Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Chupa schreef:Onze 3 jarige ruin loopt de hele dag mijn 5 jarige merrie te dekken. En dan niet
gewoon erop klimmen maar hij dekt haar écht. Hij is als 1jarige al gecastreerd
(bij de vorige eigenaar) en zou dus eigenlijk geen hengstenkuren meer moeten
vertonen, en al helemaal geen merrie moeten dekken. Is er een mogelijkheid dat
hij klophengst is, en zo ja, kan mijn merrie dan nu drachtig zijn?
tamary schreef:Chupa schreef:Onze 3 jarige ruin loopt de hele dag mijn 5 jarige merrie te dekken. En dan niet
gewoon erop klimmen maar hij dekt haar écht. Hij is als 1jarige al gecastreerd
(bij de vorige eigenaar) en zou dus eigenlijk geen hengstenkuren meer moeten
vertonen, en al helemaal geen merrie moeten dekken. Is er een mogelijkheid dat
hij klophengst is, en zo ja, kan mijn merrie dan nu drachtig zijn?
Kans op klophengst is klein, zeker als hij verder geen hengstengedrag vertoont in de omgang.
Het is wel verstandig om de ruin zijn zaakje goed schoon te houden ivm mogelijke besmetting van de merrie.
Verder zou ik mij er niet druk over maken zolang als de merrie geen rug/heup klachten heeft en even groot/zwaar of zwaarder van bouw is als je ruin.
cleyto schreef:Ik heb zopas een shetlander gekocht, hij is bijna 3 jaar. 2,5 weken geleden is hij gecastreerd.
Ik heb hem eigenlijk gekocht als gezelschap voor mijn shetlandermerrietje. Maar de dierenarts zei dat-ie 3 weken niet bij haar mag omdat ze nog zwanger kan geraken, klopt dit?
Apollo heeft wel nog nooit gedekt maar zodra de merrie voorbijkomt wilt hij erop springen.
Hij is ook zeer vervelend t.o.v. mensen zeker als de merrie niet in zijn buurt is...
Daarom zou ik hem graag nu al bij de merrie zetten hopend dat hij dan rustiger wordt.
Ik ben alleen bang dat hij Dipsy nog zwanger gaat kunnen maken.
Wat zouden jullie doen?
Groetjes Laura
ikke schreef:cleyto schreef:Ik heb zopas een shetlander gekocht, hij is bijna 3 jaar. 2,5 weken geleden is hij gecastreerd.
Ik heb hem eigenlijk gekocht als gezelschap voor mijn shetlandermerrietje. Maar de dierenarts zei dat-ie 3 weken niet bij haar mag omdat ze nog zwanger kan geraken, klopt dit?
Apollo heeft wel nog nooit gedekt maar zodra de merrie voorbijkomt wilt hij erop springen.
Hij is ook zeer vervelend t.o.v. mensen zeker als de merrie niet in zijn buurt is...
Daarom zou ik hem graag nu al bij de merrie zetten hopend dat hij dan rustiger wordt.
Ik ben alleen bang dat hij Dipsy nog zwanger gaat kunnen maken.
Wat zouden jullie doen?
Groetjes Laura
Garantie tot de deur, maar de kans dat ie na 3 weken nog een merrie zwanger krijgt is ongeveer 2%.
Het punt waarom iedereen altijd zo lang wacht is dat de hormonen er wat langer over doen om te verdwijnen en daarmee het dekgedrag.
Je kunt hem er dus waarschijnlijk wel bijzetten, maar dan zal ie de merrie wel gaan dekken, en dat waarschijnlijk ook de rest van z'n leven blijven doen. Op zich geen probleem, maar niet iedereen zit op maandelijkse sexuele voorlichting te wachten

.ktink schreef:@cleyto Ik zou echt nog even wachten hoor.. Zeker tot na de hengstigheid. Maar volgensmij kan een gecastereerde hengst nog wel langer dekken (2 of 3 maand dacht ik). Maar mischien is dit anders bij shetlanders?
ktink schreef:Voor de rest hebben ze bij mij op stage een merrie die zeeer waarschijnlijk drachtig is geworden van een ruin die al een jaar voor de dekking geruind was. Er is nu een dna-test bezig voor zekerheid. Ze hebben deze merrie drachtig gekocht (maar zonder dat ze wisten dat deze drachtig was) maar de vorige eigenaar zegt niets anders te kunnen bedenken.
Er is wel een heel leuk veulen uit gekomen.
De ruin is nog een keer nagevoeld of hij mischien wel helemaal niet gecastereerd was of mischien gedeeltelijk. Er werd nog wel een klein soort knikkertje in de lies gevoeld.

En die was anderhalf toen 'ie werd "gecastreerd" en nu pas is zn andere bal tevoorschijn gekomen.. x_Rebecca schreef:Eh, ik kan nu heel stom denken ofzo.
Maar het beestje was 1 jaar toen die werd gecastreerd?
Dan heb je ook nog kans dat dr een balletje is achtergebleven. Wij hebben het levende bewijs op stal rondlopenEn die was anderhalf toen 'ie werd "gecastreerd" en nu pas is zn andere bal tevoorschijn gekomen..
ikke schreef:x_Rebecca schreef:Eh, ik kan nu heel stom denken ofzo.
Maar het beestje was 1 jaar toen die werd gecastreerd?
Dan heb je ook nog kans dat dr een balletje is achtergebleven. Wij hebben het levende bewijs op stal rondlopenEn die was anderhalf toen 'ie werd "gecastreerd" en nu pas is zn andere bal tevoorschijn gekomen..
Als jouw dierenarts zo slecht kan tellen dat ie niet eens weet of ie één of twee ballen weghaald, dan twijfel ik zeer sterk aan diens kwaliteiten!
Chupa schreef:ikke schreef:Als jouw dierenarts zo slecht kan tellen dat ie niet eens weet of ie één of twee ballen weghaald, dan twijfel ik zeer sterk aan diens kwaliteiten!
Maar op zich komt dit toch wel vaker voor? Als de bal niet ingedaald is kun je hem in feite ook niet met een normale castratie weghalen.
De veearts is hier net even op de koffie geweest, ik heb het er met hem over gehad en hij ziet de kans erg groot dat hij nog klophengst is, aangezien hij zonder mannelijke hormonen niet het gedrag zou vertonen dat hij nu doet.
MiisMii schreef:En zomige hengsten vinden het blijkbaar moeilijk te geloven dat ze hun *gereedschap* kwijt zijn en doen tog nog pogingen om tegen de natuur in te gaan.
]