts wilde nog een traject in gaan met aquatrainer etc (om zijn eigen portemonee te vullen?). Maar het paard was zo slecht en voelde zich met de dag ellendiger, dus hij is heel vlot uit zijn lijden verlost.
Iedereen kan zo snel een uitgesproken mening hier hebben. Maar wordt er ook wel eens gerealiseerd dat we elkaar graag zouden willen kunnen vertrouwen in deze wereld? Maar ja, zoals Capraibex al zegt, deze topic draait juist om dat besef: it's all about the money!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:21

En net daarom, moet je je beter indekken. Als het paard voor verkoop gekeurd was geweest hadden ze er ook dat bedrag niet voor kunnen vragen.
Ik weet het, het zou niet mogen, maar feit is dat er altijd mensen zo gemeen zullen zijn.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 15:25

Mijn vriendin heeft haar leergeld betaald, da's een feit. Maar het meest pijnlijke is dat de verkoopster gewoon weer paarden verhandeld....

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:28

Combard schreef:
Hier had het niets met willen redden te maken, want idd voorgeschiedenis was niet bekend. Notabene de veearts wilde nog een traject in gaan met aquatrainer etc (om zijn eigen portemonee te vullen?). Maar het paard was zo slecht en voelde zich met de dag ellendiger, dus hij is heel vlot uit zijn lijden verlost.
Iedereen kan zo snel een uitgesproken mening hier hebben. Maar wordt er ook wel eens gerealiseerd dat we elkaar graag zouden willen kunnen vertrouwen in deze wereld? Maar ja, zoals Capraibex al zegt, deze topic draait juist om dat besef: it's all about the money!

Tja dan is dit topic ook verder gesloten?. Bedoel de mensen die het doen zitten hier toch niet.

Standaard zou een dierenarts die zo'n paard aantreft verplicht moeten zijn dat dit soort paarden uit hun lijden worden verlost. Dus niet in de handel kunnen komen.
Zolang dit niet is draait om alles om GELD.

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:31

Ja, helaas wel, maar het lijkt wel of hier gezegd wordt: degene die er in trapt, houdt het systeem (cq. deze belabberde handelaren) in stand. Lekker dan, in deze gevallen en in zijn algemeenheid: de mens is niet meer te vertrouwen.......en je moet je dus altijd en tegen alles en iedereen indekken!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 15:32

Pardon, de mensen die het doen zitten hier wel degelijk! Verkoopster is al meerdere keren onder aliassen geband van bokt!

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:36

Absoluut, onkruid vergaat niet en in dit geval gebruikt ze dit medium met grote regelmaat om van alles te verkopen (van wrakke paarden tot grote partijen zadels, god mag weten waar die dan vandaan komen!).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:39

Combard schreef:
Ja, helaas wel, maar het lijkt wel of hier gezegd wordt: degene die er in trapt, houdt het systeem (cq. deze belabberde handelaren) in stand. Lekker dan, in deze gevallen en in zijn algemeenheid: de mens is niet meer te vertrouwen.......en je moet je dus altijd en tegen alles en iedereen indekken!

Dat is ook gewoon zo.

Het zijn die onmensen die het systeem in gang zetten, maar het zijn goedzakken die het gaande houden. Als niemand dat paard had gekocht van die eerste man, was het dier allang uit zijn lijden verlost, toch?

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:42

Pfff verschrikkelijk he
dit soort dingen!
Ik snap het echt niet!

ZO ging ik vorig jaar op zoek naar mijn eerste paardje
(al mijn centen gespaard, en we zouden er eindelijk voor gaan)
Kwam al snel via MP in contact met een handelaar
deze had een Appaloosa te koop staan
wij kijken
ik verliefd
wilde we hem laten keuren
afgekeurd
gescheurde achterpees
Koop niet door, Wendy janken
En janken en janken
Wilde ik hem toch (afgekeurd nog) kopen ook al zou er niets zeker zijn of het been ooit nog goed zou komen!
moest ik gewoon volledige bedrag betalen (geloof 2500,00) vooraf, en na een jaar de overige 1000 euro als hij compleet was genezen... en anders mocht ik hem terugbrengen en zou er iets gelijkwaardigs voor terugkomen... (Jeay right, alsof jij je paard na een jaar weer terug gaat brengen, waar je een jaar lang iedere dag naast loop) maar goed...
weer janken....
week later gebeld, dat ik het toch wilde (ook voor dag absurde bedrag maar goed)
hoorde ik dat hij was doorverkocht naar Belgie
en dat hij waarschijnlijk binnekort weer op de NL markt zou zijn (maar dit maal met een spuit in zijn kont, tijdelijk tegen de pijn)

Wat denk je
Paar weken later idd weer in NL getraceerd!
Kweet niet hoe het nu met het beestje gaat
denk nog steeds wel veel aan hem, maar ik moet het achter me laten

Maar je wordt echt bedonderd waar je bijstaat!

Iemand zei tegen mij
Een paard kopen is nog moeilijker en je wordt nog vaker bedonderd dan bij een 2e hands auto

in mijn geval bleek dat dus Bijna... Gelukkig dat ik een keuring eiste, de mensen na mij hebben dat volgens mij niet gedaan... Boos!
Triest, ook voor paard...

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 15:42

Yep Poes, dat was het beste geweest! Helaas had die het fatsoen niet en wilde ie er snel van af, met in zijn handen een paar rottige centen.

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:02

capraibex70 schreef:
In de zomer van 2006 kochten mijn vriendin en ik twee paarden bij iemand uit Hilversum. Het paard van mijn vriendin, Kanjer werd al na een dikke maand zo stok-en stokkreupel, dat we hem helemaal hebben laten doorlichten door een veearts. Diagnose: paard was kas verrot op alle benen. Dat was slikken, we wisten/dachten wel dat ie lichte artrose zou hebben (eigenaresse wilde niet meer met hem springen omdat ze bang was hem kapot te rijden), maar dat het zo slecht met zijn benen gesteld was wisten wij ook niet.

Hier wil ik graag op reageren omdat ik de situatie een beetje ken, paard stond bij mij op stal en verkoper ook.

Allereerst ken ik de term "kas verrot" niet, ga ervanuit dat dit gewoon volledig afgekeurd is. Ik heb best wat vraagtekens en kanttekeningen bij het verhaal. Het is niet zo dat ik aan de kant van koper of verkoper sta, dat wil ik duidelijk stellen, maar:

- Van een ex-jachtpaard van 15/16 jaar kan verwacht worden dat hij slijtage en artrose vertoont
- Koper was eerst bijrijder en was op de hoogte van zijn kreupelheid na het springen, zelf heeft zij ook fanatiek met hem gesprongen
- Aan de onderzoeksplicht is door koper niet voldaan, ook geen klinische keuring
- Koper heeft tegen afspraken in, haar 'vriendin' trouwens ook, zonder mededeling het paard naar een andere stal verhuisd
- Koper heeft vervolgens verkoper voorgesteld: terugkopen voor dit bedrag of ze bracht hem naar de slager... Frusty Verward Lips are sealed
- Verkoper heeft in de wijde omtrek een slechte reputatie, verkoopt paarden voor een beruchte handelaar, er hebben zeker 15 paarden hierdoor bij ons op stal gestaan en dat die 'niet goed' waren was duidelijk te zien

Ik wil hiermee zeggen dat de verkoper niet correct handelt in het algemeen, dat ze op de hoogte zou zijn geweest van de afkeuring van dit paard geloof ik niet, zij was hier ook over verbaasd.
De koper kende het paard al 3 maanden, binnen deze periode wist ze al van zijn kreupelheid na het springen, wat zij zelf ook fanatiek met hem heeft gedaan. Ook had ze kunnen weten dat het paard het aankoopbedrag niet waard was en hem kunnen laten keuren.
En als ze dan zoveel om het paard geeft, wil ze haar geld terug en het lot van het paard laat haar koud of (en dit heeft ze kennelijk ook gedaan) ze brengt hem naar de slager Lips are sealed .

Beiden vind ik fout geweest over de rug van het paard, hij was hierin de dupe.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:14

Zo das weer anders natuurlijk.

Maarreuh, ik vind het niet standaard dat een ex-jachtpaard op die leeftijd zo'n benen heeft hoor...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:29

en dan maar doorspringen met z'on paard....dat begrijp ik dus niet...oh,wat houden we toch veel van paarden...

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 22:21

Hoi Lunatic, dank voor je duidelijke uiteenzetting.
Allereerst was het betreffende paard pas 13.
Koper heeft inderdaad met het dier gesprongen, lage hindernissen, hoger durfde ze zelf niet omdat ze het paard moeilijk kon houden na de hindernis (later bleek natuurlijk dat het paard stormde omdat ie verrekte van de pijn). Paard is inderdaad kreupel geweest, maar dit was volgens verkoper het gevolg van een trap/klap in het land.
Koper kende het het paard een dikke maand. Zij heeft eerst een ander paard gereden op stal. Zij heeft voor de koop enkele malen met het dier gereden, enkele bosritten en ja ze heeft ook gesprongen.
Koper heeft inderdaad niet aan haar onderzoeksplicht voldaan, helaas. Maar voor het betreffende aankoopbedrag was het volgens haar advocate van Schelstraete ook niet nodig om het dier van voor tot achter te laten keuren. Verkoper en koper hadden inmiddels een zeer vriendschappelijke relatie met elkaar opgebouwd. Koper was verliefd op het dier en zag er geen kwaad in.
Koper heeft inderdaad een voorstel aan de verkoper gedaan om een en ander buiten rechte te regelen. Hier kreeg zij eerst geen reactie op en vervolgens kreeg zij wel een reactie, namelijk dat ze door de vriend van de verkoopster zowat door de telefoon werd gehaald. Koper heeft hierna de knoop doorgehakt en het dier af laten maken, dit was het meest humane, omdat het dier werkelijk leed en nooit meer beter zou worden. Dierenarts heeft ook schriftelijk bevestigd dat er voor het dier zelfs geen weidegang meer mogelijk was (...).
Wij, mijn vriendin en ik hebben onze paarden inderdaad naar een andere stal verhuisd, deze was bijna 30 km dichterbij bij huis, goedkoper en bovendien volpension. Verkoper was er van op de hoogte dat we aan het zoeken waren naar stalruimte dichter bij huis. Hiervan is zelfs een mailwisseling (ook opgevoerd tijdens de rechtszaak), waarin verkoopster zelfs een andere stal aanprijst alszijnde beter voor ons. Voorts, is de eigenaar van een paard nog altijd zelf degene die bepaalt waar hij of zij haar paard neer zet. Overigens hebben wij voor de verhuizing meerdere keren vergeefs contact geprobeerd op te nemen met de verkoper, maar steeds werden we of verbroken, of naar de voicemail geleid, of stond de telefoon gewoon uit. Dit kwam op ons over als desinteresse. De verhuizing is overigens keurig gemeld aan de verkoper (nu vorige eigenaar, immers het overeengekomen aankoopbedrag was volledig voldaan) en aan de staleigenaar, maar dat terzijde.
Verkoper was wel degelijk op de hoogte van de medische staat van het paard. Zij heeft hier op Bokt onder de diverse nicknames posts hierover geplaatst. Deze zijn dan ook als bewijs materiaal overhandigd. Dat het paard was afgekeurd voor de sport wist zij niet, maar zoals hiervoor gemeld, was zij er wel degelijk van op de hoogte dat het dier aan meerdere benen zeer zware slijtage had. Ook wist ze dat hij een jachtongeval zou hebben gehad, waardoor hij achter scheef zou zijn en gewoon werk niet aan zou kunnen. Ook dit was allemaal op o.a. Bokt terug te vinden.

Dat de verkopende partij een slechte reputatie had, wisten wij ten tijde van de aankoop helaas niet. Later zijn wij daar inderdaad achtergekomen.

En al met al, Lunatic, heeft verkoper jou ook een rad voor ogen gedraaid.
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 23-06-08 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 22:26

Overigens wilde koper het paard liever niet terugverkopen aan verkoopster, wetende dat het dier dan weer op Marktplaats zou verschijnen. Ik vind dat zij een dappere beslissing heeft genomen door het dier af te laten maken en het zo verder lijden te besparen. Zij heeft wel degelijk voor het dier gekozen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:39

zo, wat een verhaal!
idd knap van de koper dat ze het paard heeft laten euthaniseren.

enne, kas verrot moet zijn kats verrot Knipoog

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 22:43

Sorry, ik ben ook nog niet zo lang Achterhoeker Knipoog

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:02

crossmonster schreef:
Sja helaas is dit een van de vele verhalen.

Ik snap niet dat er nog mensen zijn die niet keuren... ik zou nooit een paard kopen zonder te keuren, omdat ik weet hoeveel slechte paarden er rond lopen... en evenveel smerige handelaren die slechte paarden verkopen..

hoi hoi.
ik snap je reactie!
maar mijn vriend die is vorig jaar voor zichzelf begonnen,met een kleine handelsstal.
en ik moet zeggen uit eigen ervaring je kunt soms beter bij een handelaar kopen dan van een particulier!
vooral hier in nederland!als je b.v,op marktplaats gaat kijken en je kiest er 5 paarden uit,nou geloof mij 4 paarden zijn niet zoals ze horen te zijn,of kreupel of ze kunnen van alles net niks.ik ben op zoek naar een leuk jong springpaard,nou ben naar zeeland heen en weer geweest en naar friesland allemaal via marktplaats,en ik vraag dus echt duidelijk over de telefoon of het paard gezond is!geen bulten aan de benen,of andere rare dingen,nou je wilt niet weten wat ze je allemaal voor liegen!dat paard in zeeland had een rug als een badkuip!mevrouw reed zelf met piepschuim tussen het zadel!en van te voren netjes gevraagt of er niks raars aan mankeerde(foto die ik kreeg was onder het zadel)dus ik weer3 uur terug rijden naar huis,haar antwoord was,nou hij kan heel goed lopen hoor!

ik zit een beetje in het handelswereltje,en ik koop liever bij een handelaar dan bij een particulier!!
en ik denk dat daar ook wel eens wat van gezegt mag worden,als een kapot paard door verkocht word zijn het altijd de handelaaren die de schuld krijgen,terwijl topic schrijfster haar vriendin het paard,toch echt niet van een handelaar had!
wil niet alle handelaaren goedpraten natuurlijk,maar ik vind dat dit wel eens gezegt mag worden!
maar er zijn particulier echt veel echte oplichters!een handelaar wil dan weinig geven voor het paard,dus gaan ze er maar mee venten op marktplaats,om er meer geld voor te krijgen,en er is altijd wel iemand die er in trapt!
tuurlijk zijn er ook fijne paarden patriculier,maar kijk uit op marktplaats!

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 00:14

De verkoper heeft mij geen rad voor ogen gedraaid. Ik heb nooit geloofd dat ook maar 1 van de zeker 15 paarden die steeds maar even bij ons op stal stonden goed was.
De eerste was een "geweldige zwarte 5-jarige Gribaldi merrie voor maar 2200 euro". Dat zegt mij heel veel zo'n bedrag...
Er is er geen 1 goed geweest, en geen van de kopers heeft een keuring gedaan. Mede door de lage prijs en ze geloofden het verhaal "is recent gekeurd" van verkoper.
Op Bokt is een hoop te lezen over haar en de handelaar waar ze voor werkt uit Woudenberg, daar word je echt verdrietig van.
Groot succes dat de rechtszaak door haar verloren is OK dan! , al was het maar om alle ellende die gedupeerden en de paarden is overkomen. Alleen heeft verkoper 2 paarden moeten verhandelen om het bedrag te betalen Frusty

De details van het verhaal uit je reactie verschillen van wat wij op stal weten en de staleigenaar heeft medegedeeld, maar dat is niet belangrijk verder.

Ik vind wel dat je als koper ook verantwoordelijkheid hebt en ze in dit geval best het e.e.a. had kunnen weten. Het is heel jammer voor het paard, was een erg lieve reus en ze was er wel heel blij mee.

Koper staat trouwens niet meer bij ons op stal en we missen haar niet om het zacht uit te drukken. Het is heel vervelend om het ene na het andere paard voorbij te zien komen, waarvan je je afvraagt hoe lang het nog duurt voordat hij uit zijn lijden wordt verlost. Want je weet dat de koper leuk gaat rijden en dan problemen krijgt, dan kost het of een hoop dierenartsrekeningen en tranen, of hij wordt doorverkocht. Ik vroeg me ook altijd af of verkoper dan geen geweten had

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 09:52

Wij hebben de verkoop van deze paarden gadegeslagen op Marktplaats en toen gingen onze ogen steeds verder open. Telkens hetzelfde mooie verhaal en dan zag je die paarden, ai, stelletje zielepieten waren het!
Dat hetgeen wij nu hier vertellen niet overeenkomt met wat jullie op stal hebben gehoord, maakt het beeld alleen maar completer, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:00

arm arm dier Verdrietig

zo zie je maar dat je altijd mee moet gaan naar de slacht zodat je zeker weet dat hij niet meer de handel in gaat
Want dat lijkt gebeurd te zijn voor hij bij de jachtruiter kwam.

En bij aankoop minstens klinische keuring zelf laten doen.
incl bloedproef...

Ik heb een paard laten keuren een paar jaar terug...zo enorm kreupel op de harde..
En bij buigproef wist ze echt niet meer hoe ze moest gaan..

Hoor ik dat het paard de dag erop is goed gekeurd....dat kan niet zonder héél veel pijnstillers...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:55

Daarom Kawa heb zo iets van dat een DA die zo'n paard afkeurd die er ook voor moet zorgen dat die niet de handel in verdwijnt.

Alle paarden worden gechipt tegenwoordig dus waarom niet iets daarmee doen dit puur in belang van de paarden.

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:58

capraibex70 schreef:
Wij hebben de verkoop van deze paarden gadegeslagen op Marktplaats en toen gingen onze ogen steeds verder open. Telkens hetzelfde mooie verhaal en dan zag je die paarden, ai, stelletje zielepieten waren het!
Dat hetgeen wij nu hier vertellen niet overeenkomt met wat jullie op stal hebben gehoord, maakt het beeld alleen maar completer, toch?

En iemand die ruim 22 paarden op deze manier in 1 jaar heeft verhandeld kunnen we ook niet echt meer particulier noemen!

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:14

Quote Lunatic:
"Ik wil hiermee zeggen dat de verkoper niet correct handelt in het algemeen, dat ze op de hoogte zou zijn geweest van de afkeuring van dit paard geloof ik niet, zij was hier ook over verbaasd.
De koper kende het paard al 3 maanden, binnen deze periode wist ze al van zijn kreupelheid na het springen, wat zij zelf ook fanatiek met hem heeft gedaan. Ook had ze kunnen weten dat het paard het aankoopbedrag niet waard was en hem kunnen laten keuren.
En als ze dan zoveel om het paard geeft, wil ze haar geld terug en het lot van het paard laat haar koud of (en dit heeft ze kennelijk ook gedaan) ze brengt hem naar de slager Lips are sealed .

Beiden vind ik fout geweest over de rug van het paard, hij was hierin de dupe.[/quote]
Unquote Lunatic

Ik ken het verhaal van dichtbij en ik kan melden dat 3 maanden slechts 1,5 maand is en dat 2 x een paar hindernisjes van 40 cm hoog bij mij geen fanatiek springen heet! In die anderhalve maand is paard 1x kreupel geweest, volgens verkoper door een klap in het land van een ander paard. Zou het paard spuiten hebben gekregen tegen de pijn?
En het paard teruggeven is nooit maar dan ook nooit een optie geweest! Het ging hier om het paard en als de rechter had bepaald (gelukkig deed ie dat niet) dat het paard terug moest, zou koper de zaak hebben gestopt.
Als er een dierenartsverklaring is die zegt zelfs niet meer geschikt voor weidegang en je beeindigt het lijden van je paard, laat het lot van het paard je dan koud?
Anyway, ze weet het allemaal mooi te brengen en te verdraaien, mevrouw de Verkoopster!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:29

MD-->TAO