Kleinen kinderen 'verpesten' proef. Iets van zeggen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: Kleinen kinderen 'verpesten' proef. Iets van zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:19

Ik weet niet wat BK is, maar bij een belangrijke wedstrijd is het extra balen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:37

Ik gok op brabante Kampioenschappen Lachen

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:36

samantha21 schreef:
sterre2007 schreef:
Ja hoor, daar mag je natuurlijk direct op reageren! Boos!
Belachelijk gewoon dat zo'n kind je proef verziekt. Moven met die hap....

Maar dan wel weer met het risico dat je afgerekend wordt door de jury?

Waarom zou je bang zijn voor de jury?
Er wordt opzettelijk een proef verstoord.
Kan me niet voorstellen dat een jurylid je daarop zou afrekenen.

P.s. Ik ben van mening dat elke wedstrijd belangrijk is.
Elke wedstrijd kost tijd en geld.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:48

Ik zou een keer hard roepen dat ze daar snel mee op moesten houden, een normale jury ziet toch dat je tegen die mensen praat en niet tegen je paard, of hulp van derden ontvangt.

Ik zie het vaak op concours, waardeloos als die ouders hun kinderen niet in bedwang houden. Tijdens de proeven dien je je gedeist te houden als toeschouwer. Kun je je kinderen niet in bedwang houden, laat ze dan lekker thuis Knipoog

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 13:27

runningkawa schreef:
Ik gok op brabante Kampioenschappen Lachen

Klopt Ja

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:29

Tja kom niet uit brabant dus herkende het niet.
Bij kampioenschappen is het zeker balen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:33

Ik weet niet of ik er iets van zou zeggen. Ik moet zeggen dat ik geen wedstrijden rij, maar wel keuringen loop, waar ik uitzinnig gedrag van mijn paard ook niet kan waarderen (uitgebroken paarden die over een veld met 80 merries, merries met veulens en ruinen galloperen zijn niet echt practisch te noemen). Ik heb besloten er zelf maar wat aan te doen, om mijn paard iig keurings-proof te maken. Tegenwoordig loopt ze probleemloos langs paraplu's die opgestoken worden (sterker nog, als het begint te regenen tijdens het wachten krijg ze d'r een boven haar hoofd om haar manen droog te houden), klappende mensen, onverwachte bewegingen. Het enige wat ik er niet uit krijg is de angst voor wapperende zakjes...

Aan de andere kant, op wedstrijd betaal je een boel geld, heb je een boel tijd en moeite gestoken in het leren van je proef, het wedstrijdklaar maken van je paard enz. Dan kan ik me voorstellen dat je niet gestoord wilt worden door een paar kleine kinderen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:10

ik zou tijdens die proef al schreeuwen dat ze stil moeten zijn, en na het rijden het even uitleggen. Sommigen hebben er totaal geen idee van wat ze aan het doen zijn.

marlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:41

dat is echt balen, concentratie kwijt etc. en een proef rijden kost tegenwoordig al euro's genoeg. Dan is het lekker makkelijk om te zeggen dat het een leermoment is. eigenlijk zou een jury hier iets mee moeten doen, of de organisatie. voortaan een bord dat kinderen en honden aangelijnd moeten worden!!!!! We hebben het zelf een keer gehad met een vader die een paard regenmanteltje uit ging slaan, zat in de vouwen, net toen onze pony langskwam, een onvoldoende dus en kostte ons de eerste plek en dus zelfs het prijzengeld. Balen dus, er moet idd meer rekening gehouden worden met dit soort gedoe.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:02

Je paard moet zich gewoon concentreren op jou en niet op wat er om hem heen gebeurt. Ik zou het als ruiter ook zien als leermoment. Als jury hangt het af van de klasse. In de B en L zou ik nog wel coulant zijn met dit soort dingen, hoger echter niet meer.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:06

Een ketting tegen een hek aangooien, wat ook nog eens goed hoorbaar is, lijkt mij een verstoring voor élk paard (en ruiter) ongeacht welke klasse.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:10

ik heb vorig jaar ook zoiets meegmaakt, en ik riep dus hard tijdens mn proef dat dat kind op moest zouten.....
kreeg van de jury bij het onderdeel waar ik eigenlijk mee bezig was een 3, wegens stemhulp..... beetje kinderachtig vond ik zelf

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:12

Ik heb het ook weleens meegemaakt dat er tijdens een proef kinderen gillend langs mijn ring renden. In dat geval heb ik gewoon keihard "kappen gvd" geschreeuwd en doorgereden. NA mijn proef naar de ouders gegaan en uitgelegd dat zoiets niet de bedoeling is tijdens het rijden van een proef. Boos waren ze. Jammer dan, zoals RK al zegt - betalen ZIJ dan mijn inschrijfgeld terug? Kost al genoeg knaken!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:20

Urielle schreef:
Nee, ik zou daar niks van zeggen. Ik vind zoiets een mooi leermoment. Voor mijn paard om zijn aandacht bij mij te houden, voor mijzelf om op dat moment niet van slag te raken en er gewoon aan te blijven rijden. Ik moet zeggen dat sinds ik er zo tegenaan kijk (ik was vroeger een piepert eersteklas, vond alle randfactoren storend) ik zelf al veel relaxter ben en ik merk duidelijk dat mijn paard daardoor ook echt veel braver en geconcentreerder blijft.
Van de hond had ik na de proef wel even iets gezegd tegen de eigenaar, dat is gevaarlijk. Mijn paard dendert iig op verzoek gewoon door (weet ik sinds we een kat hebben die standaard op de longeercirkel of hoefslag en zelfs op de hindernissen gaat zitten waar je over moet)

Hier ben ik het volledig mee eens.
Ik heb zelf een keer gehad dat een ventilator boven de ramen van de kantine ineens aangezet werd in mijn proef. Was ook een goed leermoment.
Ik vind dat stilte gedoe bij dressuur zo overdreven. Bij springen is dat niet aan de orde, evenzo als bij marathonrijden...daar zijn allerlei geluiden en dingen te beleven voor paarden. Het is een kwestie van trainen om je paard daar aan gewend te laten raken....én daar heb je dan ook weer voordeel van in de dressuur.
Volgens mij reageren paarden juist zo panisch, omdat altijd bij de dressuur krampachtig alle enge dingen weggehaald worden. Als er dan een keer iets is...dan is dat extra eng!

Crocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:21

Ik zou denk ik rustig *vragen* of het wat zachter kan, in plaats van zeggen dat dat *moet*.

Zou je met dat laatste niet juist weerstand oproepen en met het eerste begrip ? Je vraagt ze dan in feite je te helpen in plaats van dat je ze de les leest; en uiteindeijk is - ideaal gesproken - het resultaat hetzelfde. En hopelijk staan ze er de volgende keer dat ze bij een wedstrijd aanwezig zijn dan wat meer bij stil. Heeft een andere ruiter er weer wat aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:44

Heeft weinig met overdreven te maken vind ik
Bij het springen staan bijv speakers langs de bak, dan valt andere herrie minder op. Daar staan vlagen en spandoeken, dan valt een papaplu minder op.
Ik heb daar ook nooit moeite mee gehad.

Maar in de dressuuring is er weinig, dus paarden reageren daar sneller op, heel logisch
Ja ook hetzelfde paard wat anders zonder aarzeling over een 3 sprong ging naast de tent, luidsprekers en frietkraam...reageert wel op dingen direct naast de ring die er anders niet zijn.

Willen ze minder "flauw" gedag bij de dressuur zullen ze gewoon de hele aankleding moeten veranderen.

Jij schrikt midden in de nacht als het stil is ook eerder van een zwaai licht met sirene dan wanneer je overdag in een drukke stad loopt met herrie en neonborden die flitsen om de sec.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:50

Zeker wat van zeggen!
Tijdens het losrijden heb je aan zoiets misschien een leermoment, maar niet tijdens je proef! Je hebt toch het startgeld niet voor niks betaald!
Zeker ook als er een iets of iemand door de ring heen komt, dat kan toch niet.

Dat 'dressuur' paarden niet vanalles moeten schrikken, daar ben ik het hardgrondig mee eens. Maar dr zijn grenzen.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 14:05

Anoeska27 schreef:
Je paard moet zich gewoon concentreren op jou en niet op wat er om hem heen gebeurt. Ik zou het als ruiter ook zien als leermoment. Als jury hangt het af van de klasse. In de B en L zou ik nog wel coulant zijn met dit soort dingen, hoger echter niet meer.

Een paard blijft toch een vluchtdier. Je haalt het er echt niet zomaar uit Knipoog

De volgende keer ga ik er wat van zeggen.
Ik vind dit geen leermoment. Je paard leert het toch niet in één keer maar als mijn paard gek word en mijn belangrijke proef is verkl**t dan vind ik het hun schuld, hun moeten zich gedragen. Ik heb er voor betaalt hun niet.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:37

Ik zeg er altijd wel wat van. Het verstoord je proef. Tja, dan wil ik ook graag lekker rijden. Ik ga nooit schelden ofzo hoor maar ik zeg er wel wat van als het heel erg storend is.
Ik moest laatst starten en toen rende er steeds kinderen met een hond langs de baan (dit paard is doodsbang voor kinderen Nagelbijten / Gniffelen ), ik riep toen tijdens de proef (was bij letter A in een 20 x 60 baan dus ver bij de jury vandaan Knipoog ) "ga daar weg, niet rennen langs de baan" ofzoiets. Toen gingen ze in elk geval weg en kon ik weer redelijk normaal rijden maar het kwaad was al geschied en mijn paard had een hoop spanning tijdens de proef.

Heb ook al eens een hond in mijn baan gehad, springt zo over de hekjes heen op mijn paard af Boos!

Vorig jaar hoorde ik van iemand dat er op een wedstrijd iemand met een hele drukke en blafferige hond is weggestuurd door mensen van de organisatie omdat de hond overlast gaf.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:00

niet tijdens de proef zeggen..
als het goed is ziet de jury het het is ook erg leerzaam..
je pony moet zich op jou richten en blijven concentreren.
en ik ken jury's die als je onder de proef praat je meteen door mag lopen de ring uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:08

dan liet ik die jurys toch door lopen richting knhs....
Voor praten over de ring mag je niet uit de ring gegooid worden

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 16:21

Philadelphia schreef:
en ik ken jury's die als je onder de proef praat je meteen door mag lopen de ring uit

Een paard blijft een dier dus als die iets hoort wat ze eng vind blijft ze echt niet zomaar op jou concentreren Knipoog

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:43

WiskyBokjes schreef:
Philadelphia schreef:

Een paard blijft een dier dus als die iets hoort wat ze eng vind blijft ze echt niet zomaar op jou concentreren Knipoog

Als een paard geconcentreerd is hoort hij niets engs. Mijn paard is na een proef weleens geschrokken van iets waar hij tijdens de proef al tig keer langs was gegaan. Maar omdat hij tijdens de proef op mij aan het letten was had hij het niet door (en nee, ik heb niet bepaald een braaf en makkelijk paard).

Dus nogmaals, het hangt van de klasse af waarin gereden wordt en van de storing op zich af of ik het als jury aanreken of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:45

sorry, maar vind dit toch onzin... een paard blijft een dier en als er ineens herrie is hoort hij dat echt wel en is ook uit de concentratie.
Oke de een wat sneller dan de ander...maar om het zo simpel te stellen kan ik het niet mee eens zijn.
En per klasse...een z paard is een robot? Tong uitsteken

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:55

runningkawa schreef:
sorry, maar vind dit toch onzin... een paard blijft een dier en als er ineens herrie is hoort hij dat echt wel en is ook uit de concentratie.
Oke de een wat sneller dan de ander...maar om het zo simpel te stellen kan ik het niet mee eens zijn.
En per klasse...een z paard is een robot? Tong uitsteken

Nee, maar een Z-ruiter hoort de spanning wel makkelijker af te kunnen laten vloeien dan een B-ruiter. En zoals ik al zei: het hangt van de storing af. Maar een rammelende ketting vind ik geen grote storing. Een voetbal die een ring invliegt met een rennende voetballer erachteraan bv wel.