Hoe weet jij dat je een goede instructeur hebt? "goede les".

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: Hoe weet jij dat je een goede instructeur hebt? "goede les".

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:55

Ik vind dat goede instructie begint met het eerst eens rustig zonder paard erbij te praten met elkaar.
Een instructeur moet zich een beeld vormen van paard en persoon, het niveau en het beoogde niveau.
Het les/trainingsplan zal daarop geent moeten zijn.

Ik vind het ergerlijk als een instructeur gewoon zonder plan o.i.d. in het midden gaat staan schreeuwen wat goed en fout is.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:58

Ik heb vroeger les gehad van iemand die mijn paard bij het bit beet pakte en zelf naar beneden trok. Ik vond het wel raar maar ik was 12 en wist niet echt beter. Ik dacht zij rijd Z dus zal het wel weten. Toen ik over gestapt was naar een andere merkte ik pas dat die manier van lesgeven helemaal niet goed was. Toen ik bij een ander les kreeg was er ook gelijk veel meer vooruitgang. En hoorde ik dingen waar ik nog nooit van gehoord had(bijv hoe ik de achterhand er goed onder moest krijgen en juiste aanleuning etc).

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:30

Er zijn wel mogelijkheden om te onderzoeken of je met een goede instructeur te maken hebt hoor. Je kunt bijvoorbeeld eens een paar keer gaan kijken als er les gegeven wordt aan andere combinaties. Je kunt eens uitzoeken hoe de combinaties presteren, bijvoorbeeld via startlijsten.nl (als ze allemaal laag scoren weet je genoeg). Dit wordt wat lastiger als je een 'alternatieve' instructeur zoekt, prestaties zijn dan moeilijker te doorgronden.

Verder kun je 3 proeflessen afspreken. Na drie lessen zou je wel kunnen constateren of er wel of geen progressie is. Ook belangrijk bij het nemen van proeflessen is dat je niet van te voren gaat bedenken hoe en wat een instructeur allemaal moet zeggen. Als jij dat namelijk zo goed weet, heb je geen les nodig tenslotte. Laat in de proeflessen alles op je afkomen en doe gewoon wat er gezegd wordt (dus geen ja-maar de hele tijd). Natuurlijk kun je wel vragen als je iets niet snapt, maar niet de hele tijd in discussie gaan. Je gaat tenslotte les nemen van iemand omdat je denkt dat diegene het beter weet dan jij en je wat van diegene kan leren. Pas dan weet je of de manier van lesgeven bij jou past, of het effect heeft en zo.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:38

Het is inderdaad een moeilijke vraag want wat voor de één een goede instructeur is, is dat voor de ander helemaal niet. dit komt ook gewoon doordat ieder paard anders is.

Wanneer ik een instructeur goed vind hangt af van veel dingen. zo kan een goede instructeur zélf ook ieder paard rijden, een goede instructeur zíét wat jij voelt. (zo heb ik wel eens iemand gehad die zei 'goed zo, dít willen we zien!' terwijl ik 10 kilo paard in mn handen had... Clown euhm sja...)
Een goede instructeur gaat pas verder als dat mogelijk is, en niet wanneer het er 1 of 2 keer goed uitziet. Bij een goede instructeur heb je zelf ook zeggenschap in wat je doet, en een goede instructeur neemt ook de tijd en moeite om naar je te luisteren.
Een goede instructeur geeft je les en als iets niet helemaal goed gaat staat hij niet aan het eind van het uur op zijn horloge te kijken 'want je tijd is eigenlijk al om' kortom een goede instructeur neemt de tijd.

Hmm.. er zullen vast nog wel meer dingen zijn, maar ik vind gewoon dat een instructeur echt naar de combinatie moet kijken en de tijd moet nemen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:54

Ik vind het huidige niveau van lesgeven echt ver onder de maat op maneges. Basis hebben ze nog nooit van gehoord geloof ik. Helaas mag je dat als jurylid niet zeggen na een mizerabele dag want dan ben je te streng en hoef je er niet meer te komen. Iets doen met adviezen willen ze niks van weten.

Hoe weet je of je huidige instructeur voldoet. Volg eens een clinic bij een andere instructeur, vaak kan dit heel verhelderend werken.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:58

Ik heb vroeger een instructeur gehad, die had lesgegeven bij de militaire bereden dienst in belgie..
Van die man heb ik pas echt goed leren rijden. Hij gaf ook altijd wat theorie mee.. soms kopieen uit boeken, of teksten die hij zelf opstelde.. er werd dan ook van ons verwacht dat we hier doorheen gewerkt hadden tegen de volgende les.
Hij was niet makkelijk, en heel hard voor ons, maar ik denk nog vaak terug aan zijn lessen als ik zelf aan het rijden ben..

Ik denk dat een goede instructeur je niet alleen maar oefeningen aan moet leren, maar vooral het waarom erachter.
als je niet weet waarom je iets doet, hoe kun je het dan goed doen..

Nu rijd ik op een manege, totdat mijn jonkie zelf bereden kan worden. Ik heb het er erg naar mijn zin.. maar toplessen zijn het niet.. Ook wordt er aan het waarom weinig aandacht besteed..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:47

Ik moet trouwens ook zeggen dat somige mensen met orun diploma het echt niet waardig zijn. Ik ken iemand die lesgeeft die zegt: even goed rammelen als de pony niet luisterd. (even snel je handen heen en weer halen in die mond). Zo iemand mag dan wel ergens in het Z rijden, maar zulke dingen hoor je een kind absoluut niet te leren. Hierdoor leren die kinderen zagen terwijl ze het besef niet hebben dat dat niet oke is.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:20

Ik heb in de 13jaar dat ik rijd al van twee mensen écht goed les gehad Clown.

Met een goeie lesgever erbij loopt mijn paard op het einde van die les minstens dubbel zo goed als in het begin van de les. Ik heb vaak van die kleine puntjes, waar ik zelf niet lijk door te komen bij mijn paard... Een goeie lesgever heeft direct door waar de fout ligt en met welke oefeningen die fout kan opgelost worden. Ik hoef ook geen hopen theorie, les is om te rijden en een goede lesgever krijgt mij dan ook binnen het uur 'dood'. Wat ik wél wil is een degelijke onderbouwing van hetgeen wat die lesgever zegt. Mijn paard heeft bv in het begin een tijdje constant achter de teugel gelopen... Een lesgever op de club (eentje die in mijn ogen dus écht niet goed is) wist mij te vertellen dat ik mijn teugels losser moest laten. Ik 'trok' haar volgens hem zo diep, terwijl ik eigelijk geen gewicht in mijn handen had. Mijn eigen lesgeefster heeft mij geen moment gezegt van mijn teugels losser te laten, wél mocht ik niets doen met mijn teugels. Te diep en achter de teugel lopen? Constant aan dat achterbeen werken moest ik van haar. Minstens vijf overgangen op 60meter, stap/draf/stap/draf, telkens een goeie actieve overgang. Veel verzamelen en verruimen, voltes verkleinen en vergroten. Op het einde van de les liep mijn paard nietmeer achter de teugel en had ik een geweldig gevoel... Ik was wel doodmoe Vork.

Niveau van de lesgever heeft er in mijn ogen ook totaal niets mee te maken. Ik heb les gehad van een grand prix amazone, die voor mij absoluut niets kon doen in de les (terwijl een andere ruiter van de club, die op Zniveau traint bv bij haar weer wel goede les had). Langst de andere kant heb ik supergoede les gehad van een jongen die even oud is als mij (20), zelf M-niveau rijdt, zonder diploma's... Maargoed, hij rijdt 'maar' M omdat hij in eerste plaats zichzelf meer richt op het springen (nja, Z), en hij in tweede plaats altijd zo een goede prijzen geboden krijgt voor zijn beste paarden, dat hij ze altijd verkoopt voordat hij er echt hoger mee rijdt. Hij is één van de beste ruiters die ik ken, overtreft in mijn ogen véél ZZ/intermediaire ruiters. Hij heeft hét ruitergevoel, je ziet zijn benen of handen amper beweging als hij aan het trainen is, krijgt elk paard beter aan het lopen dan dat ie loopt onder zijn eigen ruiter.. én is vooral hééél streng als hij lesgeeft Haha!. In verzet aanspringen = direct terug in draf en terug aanspringen. Nooit verderrijden als er een fout gemaakt is, telkens terugrijden naar diezelfde oefeningen totdat die oefening goed is. Als een overgang bij A fout is gemaakt, niet wachten tot bij C om die overgang opnieuw te maken, direct teruggaan naar de overgang. Woorden die vaak terugkomen: "opnieuw! opnieuw! opnieuw! vooruit!"

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:27

Tja en toch is dat telkens opnieuw rijden iets wat bij de een wel werkt en bij de ander niet. Bij mijn paard moet ik dat absoluut niet doen, daar wordt ze alleen maar kwaad van en bereik je niets meer. Mijn instructrice deed eerst ook zo, maar ik heb met haar overlegd dat het zo niet werkte. Nu 'drammen' we minder door op een oefening, eerst iets anders doen en dan die oefening nog een proberen. Dat vind ik ook belangrijk, dat er overleg mogelijk is tussen mij en de instructeur.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:30

Ik heb een heel goede instructrice. Ze kan mij én mijn paard "lezen" op een manier die voor ons heel fijn is. Ze weet exact tot hoever ze kan gaan (paard heeft een peesblessure gehad) maar zal ook niet met zich laten lopen.

Ze ziet alles van zowel mij als mijn paard waar het kan verbeteren, zonder af te branden. Daar zit vooral haar kracht vind ik, ik heb altijd zin in de les hoe zwaar ie ook kan zijn.

Zij heeft (bijna) het huidige Deurne diploma maar staat ook zeer zeker open voor andere stromingen. Heeft ook Voest gevolgt, TTeam/ TToch, Centered Riding etc. Wil je daar niets van weten, dan geeft ze puur dressuur. Wil je daar alles van weten kan het ook.

Tijdens de les zitten we zo op 1 lijn, dat als ik iets merk zij het al roept. Super dus!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:32

horse_girl schreef:
Tja en toch is dat telkens opnieuw rijden iets wat bij de een wel werkt en bij de ander niet. Bij mijn paard moet ik dat absoluut niet doen, daar wordt ze alleen maar kwaad van en bereik je niets meer. Mijn instructrice deed eerst ook zo, maar ik heb met haar overlegd dat het zo niet werkte. Nu 'drammen' we minder door op een oefening, eerst iets anders doen en dan die oefening nog een proberen. Dat vind ik ook belangrijk, dat er overleg mogelijk is tussen mij en de instructeur.

Inderdaad, daar heb je groot gelijk in. Bij mij is het dan weer juist dat het bij mij (niet zozeer bij mijn paard) wel nodig is dat ik die oefening doe, totdat ze goed is. Ik heb nogal de neiging om snel tevreden te zijn met alles, vandaar.. Haha!. Conclusie: instructeur moet ook duidelijk kunnen zien wat er al dan niet werkt bij iedere combinatie apart, en niet zomaar telkens dezelfde techniek toepassen...

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:44

Met die conclusie ben ik het helemaal eens!!
Een instructeur moet ook goed kunnen inschatten wat een paard aankan en wat niet, mijn paard is net 5 jaar en die wordt boos als ze iets niet kan terwijl ik het constant vraag. We zijn nu dus bezig met nieuwe dingen wat meer spelenderwijs aan te leren.
Toch zit ik wel eens te denken om een proefles bij een ander te nemen, gewoon uit nieuwsgierigheid. Dus als iemand nog ene goede instrcuteur kent die op stal komt lesgeven omgeing Utrecht, let me know! Knipoog

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:32

Behalve de kundigheid van de instructeur vind ik toch ook wel de "klik" belangrijk, dat je elkaar dingen open kunt vertellen en elkaar vertrouwd en mag. Lijkt wel een relatie Haha!.

Niveau van rijden instructeur zegt me niks eigenlijk, ken Z ruiters die prut lesgeven of ik niet Z waardig vind en mensen van en lager niveau die dat wel hebben.

Heb nu stuk of 6 lessen gehad van mn nieuwe instructrice en paard gaat echt vooruit nu, heb er zelf ook veel meer zin in weer Lachen. Ze ziet alles en overleg mogelijk..kritisch maar wel echt op een motiverende manier..vind ik erg belangrijk Lachen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:37

pasdedeux schreef:
Een goede instructeur zegt dat het goed gaat wanneer het ook goed voelt. Als ik een instructeur hebt die maar goed zo loopt te roepen terwijl mijn paard gespannen onder me loopt en niet het goede gevoel geef dan haak ik af. Een goede instructeur herkent een ontspannen correct lopend paard en weet problemen op te lossen.

Afgod

Mijn huidige instructrice heeft ook geen Orun gedaan, wel ZZ-Z gereden, maar dat is ook nog geen garantie vaak dat ze goed kunnen lesgeven.

waar ik het aan merk dat ik een goede instructrice heb gevonden, het fijne gevoel van het rijden, en dat je samen met je paard gewoon erg goed vooruit gaat.
het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar dan heb je er idd een bepaald gevoel bij dat het gewoon goed is Ja

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:22

LDRD schreef:
Ik vind dat goede instructie begint met het eerst eens rustig zonder paard erbij te praten met elkaar.
Een instructeur moet zich een beeld vormen van paard en persoon, het niveau en het beoogde niveau.
Het les/trainingsplan zal daarop geent moeten zijn.

Ik vind het ergerlijk als een instructeur gewoon zonder plan o.i.d. in het midden gaat staan schreeuwen wat goed en fout is.

Dit ben ik helemaal met je eens.

Het liefst een instucteur die weet ik het hoeveel verschillende paarden gereden heeft en ook nog op een aanzienlijk niveau heeft uitgebracht. In ons geval praat ik over een instructeur die ong. 50 paarden in een week reed.

Een instructeur moet een stappenplan hebben. Als stap 1 bevestigd is kun je door naar stap 2. Soms moet je even een stapje terug. Verder moet een instructeur jou precies kunnen vertellen waarom hij je een bepaalde oefening laat doen. Hij moet het net zovaak blijven uitleggen, dat jij ook wanneer deze instructeur niet aanwezig is door kunt blijven oefenen.

De instructeur moet ook een gedegen stappenplan hebben waarbij jij met je paard niet vastloopt als je een klasse hoger gaat starten. Een instructeur moet dus vooruit kunnen denken. De oefeningen dus zo aanleren dat je in een volgende klasse de problemen die zouden kunnen gaan optreden voor bent.

Een paard meer naar de oprichting krijgen moet je zien als dat je zelf met gespreide armen loopt en aan elke hand een emmer met water tilt. Zo is dit voor een paard ook. Eerst lukt dit 3 stappen. Daarna meerdere passen. Voordat je een hele hoefslag kunt volgen, is er al een lange tijd verstreken.
Hierna moeten de oefeningen er nog in. Een goede instructeur neemt hier de tijd voor.

JosjeBE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:20

Ik vind het ook erg belangrijk dat jij en je instructeur op één lijn zitten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:21

als je toch, ondanks dat het moeilijk was, met een goed gevoel afstapt van een tevreden paard

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:35

pasdedeux schreef:
Een goede instructeur zegt dat het goed gaat wanneer het ook goed voelt. Als ik een instructeur hebt die maar goed zo loopt te roepen terwijl mijn paard gespannen onder me loopt en niet het goede gevoel geef dan haak ik af. Een goede instructeur herkent een ontspannen correct lopend paard en weet problemen op te lossen.

Precies!
Het is heel belangrijk dat je instructeur ziet wanneer het goed voelt en dus goed gaat. Problemen oplossen is belangrijk, wanneer je iets moeilijks tegenkomt en je komt er niet doorheen nadat je instructeur heeft aangegeven hoe je het kunt oplossen moet hij wel blijven helpen en niet 5 minuten zwijgen en jou maar (tevergeefs) laten proberen.
VValar schreef:
Hoe ik een goede instructie kan herkennen: aan de staat van dienst (wat heeft hij/zij zelf bereikt), hoe doen andere leerlingen van de instructie het (in de sport), weet de instructie paarden te verbeteren, weet de instructie mijn paard structureel te verbeteren, tips aan te reiken hoe ik mijn paard in lossigheid kan opleiden naar een hoger niveau en ons beiden handvaten kan aanreiken om met plezier in de sport op een hoger niveau te tillen.

Hier kan ik me helemaal in vinden Ja

Ik vind een ORUN diploma overigens niks zeggen, wat niet wil zeggen dat iedereen die ORUN heeft een slechte instructeur is (want dan zou mijn eigen instructeur daar ook onder vallen Haha! )
Maar iemand met een ORUN diploma is zeker niet per definitie een goede instructeur.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:36

Ben pas op mijn 23e begonnen met rijden. Eerst een paar jaar manege les oftewel achter elkaar aan hobbelen en blijven zitten. Nageeflijkheid? Wat was dat? heb best een leuke tijd gehad, veel lol omdat we ook veel naar buiten gingen.

Toen heb ik ulisse gekocht. Jong paard, net vier en alleen B niveau ingereden. Wel braaf. Nou, ik kon er helemaal niets mee. Kon haar nog niet eens aan laten galopperen. Je zult denken, je hebt haar toch op proef gehad...? Ja, idd, in de manege les. Dat loopt wel achter elkaar aan. Paard kwam te staan bij de manege waar ik les had en de instructrice bleef hetzelfde. Nou weinig geleerd hoor. Ik snapte er niets van. Soms liep ze fijn naar mijn idee en soms niet en ik begreep niet waarom. Hoofd in de lucht betekende elastiek erom en dan kwam ze wel naar beneden. Uitgelegd hoe ik haar fijn over de rug kon laten lopen was er niet. Resultaat is een paard met een rug die compleet vast zat.

Toen veranderd van stal. Nieuwe instructeur. Goed aangeschreven instructeur. In het begin ging het inderdaad wat beter maar ook zij kon niet fatsoenlijk vertellen wat er mis was en wat je eraan kon veranderen. Termen als "skop 'm d'er eens in" en houw 'm er één an waren niet van de lucht. Voor sommigen was de klik er echt en je hoort ook echt positieve verhalen maar voor mij werkte het niet. Ik werd er op een gegeven moment echt vreselijk onzeker en nerveus van. Heb een keer een les gereden waar zij het prachtig vond maar het voelde voor mij helemaal niet lekker....

En nu heb ik les van iemand uit Brabant die echt geweldig les geeft. Hij ziet alles en weet op een vriendelijke en duidelijke manier uit te leggen wat je fout doet en wat je met enkel kleine dingen kan doen om het al te veranderen. Eindelijk leer ik wat meer te ontspannen op het paard en weet ik ook de dingen thuis toe te passen. Heel prettig vind ik ook dat je zelf kan zeggen wat je ervan vindt en dat je het niet begrijpt of moeilijk vindt.

Al met al is het niet gemakkelijk een goede instructeur te vinden die niet alleen goed les geeft maar waar het persoonlijk en met je paard goed mee klikt. Die niet alle paarden over één kam scheert qua aanpak. Helaas zijn die instructeurs vaak ook nog eens heel erg prijzig. Voor mijn huidige instructeur betaal ik € 40 per half uur dat vind ik best veel. Daarom heb ik ook niet zo veel les. Dat vind ik wel heel jammer.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:46

Het is inderdaad heel moeilijk om in te schatten of je goed les krijgt.

Ik merkte pas dat ik (jaren) van meerdere instructeurs slecht les had gehad toen ik eindelijk bij een goede terecht kwam. Daarvoor dacht ik gewoon dat ik er weinig van bakte / mijn pony te moeilijk voor mij was.

Het verschil met deze instructrice (mijn huidige) en de vorige?

Ten eerste is het eerste wat mijn huidige instructrice meestal doet als ze nieuwe klanten krijgt (ook bij mij) alle hulpteugels die als standaardrijoutfit gebruikt worden aan de wilgen knopen.

Verder kijkt mijn instructrice echt naar hoe een paard gebouwd is, hoe het karakter is en wat er voor dit paard werkt. Ze heeft geen standaardmethode die ze op iedereen toepast, per lescombinatie is het plan van aanpak anders.

Ik kon echt verschil merken omdat ik echt "vastgelopen" was met mijn pony. Had het dressuurrijden eigenlijk opgegeven en reed meer buiten of hobbelde maar wat rond in de bak, omdat het niet lukte. Toen ik eenmaal les kreeg van deze instructrice, begon ik echt te merken dat Jerai soepeler werd en dat ik veel meer met haar kon.

Nu zou ik het wel merken als ik slecht les kreeg, omdat ik nu meer weet. Maar als je zelf niets of weinig weet vertrouw je toch op iemand die zich instructeur noemt.

Ik denk dat een goede instructeur te herkennen is aan meedenken, dingen kunnen verklaren en uitleggen (dus niet alleen geef meer been, maar waarom moet je meer been geven, wat gebeurt er in het lijf van het paard), combinatiegericht lesgeven (dus niet altijd dezelfde methode toepassen, maar per paard anders), consequentheid etc. Maar lastig is het wel.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:55

Mijn instructrice heeft ORUN gedaan, wat niet alles zegt, maar wel wat. Verder kan ze me heel goed uitleggen waarom ik bepaalde dingen vraag, hoe ik het vraag en ze blijft rustig. Ze is streng doch rechtvaardig en ze geeft me les zoals zij rijdt, op een paardvriendelijke manier zonder dat ik over me heen laat lopen. Ze weet voor elk probleem een oplossing en ze past zich aan aan het paard dat ze lesgeeft. Super.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:09

Het geen wat ik naast alle genoemde dingen heel belangrijk is iemand die op dingen die je vergeet blijft drammen.
Alls er tegen mij word gezegt rechtop zitten denk ik oja recht opzitten en na 1 rondje vergeet ik het en zak ik weer inelkaar.
Maar alls er een aantal lessen achterelkaar na elk rondje het weer word gezegt ga ik er uiteindelijk aan denken.
(ben zo vergeet achtig vergeet zelfs wel eens op welk paard ik moet)

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:51

Wat ik heel prettig vind is als een de instructie de ruiter er meer bij betrekt. Regelmatig vragen wàt de ruiter nu precies voelt en daarmee ook checken of de ruiter het goede gevoel zelf kan vinden tijdens het rijden thuis. Ook vind ik het heel fijn als de instructie aan het begin vraagt wat er thuis wel en niet goed gaat en na de les nog even duidelijk op een rijtje zet (of nog beter, door de ruiter op een rijtje laat zetten) wat het 'huiswerk' is. Het stappenplan moet in mijn ogen ook samen met de ruiter bedacht worden, zodat die weet waar aan gewerkt gaat worden. De ruiter moet leren voelen en leren denken over het rijden, zodat die thuis zelf kan bepalen wat er moet gebeuren als iets niet helemaal goed gaat.

Verder moet het de instructie je gewoon liggen en bij je passen en je moet altijd het gevoel hebben 'dit is goed'. Als het gevoel hebt dat jij en je paard niet meer op de juiste weg zijn, dan moet je iets anders gaan zoeken. Altijd op je eigen gevoel af gaan en ook zeggen wat je voelt. Als je instructie zegt dat het goed is maar het voelt niet fijn moet je dat gewoon meteen kunnen zeggen en er samen aan kunnen gaan werken.

Ik heb met mijn pony lange tijd bij een super instructrice gereden. Het klikte prima en de pony en ik gingen hard vooruit samen. Maar met mijn paard had ik af en toe niet helemaal het goede gevoel. We leerden wel, kwamen wel verder maar soms had ik het idee dat het niet helemaal op de goede manier ging. Ik had het idee dat ik controle kwijtraakte. Toen ik in de zomer op een stal ben gaan werken heb ik daar les gehad. Ik heb toen alles overboord gegooid en ben opnieuw begonnen met mijn paard. Samen zijn we in de 5 weken daar op stal verder gekomen en in die weken hebben we meer geleerd dan in het half jaar ervoor.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:06

Heel goede vraag! Met een minder gemakkelijk te geven antwoord Haha!

Hierover kun je eindeloos discussieren denk ik. Zo zijn er zeer talentvolle ruiters die de status instructeur halen en vervolgens niet in staat zijn het juiste over te brengen, ontbreekt het aan didactisch vermogen etc. Zo zijn er ruiters die niet getalenteerd of zelfs beperkt zijn in eigen kunnen op een paard, die de status instructeur halen. Die vervolgens het didactisch talent wel hebben en een enorm vermogen om een ruiter het zo subtiele 'gevoel te paard' bij te brengen. Tja wat is beter?

Verder kan ik hier van wal steken over hoe ik het bezie, maar de heer Benno Stokvis deed dit op onnavolgbare wijze, daar sluit ik me geheel bij aan:

Hier zijn citaat “In de kunst van het africhten van de ruiter, zijn weinigen uitverkoren.
Zonder idealisme, zonder enthousiasme, zonder geloof in de mens, blijft het nuchtere meedelen van concrete wetenswaardigheden, hoe deskundig ook geschied, onvruchtbaar. De ware instructeur zal zijn vervuld van een onwrikbaar vertrouwen in de betekenis van het rijden voor de vorming van de mens, en in die zin van de maatschappelijke waarde van zijn opgaven. Hij zal ook doordrongen blijven van zijn verantwoordelijkheid. Wie niet bezit de liefde voor het paard en tegelijk de liefde voor de mens; wie niet is pedagoog en mensenkenner; wie niet beschikt over een onverwoestbaar optimisme, een eindeloos geduld, en een onfnuikbare werkkracht; wie niet de leerling leert te luisteren naar het paard, leert te leren van het paard, leert één worden met het paard, kan niet zijn voorbestemd tot instructeur, al was hij de bekwaamste hippoloog ter wereld".

Ieders eigen waarheid ligt vast ergens binnen dit genoemde, het blijft daarbij een zeer persoonlijke keuze.
Kijk en luister goed naar je paard en vervolgens naar je eigen gevoel, dan kom je al een heel eind. Bovendien mag het voor het tarief wat tegenwoordig wordt gerekend ook zeker de factor 'ontspanning' en 'inspirerend' in zich hebben. Toch?

Succes allemaal met het vinden van een passende instructeur m/v!
Groetjes Tinkerlady

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:27

Ik heb ook een tijd rondgekeken voor nieuwe instructie, maar kon niemand vinden die het op mijn manier deed. Ik was bij een clinic van Frenk Jespers geweest, en dat was precies hoe ik het wilde.
Uiteindelijk ben ik bij Hanneke Gerritsen terecht gekomen. Zij jureert samen met Frenk Jespers, geeft juryleden les en doet heel veel in de paardenwereld (ook bij de Paralympiers).
Toch geeft ervaring niet de garantie dat ze het goed kan, maar ze is écht goed!
Precies zoals ik instructie wil hebben.
Ze is vriendelijk naar het paard (wat bij mij op nr. 1 staat), begint met het horizontale evenwicht, het paard moet op eigen benen lopen. Ze vraagt nooit teveel, maar wel steeds meer.
Mijn pony is er enthousiast van geworden, vrolijk, en hij wil erg graag werken! Ook ik leer me goed concentreren en alles in de rust op te lossen. Elke keer als het verkeerd gaat, doen we een stapje terug, naar de ontspanning, om vervolgens weer verder te gaan.
Ik heb hem in de stap dan voor elkaar, dan gaan we draven. Als de draf niet lukt, gaan we weer terug naar de stap, tot het punt dat ik hem weer voor elkaar heb, en dan gaan we weer naar de draf.
Alles draait om een goede basis.
Ze heeft erg veel kennis, leert mij ook dingen over de spieren, hoe het komt dat mijn pony moeite ergens mee heeft, en wat bij mijn pony het beste past qua training.
Ze kan alles uitleggen, wat ik erg belangrijk vindt.
Daarbij vallen haar leerlingen mij op op concours, omdat de pony's zo lekker door het lijf lopen, en ze niet plukken aan de voorkant.
Zelf hoor ik vaak van de jury dat ik vriendelijk rijd en dat ze van onze proef genoten hebben. Ook vragen mensen aan mij van wie ik les heb, omdat ik vriendelijk rijd, en veel controle heb. Het rijden wordt aan de ene kant heel moeilijk (ik moet elke seconde opletten, en altijd direct reageren) maar ook erg makkelijk (het gaat steeds meer vanzelf, hij loopt in het tempo wat ik vraag, zonder dat ik de hele tijd been hoef te blijven geven, hij is vrolijk, doet zijn uiterste best en bij de minste hulp die ik geef reageert hij al).

Succes met het vinden van nieuwe instructie!
Venlo is niet zo dicht bij mij in de buurt volgens mij.. (Overijssel)