Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:Dus met de volgende gegevens zou het mogen:
trekvermogen auto = 1200 kg
leeg gewicht auto = 1289 kg
MTM trailer = 1288 kg
leeg gewicht trailer = 699 kg
gewicht pony = 500 kg
Rijbewijs:
MTM trailer < leeg gewicht auto
1288 < 1289
auto
actueel gewicht < trekvermogen auto
699 + 500 < 1200
) dus niet. Het mag dus WEL want voor de auto kijk je naar het actuele gewicht, voor het rijbewijs naar de papieren getallen
Suelza schreef:Lielle schreef:Dus de MTM mag zwaarder zijn dan het trekvermogen van de auto, dat bedoel ik eigenlijk. Mits het actueel gewicht dus maar niet zwaarder is dan die 1200 kg.
Asjemenou, volgens mij niet. Voor de auto wordt gekeken naar het daadwerkelijk gewicht.
Klopt.
Lielle schreef:en dat klopt dus volgens mij (en suelza die er echt verstand van heeft) dus niet. Het mag dus WEL want voor de auto kijk je naar het actuele gewicht, voor het rijbewijs naar de papieren getallen
![]()
Ik trek met mijn auto met een maximum trekvermogen van 1800 kg een 2paards trailer met 1 paard erop. MTM is 2000 kg, actueel gewicht zo'n 1400 kg en dat mag dus met mijn E rijbewijs.
Citaat:Ik trek met mijn auto met een maximum trekvermogen van 1800 kg een 2paards trailer met 1 paard erop. MTM is 2000 kg, actueel gewicht zo'n 1400 kg en dat mag dus met mijn E rijbewijs.
. Citaat:het rijbewijs kijkt naar MTM van de trailer en leeg gewicht van de auto (alles op papier). Trekvermogen is daar helemaal niet aan de orde.
Suus25 schreef:Dank!
Ik zat te kijken naar de hotra yaris... die zou dan moeten kunnen...
http://www.aanhangwagens-paardentrailer ... -yaris.htm
Ik wil dan wel 1 of 2 lessen nemen hoor, maar dan hoef ik geen 600 euro uit te geven aan examen!
Ment schreef:Als je met je B-rijbewijs een trailer wil trekken moet je altijd uitgaan van de MTM van de trailer! Dus niet hetgeen wat erin staat telt, maar wat er in mag staan.
en dat zeg ik ook herhaalde malen. Maar het rijbewijs kijkt dus NIET naar het trekvermogen. Als het MTM dus lager is dan het gewicht van de auto (is 1289 kg!) mag je er met een B rijbewijs mee rijden, OOK als het dan wel meer is dan die 1200 kg trekvermogen, mits het actuele gewicht maar WEL minder is dan 1200 kg.Citaat:Trekvermogen is altijd aan de orde!! Je auto mag nooit meer trekken (daadwerkelijk of op papier) dan zijn trekvermogen.
Citaat:Ment, je spreekt jezelf nu gewoon tegen. Mijn auto trekt een trailer die op papier meer mag wegen dan het trekvermogen van mijn auto. Daarvan zeg je net dat dat mag bij een E-rijbewijs en nu beweer je ineens het volgende:
Citaat:
Trekvermogen is altijd aan de orde!! Je auto mag nooit meer trekken (daadwerkelijk of op papier) dan zijn trekvermogen.
Citaat:Je auto mag nooit meer trekken (daadwerkelijk (bij je E-rijbewijs)of op papier (bij je B-rijbewijs)) dan zijn trekvermogen.
Suelza schreef:Sterker nog... Je mag met je auto met 1200 kg trekvermogen zelfs een 3 prds trailer trekken die 3500 kg mag wegen...
Je moet er alleen geen paarden inzetten, want dan gaat het fout
Citaat:Maar het rijbewijs kijkt dus NIET naar het trekvermogen. Als het MTM dus lager is dan het gewicht van de auto (is 1289 kg!) mag je er met een B rijbewijs mee rijden, OOK als het dan wel meer is dan die 1200 kg trekvermogen, mits het actuele gewicht maar WEL minder is dan 1200 kg.
Ment schreef:De Wegenverkeerswet heeft bepaald dat een auto nooit meer mag trekken dan zijn maximale trekvermogen (geremd, in het geval van een trailer). Deze wet gaat boven de cijfers over auto's, aanhangers etc.
Dus bij je B-rijbewijs mag het MTM van de trailer nooit meer zijn dan wat de auto geremd mag trekken.
Bij je E-rijbewijs mag het daadwerkelijke gewicht van de trailer nooit meer zijn dan wat de auto geremd mag trekken.
Zucht, wie heeft al die regeltjes toch verzonnen?!

Citaat:Je auto mag nooit meer trekken (daadwerkelijk (bij je E-rijbewijs)of op papier (bij je B-rijbewijs)) dan zijn trekvermogen.
Citaat:Dus bij je B-rijbewijs mag het MTM van de trailer nooit meer zijn dan wat de auto geremd mag trekken.
Citaat:Om van al het gezeur af te zijn heb ik maar meteen mijn E rijbewijs gehaald, je hoort immers ook zo vaak dat zelfs de politie het niet weet. Zo zit je altijd goed.
.