tips minipaardje vervoeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaisa

Re: tips minipaardje vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 01:06

Ik vervoer mijn minipaardje altijd in een 2-paards trailer. Normaal gesproken staat er een belg aan de andere kant, en mijn minipaardje staat gewoon altijd vast gebonden.
Binnenkort gaan we wel een extra lagere stang maken in de trailer. Dit moeten we eventjes goed uitdokteren, omdat we die er ook uit moeten kunnen halen (ivm 2de Belg).

Ik zou er gewoon niet zo heel moeilijk over denken over hoe jij je minipaardje vervoert. Lachen

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:53

Ik mag wel eens een trailer van een kennis gebruiken waar ook schapen in vervoerd worden. Er zit geen voorstang in, maar mooi op shettenhoogte een haak om haar vast te zetten. Dat gaat dus ook prima.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:54

Ze moeten (vanaf 4 maanden) officieel een halster om, mits ze handelbaar zijn, dus er zijn legio uitzonderingen daarop te bedenken, maar hoeven in principe niet vast te staan. Daar staat nergens iets van omschreven.
Dus ik zou ze gewoon een halstertje omdoen (is makkelijk als je ze moet vangen ) en dan laag stro in trailer en rijden maar.
Ik neem aan dat een minipaardje niet over de klep heen springt? Knipoog

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:47

lizzy2 schreef:
Ik vind helemaal los ook wel een beetje een eng idee! Maar misschien is dat dan toch beter?
Voorin strobalen, geen hooinet, en rustig rijden!
Bedankt voor alle tips tot nu toe, en er mogen er natuurlijk nog meer komen Lachen!

Ja wij vervoerde de kleintjes al jaren op deze manier komt echt wel goed. Vergeet niet als een paard echt in paniek raakt houdt een halstertouw hem ook niet tegen.

Vergeet alleen niet het zeiltje of dakje achter ook goed te sluiten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:50

het is verstandig om zo een klein dier, dat je in zo een grote ruimte moet vervoeren los te vervoeren........

Heb je een grote hondentrailer, dan kan je hem vastzetten........

maar hoe meer ruimte het dier heeft, hoe verstandiger om het los te laten staan....

op die manier kan het bewegen en gaan staan zoals het wil, als je dit gaat belemmeren met een touwtje dan krijg je problemen Lachen

Gewoon alles eruit, en hermetisch afsluiten.......... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:52

Ik ben het helemaal met je eens Kiwiko.
En helemaal met je eerdere post, trailer goed afsluiten, zeiltje boven de klep dicht. Bij ons is een keer een Shetje van 90 cm. over de klep heengesprongen. Godzijdank stond de trailer op plaats van bestemming, op een boerenerf, maar je wilt niet weten hoe rap ze er uit kunnen komen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:26

imker schreef:

Ik heb 'monstertjes' vanaf ongeveer 80 cm goeie pogingen zien doen hoor. Dus altijd de boel dicht.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 00:38

imker schreef:
Ze moeten (vanaf 4 maanden) officieel een halster om, mits ze handelbaar zijn, dus er zijn legio uitzonderingen daarop te bedenken, maar hoeven in principe niet vast te staan. Daar staat nergens iets van omschreven.
Dus ik zou ze gewoon een halstertje omdoen (is makkelijk als je ze moet vangen ) en dan laag stro in trailer en rijden maar.

Mag ik vragen waar paarden/pony's verplicht zijn een halster om te hebben in de trailer vanaf die leeftijd. Niet dat ik het niet goedkeur, maar ik zou graag willen weten waarom je 'officieel' schrijft Lachen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 07:40

Foutje van mij, het is 8 maanden.

Ik quote even:
- Paarden die ouder zijn dan 8 maanden moeten gedurende het vervoer een halster dragen, tenzij ze in individuele compartimenten worden vervoerd. Deze compartimenten moeten wel zo zijn ontworpen dat ze de dieren tegen schokken beschermen.
- Niet-afgerichte paarden hoeven geen halster te dragen , maar de groepsgrotte mag dan maximaal 4 dieren zijn. Niet-afgerichte paarden mogen niet op lange transporten gezet worden.
- Veulens die jonger dan 4 maanden zijn, moeten op de laadvloer de beschikking hebben over strooisel of een gelijkwaardig absorberend materiaal.

Aldus omschreven en geregeld in de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:04

Waar kan je dat vinden op het internet?

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 17:07

Uiteindelijk hebben we m los in de trailer gezet. Geen vuiltje aan de lucht, stond keurig met zijn koppie naar de klep tegen een wand aan geleund..

Super bedankt voor alle tips!!