Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Waratje schreef:Dat is niet "dominant", dat is "vastberaden".![]()
Het is trouwens vrij normaal dat een paard niet in z'n eentje op pad wil, het is namelijk voor een paard volstrekt fout om weg te gaan van de kudde en alles wat je als veilig kent. Als je als paard alleen naar buiten moet, heb je de volledige verantwoording voor je eigen veiligheid en dat is voor veel paarden teveel. Slaan heeft geen zin, zelfvertrouwen opbouwen wel.
Ga met een ander paard op pad (fietser mag ook), laat dit paard zoveel mogelijk voorop lopen. Dan leert hij dat hij het allemaal best aankan en op momenten dat hij dat niet kan is er het andere paard om hem te ondersteunen. Het paard buiten alleen maar achter een ander paard aan laten lopen heeft absoluut geen nut, dan leert hij niet omgaan met de "gevaren", want hij ziet ze dan niet eens zolang het voorste paard er gewoon langs gaat.
Als het goed gaat met een ander paard erbij, ga dan eens een klein rondje dat goed bekend is alleen op pad en bouw op die manier het alleen buitenrijden uit.
Ik geloof wel dat dat de voornaamste reden is dat ze dat doen, maar er is maar 1 paard waarbij mijn paard wel gewoon meeloopt, maar ja die eigenaresse is net bevallen dus die rijd niet zoveel op het moment...
*
. Hiervoor heb ik het nog een paar keer geprobeert met zweepje/flink boos worden.. maar dat verergerde het alleen maar.. Dan gaat ze een gevecht met je aan dat je niet kunt winnen. Ook is het dan nog het gevaar dat ze zich gewoon omdraait en naar huis raced. Ik heb echt een flinke dip gehad hierdoor.. Zat met mijn handen in m'n haar.
. Dit weet ik haast zeker, omdat als ik les heb en we dus naar een hele andere plek gaan buitenrijden, ze heel normaal en lekker loopt, zonder te staken. Ook ligt het dus niet aan mijn zelfvertrouwen.. Het is trouwens wel een dametje met een enórm eigen willetje. Maar zodra ik afstap doet ze alles voor me en volgt ze me als een mak lammetje.
.
Mijn paarden mogen onder het zadel (en aan de hand) alleen grazen als ik "Okee" zeg bijvoorbeeld.
Arjette schreef:Traan_beauty: wanneer m'n paard echt niet meer verder wil stap ik idd altijd af en wandel verder. In geen geval keer ik weer terug naar huis, pas als ze braaf onder het zadel de goede richting op is gegaan. Mijn paard heeft het meestal wel door wanneer vooruit gaan korter naar huis is dan omdraaien, dus dan kan ik er weer zonder problemen op
Jeddah, idd misschien dat een stemhulp dat wel helpt voorkomen...
Goed gedaan!
.
Die was omdat ik langs het pad kwam dat naar stal loopt en ik stiekem toch nog door wilde. Dus ook nog hartstikke logisch