Dr.M+ niet om bak kunnen rijden & niet mogen verkennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sizzy

Re: Dr.M+ niet om bak kunnen rijden & niet mogen verkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:41

Maar het voorste stukje om te rijden staat niet gelijk aan het verkennen van de ring/rondje om de ring lijkt mij.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:45

Tine1978 schreef:
jury schreef:
Ik had het ook weer afgelopen weekend bij 2 verschillende juryleden. Een maand eerder op zelfde locatie (westmaas) ook.
Ring 1 is helemaal niet te omcirkelen en ring twee wel maar vrij smal of hellend, dus niet zonder gevaar.

Ik heb dit gemeld bij de KNHS als algemeen aandachtspunt voor juryleden en als voorbeeld de 2e ring in Westmaas of we nu echt willen dat wij ruiters dit soort risico's moeten nemen.

Zaterdagmiddag was ik ook op Westmaas en daar mochten de Z-combinaties in de 2e ring gewoon een rondje in de ring maken voordat ze mochten starten, dus ik weet even niet waar jij het over hebt. Misschien was dit zondag anders? De M-combinaties hebben toch al het voorste stukje waarin ze mogen rijden.

Het lijkt mij dat er in nde M andere jury`s zaten dan in de Z.
En dat er een voor stukje is, heeft hier helemaal niks mee te maken. Er staat nergens in het regelement dat als er een voorstukje is, dat je dan niet in de ring mag als je er niet omheen kunt.

Tine1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:48

Nee, dat is waar. Alleen je kon makkelijk om de ring heen, zeker als je nog het voorstukje kon gebruiken voor het binnenkomen (in stap rustig heuveltje op). Als je in het Z had binnen moeten komen vanuit buiten de ring was het inderdaad wel lastig geweest, maar gelukkig stond deze jury het toe dat de combinaties in de ring een rondje mochten rijden.
Laatst bijgewerkt door Tine1978 op 25-06-08 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Leslie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:48

Met een normale wedstrijd rijd ik gewoon naar binnen, aangezien het gewoon volgens het regelement is hiermee heb ik ook nog nooit problemen mee gehad. Maar afgelopen Nederlands Kampioenschap indoor, mocht het niet van de ringmeester (niemand deed het daar verder) daar heb ik het dus niet gedaan.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:28

En ik heb me voorgenomen (en nu nog durven door te zetten als ik regio ga rijden) er geen rekening meer mee te houden wat voor wedstrijd het betreft, hoe belangrijk ook.
Regel is regel.
Ik ben de volledige willekeur en disuccies met juryleden zat. Dat gezeur elke keer.
Zelf op olympisch niveau mogen ze de ring verkennen door erom heen te gaan dan zouden wij amateurs dit niet mogen. Kom nou, dat mag de bedoeling van de basissport niet zijn.
Ik wacht de reactie van knhs op mijn bericht van een week geleden af en anders ga ik in overleg met knhs bij het niet toestaan van de ring verkennen officieel bezwaar aantekenen.

En als we deze houding nu met ze allen overnemen is deze discussie zo opgelost.

Nog wel lastig vind ik de discussie aan te gaan bij graswedstrijden. Als de ringen vrij dicht bij elkaar liggen dan kun je er in theorie omheen, maar niet zonder overlast te bezorgen bij de buren.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 19:20

jury schreef:
En ik heb me voorgenomen (en nu nog durven door te zetten als ik regio ga rijden) er geen rekening meer mee te houden wat voor wedstrijd het betreft, hoe belangrijk ook.
Regel is regel.
Ik ben de volledige willekeur en disuccies met juryleden zat. Dat gezeur elke keer.
Zelf op olympisch niveau mogen ze de ring verkennen door erom heen te gaan dan zouden wij amateurs dit niet mogen. Kom nou, dat mag de bedoeling van de basissport niet zijn.
Ik wacht de reactie van knhs op mijn bericht van een week geleden af en anders ga ik in overleg met knhs bij het niet toestaan van de ring verkennen officieel bezwaar aantekenen.

En als we deze houding nu met ze allen overnemen is deze discussie zo opgelost.

Nog wel lastig vind ik de discussie aan te gaan bij graswedstrijden. Als de ringen vrij dicht bij elkaar liggen dan kun je er in theorie omheen, maar niet zonder overlast te bezorgen bij de buren.

Ik (de TS) heb ook al enige tijd geleden hun gemaild.. Maar ook nog steeds geen reactie. Nagelbijten / Gniffelen

zutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:24

Ik vindt dat je gewoon de regelmenten moet volgen en daarin staat dat het wel mag. Dat doe ik tenmiste altijd. Daar kun je een evt. jury ook op wijzen als er commentaar komt. En als ze dan nog vinden dat het niet mag ga ik de ring weer braaf uit om problemen te voorkomen. Maar dat ligt dan ook wel aan de wedstrijd zelf.
Als de ringmeester mij verteld dat het niet mag doe ik het niet.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:32

[quote="Cardy
Ik (de TS) heb ook al enige tijd geleden hun gemaild.. Maar ook nog steeds geen reactie. Nagelbijten / Gniffelen[/quote]

Wat is de TS?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:33

Topic starter.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:05

jury schreef:

Daar ben ik vooral heel goed in, vooral als er ook nog bloembakken (lees: draken en andere monsters) bij de letters staan, of iemand voor staat te lezen..... Bloos

Bij de tweede ring in Westmaas vind ik het persoonlijk gevaarlijk om om de bak heen te rijden. Vooral langs de slootkant is het link.
In het M mochten we inderdaad de ring niet verkennen op zondag. In beide proeven niet!
Maar met mijn kijkertje ga ik het voortaan gewoon doen. Neem een print van de reglementen mee. En dan maar geen winst na een discussie, zegt meer iets over de betreffende jury dan over mij!

@Jury, hou je ons op de hoogte of je bericht terug gehad hebt van de KNHS?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:33

Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte van de uitkomst. Als ik volgende week geen antwoord heb gekregen of een tijdsplan ga ik bellen.
Deze bijdrage aan bokt maak ik nog af, voordat ik me van deze site terugtrek (ben nu al aan het afkikken).

2e ring is inderdad niet verantwoord om omheen te rijden. Moet nl. kunnen in alle gangen, nou ik ga daar echt niet draven of galopperen. En rechts staat altijd een stoel, waardoor de doorgang daar ook smal wel erg smal is. Links de sloot. En de extra handicap het niveau verschil met kuilen. Ik hou mijn paardje liever heel en mijn pak droog.

Ik heb dit ook op juryplatform.nl gezet en hoop zo ook meer reactie te krijgen van juryleden.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:21

jury schreef:

hier sluit ik mij volledig bij aan!
Gisteren lagen er 4 Z ringen straks naast elkaar, maar je kon om de ring heen, besloot 1 van de juryleden (die helaas wel vaker zijn eigen reglementen hanteert + juryvergoeding volgens zijn eigen rekensom Boos! ) dat de ruiters niet OM de ring heen mochten Gestoord ze moesten direct vanaf het losrijterrein rechtsom binnenkomen... later bedacht hij dat hij combinaties gewoon ging roepen als zijn ring leeg was, ook mensen die nog lang niet aan de beurt waren en soms pas net aan het losrijden werden door hem geroepen...(hij had zeker haast) zijn ring was gewoon even laat klaar als de andere ringen, maar hij had wel meer gesteste ruiters in de baan.
Wat doe je in zo'n geval , zoiets kan dus eigen ook niet door de beugel, maar er zullen weining mensen iets van zeggen! (het is een jury die heel vaak en op veel plaatsen het Z jureert)

xZolox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:28

Ik heb geen andere berichten gelezen maar wat ik zou doen als ik jou was is gewoon standaard op wedstrijd de wedstrijdregelementen bij je hebben en dit er eventueel bij kunnen halen als je gezeik krijgt met de jury.

Dat is net zoiets als dat ik 2 weken terug wedstrijd had en het liep een beetje in dus ik moest eerder starten maar dat wilde ik niet. Ik heb dan het recht om op mijn van te voren gemelde starttijd te rijden en dus hoef ik niet per se de baan in dan al. Al zou ik 10 minuten eerder moeten rijden dan mijn originele starttijd en dat wil ik niet, mag ik gewoon op m'n eigen starttijd rijden. De ringmeester zei dat ik moest rijden, dan vond ik dat niet erg want ik was er wel klaar voor, maar ik mág als ik wil op mijn eigen tijd rijden, wat de rest er ook van denkt.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:30

Dat ligt er maar net aan wat er in het vraagprogramma staat, xZolox.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:38

Ik vind het maar raar dat bepaalde juryleden hun eigen regels "maken"

Over de grasbanen, bij ons heb je vaak 20 of meer banen met daartussen een strookje van een meter waar dan de voorlezer van de andere baan staat. Hier kun je dus niet veilig omheen en de meesten ( M + ) kiezen er dan voor om maar van buiten de baan binnen te komen.

xZolox; over op tijd starten heb ik laatst wat over gelezen, dat ze je maximaal een half uur eerder of later kunnen laten starten. Zal eens even zoeken of ik dat nog kan vinden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:47

Zolox, wat jij beweert is echt niet zo. Er staat nergens in het reglement dat je recht hebt om op je eigen tijd te starten. Als het programma inloopt zul je dus gewoon eerder moeten.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:48

Fitzroy schreef:
Er staat nergens in het reglement dat je recht hebt om op je eigen tijd te starten. Als het programma inloopt zul je dus gewoon eerder moeten.

Van mij hoeft dat niet als ik jureer (tenzij de ruiter het zelf aangeeft) als ik zelf start vind ik het ook niet zo fijn als ik ineens veel eerder moet starten (nou ja, 5 of 10 minuten lukt meestal wel, maar niet ineens een half uur eerder zoals ik hierboven al heb beschreven)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:10

rhijnauwen schreef:
Van mij hoeft dat niet als ik jureer (tenzij de ruiter het zelf aangeeft) als ik zelf start vind ik het ook niet zo fijn als ik ineens veel eerder moet starten (nou ja, 5 of 10 minuten lukt meestal wel, maar niet ineens een half uur eerder zoals ik hierboven al heb beschreven)

Ik vind het wel fijn als gewoon achter elkaar doorgestart wordt.
Ben afgelopen weekend in Hagestein geweest, daar rekende ze 9 minuten per proef (B) met gevolg dat we op een gegeven moment een half uur inliepen...
Zeker op zo'n groot concour kan ik begrijpen dat mensen niet weten dat een ring zo enorm inloopt, dus toen hebben we tussendoor zelf een pauze ingelast zodat we weer gewoon optijd liepen.
Maar op kleinere concoursen met ringmeester kunnen mensen duidelijk bij aankomst vragen of het inloopt en ik denk dat 10 tot 15 minuten inloop altijd kan gebeuren dus moet je daar als ruiter ook rekening mee houden (in de zin van navragen bij aankomst of alles op tijd loopt!)

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:54

_10_ schreef:
Ben afgelopen weekend in Hagestein geweest, daar rekende ze 9 minuten per proef (B) met gevolg dat we op een gegeven moment een half uur inliepen...
Zeker op zo'n groot concour kan ik begrijpen dat mensen niet weten dat een ring zo enorm inloopt, dus toen hebben we tussendoor zelf een pauze ingelast zodat we weer gewoon optijd liepen.

Ik was ook in Hagestein, had hetzelfde probleem als jij (in de Z) en heb ook gewoon heel relaxed zitten jureren, zodat iedereen op zijn eigen tijd kon starten (tenzij iemand zichzelf aanmeldde)

(jammer dat ik je gemist heb _10_)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:53

Ik was ook in Hagestein, heb jullie beiden gemist Haha!
Maar mijn ring was echt een gatenkaas dus iedereen die zich vrijwillig aanmeldde kon gelijk de ring in.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:55

Fitzroy schreef:
Ik was ook in Hagestein, heb jullie beiden gemist Haha!
Maar mijn ring was echt een gatenkaas dus iedereen die zich vrijwillig aanmeldde kon gelijk de ring in.

Dat krijg je op zo'n groot concour Clown

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:23

jury schreef:
Ik had het ook weer afgelopen weekend bij 2 verschillende juryleden. Een maand eerder op zelfde locatie (westmaas) ook.
Ring 1 is helemaal niet te omcirkelen en ring twee wel maar vrij smal of hellend, dus niet zonder gevaar.

Ik heb dit gemeld bij de KNHS als algemeen aandachtspunt voor juryleden en als voorbeeld de 2e ring in Westmaas of we nu echt willen dat wij ruiters dit soort risico's moeten nemen.

wij hebben het idd ook al een keer gemeld Clown
dan zou u mij denk ook wel is gejureerd hebben denk ik !
ik vind het idd ook erg vaag ik rij zelf m2 met me fjord en idd ik moet ook altijd gelijk
binnen komen nou is dat niet erg want die van mij is niet zo kijkerig die vind in de 2 de bak erg moeilijk
om ze traver te tonen (zware bak) ik vroeg me af gewoon een vraag of er rekening mee gehouden word ja of nee?
of is dat een domme vraag? Bloos

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:36

In de reglementen staat dat je dan de ring mag verkennen en ik doe dat dan ook. Het staat immers niet voor niks in de reglementen. Dit heeft wel eens een discussie opgelevert met een jury als zij mij daarom minder punten geven vind ik dat erg kinderachtig. Helaas zitten zij erbij. Heb zelf een keer gehad dat ik om de ring reed met zweep in de M en bijna uit de hal werd verwijderd omdat ik de zweep in handen had. Natuurlijk geen punten gekregen ondanks dat het een fijne proef was. Ik had tegen de jury gezegd dat het om de ring wel mocht (staat in de reglementen). Waarop de jury zei dat hij jureerde en het niet toestond. Dat heb je ook wel eens als je in de ring rijdt omdat je er niet omheen kan. Ik sta er dan maar boven en rij lekker mijn proef ongeacht de jury en de punten. Haha!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:39

Als er in de regelementen staat dat het mag is het geheel simpel, regel uitprinten waarin het staat en meenemen Knipoog sta jij sterk en kan jij lekker de bak verkennen Lachen!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:52

Tja, was het leven maar zo simpel.
Recht hebben is heel wat anders dan recht krijgen.