Welke trailer kan ik trekken zonder E?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suus25

Re: Welke trailer kan ik trekken zonder E?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 13:51

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:00

Citaat:
Dus met de volgende gegevens zou het mogen:

trekvermogen auto = 1200 kg
leeg gewicht auto = 1289 kg
MTM trailer = 1288 kg
leeg gewicht trailer = 699 kg
gewicht pony = 500 kg

Rijbewijs:
MTM trailer < leeg gewicht auto
1288 < 1289

auto
actueel gewicht < trekvermogen auto
699 + 500 < 1200

Dit mag dus niet. De MTM van de trailer is zwaarder dan het vermogen dat de auto mag trekken!

Een trailer die op 1200 kg zit is de Humbaur Single (Plus) of de Humbaur Solo. Die kan je naar keuze op 1200 of 1600 kg laten zetten. Dit zijn prima trailers.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:03

en dat klopt dus volgens mij (en suelza die er echt verstand van heeft Knipoog ) dus niet. Het mag dus WEL want voor de auto kijk je naar het actuele gewicht, voor het rijbewijs naar de papieren getallen Pling

Ik trek met mijn auto met een maximum trekvermogen van 1800 kg een 2paards trailer met 1 paard erop. MTM is 2000 kg, actueel gewicht zo'n 1400 kg en dat mag dus met mijn E rijbewijs.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:04

Suelza schreef:
Lielle schreef:
Dus de MTM mag zwaarder zijn dan het trekvermogen van de auto, dat bedoel ik eigenlijk. Mits het actueel gewicht dus maar niet zwaarder is dan die 1200 kg.

Asjemenou, volgens mij niet. Voor de auto wordt gekeken naar het daadwerkelijk gewicht.

Klopt.

zie hier

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:07

Lielle schreef:
en dat klopt dus volgens mij (en suelza die er echt verstand van heeft Knipoog ) dus niet. Het mag dus WEL want voor de auto kijk je naar het actuele gewicht, voor het rijbewijs naar de papieren getallen Pling

Ik trek met mijn auto met een maximum trekvermogen van 1800 kg een 2paards trailer met 1 paard erop. MTM is 2000 kg, actueel gewicht zo'n 1400 kg en dat mag dus met mijn E rijbewijs.

Maar als je voor het rijbewijs naar de papieren getallen kijkt (waar ik het helemaal mee eens ben), dan moet je je toch nog aan die 1200 kilo houden?
Volgens de papieren mag de auto maar 1200 kilo trekken. Dus of er iets in staat of ziet, de trailer mag maar max 1200 kilo wegen, de auto mag immers niet meer trekken volgens de papieren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:09

het rijbewijs kijkt naar MTM van de trailer en leeg gewicht van de auto (alles op papier). Trekvermogen is daar helemaal niet aan de orde.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:10

O zo!

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:11

Als je met je B-rijbewijs een trailer wil trekken moet je altijd uitgaan van de MTM van de trailer! Dus niet hetgeen wat erin staat telt, maar wat er in mag staan.

Citaat:

Precies, dit mag met je E-rijbewijs. Het verschil is dat bij je E-rijbewijs alleen telt wat voor gewicht je werkelijk trekt en bij je B-rijbewijs wat je op papier trekt Clown .

Delias

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:11

Ik dacht altijd dat als een aanhanger meer als 1-assig is je altijd rijbewijs E moet hebben?? (dwz 4 wielen ipv 2)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:12

Zegt toch niemand dat dat niet zo is Ment?
Of heb ik daar overheen gelezen?

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:13

Citaat:
het rijbewijs kijkt naar MTM van de trailer en leeg gewicht van de auto (alles op papier). Trekvermogen is daar helemaal niet aan de orde.

Trekvermogen is altijd aan de orde!! Je auto mag nooit meer trekken (daadwerkelijk of op papier) dan zijn trekvermogen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:14

Suus25 schreef:
Dank!

Ik zat te kijken naar de hotra yaris... die zou dan moeten kunnen...

http://www.aanhangwagens-paardentrailer ... -yaris.htm

Ik wil dan wel 1 of 2 lessen nemen hoor, maar dan hoef ik geen 600 euro uit te geven aan examen!

Dan moet je over twee, drie jaar alsnog; zodra deze onzinnige wetgeving wordt opgeheven en vervangen door een wet die gewoon voor alles met eigen kenteken een E-rijbewijs vereist (kort-door-de-bocht)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:14

Ik ga met Ment mee Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:15

Ment schreef:
Als je met je B-rijbewijs een trailer wil trekken moet je altijd uitgaan van de MTM van de trailer! Dus niet hetgeen wat erin staat telt, maar wat er in mag staan.

dat weet ik Haha! en dat zeg ik ook herhaalde malen. Maar het rijbewijs kijkt dus NIET naar het trekvermogen. Als het MTM dus lager is dan het gewicht van de auto (is 1289 kg!) mag je er met een B rijbewijs mee rijden, OOK als het dan wel meer is dan die 1200 kg trekvermogen, mits het actuele gewicht maar WEL minder is dan 1200 kg.

Ment, je spreekt jezelf nu gewoon tegen. Mijn auto trekt een trailer die op papier meer mag wegen dan het trekvermogen van mijn auto. Daarvan zeg je net dat dat mag bij een E-rijbewijs en nu beweer je ineens het volgende:

Citaat:
Trekvermogen is altijd aan de orde!! Je auto mag nooit meer trekken (daadwerkelijk of op papier) dan zijn trekvermogen.

Delias, dat is een wijdverbreid misverstand. Kijk eens in de link die hierboven wordt aangehaald.

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:22

Haha het wordt wel erg ingewikkeld allemaal zo!! Haha!

Citaat:
Ment, je spreekt jezelf nu gewoon tegen. Mijn auto trekt een trailer die op papier meer mag wegen dan het trekvermogen van mijn auto. Daarvan zeg je net dat dat mag bij een E-rijbewijs en nu beweer je ineens het volgende:

Citaat:

Inderdaad ging ik hier hier iets kort door de bocht. Bloos
Het verschil zit m in het E-rijbewijs of B-rijbewijs. Bij je B-rijbewijs telt het gewicht op papier. Bij je E-rijbewijs telt wat er daadwerkelijk in je trailer staat. Dus het moet zijn:

Citaat:
Je auto mag nooit meer trekken (daadwerkelijk (bij je E-rijbewijs)of op papier (bij je B-rijbewijs)) dan zijn trekvermogen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:22

Sterker nog... Je mag met je auto met 1200 kg trekvermogen zelfs een 3 prds trailer trekken die 3500 kg mag wegen...

Je moet er alleen geen paarden inzetten, want dan gaat het fout Clown

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:23

Suelza schreef:
Sterker nog... Je mag met je auto met 1200 kg trekvermogen zelfs een 3 prds trailer trekken die 3500 kg mag wegen...

Je moet er alleen geen paarden inzetten, want dan gaat het fout Clown

Maar dus niet met je B Knipoog

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:24

Correct Knipoog

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:26

Citaat:
Maar het rijbewijs kijkt dus NIET naar het trekvermogen. Als het MTM dus lager is dan het gewicht van de auto (is 1289 kg!) mag je er met een B rijbewijs mee rijden, OOK als het dan wel meer is dan die 1200 kg trekvermogen, mits het actuele gewicht maar WEL minder is dan 1200 kg.

De Wegenverkeerswet heeft bepaald dat een auto nooit meer mag trekken dan zijn maximale trekvermogen (geremd, in het geval van een trailer). Deze wet gaat boven de cijfers over auto's, aanhangers etc.

Dus bij je B-rijbewijs mag het MTM van de trailer nooit meer zijn dan wat de auto geremd mag trekken.

Bij je E-rijbewijs mag het daadwerkelijke gewicht van de trailer nooit meer zijn dan wat de auto geremd mag trekken.

Zucht, wie heeft al die regeltjes toch verzonnen?! Boos!
Laatst bijgewerkt door Ment op 27-05-08 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:28

Ment schreef:
De Wegenverkeerswet heeft bepaald dat een auto nooit meer mag trekken dan zijn maximale trekvermogen (geremd, in het geval van een trailer). Deze wet gaat boven de cijfers over auto's, aanhangers etc.

Dus bij je B-rijbewijs mag het MTM van de trailer nooit meer zijn dan wat de auto geremd mag trekken.

Bij je E-rijbewijs mag het daadwerkelijke gewicht van de trailer nooit meer zijn dan wat de auto geremd mag trekken.

Zucht, wie heeft al die regeltjes toch verzonnen?! Boos!

Nee, maar dat werd net ook gezegd Clown

En zo ingewikkeld is het eigenlijk niet...
Laatst bijgewerkt door Suelza op 27-05-08 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:29

Ziet citaat in mijn vorige bericht...

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:30

Pfff, ik haak af hoor.
Zoals ik het beredeneer zit je altijd goed igg. Je hebt dan hooguit een trailer die eigenlijk 88 kilo meer zou mogen laden.

Om van al het gezeur af te zijn heb ik maar meteen mijn E rijbewijs gehaald, je hoort immers ook zo vaak dat zelfs de politie het niet weet. Zo zit je altijd goed.
En het is ook wel makkelijk als je auto of trailer een keer kapot is, en je die van iemand anders kunt lenen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:31

Citaat:
Je auto mag nooit meer trekken (daadwerkelijk (bij je E-rijbewijs)of op papier (bij je B-rijbewijs)) dan zijn trekvermogen.

Suelza, klopt dit laatste? Volgens mij nl niet. Als voor het B rijbewijs het MTM kleiner is dan het ledig gewicht, maakt het niet uit dat het MTM wel groter is dan het trekvermogen. Als de trailer maar minder weegt dan het trekvermogen. Dus een MTM van 1250 mag bij een leeg gewicht van 1290 en een trekvermogen van 1200 kg, ook bij een B rijbewijs.

Citaat:

waarop baseer je deze conclusie? Ik zie daar nl nergens een grond voor. Rijbewijs kijkt naar MTM en en gewicht auto, niet naar trekvermogen. En zolang je dus niet iets trekt dat zwaarder is dan het trekvermogen, mag het IMO.

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:31

Citaat:
Om van al het gezeur af te zijn heb ik maar meteen mijn E rijbewijs gehaald, je hoort immers ook zo vaak dat zelfs de politie het niet weet. Zo zit je altijd goed.

Gelijk heb je! Clown

Het is alleen wel een dure grap dat E-rijbewijs (de mijne tenminste) Boos! .

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:33

Ben gelukkig in 1 keer geslaagd, en heb het in 1 dag gedaan.
Niet dat dat dan goedkoop was, maar het kan iig stukken duurder Haha!