Paard kopen, startkapitaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Re: Paard kopen, startkapitaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 06:51

De aanschafkosten zijn niet altijd het duurste,ik heb pech gehad en dat koste me een hoop euries.Je weet nooit van te voren wat je kwijt zal zijn,het kan mee vallen maar ook tegen vallen.verzekering betaal ik 500 euro per jaar.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 09:10

jesito schreef:
Ik zou in jouw geval niet voor een veulen of shet gaan, je geeft immers zelf al aan dat je wilt RIJDEN.
Verder ligt het kostenplaatje heel erg aan waar je paard staat en hoe groot of klein die is.
Dat is moeilijk te zeggen.
Bepaal voor jezelf hoeveel je per maand over houd na je vaste lasten.
Bekijk het financiele plaatje rieel en niet door een roze bril.
Dat is het enige dat ik je kan meegeven.
Sucses.

Het rijden moet nu niet perse

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:15

Ik zou wel ook eens rondkijken of in de omgeving te vinden is wat jij wilt betreft weide, en wat dat gaat kosten. Anders heb je nog niet echt een idee van het kostenplaatje. Lachen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 09:26

Van waar ben jij ?
Ben van Vlaams Brabant

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:28

Ik ook Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:50

Dat is wel wat je zegt in je beginpost

elsdeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:11

Een eigen paard/pony kost altijd meer geld dan je in eerste instantie denkt. Ook moet je geld achter de hand hebben voor als er iets met je paard gebeurt. Ik heb me hier ook in vergist, de eerste keer.

Soms is het beter om even door te sparen en dan het paard kopen wat je graag wilt.Is er geen verzorg paard bij jou in de buurt?Zo ben ik ook begonnen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 12:27

elsdeg schreef:
Een eigen paard/pony kost altijd meer geld dan je in eerste instantie denkt. Ook moet je geld achter de hand hebben voor als er iets met je paard gebeurt. Ik heb me hier ook in vergist, de eerste keer.

Soms is het beter om even door te sparen en dan het paard kopen wat je graag wilt.Is er geen verzorg paard bij jou in de buurt?Zo ben ik ook begonnen.

Ik heb toch beslist om nog even door te sparen Lachen Maar dat neemt niet weg dat ik heel veel heb aan jullie reacties Knipoog Er is geen manege in mijn buurt en als je een verzorgpaard wilt moet je meestal de helft van het stalgeld betalen.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:51

Als je een verzorgpaardje zoekt, moet je gewoon eens in je omgeving gaan rijden. En dan aanbellen als je leuke paardjes ziet. Zo heb ik dat gedaan en nu heb ik gratis 4 paarden waar ik alles mee mag doen, en die ik ook ingereden heb.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:25

ik had precies het zelfde probleem ik maakte me alleen maar zorgen dat ik het niet zou kunnen.
Maar heb toen alles op een rijdje gezet en besloten dat ik nu wel het geld had om een paard te kopen
maar nog niet het geld voor alle spullen zoals zadel hoofdstel ga maar verder.
Dus heb nu een jaarling gekocht en ben verder aan het sparen voor de spullen dus zodra hij
dadelijk in gereden kan worden kan ik gelijk goede spullen kopen.
Verder heb ik mijn jaarling laten verzekeren ook voor dierenarts kosten waar ik gelukkig heel blij mee ben dat
ik dat gedaan heb want na 2 maanden dat ik hem had stond hij in de kliniek ivm een bult onder zijn buik.
Is gelukkig allemaal goed gekomen en hij is er weer van af.
Maar dat had een flinke rekening geworden nu hoef ik alleen maar 50 euro eigenrisico te betalen nou daar kunnen we wel
mee leven toch.
Maar ik denk dat je het zo moet zien stel je voor dat je niet verzekerd bent en er gebeurd iets dat er altijd wel een oplosssing voor is.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:06

VSW-->TAO

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:44

Persoonlijk vind ik dat je een fulltime baan moet hebben als je aan een paard begint. Dat je niet meer op school zit dus. Als je eenmaal een fulltime baan hebt weet je pas echt waar je nog tijd en geld voor overhoud. Nu studeer je nog, maar als je klaar bent en je een baan gaat zoeken zal je leven veranderen kwa tijdindeling etc. Hoe weet je zeker dat je dan nog je paard erbij in kan passen? Goed dat je nog even door gaat sparen, beter dan dat je je paardje zou moeten verkopen. Zou te veel pijn doen denk ik...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:50

Je moet altijd iemand achter de hand hebben die kan bij springen als dat financieel nodig is, ik zou anders nooit mijn paard helemaal zelf kunnen betalen.Ik moet er ook niet aan denken dat als er iets iets en ik kan het niet betalen.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:55

even een paar reacties op jou verhaal...

Of wil ik een shet kopen, die ik voor de kar ga beleren, mee ga wandelen, vrijheidsdressuur en eventueel kleine kindjes op laten rijden.
Of wil ik een veulen kopen, liefst nog niet te oud waar ik een band mee kan opbouwen.
Het paard opzich hoeft geen superpaard te zijn, liefst een fries of een fjord.

Ik zou als ik jou was, en dit word jou 1e paard, geen veulen kopen. Voor een veulen goed te kunnen opvoeden heb je ervaring met paarden nodig, daarbij wil je hem dan zelf inrijden of laten doen? persoonlijk zou ik het dan laten doen,iemand die er verstand en ervaring mee heeft, daarmee voorkom je op latere leeftijd eventuele problemen.
Je verteld niet hoeveel ervaring etc je hebt in jonge paarden,veulens, of gewoon het hebben van een eigen paard.
denk je er trouwens aan , dat ondanks dat een shet kleiner is, hij/zij even veel verzorging nodig heeft als een groot paard?!

Ik weet dat er maandelijks heel wat te betalen is zoals de stalling, eten, evt wormspuiten.
Bekappen doe ik zelf, hoefsmid komt dus maar 2x per jaar.

Pardon? bekappen doe je zelf en hoefsmid maar 2 keer per jaar,
het begint mij hier langzaam te koken. Realiseer jij je wel dat de hoeven van een paard vast zitten aan zijn benen en dus de rest van zijn lichaam inclusief JOU moeten dragen. en dat jij zijn hoeven kan vergelijk met onze voeten???
Weet je hoe ontzettend belangrijk het is dat je deze dus goed onderhoud! door regelmatig een GOEDE smid te laten komen, die daarvoor geleerd heeft!
Als je dit al niet doet, dan verpest je zijn hoeven en kun je rekenen op flinke DA kosten en wss een paard waarmee je niks meer kan!!

Maar wat als het paard problemen krijgt? De DA moet eens komen? Dat kost ook heel wat.
verzekering afsluiten. zoals Equipe of Hipponog wat

Ik ga met het paard niet direct aan de slag, laat het een paar maandjes wennen en zal wil graag ook een band opbouwen. Dus dan kan ik eventueel sparen voor een zadel/menkoets/...
paard heeft toch eten,spullen,schone stal etc nodig of maandelijke stallingskosten, dat kost ook geld, veel geld. Dus veel sparen zul je niet kunnen doen.

Ik kan eventueel voor grote kosten terugvallen op mijn vriend.
en als je nu eens ruzie krijgt met je vriend, of als jullie om wat voor reden dan ook uit elkaar zouden gaan?

Als ik jou verhaal aan hoor krijg ik behoorlijk wat twijfels,
mss is het een idee om eerst eens op zoek te gaan naar een leuk verzorgpaard?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:56

Mijn vzpony (een C-pony'tje) heeft nu voor 300,- aan medicijnen in de kast staan. Hoefbevangen. Dus ik zou maar een goed spaarpotje regelen. Ik denk dat je met 1000,- al een end bent, en elke keer dat je geld over hebt, dat er ook bij storten.
Mijn pony of paard gaat later verzekerd worden, dat weet ik wel.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:01

Je koopt een paard en als er iets gebeurd zoals weg bij vriend is je paard daar de dupe van,ik heb ook financieel even slecht gezeten nou ik voelde me echt heel erg rot.En dacht nou moet hij weer niet iets krijgen want dan hang ik echt,als je niet zeker weet of je het gaat redden DOE HET DAN NIET.Als je nu al gaat bezuinigen zoals op de hoeven dan is dat fout,mijn paard heeft speciaal beslag das erg prijzig. Hij liep altijd op blote voeten en vanwege katrol kon dat niet meer.Wacht gewoon nog een paar jaar tot je zeker weet dat je het gaat redden.Ik ben zo,n 2000 euro per jaar aan veeartskosten kwijt, das nog niet eens zo veel als ik andere mensen wel eens hoor.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:43

2000 euro per jaar aan veeartskosten vind ik niet zo standaard om dat elk jaar te hebben hoor?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 12:51

Amanda__ schreef:
even een paar reacties op jou verhaal...

Of wil ik een shet kopen, die ik voor de kar ga beleren, mee ga wandelen, vrijheidsdressuur en eventueel kleine kindjes op laten rijden.
Of wil ik een veulen kopen, liefst nog niet te oud waar ik een band mee kan opbouwen.
Het paard opzich hoeft geen superpaard te zijn, liefst een fries of een fjord.

Ik zou als ik jou was, en dit word jou 1e paard, geen veulen kopen. Voor een veulen goed te kunnen opvoeden heb je ervaring met paarden nodig, daarbij wil je hem dan zelf inrijden of laten doen? persoonlijk zou ik het dan laten doen,iemand die er verstand en ervaring mee heeft, daarmee voorkom je op latere leeftijd eventuele problemen.
Je verteld niet hoeveel ervaring etc je hebt in jonge paarden,veulens, of gewoon het hebben van een eigen paard.
denk je er trouwens aan , dat ondanks dat een shet kleiner is, hij/zij even veel verzorging nodig heeft als een groot paard?!

Ik weet dat er maandelijks heel wat te betalen is zoals de stalling, eten, evt wormspuiten.
Bekappen doe ik zelf, hoefsmid komt dus maar 2x per jaar.

Pardon? bekappen doe je zelf en hoefsmid maar 2 keer per jaar,
het begint mij hier langzaam te koken. Realiseer jij je wel dat de hoeven van een paard vast zitten aan zijn benen en dus de rest van zijn lichaam inclusief JOU moeten dragen. en dat jij zijn hoeven kan vergelijk met onze voeten???
Weet je hoe ontzettend belangrijk het is dat je deze dus goed onderhoud! door regelmatig een GOEDE smid te laten komen, die daarvoor geleerd heeft!
Als je dit al niet doet, dan verpest je zijn hoeven en kun je rekenen op flinke DA kosten en wss een paard waarmee je niks meer kan!!

Maar wat als het paard problemen krijgt? De DA moet eens komen? Dat kost ook heel wat.
verzekering afsluiten. zoals Equipe of Hipponog wat

Ik ga met het paard niet direct aan de slag, laat het een paar maandjes wennen en zal wil graag ook een band opbouwen. Dus dan kan ik eventueel sparen voor een zadel/menkoets/...
paard heeft toch eten,spullen,schone stal etc nodig of maandelijke stallingskosten, dat kost ook geld, veel geld. Dus veel sparen zul je niet kunnen doen.

Ik kan eventueel voor grote kosten terugvallen op mijn vriend.
en als je nu eens ruzie krijgt met je vriend, of als jullie om wat voor reden dan ook uit elkaar zouden gaan?

Als ik jou verhaal aan hoor krijg ik behoorlijk wat twijfels,
mss is het een idee om eerst eens op zoek te gaan naar een leuk verzorgpaard?

Als ik jouw reactie lees voel ik mij behoorlijk stom in vergelijking met jou en dat ben ik helemaal niet Knipoog
Ik weet dat een shet evenveel verzorging nodig heeft als een gewoon paard, duh Zij zijn groot en ik is klein!
Ik heb ervaring met het hebben van een verzorgpaard maar door omstandigheden heb ik lang als 'eigenaar' 'gefunctioneerd' om het zo te zeggen dus ja, ik weet welke verantwoordelijkheid dat met zich meedraagt, ik moest ALLE beslissingen nemen.

Bovendien ga ik mijn paard laten inrijden.

Ik weet dat een paard/shet/veulen/... moet eten en dat geld kost, ga het heus niet pikken Koe

Bekapping is eigen keus, heb een GOEDE smid. Is dat nu zo raar Zij zijn groot en ik is klein!

Ik heb trouwens een leuk verzorgpaard gehad, maar aangezien het hebben van een verzorgpaard geld kost doe ik dat liever niet.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 12:52

absque_dubio schreef:
Mijn vzpony (een C-pony'tje) heeft nu voor 300,- aan medicijnen in de kast staan. Hoefbevangen. Dus ik zou maar een goed spaarpotje regelen. Ik denk dat je met 1000,- al een end bent, en elke keer dat je geld over hebt, dat er ook bij storten.
Mijn pony of paard gaat later verzekerd worden, dat weet ik wel.

Ik heb besloten om tot de 5000euries te gaan als spaarpotje, dus nog een goed jaartje of 2 sparen Haha!
Denk wel dat ik het ga doen als ik fulltime werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:53

Armaris schreef:
Ik heb trouwens een leuk verzorgpaard gehad, maar aangezien het hebben van een verzorgpaard geld kost doe ik dat liever niet.

Betalen voor een verzorgpaard? Dan moet je toch beter zoeken. Heb heel wat verzorgpaardjes gehad, maar voor geen 1 betaald. Ik doe alle klusjes voor de eigenaar en moet daar nog voor betalen ook? Dacht het niet Clown

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 12:55

marleen_usar schreef:
Je koopt een paard en als er iets gebeurd zoals weg bij vriend is je paard daar de dupe van,ik heb ook financieel even slecht gezeten nou ik voelde me echt heel erg rot.En dacht nou moet hij weer niet iets krijgen want dan hang ik echt,als je niet zeker weet of je het gaat redden DOE HET DAN NIET.Als je nu al gaat bezuinigen zoals op de hoeven dan is dat fout,mijn paard heeft speciaal beslag das erg prijzig. Hij liep altijd op blote voeten en vanwege katrol kon dat niet meer.Wacht gewoon nog een paar jaar tot je zeker weet dat je het gaat redden.Ik ben zo,n 2000 euro per jaar aan veeartskosten kwijt, das nog niet eens zo veel als ik andere mensen wel eens hoor.

2000euries per jaar is zeer veel, dat was bij mijn vzpaard niet zo, en geloof me, dat is geen standaard paard hoor!

Ik snap niet waar je het vandaan haalt dat ik ga bezuinigen op de hoeven? Ik doe ze en de smid komt ze controleren.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 12:57

Miss_Montana schreef:
Armaris schreef:

Betalen voor een verzorgpaard? Dan moet je toch beter zoeken. Heb heel wat verzorgpaardjes gehad, maar voor geen 1 betaald. Ik doe alle klusjes voor de eigenaar en moet daar nog voor betalen ook? Dacht het niet Clown

Heb er tientallen tegengekomen, op manèges, de meer privé stallingen en overal vragen ze de helft van de stalling.

Ja, heb 3 verzorgpaarden gehad zonder te betalen maar dat was bij een vrek Zij zijn groot en ik is klein!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:59

Ik denk eerder dat jij bijrijdpaarden bedoeld. Een verzorgpaard is een paard waarbij je alles doet, van uitmesten tot rijden. Een bijrijdpaard is een paard waar je in principe alleen op rijd en de verzorging doe je samen. Maar klusjes als uitmesten zitten daar niet bij. Althans, het is van de gekken als mensen gaan betalen als zij al het werk moeten doen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 13:05

Miss_Montana schreef:
Ik denk eerder dat jij bijrijdpaarden bedoeld. Een verzorgpaard is een paard waarbij je alles doet, van uitmesten tot rijden. Een bijrijdpaard is een paard waar je in principe alleen op rijd en de verzorging doe je samen. Maar klusjes als uitmesten zitten daar niet bij. Althans, het is van de gekken als mensen gaan betalen als zij al het werk moeten doen.

Bij ons heet dat een halfpension.
Bij dit paard stonden we in voor de helft van de stalling, en dan nog wat kosten (geloof hoefsmid,etc, geen DA), ik deed er ALLE klusjes bij. Van wassen tot uitmesten en van eten geven tot 'heropleiden'.
Paard was onhandelbaar, heb er mee 'gewerkt' en kon er op het einde bij gaan liggen.

Msschien een stomme vraag, maar bestaan er mensen die je betalen voor het paard dat je rijd?