paard gaat in de bevries stand tijdens buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uriah

Re: paard gaat in de bevries stand tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 09:36

Elk paard heeft zijn eigen karakter/type, dus de 1 gaat er vandoor de ander stijgert de ander gaat in de freeze , een paard is een prooidier /vluchtdier/ kudde dier dus de reden is bij alle soorten paarden bescherming van zichzelf en angst of idd naar de kudde willen.

Wij zijn 'roofdieren' dus reageren wij als een roofdier ,als slaan etc dan wordt het probleem alleen erger ! ik probeer me dat goed tussen de oren te knopen. een paard doet niks om je te pesten zo denken paarden niet. dus de consequente maar zachte aanpak is wel de optie besef ik me nu.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:46

Ik heb hier al verschillende topics over gelezen, hopend op de gouden tip, maar helaas.....nog niet gevonden. Mijn Tinker doet dit dus ook.
Hij bevriest alleen niet, maar draait zich rigoreus om en als je hem dan tegenhoudt, zet hij zijn nek vast en rent keihard naar huis. Dit wordt meestal eerst nog voorafgegaan door omhoog komen, dreigen de sloot in te lopen of mij eraf proberen te schuren langs wat er ook maar in de buurt is.
Alleen of met een ander paard, dat maakt hem niet uit. Het andere paard laat hij rustig alleen verder lopen, maar híj gaat naar huis. Hij is ook niet bang, hij kent de weg goed. Hij wil gewoon naar huis.
Mijn man is al menig keer menig keer meegegaan, met touw eraan, en dan is hij braaf. Aan de hand de ronde lopen is ook geen probleem. Maar zodra hij weer los is, begint hij weer.
Ik heb het maar opgegeven buiten te rijden met 'm, ik vind het te gevaarlijk. We blijven gewoon in de bak en ik ga er wel met een ander paard op uit.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:48

Waratje schreef:
Dat is niet "dominant", dat is "vastberaden". Cool
Het is trouwens vrij normaal dat een paard niet in z'n eentje op pad wil, het is namelijk voor een paard volstrekt fout om weg te gaan van de kudde en alles wat je als veilig kent. Als je als paard alleen naar buiten moet, heb je de volledige verantwoording voor je eigen veiligheid en dat is voor veel paarden teveel. Slaan heeft geen zin, zelfvertrouwen opbouwen wel.
Ga met een ander paard op pad (fietser mag ook), laat dit paard zoveel mogelijk voorop lopen. Dan leert hij dat hij het allemaal best aankan en op momenten dat hij dat niet kan is er het andere paard om hem te ondersteunen. Het paard buiten alleen maar achter een ander paard aan laten lopen heeft absoluut geen nut, dan leert hij niet omgaan met de "gevaren", want hij ziet ze dan niet eens zolang het voorste paard er gewoon langs gaat.
Als het goed gaat met een ander paard erbij, ga dan eens een klein rondje dat goed bekend is alleen op pad en bouw op die manier het alleen buitenrijden uit.

Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen maar wil hier toch op reageren. Ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn paard. Echter, als ik met een ander paard van stal naar buiten gaat doet hetzelfde probleem zich voor, of dat andere paard nou doorloopt of niet. So much voor het kuddeverhaal hahaha Knipoog Ik geloof wel dat dat de voornaamste reden is dat ze dat doen, maar er is maar 1 paard waarbij mijn paard wel gewoon meeloopt, maar ja die eigenaresse is net bevallen dus die rijd niet zoveel op het moment...

*gaat nu weer even verder lezen voor handige tips en trucs Knipoog*

Jeddah, ik vraag me toch af, als je je paard steeds op dezelfde plek laat grazen, dan wil hij dat toch ook steeds doen? Dus als jij een keertje denkt van 'deze keer niet, want daar heb ik geen tijd voor' gaat je paard dus alsnog in de remmen, want ja, daar mag hij altijd grazen...

En idd het zweepverhaal gaat niet voor ieder paard op. Mijn paard wordt alleen maar kwaaier als ik de zweep gebruik en gaat dan ook echt een gevecht aan, tja, dat vind ik niet zo veilig midden op de openbare weg...
Ik denk dat de tips van goed voorwaarts houden of stilstaan en elk pasje vooruit belonen nog wel het beste zijn...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:31

Kan me nog goed herinneren dat wij - zeer tot hilariteit van de buren - ergens `bevroren` stonden . De eerste keer liep ze te steigeren, probeerde zijwaarts te lopen en om te draaien. Dat was wel erg moeilijk te blokkeren, heb ook aardig wat zweetdruppels voorbij zien komen, maar´t belangrijkste is, dat DAT in elk geval niet 1 x lukt, zodat ze weet dat omdraaien gewoon geen optie is.

Toen ik er eindelijk langs was en (via rondje) weer terug op de stal, direct opnieuw er langs gegaan. Toen steigerde ze al niet meer. De 3e x probeerde ze ook niet meer om te draaien (onder het mom van: lukt toch niet). En later lukte het om er langs te draven. Stappen heeft een tijd geduurd maar lukt nu dus wel weer.

Nou kiest zij tijdens elke rit wel ERGENS een punt uit waar ze dan niet langs wil, maar ik merk wel verbetering in de zin van: ze WEET nu gewoon dat we er uiteindelijk toch langs gaan en ze weet ook dat ze DAN beloond wordt. Dus het gaat elke keer sneller en beter.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:32

Ook ik zit nog steeds met dit probleem..

Heb een tijdlang geworsteld met haar.. Ze bleef maar stilstaan, wilde niet weg van huis ect. Heb zelf verschillende keren een half uur tot driekwartier stil gestaan en alleen maar gezeten/aangedreven.. Níks. Madame was toen zover dat ze achterwaarts richting huis ging Nagelbijten / Gniffelen . Hiervoor heb ik het nog een paar keer geprobeert met zweepje/flink boos worden.. maar dat verergerde het alleen maar.. Dan gaat ze een gevecht met je aan dat je niet kunt winnen. Ook is het dan nog het gevaar dat ze zich gewoon omdraait en naar huis raced. Ik heb echt een flinke dip gehad hierdoor.. Zat met mijn handen in m'n haar.

Nu heb ik het nog steeds niet opgelost. Maar nu ga ik gewoon het eerste stuk grondwerk doen en draaien we een vast punt om. Ze mag dan grazen en daarna stap ik op en moet ze van mij stilstaan en rústig naar huis lopen. Helaas kan ik dus nog nergens anders heen in mijn eentje, dan op de zandweg.. Bij de rest moet ik namelijk over de weg, en dan vind ik te gevaarlijk als ze zo graag naar huis wil.

Overigens doet ze alles als er maar een ander paard bij is. Ze wil dan juist een heel eind voorop lopen, vind niks eng ect.
Heb ook het idee dat ze het eerder wat eng vond dat ik niet meer náást haar stond, maar erop zat en er verder niets was om te volgen. Nu ze het niet meer eng vind, is het volgens mij gewoon 'gewoon' geworden om stil te gaan staan Nagelbijten / Gniffelen . Dit weet ik haast zeker, omdat als ik les heb en we dus naar een hele andere plek gaan buitenrijden, ze heel normaal en lekker loopt, zonder te staken. Ook ligt het dus niet aan mijn zelfvertrouwen.. Het is trouwens wel een dametje met een enórm eigen willetje. Maar zodra ik afstap doet ze alles voor me en volgt ze me als een mak lammetje.

Ik ben dus ook nog opzoek naar de gouden tip. 2 dingen die ik nog wel ga proberen zijn:
- Eerst de route fietsen, één dag (meer dagen kan absoluut niet, want dan verveelt ze zich alweer)
en daarna proberen te rijden.
- Zelf rijden en dan iemand mee nemen die mee fietst. Hoewel ik dat ook wel eens gedaan heb, maar heeft tot nu toe nog niet geholpen.

Dan nog een vraag.. Als ik een poging ga doen om te rijden, zonder iets of iemand en ze gaat toch weer stil staan, is het dan het beste om maar gewoon af te stappen (als je écht niet vooruit komt) en verder gewoon te wandelen? Dan weer opstappen heeft geen nut, ze blijft gewoon staan.. Zo eigenwijs is ze Nagelbijten / Gniffelen .

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:55

@Arjette, dat dan heb je inderdaad dat "probleem" van grazen, ik zou er ook zeker altijd een stemcomando aan toevoegen Ja Mijn paarden mogen onder het zadel (en aan de hand) alleen grazen als ik "Okee" zeg bijvoorbeeld.

Het gaat mij er in het geval van Uriah gewoon om om de gewoonte te doorbreken. Natuurlijk ga je dat ook weer afbouwen, dat grazen, maar zoals je zegt, moet je wel concequent zijn, dus een commando erbij, is wel een goed plan.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 00:03

Mijn paard gaat nog steeds alleen weg, het was dus echt geen bevlieging. Het was vandaag de derde keer alleen en ging weer goed. Af en toe even stoppen om te kijken, maar eigenlijk minimaal. Ze is alleen ook erg dapper, dus niet schrikachtig enzo. Eén keer wou ze naar achter en een 'Nee' was voldoende om spontaan weer een stap naar voren te doen om vervolgens uitbundig te belonen.

Een jaar geleden was het nog ellende met een ander paard mee, dan ging het ook gewoon vaak genoeg niet. Ander paard liep door en zij bleef gewoon staan, geen beweging in te krijgen en volledig onbereikbaar. Geweld deed ook niets, want daar kreeg ik -net als zovelen- alleen maar een heel boos paard van.

Het enige wat eigenlijk echt anders is, is dat ik dit jaar heel veel buiten heb gereden met anderen. Dagtochten en veel 'gekke' dingen, zoals bruggetjes over enzo. Verder een keertje het eerste stuk ernaast gelopen en halverwege opgestapt en een keertje alleen naar huis gereden nadat ik met iemand op buitenrit was geweest. Misschien dat ze daarmee vertrouwen heeft gekregen. En nu gaat ze gewoon, oortjes erop en dikke lol heeft ze. Spannende dingen gaan we met een draf 'even snel dan' langs. Maar liever 'even snel' dat een vastberaden 'nee'.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:03

Traan_beauty: wanneer m'n paard echt niet meer verder wil stap ik idd altijd af en wandel verder. In geen geval keer ik weer terug naar huis, pas als ze braaf onder het zadel de goede richting op is gegaan. Mijn paard heeft het meestal wel door wanneer vooruit gaan korter naar huis is dan omdraaien, dus dan kan ik er weer zonder problemen op Clown

Jeddah, idd misschien dat een stemhulp dat wel helpt voorkomen...

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 08:36

bij mijn paard gaat het ook weer als ik mee loop. daarom maar een stapje terug en weer wandelen en onderweg laten grazen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:41

Arjette schreef:
Traan_beauty: wanneer m'n paard echt niet meer verder wil stap ik idd altijd af en wandel verder. In geen geval keer ik weer terug naar huis, pas als ze braaf onder het zadel de goede richting op is gegaan. Mijn paard heeft het meestal wel door wanneer vooruit gaan korter naar huis is dan omdraaien, dus dan kan ik er weer zonder problemen op Clown

Jeddah, idd misschien dat een stemhulp dat wel helpt voorkomen...

Ja dat heb ik ook wel gedaan, en aan de hand is er geen enkel probleem. Maar als ik dan weer opstap, begint hij meteen weer.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:53

ik heb dit probleem bijna 2 jaar gehad. Mijn paard (zwaar koudbloed dus met kracht/slaan begin ik niets) staakte en raakte zelfs catatonisch (nergens meer op reageren helamaal van de wereld)

In 1e instantie heb ik het vanaf de grond opgelost: eraf proberen weer contact te krijgen en met Parelli games toch erlangs, stukje lopen en er weer op, 5 meter verder weer stilstaan enz.

In 2e instantie ben ik voedselbeloningen gaan geven: zodra hij ook maar even de goede richting uit leek te bewegen: brokje erin en meteen doorlopen. Dat werkte prima. Ik hoefde er bijna nooit meer af onderweg.
Nu ben ik dat aan het afbouwen: ipv brokje erin mag hij een hap gras nemen en meteen doorlopen. Ik hoef er nooit meer af!

Het is een lange weg geweest ik ben vaak wanhopig geweest maar het is goed gekomen.

In ons geval heeft het niets met bekend/onbekend terrein te maken hij deed het altijd en overal.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:03

Morrie, je zegt: brokje erin en doorlopen. Maar als ik dan mijn Tinker neem, die is al omgedraaid voor ik er überhaupt een brokje in krijg. Hoe heb je dat gedaan?

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 09:05

@ morrie dat catatonisch dat herken ik ! zo is het bij mijn paard ook!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:20

Morrie draaide vroeger om en kletterde weg....... tussen vreoger en nu zit 3 jaar waarvan ik zeker 2 jaar heb besteeds aan uitsluitend grondwerk (Parelli), een band opbouwen, heel veel undeanding time doorbrengen, zorgen dat ik veilig met mijn paard kan omgaan en dat het voor mij en de omgeving veilig is als ik het hek uit ga.

Het staken is pas later begonnen.

Morrie is een extreem intorvert paard, (LF-I voor de Parelliers onder ons) en is daarvoor, met succes, onder behandeling bij Steffi van der Laarse (holistisch DA). Het catatonische heeft hij niet meer vertoont na de laatste behandeling

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:12

Ik weet dat ik het topic ophaal, maar ik wilde toch even melden dat het me vandaag gelukt is een normaal lekker buitenritje te maken door tips uit dit topic.
Mazzel schoot in bevriesstand zodra ik op een bepaald punt was (hij doet dat vaker daar) en hij draaide flink rond, het koste wat moeite, maar uiteindelijk was het draaien over en het achterwaarts gaan ook. Toen na een tijd stil staan (en nog twee keer toch omdraaien na een paar stappen voorwaarts) besloot hij eindelijk dat vooruit waarschijnlijk toch het makkelijkst was. Gelijk maar in draf en onder aanmoedeging van mij draafde hij door de gespannenheid heen en daarna was hij heerlijk ontspannen. Merkte ook meteen dat dit een betere manier was, want daarna kreeg ik hem veel sneller door nog zo'n soort punt heen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:13

keihk en zo werkt het Haha! Haha! Goed gedaan!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:12

Hartstikke goed van je! Nu maar hopen dat het zo blijft Haha! .

Het probleem met Diablo is, dat hij weet hoe sterk hij is en dat hij niet eens hoeft te draaien en te zeuren, hij draait zich gewoon en gáát.
De laatste dagen doe ik het anders (omdat mijn bak niet goed opdroogt na de regen, dus moet wel wat). Ik laat mijn kinderen er op, doe een halstertouw eraan en dan loopt meneer keurig mee. Op de terugweg ga ik er dan op, zonder touw eraan en dan probeert hij uiteraard niet om te draaien.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:29

Heeee goed zeg! en dat het in draf beter gaat klinkt mij erg bekend in de oren. Mijn sterke knollie (trekpaard ) vindt het in draf blijkbaar minder eng, misschien omdat ze dan het idee heeft dat ze er dan snel langs is?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 08:49

Ah, er is dus nog hoop??

Ik kraai veels te vroeg, maar raak ook meteen vrij moedeloos van zo'n situatie.
Had haar sinds april niet meer bereden omdat ze toen naar de wei is gegaan en in Mei hoefbevangen is geraakt. Sinds half juni beginnen longeren en vorige week is de hoefsmid geweest en mocht ik haar terug berijden.

Eerst 2 dagen in de tuin rondjes gereden en nu 2 dagen naar buiten geweest, maar op 2 punten ook staking. Door de achterbenen gaan en omdraaien. Gisteren was ik voorbereid en ik dacht er in draf langs te rijden maar ze draaide zich terug om. Ben toen afgestapt en heb er haar met veel tegenzin doorgesleurd. Wou toen terug opstappen maar ze keerde alsnog terug.

Buurman is er toen enkele meters gaan achter stappen met z'n armen open en toen heb ik haar meteen in draf gezet en ben ik toch thuis geraakt.

Ik weet dat het vroeg is en ik moet opbouwen, maar leuk is het niet. Ach gut

Ze was bomproof toen ik haar kocht maar ik heb het zelf ver**t..

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:00

Lieke er is nog hoop. Gewoon veel geduld hebben Ja

Overigens vandaag weer een buitenritje gedaan en het langste staakpunt was nog geen minuut Haha! Die was omdat ik langs het pad kwam dat naar stal loopt en ik stiekem toch nog door wilde. Dus ook nog hartstikke logisch Clown

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:36

Lieke_M, dat ken ik hoor, Diablo kan dat ook. Die zakt ook door zijn achterbenen en draait rigoreus om. Hoewel, we rijden de laatste tijd erg veel buiten (er gaan dan drie paarden mee, maar dat maakt voor Diablo niets uit) en mijn man gaat dan ook mee om in te grijpen als nodig is en het gaat eigenlijk zo goed, dat dat de laatste keren niet meer nodig was.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:19

De 4e dag heb ik dezelfde route gedaan maar omgekeerd, en toen staakte ze op een ander punt. Ik probeer haar er eerst toch een paar keer door te krijgen, maar is me nog steeds niet gelukt. Ok, ik blijf ook geen kwartier aanmodderen hoor, heb te weining geduld daarvoor. Dus afstappen en met wat morren gaat ze wel mee. Stap dan enkele meters werder terug op.

Veel buitenrijden is denk ik de beste oplossing en een rijmaatje..