Minder punten door exceem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: Minder punten door exceem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:51

amondi schreef:
Als je een paard hebt met afgeschuurde manen en staart heeft hij dus erg veel last van jeuk.

Jouw opmerking dat er niet veel aan te doen valt ben ik het niet mee eens. Een Bucas deken( of ander merk) is misschien veel werk en wat duurder dan geen deken, maar helpt zo'n paard wel.

Dus dan kan je inderdaad minder scoren op verzorging en dan vooral het punt conditie dat daar in mee genomen wordt.

dat is helaas niet altijd zo in alle gevallen en kun je dus als jury niet over oordelen i.m.o.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:52

Urielle schreef:
Dat geloof ik graag Michele Haha! Maar is net zoiets als de voorkeursmethoden van vlechten die opgesomd staan.

is ook zo hoor.
Zo heb ik een paar jaar geleden met 3 meiden in almelo gestart.vriendin en ik gewoon netjes kregen 9-ens voor verzorging. andere meisje echt alles drie keer poetsen en doen e.d. kreeg alleen maar 6-en?

geen idee waarom hoor.
En ja net zoals met vzh zadel dat van mij is echt oud, maar kreeg gewoon ook 8-en dan.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:53

Klara16 schreef:
Urielle: de jury mag dieren die ziek, hoogdrachtig of kreupel (lijken te) zijn weigeren. Maar onvoldoende conditie had ik nog nooit gehoord. is dat officieel?

Ik ken een meisje die een 3 voor verzorging kreeg, omdat haar (toen) 3jarige erg was gegroeid en daardoor erg afgevallen. Dat stond er ook als commentaar op; paard te mager.

@ urielle; eigenlijk belachelijk van het zadel. Ik doe beide en was niet van plan zomaar ff een ander zadel er bij aan te gaan schaffe.
Laatst bijgewerkt door rowo op 22-05-08 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:56

Klara16 schreef:
Urielle: de jury mag dieren die ziek, hoogdrachtig of kreupel (lijken te) zijn weigeren. Maar onvoldoende conditie had ik nog nooit gehoord. is dat officieel?

Ik heb geen idee eerlijk gezegd, ik denk dat ze dan stellen dat je paard dus 'ziek' is.
Ik reed een clinic bij iemand die tevens jureert en mij zei dat als ik daar in de ring zou starten met dit paard dat ik dus naar huis gestuurd zou worden.

EDIT: overigens zou ik daar zeker bezwaar tegen aantekenen maar ik vrees dat je geen poot hebt om op te staan Sigaar

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:02

Als je met een onverzorgt eczeempaard de ring in komt lijkt me t terrecht dat je minder punten krijgt,

heb zelf ook een eczemer, (gelukkig heeft ie er tot nu toe bijna geen last van), maar vlecht m gewoon, zo verdoezel ik de plukjes manen die missen.

de jaren hiervoor had ik zn manen helemaal kort, kost misschien soms 1 punt op verzorging en verder nooit ergens nadeel van ondervonden.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:18

Ik heb nooit aftrek gekregen voor afgeschuurde manen

ze schuurde alleen het deel voor de schoft (lees kan net onder hek door sprietje gras eten) dus het is maar tijdelijk maar dan knipte ik alles in een mooie hanenkam, zag er beter uit dan een paar knotten en dan kaal,

gewoon altijd een 7 of een 8

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:29

michele schreef:
Urielle schreef:
Het VZH of springzadel MOET zelfs minder scoren, heeft iig altijd in de regels gestaan dat een dressuuroptoming de voorkeur verdiend.

En ja, afgeschuurde manen scoren ook minder op verzorging. Paard in wintervacht ook, is ook niet leuk als je van de eigenaar niet mag scheren of met dekens klungelen. Vorige maand hoorde ik nog ergens (geen wedstrijd), dat ik met mijn paard (is mager) zelfs de ring uitgezet mag worden ivm geen wedstrijdconditie, ook al heeft het zijn reden en is hij verder in topconditie.

Sportconditie is sportconditie. Dan maar ergens een 8 rijden om de 6 voor verzorging weer op te halen Knipoog
Enne... vanaf het M is het cijfer eruit Haha!

Ook nooit wat gemerkt eigenlijk, maar wil niet zeggen dat ik de spullen niet goed verzorg of iig laat glimmen Haha!

het lijkt mij ook raar, ik vind een dressuurzadel persoonlijk echt vreselijk zitten.
ik zou het dan ook belachelijk vinden dat als je een keurig netjes vzh zadel hebt helemaal opgepoetst, en ze dan punten er van af trekken.... Koe
voorkeur, dus niet punten gaan aftrekken.

sorry maar als jij met de verkeerde muziek komt bij Idols ofzo en je zingt wel goed gaan ze toch ook geen aftrek geven omdat je voor die ene jury een nummer zingt wat hij niet leuk vind?? Clown
(de extreme gevallen daargelaten. maar dat snappen jullie wel.
* denkt aan twiedeltwiedeltwiedeltwiet ik ben een kanariepiet*

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:32

Ik vind dat van het zadel idd ook maar dom... ik heb ook al vaker het commentaar gekregen; beugels langer. Helaas kun je de jury niet aan het verstand brengen dat dat niet kan bij een vzh richting springen. Dan zit je nl steeds vast met je laarzen/chaps onder het zweetblad.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:41

dressuur is dressuur, ik ga ook niet op mijn citybike meedoen aan een mountainbike traject Haha! Maar dat is mijn mening.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:46

Urielle schreef:
dressuur is dressuur, ik ga ook niet op mijn citybike meedoen aan een mountainbike traject Haha! Maar dat is mijn mening.

nee maar ja je moet wat met een jong paard waar je dressuurzadel niet goed op ligt, maar paard is nog niet helemaal uitgegroeid Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:48

dat snap ik wel. Maar in principe mogen we blij zijn dat we met iets anders mogen starten, in andere sporten is dat niet. Dat je dan een puntje minder krijgt, so be it Haha!
Ik vermoed zomaar dat ik met mijn dressuurzadel weer geen western mag rijden, zelfs al doe ik de oefeningen en manier van rijden western.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:49

Ben ik het niet met eens Urielle. Het heet niet voor niks een vzh zadel. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar helaas heb ik niet het geld om een dressuur zadel erbij te gaan kopen. Volgens jou zou ik dan niet meer mogen dressuren Verward
Er zijn zoveel mensen die beide doen.. dan zou je dus ook én een spring én een dressuur zadel moeten hebben?

edit: oh ja ik cross ook nog. Dan zou ik dus daarvoor ook nog een eventingzadeltje moeten hebben.
Laatst bijgewerkt door rowo op 22-05-08 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:51

ik rijd ook met vzh zadel en heb helaas geen geldboompje om 2 zadels te kopen..

heb er eerlijk gezegt nog nooit wat over gehoord

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:52

Mijn pony heeft ook zomereczeem.
Maar op wedstrijden (we zijn nu M1) heb ik er 1x wat over gehoord van de jury. Die zei dat ik de manen beter af kon scheren Huilen van het lachen
Heb ook gezegd dat ik dat niet doe.

Heb ook altijd gewoon achten en negens voor de verzorging gehad! Als het geheel maar netjes is. Dan denk ik dat de meeste juryleden je echt wel begrijpen. Lachen

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:53

Maar goed ik denk dat voor zowel de geschuurde manen als het tye zadel wat je op hebt liggen, weinig uitmaakt als je gewoon een net, goed proefje rijd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:00

Van mij mag je best dressuurrijden Rowo. Voor mijn part komen mensen met een western zadel of een boomloos zadel dressuren, mij maakt het allemaal niet uit, zolang het maar past op het paard.
Maar niet mauwen dat je een puntje minder krijgt op verzorging omdat je nu eenmaal niet de meest ideale optoming voor de tak van sport heb gekozen.
Ik snap niet dat jullie zoveel waarde hechten aan dat punt. Mijn aandacht gaat eigenlijk vooral uit naar de cijfers die ik voor het rijden scoor.

Een andere optie is nog om even te sparen en een tweedehandsje te kopen voor 200, 300 Euro.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:05

Urielle schreef:
Ik snap niet dat jullie zoveel waarde hechten aan dat punt. Mijn aandacht gaat eigenlijk vooral uit naar de cijfers die ik voor het rijden scoor.

Een andere optie is nog om even te sparen en een tweedehandsje te kopen voor 200, 300 Euro.

dat vind ik ook het belangrijkste.

maar een 2e handsje moet wel passen, en een passende 2e hand van 200 - 300 euro is niet zomaar gevonden (heb afgelopen weekend aan een zadelpasclinic meegedaan, nieuwe zadels pasten bijna allemaal 2e hands geen enkele)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:07

Urielle schreef:
Van mij mag je best dressuurrijden Rowo. Voor mijn part komen mensen met een western zadel of een boomloos zadel dressuren, mij maakt het allemaal niet uit, zolang het maar past op het paard.
Maar niet mauwen dat je een puntje minder krijgt op verzorging omdat je nu eenmaal niet de meest ideale optoming voor de tak van sport heb gekozen.

Als ik een zadel koop wil ik een goeie Knipoog Helaas kan ik op geen enkel dressuurzadel zitten, op 1 na; de Albion die helaas 2800euro kaal is Bloos

Maar ik mauwde ook niet hoor. Voor verzorging heb ik altijd gewoon een 8 of 9. En in de M en Z heb ik nooit nadeel gehad van mijn vzh.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:10

Klara16 schreef:
Dat is dan toch volslagen oneerlijk?

Als je paard een ziekte heeft die geen enkel rijtechnisch gevolg heeft maar enkel een kosmetisch nadeel mogen ze daar niks voor aftrekken. hetzelfde geldt toch voor paarden met grote littekens ed?

Het blijft een jury sport. Al loopt een tuigpaard of fjord bv nog zo netjes hij zal toch sneller min-punten krijgen als een slank hoogpotig dressuurpaard. Juryleden hebben nou eenmaal hun voorkeuren.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:18

Klara16 schreef:
Dat is dan misschien zo bij jury's die niet verder kunnen kijken dan of het voorbeen wel een kilometer wordt uitgezwaaid.

Ik hoop toch echt dat er in de hogere klassen jury's zijn die voorbij de toestand van de manenkam naar de prestatie van het paard kunnen kijken. Want de dingen die jij aanhaalt (jong paard, minder mooie gangen) beinvloeden allemaal de kwaliteit van de proef.

Al dan niet geschuurde manen is een puur kosmetisch probleem dat geen enkele invloed heeft op de manier waarop het paard loopt. Dan kunnen we ook beginnen met mensen met een poepduur zadel en anky-kledij meer punten te geven. Dat ziet er toch ook beter uit?

Ik vind jou voorbeeld wel vreemd, inderaad de punten die worden aangehaald (betere gangen ed) beinvloeden de proef en dus krijg je hogere of lagere punten voor de uitgevoerde onderdelen.
Maar een afgeschuurde manenkam beinvloed de proef niet en dus ook niet de punten. Je krijgt een punt voor verzorging en dat heeft geen klap te maken met de proef en de punten die je voor de getoonde onderdelen krijgt. Dus je vergelijking klopt niet m.i.
Ik heb nog nooit gezien dat een paard met betere gangen een hoger punt krijgt voor verzorging in ieder geval Tong uitsteken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:21

Nimmy schreef:
maar een 2e handsje moet wel passen, en een passende 2e hand van 200 - 300 euro is niet zomaar gevonden (heb afgelopen weekend aan een zadelpasclinic meegedaan, nieuwe zadels pasten bijna allemaal 2e hands geen enkele)

Is ook belangrijk dat het past. Maar als ik een tweedehandsje koop (bijv. voor jonge paarden, daar ga ik niet in een nieuw zadel investeren wat met enige pech een paar maanden later al niet meer past) dan zoek ik de goede boommaat/kamerbreedte op. Als de kussens ook nog passen is het heel mooi meegenomen, anders laat ik ze wel aanpassen door de zadelmaker op dat paard.

Mijn prioriteit is dat het zadel past. Ik heb op Wrangler nu een Wowzadel van 2400 Euro. Is voor mijn eigen zit niet mijn meest ideale zadel, maar voor zijn rug het beste wat ik tot dusver tegengekomen ben. Dus ik steek vele rijuren in het fatsoenlijk erop blijven zitten. Heel suf om te doen, maar het werpt wel zijn vruchten af. Ik heb tegenwoordig vaak zevens voor houding en zit. Ik streef nog naar de achten Haha! Zelf zit ik het gemakkelijkste op een Passier, maar ja, ik heb er ook niks aan als ik supernetjes zit en mijn paard loopt met een strakke rug.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:23

ik heb ook een wow zadel, mijn god wat zit dat WOW!

Die kan je trouwens aanpassen naar springen of VZH Knipoog

Maar goed weer ontopic Vork

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:24

Het moet voor beide passen en goed zitten. Ik vind een passend zadel echt super belangrijk. Ik rijd meerdere paarden en heb 2 zadels. Als ik een nieuw paard krijg laat ik altijd eerst kijken of het zadel goed ligt. Zo niet dan moet er maar een nieuwe komen. Gelukkig heb ik een super Passier die op alle paarden tot nu toe super ligt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:30

rowo schreef:
Het moet voor beide passen en goed zitten. Ik vind een passend zadel echt super belangrijk. Ik rijd meerdere paarden en heb 2 zadels. Als ik een nieuw paard krijg laat ik altijd eerst kijken of het zadel goed ligt. Zo niet dan moet er maar een nieuwe komen. Gelukkig heb ik een super Passier die op alle paarden tot nu toe super ligt.

Paard of zadel Vork

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:45

Moderatoropmerking:
Vanaf nu graag weer on-topic reacties mbt het onderwerp "minder punten door exceem" van de TS. Knipoog