Veulen vervoeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Re: Veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:13

Je moet nooit een tussenschot ertussen zetten! Dan vraag je om problemen, het veulen zal proberen bij zijn moeder te kruipen, en over het schot heen springen.
De belangrijkste punten:

-Geen schot
-achterklep helemaal afsluiten (geen gaten ivm tocht)

Samen met moeder vervoeren is vele malen makkelijker dan zo'n kleintje alleen.
Moeder zal er echt niet op gaan staan, wij hebben ons veulen van een week oud ook samen met moeder van de kliniek gehaald, en die heeft heel de weg languit onder moeder liggen slapen.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:18

zonder schot is denk ik wel beter Ja hebben wij ook gedaan, al was het een klein stukje, kan die kleine een beetje rondlopen en de mama staat gewoon vast.
denk dat als je er een tussenschot tussen doet dat het alleen maar hectisch is voor de kleine en dat ie misschien een trauma krijgt als er ongelukken gebeuren Nagelbijten / Gniffelen

Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 01:17

Wij zetten het veulen ook altijd vast in de 2paards trailer met het schot er tussen. Gewoon op tijd beginnen met oefenen op stal met vast zetten en even lekker poetsen. Worden ze lekker mak van.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 13:50

We gaan het misschien toch zonder tussenschot proberen aangezien jullie dat allemaal zeggen.... Dan moet het toch kunnen...

Vrijdag aanstaande is het zover.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:24

Heb je dan wel veulenstangen?
(Voor en achterstang voor de hele breedte)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:35

Zonder tussenschot. Vooral als het de eerste keer is. Je moet ook nog laden. Zo'n veulen de trailer op krijgen is dan veel makkelijker. Anders wil ze toch bij mams in dat smalle stuk. Succes!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 22:14

Ja dat van die stangen daar zat ik ineens ook aan te denken. Nee die hebben wij dus niet!! Dus dat gaat niet, dat tussenschot eruit.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 22:40

of gauw stangen kopen...

wat een gedoe zeg. Ben ik even blij dat als we hem halen hij al afgespeent is.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:44

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:45

Mexxuna schreef:
Je moet nooit een tussenschot ertussen zetten! Dan vraag je om problemen, het veulen zal proberen bij zijn moeder te kruipen, en over het schot heen springen.
De belangrijkste punten:

-Geen schot
-achterklep helemaal afsluiten (geen gaten ivm tocht)

Samen met moeder vervoeren is vele malen makkelijker dan zo'n kleintje alleen.
Moeder zal er echt niet op gaan staan, wij hebben ons veulen van een week oud ook samen met moeder van de kliniek gehaald, en die heeft heel de weg languit onder moeder liggen slapen.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. IK ben 2 weken geleden met merrie en veulen van een kennis mee naar de keuring geweest. Hebben het tussenschot ertussen gelaten en een grote baal hooi aan de voorkant gezet. De ruimte tussen de stang en voorkant is dus opgevuld. Het veulen is gewend vast te staan (als hij/zij dat niet is zou ik het ook niet doen) en ging hartstikke goed.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:03

Ik ben hier vorig jaar ook eens over aan het zoeken geweest en je wordt er echt niet wijzer van, iedereen heeft andere meningen over veulens vervoeren Haha! .
Zelf heb ik een 1,5 paards trailer, heb veulen en moeder daar samen in gehad (merrie vast, veulen los zonder halster, zeil dicht) en veulen na het afspenen alleen (achterstang eruit, veulen los zonder halster, zeiltje dicht met nog wat ducktape extra erop. Ging beide keren prima, de laatste rit naar de opfok was 2 uur.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:09

wij zetten het tussenschot opzij merrie vast veulen los en klep achter dicht. de merrie is een zenuwpees maar op deze manier is zij rustig en erg zorgzaam voor het veulen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:54

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-22 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:59

Ik zou het tussenschot eruit halen alleen de stang laten zitten, zodat het veueln toch contact heeft met de moeder. Vervolgens de moeder vast zetten en het veulen gewoon los, zo heeft de moeder toch wat steun aan de stangen en het veulen zal niet snel in paniek raken omdat hij gewoon contact met zijn moder heeft. Ik zal het veulen zeker niet vast zetten als ik jou was!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:46

die van mij staat gewoon te drinken in de kar!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:31

in de CAP staat een heel artikel inclusief foto's over het laden en vervoeren van veulens....

T_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:04

Ik heb mijn veulen toen hij 2maanden oud was ook vervoert met de moeder. Ik heb hem gewoon naast de moeder gezet in een 2paardtrailer. Ik heb hem wel aan de kant gezet waar er een voerbak zit zodat hij er niet onderkan en minder snel aan denkt om er over te kruipen. Mijn veulen kon al wel vast staan, heb hem ook vast gezet.
Heb de klep en zeiltje toegedaan en heel rustig gereden.
Was geen enkel probleem! heb ze heel de rit niet gehoord.

Ik zou als je veulen vast staan niet kent hem ook niet vast zetten.
veel succes

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 22:53

Het veulen zet ik uiteraard niet vast, die is dat niet gewend.

Zonder stangen is natuurlijk geen optie, die zorgen ervoor dat de trailer stabieler is en de paarden niet door de kleppen naar buiten vliegen als ze er keihard tegen gaan hangen.

We hadden stangen gehuurd, zijn ze te lang!!! Dus maar zien of het optijd lukt. Anders gewoon tussenschot ertussen.

Quala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:41

Het is altijd spannend...
Wij doen de achterstang erin, voorin stro of hooi balen.
Veulen los kan hij ook nog zijn dorst lessen. Bij ons drinken ze gewoon bij mams tijdens de rit.

Bij het inladen doen we veulentje altijd eerst daarna mams erachter aan.
Uitladen andersom.
Wel zorgen dat je een zijltje of een veulenrek heb of iets dergelijks.

Succes ermee, laat ons weten hoe het is gegaan.

Maneater

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:06

Dan heb ik een vraagje mijn vriendin heeft een veulentje gekocht en mag over maand weg bij ze mama. Dan moet hij dus vervoerd naar haar worden zonder ze mams. Hoe zetten jullie een veulentje in de trailer voor eerste keer alleen?

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:12

Onze eerste rit met veulen was niet zo denderend Bloos We hadden wel een tussenschot en dat hebben we geweten.... In de eerste bocht was het al boem. Gaan kijken en ja hoor meneer lag languit voorin. Dus maar weer overeind geholpen en zelf achterin blijven staan bij ze. We moesten toch wat en gelukkig was het niet zo heel ver....

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:14

Manda schreef:
Doen jullie dat wel vaker, 1 paard in een ruime tweepaardstrailer zonder tussenschot?

Ik krijg er nog steeds geen goed gevoel over, ik zie niet in dat dat veilig is. Ze moeten toch enorm veel moeite doen om op de plaats te blijven staan als ze geen steun aan weerskanten hebben? Het lijkt me echt niet prettig.
Ik vraag me altijd af hoe je rijdt als je hierover zorgen hebt.
In principe ze de meeste wegen redelijk recht en de bochten moet je gewoon heel erg rustig nemen.
Heb je al stangen gevonden?

Maneater: gewoon alles eruit dus ook alle stangen en dan veulen los (bij voorkeur zonder halster) erin.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:15

Tussenschot eruit halen!
veulen bij de moeder en rijden maar!

wishmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:20

de voor stang wel halen en daar allemaal strobalen plaatsen wel vast maken met stro tou en het veulen los moeder vast waardoor het veulen meestal wel bij haar moeder blijft wel het tussenschot er uithalen .!!! meestal gana moeder en veulen aan het stro knabelen het is echt een oplossing als je veulen hier van in paniek raakt kan je altijd nog een speciaal paarden vervoer bellen als je intresse hebt moet je maar even pb..

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 20:56

Katja schreef:
Manda schreef:
Doen jullie dat wel vaker, 1 paard in een ruime tweepaardstrailer zonder tussenschot?

Ik krijg er nog steeds geen goed gevoel over, ik zie niet in dat dat veilig is. Ze moeten toch enorm veel moeite doen om op de plaats te blijven staan als ze geen steun aan weerskanten hebben? Het lijkt me echt niet prettig.
Ik vraag me altijd af hoe je rijdt als je hierover zorgen hebt.
In principe ze de meeste wegen redelijk recht en de bochten moet je gewoon heel erg rustig nemen.
Heb je al stangen gevonden?

Maneater: gewoon alles eruit dus ook alle stangen en dan veulen los (bij voorkeur zonder halster) erin.

Tsjongejonge alsof we als gekken rijden.
Ga zelf maar eens achterin los staan. Ookal rij je rechtuit en maak je de bochten langszaam, het kost gewoon wat moeite om stabiel te blijven staan in een rijdend voertuig, ook voor paarden. En wat dacht je van de geluiden van langsracende auto´s, jonge paarden kunnen daarvan schrikken en ik maak me gewoon zorgen dat ze dan naar een kant springt en dat de hele trailer dan gaat bewegen met alle gevolgen vandien. (ze hebben nogal wat ruimte om te verspringen als het schot eruit is)
Ik heb er gewoon niet zo´n fijn gevoel over om een paard met veulen op zo´n manier te vervoeren. Maar zoals ik al zei, als er gezegd word dat het echt kan dan moet ik daar maar vanuit gaan.
We zitten alleen met het probleem dat we geen stangen hebben om het tussenschot eruit te halen. Dus of het word een 1,5 paards trailer huren, of gewoon met tussenschot proberen.
Laatst bijgewerkt door Manda op 10-07-08 21:12, in het totaal 4 keer bewerkt