welke prijs voor een 8 jarige onbeleerde merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: welke prijs voor een 8 jarige onbeleerde merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:27

Klara16 schreef:
Een jong paard niet beleren is op financieel gebied zo'n slechte actie dat ik me niet kan voorstellen dat ze het expres gedaan hebben.

Dat vind ik vrij negatief.
Het kán, maar hoeft niet.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:30

Ik vertoruw het zaakje toch niet als ze met een onbeleerde 8-jarige komen aanzetten.
Als het zo'n geweldige fokmerrie was dat ze haar niet gereden hebben om ermee te fokken, dan zouden ze haar ook niet wegdoen...

Je kan misschien vragen dat ze op hun kosten beleerd wordt en dat je haar daarna koopt? Want 2 maanden op een trainingsstal kost je vlotjes 1200 euro bovenop je aankoopprijs.

Voor die 8000 euro heb je een heel leuk lopende 6 of 7-jarige waar je zo kan opstappen. Ik zou het wel weten...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:38

Klara16 schreef:
Ik vertoruw het zaakje toch niet als ze met een onbeleerde 8-jarige komen aanzetten.
Als het zo'n geweldige fokmerrie was dat ze haar niet gereden hebben om ermee te fokken, dan zouden ze haar ook niet wegdoen...

Je kan misschien vragen dat ze op hun kosten beleerd wordt en dat je haar daarna koopt? Want 2 maanden op een trainingsstal kost je vlotjes 1200 euro bovenop je aankoopprijs.

Voor die 8000 euro heb je een heel leuk lopende 6 of 7-jarige waar je zo kan opstappen. Ik zou het wel weten...

(oudere) fokkers weten ook dat een 8 jarige beter verkoopt dan een 10-jarige merrie.
Wanneer ze zelf niet de mogelijkheid hebben om het paard te rijden en de kosten hoog zullen zijn voor het laten rijden, kan ik me voorstellen dat je kiest voor deze verkoop.
Daarbij hebben ze het misschien al langer uit gesteld.

Het kán allemaal. Vind het gewoon niet slim om van het ergste uit te gaan als je de personen ,de situatie én het paard niet kent.

hierbij ga ik het laten Knipoog

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:42

Tja, als het om paarden kopen gaat ben ik extreem wantrouwig.

Er wordt toch vaak geprobeerd om je vanalles op de mouw te spelden. Het kan natuurlijk best zijn dat het zo gegaan is als jij zegt, en dat er met het dier op zich niets mis is.

Maar dan zijn ze toch verkeerd bezig qua prijszetting Haha!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:43

crossmonster schreef:
Als ze een bewezen , en dus goede fokmerrie is, met predikaten, ster en liefst ook keur. dan is ze dat geld wellicht waard.
Is ze alleen prok ... en verder geen ster of keur.. dan is ze het zeker niet waard.
Ze word al aan de oude kant voor de keuring, dus als z egeen predikaten heeft koop je een fokmerrie zonder fokwaarde.
Merriepredikaten worden , terecht, erg belangrijk gevonden in de fokkerij.

Wil je haar voor de sport kopen, dan zou ik hard weghollen, paarden die op die leeftijd worden ingereden blijven vaak lang `dommig´ en voor je in de wedstrijden zit is ze 9 a 10 ..
Voor dat geld heb je een zeer goed paard dat al wel netjes is aangereden Knipoog

dat vind ik nou ook!
voor 8000 koop je een paard met een mooie afstamming die nog is ingereden ook...

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:44

kun je iets meer vertellen over haar afstamming dan alleen de vader en opa. Mogelijk kan dat verklaren waarom ze deze vraagprijs vragen. Quickstar is al een ouder hengst en notaris ook.
Wat weet je van haar eigen nakomelingen. Prok is een leuk certificaat maar zegt nog niets over BV sesambeentjes. Die kunnen wel een 4 hebben.
Ik zou zelf die prijs ervoor willen geven als het paard zelf predicaten draagt, uit een goede stam komt en en zelf al goede nakomelingen heeft gebracht.
Dat ze niet beleerd is, zou mij niet uitmaken. Ik heb zelf een 17 jarige merrie die ooit zadelmak is gemaakt, maar verder alleen voor de fokkerij is gebruikt.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 16:03

de rede dat de merrie nog niet beleerd is dat ze puur alleen voor de fok is gebruikt.
Ik ben zelf al een aardig tijdje opzoek naar een leuk springpaard helaas nog niet kunnen slagen. Huilen
Persoonlijk vond ik de prijs voor de merrie echt belagelijk veel, al moet ik zeggen dat ik er verder niet echt veel verstand van heb hoor Bloos
Vandaar dat ik dacht ik ga eens aan mede bokkers vragen wat hun ervan vinden Knipoog
Tja is zit wel te twijfelen maar misschien moet ik dan toch maar verder zoeken, als ik er idd als wedstrijdpaard wil gaan gebruiken. Misschien ooit is een keer een veulen maarja dat kan ik altijd nog overwegen. Lachen

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie reactie .. OK dan! echt super dankje wel..!! Haha!

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:30

he pliensdream!mijn Franco is eventueel te koop hoor!!
groetjes

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:50

Ik heb destijds voor een onbeleerde merrie van 9 jaar 1200 euro betaalt (4 jaar geleden). De merrie had een zeldzame gelderse afstamming maar was nooit voor de keuring aangeboden. Ik heb daar een veulen uitgefokt omdat de merrie totaal niet geschikt was om te rijden. In de bak thuis liep ze zonder problemen de moeilijkste oefeningen maar toen ik haar een keer op de wedstrijd uit wou brengen heeft ze de jury uit de juryauto gejaagd. Ze was op vreemd terrein levensgevaarlijk.
Het veulen is inmiddels een leuke 4 jarige stermerrie die goed onder het zadel loopt. Na de zomer gaan we rustig aan eens 1 of 2 wedstrijdjes rijden en als ze 5,5 a 6 jaar oud is gaan we echt starten met trainen.
Het kan goed uitpakken maar 8000 euro voor een onbeleerde merrie is echt veel te veel.