Handschoentjes, waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Up_to_Date

Re: Handschoentjes, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:36

Urielle schreef:
Blaren ontstaan door wrijving, dus als je met zachte hand rijdt maar je teugels verschuiven, door open hand of een paard zonder stille aanleuning, krijg je ook blaren.

Om deze reden draag ik handschoentjes.
Ik laat te snel mijn teugels vieren en schuren dan door mijn vingers.
Tijdens het rijden merk ik daar niet van maar even later wel. Clown

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:38

Als je je teugels onbewust laat vieren moet je gewoon leren je duim op de teugel houden Ja

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:39

Ik moet me er ook heel bewust van zijn om mijn teugels stevig vast te houden.
Tis soms echt een ramp!! Bloos

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:42

Ik rij met handschoenen omdat de (manege)paarden en pony's waar ik op rij zich vaak sterk maken en een beetje hangen. Anders heb ik de volgende dag last van mijn handen Lachen Bovendien heb ik ook wat meer grip vaak.

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:44

In de zomer gebruik ik ze bijna nooit omdat ik het te warm vind.

Als ik ze gebruik is dat omdat mijn teugels stiekem steeds langer worden Boos! en ik toch snel last heb van blaren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:45

Dewii: een paard kan alleen maar hangen als jij ze iets geeft om op te hangen Knipoog Bij een hanger dus: flink been en even de teugels luchten.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:39

's Winters is het wel fijn tegen de kou, en dan nog heb ik snel blaren.
De huid aan de zijkant van mijn vingers is erg dun en zo stuk, niet alleen met paardrijden..Knipoog

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:43

Als ik aan het rijden was droeg ik altijd handschoentjes, niet omdat het ging schuren of omdat het netjes staat, maar mijn nagelriemen zijn heel gevoeling en gaan bloeden als ik zonder rijdt.
Nu stap ik er soms ook zonder op, omdat het maar voor een paar minuutjes is ... maar eigenlijk moet ik dan ook handschoentjes aan.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:47

Ik rij altijd met handschoenen, voel me ook kaal zonder. En waarom... ik had eerst altijd van die stugge teugels waardoor ik steeds weer blaren op mijn vingers kreeg of ze kapot reed. Daarna ben ik handschoenen gaan dragen en er zo aan gewend geraakt dat ik ze blijf dragen. Dure hobby, handschoenen dragen, maar het rijdt voor mij fijner Nagelbijten / Gniffelen

Nothing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:49

nou... anders krijg ik blaren Vork

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:49

ik heb een belg die dr kop nogal vaak naar beneden trekt om aan dr been te gaan schuren, als ik ben wezen rijden zonder handschoentjes zitten mijn handen onder de blaren en omdat ik geen grip op me teugels heb (gewoon helemaal eenvoudig leer) en me handen gaan wat zweten glijden me teugels door me handen en met handschoentjes niet Knipoog

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:51

Ik heb een hele dunne huid bij mijn handen en ik krijg dankzij mijn zweethandjes snel blaren dan en dat doet me toch pijn.. Nagelbijten / Gniffelen

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:51

ik heb ze altijd aan. ik kan niet zonder rijden, want dan liggen heel myn handen open.
maakt niet uit of het paard trekt/hangt of niet.
myn paard is licht in zijn mond, en otch liggen heel myn handen open

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:05

Urielle schreef:
De ruiters die geen blaren krijgen zijn doorgaans degenen die gewoon eelt op die plaats hebben. Dat vind ik lelijk en onverzorgd.

Dat is bijna net zo'n onnuttig vooroordeel als dat iedereen die wel blaren krijgt ongetwijfeld te ruw in de handen is Lachen

Ten eerste is het niet waar: mensen verschillen heel erg in de gevoeligheid voor blaren, in hoe makkelijk ze eelt aanmaken. Met verzorging heeft dat verder ook niet zoveel te maken. (Of je het lelijk vindt of niet is natuurlijk je eigen smaak, hoewel ik het wat onvriendelijk vind klinken en ik het jammer vind dat er zo vreselijk veel op uiterlijk geoordeeld wordt.)
Ten tweede snap ik niet hoe je dat kunt zien. Als er al eelt zou ontstaan dan vooral aan de onder- en binnenkant van de handen, en dat zie je dus niet bij andere ruiters - je zou het hooguit voelen als je iemand de hand schudt of eventueel als je vrij intiem bent met iemand. Verder merk je dat toch in het geheel niet en zeker niet bij andere ruiters die je doorgaans vooral vanaf een afstandje ziet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:10

Ik rijd altijd met handschoentjes. Sinds ik 1 keer m'n handen helemaal kapot gehad heb durf ik niet meer zonder. Nagelbijten / Gniffelen Alleen op Sheila, maar met haar heb ik amper teugels vast. Lachen

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:13

ik gebruik het lieft geen handschoenen, maar als het ontzetten warm weer is (zweethanden) gebruik ik ze liever wel.
op de manege rij ik een vast paard en die heeft springteugels, ik krijg supersnel blaren door de noppen die erop zitten.
dat heb ik af n toe nog ook al is het geen warm weer.

ellentje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:17

ik rij altijd met handschoentjes
ook uit gewoonte omdat ik nooit anders heb gewete
ook heb ik de volgende dag last van mijn handen als ik zonder rij
maar ik dnek niet dat ik erg streng ben in m'n handen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:17

Ik rijd alleen met handschoentjes als het koud is, in de zomer vind ik het zweterige ondingen.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:19

ik rij ook alleen met hand schoentjes als het koud is... gewoon omdat als ik koude handen heb geen grip meer op mijn teugels heb, door de kou Tong uitsteken

Lyonesse

Beetje vreemd dat je handschoenen draagt omdat je anders blaren krijgt van een hangend paard. Nagelbijten / Gniffelen Als je dat opvangt met je handen, zit je dus te trekken en heb je 100en kilo's paard aan je teugels hangen.

Ik voel me gehandicapt met handschoenen en gebruik ze dus nooit.

gebruiker002

als ik zonder handschoenen rij, dan liggen mijn handen helemaal open. Ook al rij ik met waslijntjes.

Doordat je handen zweten, en je teugel onbewust door je handen glijd ontstaat er wrijving waardoor sommige mensen blaren krijgen.

ik krijg al blaren door dat mijn handen vochtig worden van het zweet en mijn vingers langs elkaar schuren. Hoeft geen teugel aan te pas te komen Vork

Ik krijg trouwens alleen blaren tussen mijn vingers, niet aan de binnenkant van mijn hand. Mijn handen zijn daar blijkbaar heel gevoelig voor :S

sonjador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:38

ik rij met handschoentjes omdat ik anders de teugels
niet zo lekker in me hand vind liggen. en dan heb ik het
gevoel alsof ik geen teugels in me hand heb zitten dat
vind ik niet zo fijn dus daarom draag ik handschoentjes.

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:49

Ik rij altijd met handschoenen. Anders krijg ik echt blaren, met buitenrijden heb ik vaak geen handschoenen aan maar dan merk ik het wel als ik een stuk gegalopeerd heb.
Voor in de zomer heb ik hele dunne handschoenen, maar ze werken wel gewoon goed Lachen

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:52

Ik rijd zomer en winter met dezelfde leren handschoenen. Zo krijg ik geen blaren en kan ik de teugels beter op maat houden.
Mijn knul is daar heeel slim in, lekker langer friemelen als hij daar zin in heeft.

kim_horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:55

ik rijd altoikd zonder handschoentjes maar heb wel blaren. dat komt omdat ik hele dagen rijd:D