Paard belonen met snoepjes of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Paard belonen met snoepjes of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:18

Waar heb je die informatie vandaan? Zit een kern van waarheid in maar volgens mij is het een beetje zwart/wit. Je kunt je paard ook gewoon negeren als hij bedeld en als je niet te overdreven met lekkers bent, zal dat bedelen wel meevallen.

Dan mag ik mijn paard ook geen voer geven, want dan geef ik ze als leider ook voer?

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:19

Salt_Pepper schreef:
Maar van eten aan je paard geven, wordt je paard wel dominant van,
Want in het wild gaf de leider ook geen eten aan de lagere paarden in de rang.
Als je je paard voedsel uit de hand voert, zal hij gaan denken dat hij de baas mag zijn.
En als hij vervolgens iets doet, waarvan je kan zien dat hij de baas wil zijn, en je straft je paard, dan snapt ie het ook niet meer.
Eerst geef je je paard eten uit de hand, en dan straffen als je paard de baas is omdat jij dat heb toegegeven?

Dat is niet helemaal zo. Als ik een paard eten geef met bijv vrijheidsdressuur en het blijft maar schooien is mijn eerste oefening die ik doe dat ie weg moet kijken of ik klik alleen maar. Van zo'n vreetpartij hou ik helemaal niet.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:21

Salt_Pepper schreef:

Volgens mij geven ranglagere paarden ook geen eten aan dominante paarden Lachen

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:26

Tijdens het poetsen of rijden beloon ik haar met mijn stem of met een aai door haar manen. Ze krijgt pas iets lekkers als we helemaal klaar zijn met alles en zij weer op stal staat. Dat weet ze heel goed en ze zeurt ook niet om iets totdat ze op stal staat. Dan krijgt ze altijd een appel of een snoepje.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:17

Salt_Pepper schreef:
Als je je paard voedsel uit de hand voert, zal hij gaan denken dat hij de baas mag zijn.
En als hij vervolgens iets doet, waarvan je kan zien dat hij de baas wil zijn, en je straft je paard, dan snapt ie het ook niet meer.
Eerst geef je je paard eten uit de hand, en dan straffen als je paard de baas is omdat jij dat heb toegegeven?

Als je dat zo strikt, zwart/wit volgt als jij dat hier zegt, dan mag ik mijn paard dus ook geen hooi of biks meer geven? Want dan geef ik eten en dat doet de dominante niet...

En zoals hier al gezegd is, ooit een ranglagere een ranghogere eten zien geven?

gerdine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:46

hey,
als je aan het rijden bent zou ik klopje op de hals en sachtjes praten
in de wei of op stal brokje of snoepje bix maar niet te veel en stop ze niet in je jaszak dan krijg je ponys die er om gaa n schooien!!!
groetjes
Gerdine Koe

Bambi_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:35

Je kan ze best een x belonen met snoepjes hoor!
Maar dat hoeft niet te vaak. Je kan het ook gewoon doen door lieve woordjes e.d . Als je ze tevaak beloont met snoepjes willen ze dat altijd, en gaan ze elke keer bij je zeuren!! Tong uitsteken

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:23

Ik ken een paard die het niet leuk vind als je met een zadel aankomt enzo, kan je die wel (als je het overleeft) nadat je het zadel erop heb een snoepje geven? want het wedstrijd op haar, en wil wel dat ze zich een beetje gedraagt bij t opzadelen Vork

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:26

Ligt eraan hoeveel snoepjes je geeft of voor wat het was.
Als ik grondwerk doe met men paad of dergelijk, gebruik ik snoepjes in plaats van krachtvoer.
Anders gaan ze veel te dik worden (alluwel bij men ene paardje mag er nog heel wat kilo's bij).

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:35

Ik voer bijna nooit Snoepjes, maar belonen met snoepjeskan best een keer vind ik,
maar niet te vaak en ook afwisselend met gewoon braaaf zeggen enzo.
Niet te vaak snoepjes voeren want dan gaan ze wel schooien Knipoog

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:03

Salt_Pepper schreef:

helemaal mee eens Ja

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:06

Ik geef mijn paard een snoepje tussendoor tijdens het poetsen of als ze ff rek en strek oefeningen moet doen. Met d'r neus richting flank.

Overdag breng ik ze soms een appel of wortel in de wei, als lekkers..

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:23

Ik wissel mijn beloningen af, zodat hij niet altijd een snoepje wil, maar ook blij is met een klopje op de hals of een zacht woordje..
Regelmatig komt er dan eens een worteltje/stukje appel/.. als beloning, maar het moet niet altijd eten zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:42

Moniek, krijgt jou paard dan ook geen hooi van jou?

Echt nog nooit een paard meegemaakt dat hij denkt de baas te mogen zijn door een snoepje te geven.

Ik ken wel verwende paarden...maar dat is heel wat anders

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:29

Er is natuurlijk een verschil tussen geven en nemen. Lachen
Een paard dat zelf aan je kleren trekt of je handen er ook maar bij opvreet, is duidelijk onbeleefd, maar je kan een paard makkelijk leren te wachten, en dan heb jij toch echt de controle hoor.

Overigens slaat de redenering op PN de plank op verschillende punten mis: in de natuur is calorierijk voedsel helemaal niet altijd voorhanden, en in schaarse tijden worden dieren ook onverdraagzamer naar elkaar, dan wordt voer wel degelijk iets om voor te vechten of om moeite voor te doen om het te bemachtigen. Vrij logisch.

Als voer echt de moeite niet waard was, waarom zou het gebruik ervan dan iets over de rangorde hoeven zeggen? Rangorde bevechten om voer te bemachtigen=moeite ervoor doen. Lachen

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:38

Nee, een paard hoef je neit te belonen met eten. Lieve woordjes werken minstens zo goed.

Laatst een theorie hierover gehoord: Paarden hebben altijd genoeg te eten (gras en kruiden groeien overal). Ze meoten echter waakzaam blijven de hele dag door om zelf geen voer te worden (roofdieren). Het best beloon je een paard dus met rust. Dit is een heel breed begrip, het betekent neit dat je een paard terug opstal zet wanneer hij iets goeds doet. Wel als hij bijvoorbeeld na een half uur rijden lekker loopt waar je normaal 40 minuten op doet, dan wel eerder stoppen.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 11:13

Mars_loves, Ik weet wel hoe je dat vervelende gedrag op kan lossen met dat zaldel.
Kijk het zadel na, je paard protesteert niet zomaar!
En als het zadel in orde is, en je paard blijft zo naar doen, zet het zadel dat op de rug van je paard, en als hij het toelaat, beloon hem met je stem en knuffels, en haar het zadel er weer snel van af.
Zo beloon je je paard voor het goede gedrag, met rust.
Ga dan nog even weer poetsen, en leg het zadel er weer op.
Als je paard weer goed gedrag toont, haal het zzadel er af, en beloon hem.
ga zo door, tot je de singel strak kan trekken, en erop kunt rijden Lachen

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:15

Ik weet niet of het goed of slecht is, maar ik doe het niet. Mijn merrie wordt gevoerd in zijn voerbak en anders niet. Mijn merrie gaat anders schooien, eet mijn jaszakken op, wordt bijterig en erg vervelend. Ik beloon mijn merrie door haar een klopje op haar schouder te geven en acht toe te spreken.

Er zijn vast ook paarden die er wel tegen kunnen.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 12:11

Eigenlijk hangt het ervanaf wat voor paard je hebt, maar ik vind dat het beter is om je paard niet te belonen met eten.
Sommige paarden gaan schooien en andere weer niet.
Dus iedereen mag hetzelf weten, maar ik begon met dit topic om te zien hoe jullie je paard belonen, maar net daarna toen ik die topic had gestuurt, had ik op paardnatuurlijk.nl gelezen dat het niet goed is om je paard met ete te belonen.

Lachen

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:01

dat ligt niet aan de snoepjes...dat ligt aan de dame zonder overhand...had ze ook wel gehad zonder snoepjes Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:05

Salt_Pepper schreef:
Ik heb net gekeken op http://www.paardnatuurlijk.nl
Daar staat een heleboel over om je paard niet met eten te belonen.
Willen jullie allemaal er aub op gaan kijken.
Het is best interessant hoor!
En het is ook beter voor je paard.
Nu weet ik dat belonen met eten eigenlijk geen waarde heeft, of soms heet slecht kan zijn.

Kijk er zelf op Haha!

Ik heb na 40 jaar paarden ervaring niet de behoefte om op zo'n site te gaan kijken! Ik geef ze een suikerklontje...dus JA ik geef ze een snoepje en mijn paarden zijn daar nog nooit slechter van geworden!!!
En ik heb moeilijke tot zeer moeilijke paarden op stal gehad die door de vorige eigenaren waren opgegeven.

Anouk__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:10

Tijdens rijden/opzadelen enzo beloon ik meestal met klopjes/stem
Uit de wei halen meestal wel een snoepje ofzo.. moet kunnen vind ik
Ik vind de theorie van, dat als je het paard snoepjes geeft het paard dan denkt dat hij de baas is.. tja,
dan kan je je paard dus ook geen hooi en brok meer geven?

Renates85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:14

Ik beloon mijn paard ook met af en toe met snoepjes. Soms een snoepje soms een aai of beloning op haar hals. Het is een kwestie van een beetje afwisselen

hantia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:31

Ik heb ook een keer gewoon een paar x snoepjes gegeven als die heel braaf was geweest.
na het rijden.
En dat hielp wel goed!
Alleen oppassen dat ze dan niet heletijd gaat schojeren (hoe je het ook schrijft)