Buitenrit met paard en hond stukje AANGELIJND, kan dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Delphi2

Re: Buitenrit met paard en hond stukje AANGELIJND, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 07:13

Francis, ik kan de "gebruiksaanwijzing" wel even inscannen, dan kan je zien hoe het systeem werkt, het is eigenlijk heel simpel, soort jachlijn maar dan is de hele lijn dubbel zodat je de lus waar de kop door moet groter en kleiner kan maken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:56

Klinkt idd vrij simpel. Als je dat kunt scannen dan graag...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 18:05

Francis schreef:
Dierenbeul omdat je je hond een fijne wandeling gunt? Nee, die honden die drie keer daags een blokkie om mogen, die zijn happy... Joh.. zelfs al is't familie.. lekker laten gaan. Zolang jij weet dat je verantwoord bezig bent en je hond zich niet over de kop loopt ben je toch lekker bezig met je beesten.

Bedankt, zo denk ik er ook over! En ik let heus wel op, zowel op de hond als op mijn paard. En nogmaals, ik weet best dat er wat fout kan lopen, maar als het ritje supertof geweest is, en de hond van contentement in zijn mand in slaap valt en mijn paard tevreden op zijn hooi staat te knabbelen, hoe kan dit dan toch zo verkeerd zijn?!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:08

Met een hond die gewend is vaak los mee te gaan gaat 't niet zo snel fout... Juist die honden die nooit gewend zijn los te lopen veroorzaken ongelukken als ze dan toevallig wél een keer los lopen, want dan luisteren ze gelijk voor geen meter meer, helemaal door het dolle dat ze es een keer mogen rennen...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 18:33

MIjn mening! Mijn honden zijn dat van kleins af gewend, en doen niet zo hysterisch als er een soortgenootje of wat dan ook voorbijwandelt! En keffen doen ze al helemaal niet!

SANNExREBEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:37

Nee , als ik bij de paarden ben heb ik gewoonweg geen ogen genoeg om ook de honden in de gaten te houden . Vandaar dat het voor mij niet werkt .

Maar als jij daar de gelegenheid voor heb , en geduld genoeg zeker doen !!

beautylover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:57

ik heb een kruising border collie x duitse herder, en luistert wel goed. ik heb hem eerst geleerd wat gras en stoep betekent, daarna kon ik gewoon rustig rijden. nu gaat hij ook gewoon aan de kant als ik het zeg. ik kan nu met een gerust hart gewoon rijden.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 21:39

beautylover1 schreef:
ik heb een kruising border collie x duitse herder, en luistert wel goed. ik heb hem eerst geleerd wat gras en stoep betekent, daarna kon ik gewoon rustig rijden. nu gaat hij ook gewoon aan de kant als ik het zeg. ik kan nu met een gerust hart gewoon rijden.

waw, sjiek! Haha!
Zo ver ben ik nog niet, mijn honden luisteren prima naar 'hier' en 'blijf', + gaan geen andere mensen / dieren lastig vallen. Maar helaas durf ik ze niet los laten op een weg waar auto's komen ... dan voor de zekerheid toch maar aanlijnen ... Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:45

mijn hond kent ook 'berm' en 'andere kant' (oversteken en aan de andere kant van de weg liggen). Kan ik ook rustig op 200 meter afstand doen. Niet voor getrained, gewoon zo gegroeid. Flits is ook XBorder Collie.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 21:48

Ja Borders kan je wel veel leren , en hoe moeilijker, hoe leuker ze het soms vinden!
Heb zelfs dus een rosse cocker (die soms iets te enthousiast is) en een cavalierke (en dat wil niet van mijn zijde wijken)

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:08

Volgens mij mogen honden toch alleen los in de speciale "honden los-loop gebieden" tenminste dat is bij ons op de Veluwe het geval.
In het bos mogen ze zeker niet los ivm wild.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:46

Daarom nemen wij de hond idd ook alleen maar los mee in de hondenlosloopgebieden (strenge controle), gaat doorgaans super. Enige probleem wat je daar kunt treffen is mensen met honden die dus geen paarden gewend zijn. Gisteren nog, een jonge hond die bijna een trap van mijn paard kreeg omdat hij maar van achter schijnaanvallen uit bleef voeren. Roept de eigenaresse "hier mogen geen paarden komen" (ik stond op het ruiterpad). Mijn antwoord is dan standaard "en geen honden die niet onder appel staan".
Herken wel veel van wat mensen honden hebben aangeleerd om met het paard mee te kunnen. Onze kruising border is nog volop in training en ben hem nu aan het leren om ook opdrachten van de ruiter uit te voeren. Dit gaat steeds een stukje beter. Ik vind de buitenritten waar de hond ook mee is het leukst maar we doen dit alleen als er ook een wandelaar mee gaat omdat de hond nog aan het leren is hierin.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:54

Spettic, klopt hoor.. mag officieel ook niet. Maar ik woonde in het bos bij Harskamp en de boswachter daar kende mij goed en wist ook hoe strak mijn hond onder appèl staat. Hij liet het bij mij dus ook oogluikend toe.. Vreemden zou hij zeker staande houden.
Eén keer dacht ik echt da'k aan de beurt was... omdat m'n paard toen herstellende was van een blessure begon ik met stapritjes van een kwartier/20 minuten. Maar het kleinste rondje over ruiterpaden duurt daar in stap toch snel een uur. Er zij vlak bij het huis waar ik woonde twee paden die min of meer in een smalle taartpunt lopen zeg maar, met op verschillende plekken 'dwarspaden' waardoor je dus steeds grotere driehoekjes kunt maken. Alleen zijn die dwarspaden dus geen ruiterpaden... Maar vanwege die blessure besloot ik dus op een keer toch maar zo'n klein driehoekje te stappen.
Normaal zal ik, zéker op de veluwe, waar ruiterpaden zát zijn, niet snel van de ruiterpaden af gaan, omdat je daar uiteindelijk alleen je eigen glazen mee in gooit. Als 't te erg wordt gooien ze zo het hele bos dicht en heb je niks meer. Maar goed.. dit was een uitzondering.
En natúúrlijk kwam ik uitgerekend op dat dwarspad, terwijl ik ook mijn hond dus los mee had, de boswachter tegen... Dus ik bulder een keer m'n hond af die een end voor me uit liep en ging al netjes stil staan met zo'n 'Mea Culpa' blik... boswachter rijdt langs, steekt z'n hand op en rijdt door... PHEW... Dan is het toch lekker dat ze je kennen en weten dat je je normaal netjes gedraagt... dan kun je een potje breken blijkbaar Haha!