Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

.
) Wees rustig in je bewegingen en fluister tegen haar, zoals je al eerder deed. Begin weer eens met longeren en vrijheidsdressuur, het liefst op een plek waar zij zich veilig voelt, ga met r wandelen in haar eigen wei, doe het lekker rustig aan. Op deze manier kun je de stapjes rustig opbouwen; 2 stapjes vooruit en 1 achteruit, dat is de best way to do this

ravado schreef:Ik zou haar idd. de tijd gunnen om weer tot zichzelf te komen... Even geen druk en weer bij het begin beginnen, eerst laat je haar alleen in een wei (liefst eentje waar genoeg gras/bos en ander land is, gewoon zo natuurlijk mogelijk) Na een aantal dagen ga eens bij haar in de wei bij het hek zitten met een boek ofzo, kan ze aan je aanwezigheid wennen, dan ga je 1 dag weer niet, die dag erna weer wel, wat verder de weide in, dan weer een dag niet, dan weer een stukje verder, enz. Als ze van je wegrent, ga je weer een stapje terug. Belangrijk; Kijk haar niet aan, iig niet recht in de ogen, dit kan bedreigend voor haar zijn. Als je zover bent dat je haar gewoon rustig kan benaderen, ga je kijken of je haar overal kunt aaraken, let goed op haar lichaamstaal! Accepteerd ze je (nog) niet, dan ga je weer een stapje terug. Dit proces kost veel tijd, maar ik heb gelezen dat je veel tijd in haar wilt steken, top!Als je haar echt overal kunt aanraken, halster omdoen, e.d. kun je weer eens kijken hoe ze reageert op een join-up. (De kans bestaat dat je na die join-up opnieuw moet beginnen met de weide-processen, maar zoals ik gelezen heb, reageert ze goed op een join-up
) Wees rustig in je bewegingen en fluister tegen haar, zoals je al eerder deed. Begin weer eens met longeren en vrijheidsdressuur, het liefst op een plek waar zij zich veilig voelt, ga met r wandelen in haar eigen wei, doe het lekker rustig aan. Op deze manier kun je de stapjes rustig opbouwen; 2 stapjes vooruit en 1 achteruit, dat is de best way to do this
![]()
Veel succes met haar!

) keek naar mij en werdt wat rustiger.
.
.
brennie75 schreef:wat ik er dus kan uit opmaken is dat de join up heel erg goed bij haar werkt, je zal een tijd lang een joun up moeten blijven volgen na een keer is het niet genoeg!
daarna volg je de instructies meer op! je moet er dus zeker verder mee komen!
ik vind het zo zielig voor dit paardje ze hangt enorm aan je en dat is bijzonder, ik zou monty robbert gewoon mailen of se site bezoeken!
onwijs goed van je hoor! xx van bren! en een hele dikke knuf aan je paardje!

), maar dat TS nogal veel fantasie heeft en er in het vervolg beter rekening mee kan houden dat er nog mensen komen op die manege... 

.