Lieve beginnerspony verkocht, is nu een 'monstser'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Re: Lieve beginnerspony verkocht, is nu een 'monstser'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:51

zap schreef:
pretletter17 schreef:
. Het is misschien sneu voor de pony, maar het is nu eenmaal gebeurd en het moet nu opgelost worden Ja.

qt_shetties schreef:
whahahah ik ben geen boeman of vetklep hoor, dus heel sneu zal het niet zijn, maar ik ben gewoon van mezelf (onbewust) misschien toch wel heel streng en consequent. En daardoor kan ik mijn pony's heel veel vrijheid geven, omdat ze perfect (naja bijna) luisteren

Haha, dit zei ik niet hoor maar Zap Knipoog Je quote is een beetje fout gegaan. Ik denk op zich niet dat het sneu is als jij of een ander 'groter' mens erop gaat rijden (mits niet te groot/zwaar natuurlijk), alleen ben ik bang dat het niet helpt. Omdat paarden (en zeker zulke shetjes die maar al te vaak als 'schoothondje' worden behandeld) donders goed doorhebben wie er op hun rug zit en heel goed weten bij wie ze het wel kunnen flikken en bij wie niet. Zolang dat meisje hem niet leert aanpakken zal ze nog wel vaker in het zand belanden... Vind het wel vervelend voor je, verkoop je al met pijn in je hart je lieve pony en dan verandert 'ie in een draakje...

Edit: als je er zelf even op rijdt kun je misschien wel merken of hij lichamelijk ongemak heeft of niet. Als hij bij jou wel gewoon netjes loopt zal het waarschijnlijk toch aan de aanpak van het meisje liggen (en natuurlijk van de moeder, maar ja wat doe je eraan...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:59

Dit komt me heel bekend voor, maar dan vanaf de kant van het meisje.
Vaak kunnen kleine kinderen gewoon veel minder aan dan de moeders inschatten. Een eigen pony is een hele verantwoordelijkheid, en die is voor kleine kinderen niet te dragen. Ook zijn ze vaak minder consequent, waardoor het snel misgaat met pony's die duidelijkheid gewend zijn.
Ik snap wel dat de moeder het na 6 maanden en veel vallen zat is, ponysport moet toch vooral om de lol gaan. Misschien dat je de pony bijvoorbeeld 2x in de week kan blijven bijrijden voor dat meisje, zodat hij opnieuw leer zich te gedragen onder het zadel? Ader zou ik ook geen oplossing weten...

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 17:31

@brigitta1987 : Dit meisje is nu geloof ik een jaar of 10, en heeft eigenlijk altijd pony's verzorgt en daar hadden ze de verandwoording over, samen met haar moeder, en dit is altijd goed gegaan... maja de ene pony is de ander niet.
En ik wil de pony eigenlijk zelf niet bijrijden, omdat ik er gewoon geen tijd voor heb, heb zelf 2 paardjes waar ik al niet zo veel tijd voor heb, ik werk fulltime, en heb geen rijbewijs en zal dan zeker een uur heen en weer terug moeten fietsen langs een ontzettende rotweg, en buiten dat, doordat ik erg ben aangekomen, wilde ik zelf niet meer met de pony rijden, heb haar toen erg lang aangespannen gehad, en aan de fiets en longe, maar heb toen de knoop doorgehakt en ben naar wat groters gaan kijken.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:26

Uit je verhaal begrijp ik eigenlijk dat ze/hij nu gewoon heel erg veranderd is sinds ze bij de nieuwe eigenaar is?
Dat zal dan wel aan de omgang liggen van de ruiter zelf,
Want als ze bij jou zo mak is kan het haast niet dat het dan opeens zo´n draak is,
Dan zou ik inderdaad zelf eens gaan kijken,
Misschien dat jij het probleem ziet Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:53

Wat vervelend voor je zeg en natuurlijk voor je oude pony.

Ik vind het goed dat je eens gaat kijken en ben ook benieuwd hoe hij dan op jou reageerd.
Verder denk ik toch ook wel dat het probleem bij de ruiter ligt en dat de pony haar gewoon aan het uitproberen is, maar het kan nog aan vele andere dingen liggen natuurlijk.
Ik zal er gewoon zelf eens opstappen en kijken hoe en wat.

Succes in ieder geval!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 18:53

Tja ik denk eigenlijk wat jullie allemaal denken, ik weet het niet zeker, maar denk dat ze te lief voor haar zijn. Wij zijn vrij streng hier, en wat ik daar het voordeel van vind, is dat je je paard meer vrijheid kan geven, omdat het dan toch wel luisterd (naja 9 van de 10 keer) en nu is ze gewoon niet te vertrouwen.
Ik ga zowieso kijken of ik iets aan de ruk kan ontdekken, dat ze daar misschien gevoelig is, maar ik denk niet dat het probleem daar ligt... We gaan het zien,
Hebben jullie misschien nog tips?

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:57

Is er niet de mogelijk om een stukje van die enorme wei af te zetten als bak. Dan weet de pony waar die moet werken en wat gewoon wei is.

Heeft het meisje misschien ook meer vertrouwen dat de pony niet overal heen kan rennen Knipoog

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 17:38

Kath_ ja dat is een misschien een goed idee, ze hebben nu al een paddockje, omdat de pony erg hoefbevangen is geraakt.
Maar bij ons reden mijn buurmeisjes ook wel eens gewoon in de wei, en daar was ze altijd ontzettend braaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:46

Ik heb het even gelezen, en dit zijn nou wat je noemt Shetlandstreken. De pony heeft een keer "beginnersgeluk" gehad en dan krijg je wel vaker dit soort apestreken. Ik denk dat het kleine monster het ei heeft uitgevonden om jawel, te kunnen grazen. Touwtje eraan en om de nek, zodat ie niet met het hoofd naar de grond kan wil al veel helpen, en verder even aanpakken. Een zweepje doet vaak wonderen...

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 11:37

hoe bedoel je een touwtje eraan? want aan de longeerlijn deden ze al, maar dat kan je natuurlijk ook niet blijven doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:58

Tijdelijk even een touwtje bijvoorbeeld aan de kinriem en het touwtje samen met de teugels in de hand houden, of tegen de schoft aan om de hals, wil al helpen. Wat Shets vaak doen is opeens stoppen, kop op de grond en dan ruitertjes vliegles geven. Op deze manier sluit je dit in elk geval uit. En verder blijf ik erbij, bij elke poging tot een sprong met vier benen de lucht in, die je vaak wel aan ziet komen, een ongenadige pets met een zweep verkopen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:10

qt_shetties schreef:
hoe bedoel je een touwtje eraan? want aan de longeerlijn deden ze al, maar dat kan je natuurlijk ook niet blijven doen...

Of een touwtje vastmaken aan het hoofdstel achter de oren en dan aan het zadel. Voldoende los dat hij er geen last van heeft als hij gewoon loopt, maar zo vast dat hij net niet bij het gras kan. Misschien scheelt dat al een hoop?

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 11:59

ja dat zou ook kunnen... Heb trouwens besloten dat ik er zelf niet op ga zitten, ik denk niet dat dat heel veel nut heeft, misschien dat de pony het niet bij mij doet, omdat ik toch wel overwicht heb.
Ook denk ik dat een bijrijder ook niet veel uitmaakt, omdat ik denk dat de pony slim genoeg is, en snel door heeft bij wie ze het wel kan doen en bij wie niet

X_fientje_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:01

heyhey,

Ik heb net hetzelfde probleem. Vorig jaar heb ik m'n 3jarige D-ponyruin verkocht aan een heel lief gezin. De pony wordt ontzettend verzorgd en ze gaan heel goed met hem om. Maar tijdens het rijden is het gewoon een echt monster. Hij steekt het hoofd in de lucht en gaat ontzettend hard rennen. Daarna stopt hij zo plots dat de jongen er iedere keer tegen harde snelheid overgekatapulteerd wordt :s

Die mensen hebben dan gevraagd of ik de pony niet terug een tijdje wil rijden. dus ik een half uurtje erop en dan hij een half uurtje erop. Na lang nadenken heb ik het toch besloten dit te doen, zodat de jongen zijn vertrouwen in de pony terugkrijgt. Ben er aantal weken geleden voor het eerst opgekropen en het was net een lammetje. Momenteel gaat het goed ! Deze week gaat die jongen er voor het eerst op zonder dat ik hem eerst gereden heb ! Ik heb er veel vertrouwen in !

PS we hebben ook begeleiding gekregen van een intructeur dus ik kan lessen nemen zeker aanraden. Ook veel aan de longe rijden is een aanrader. Zo leren ze de pony terug te vertrouwen en hebben ze geen schrik meer.

veel succes ermee en ik hoop dat het opgelost raakt Knipoog

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 12:43

X_fientje_X : Thnx voor je reactie! Maar nogmaals, ik kan deze mensen niet verplichten les te nemen. Aan de longe rijden ze al veel, omdat het los gewoon niet gaat! En voor mij is het helaas echt geen optie om de pony bij te rijden, omdat ik veel ben aangekomen, en ik het de pony nu niet meer wil aan doen om haar regelmatig te rijden, omdat het te ver weg is om het met de fiets te doen, ik fulltime werk, en mn vrije tijd die ik heb aan mijn eigen 2 paardjes moet besteden, heb een jonge hengst die veel tijd vraagt, en een pony met veel overgewicht die ook weer aan het werk moet.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:53

Misschien nog een keer aankaarten een keer iemand anders les te laten geven. Net als dat paard en ruiter bij elkaar moeten passen moeten ook instructuer en combinatie bij elkaar passen. Ondanks dat de moeder veel van paarden weet is zij misschien niet de meeste geschikte persoon om haar dochter les te geven en zou een ander die het op een andere manier aanpakt meer resultaat boeken bij de combinatie.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 17:04

Tja, moeilijke situatie. Het is lief van jou dat je die mensen wil helpen om het op te lossen.

die pony is dat meisje gaan uitproberen en heeft gemerkt dat hij daarmee wegkomt. Grote kans dat hij jou meteen herkent en het niet probeert, omdat hij weet dat jij wel consequent kan zijn. Zo zijn paarden nu eenmaal.

En dat die moeder weigert om er een instructeur bij te halen omdat ze zelf goed kan paardrijden helpt de zaak ook niet vooruit. Het is niet omdat zij het zelf zou kunnen dat ze ook aan haar dochter kan leren hoe het moet. Bovendien is advies moeten aannemen van je eigen moeder ook niet eenvoudig voor veel kinderen Knipoog

Het beste wat jij kan doen is hen gewoon vertellen dat de pony een loopje met hen neemt en dat ze begeleiding nodig hebben. Het is dan aan hun om iets te doen met dat advies. Jij hebt absoluut geen verplichting om elke week een uur naar hun toe te fietsen om hen te helpen, als zij geen instruvtie willen nemen.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 17:47

Lieve allemaal! Bedankt voor al julle berichtjes, en goede adviezen. Ik vind het ook erg moeilijk om niet té bedweterig over te komen wat dit betreft, ik kan wel gaan zeggen dat ze strenger moeten zijn, en dat ze instructie nodig hebben, dat de pony een loopje met ze neemt. Maar ik weet niet zo goed hoe ik dit vriendelijk kan zeggen, ik voel me namelijk erg schuldig over wat hier gebeurd! En dat dat meisje in haar gezicht is getrapt... Daar ben ik echt heel erg van geschrokken!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:02

Nog een tip: ga onder geen beding dit meisje lesgeven op de pony.
Dan plaats jij jezelf in de positie van instructeur en ben je verantwoordelijk als er nog eens zoiets ergs gebeurt...

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 18:23

Ja daar heb je ook nog eens gelijk in! Ik wilde er maandag heen gaan om haar te helpen, dus haar te begeleiden en uitleg te geven wat ze moet doen als het fout gaat....
Klikt het zelfde als les toch ??

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:19

Ik heb zoiets meegemaakt maar dan als moeder. We hadden een naar zeggen hele lieve shet gekocht die in een paar maanden veranderde in een draak in de wei. Achter ons zoontje aan en slaan en bijten. Arme kind vindt shetlanders nog steeds eng. En hij is echt opgegroeid met paarden. Paarden vanaf ongeveer 1.30 worden vertrouwd, daaronderniet meer helaas.
We gaven haar nooit eten zo uit de hand, dus daar lag het echt niet aan. Wij hebben al 30 jaar paarden en pony ervaring dus daar lag het ook niet aan. Waar het wel aan lag: ze verveelde zich rot.
Het beetje rijden / aandacht geven wat we deden was gewoon te weinig voor deze pony die blijkbaar behoefte had aan hard werken. Ik ging haar dus meenemen een paar keer per week als ik mijn dravertje ging uitstappen na een flinke rit. Vond ze helemaal geweldig. Bijkomend voordeel ,ze werd er ook nog eens een stuk slanker van.
Toch was het niet leuk meer want ons zoontje durfde amper de wei in als Fleurtje er stond. We hebben haar uiteindelijk verkocht met het verhaal erbij en bij de mensen die haar hadden gekocht heeft ze dat vreselijke gedrag nooit meer vertoond.
Ik vind het gevaarlijk pony's die niet bij kinderen passen. JE hebt het wel over kinderen namelijk. Als ik de moeder was ging de pony weg, helaas maar je kind gaat dan wel voor.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 17:58

@ MaaikeUshi: Ik kan me jou reactie heel goed voorstellen, erg jammer dat jou zoontje nu een angst heeft voor kleine pony's. Dit is ook echt een pony die schreeuwt om werk, daarom is ze bij ons ook weg gegaan, want ik kon haar dat niet geven.

xTezza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:16

Goed van je dat je die mensen wilt gaan helpen, jij kent die pony natuurlij wel wat beter
en je weet waarschijnlijk ook wel wat ie wel en niet leuk vind.
Misschien is het meisje niet mans genoeg om je pony te houden, maar misschien kun je haar daarbij goed helpen?

Succes!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:26

Nadya schreef:
Niks ander bit of hulpteugel . De oorzaak zit hem in de omgang van de moeder en/of dochter met deze pony. Of er is iets helemaal mis met het dier (lichamelijk). Ga alsjeblieft niet aan symptoombestrijding doen door met hulpteugels of heftigere bitten te gaan werken. Het lijkt me duidelijk dat er iets fout is gegaan en dat het niet de schuld van de pony is. Maak je mij niet wijs. Dit ligt in mijn ogen toch echt duidelijk aan die mensen zelf..... Misschien vragen ze teveel van het dier, zijn ze niet consequent (wat goed zou kunnen met zo'n kleine meid)...

Jammer dat ze geen instructie willen, want jaren rijden zegt niets over je manier van rijden en omgaan met paarden.
Ik rij ook al jarenlang, maar heb gewoon vrijwel wekelijks les, hoor. Knipoog

Helaas heb ik dit soort dingen al ZO VAAK zien gebeuren bij mensen met een nieuw paard. Vind het echt verschrikkelijk dat de schuld dan vrijwel altijd bij het paard gezocht wordt. Wanneer gaan mensen nou eens naar hun eigen aandeel kijken? Beestje was braaf en lief en ineens is het omgeslagen. Tja, rara, hoe zou dat komen? Rolleyes

helemaal mee eens, het ligt aan de eigenaars! zo te horen al betweters als ze al geen instructies wilt! lekker verkopen dat paardje verdient betere eigenaars!
geluk er mee hoor en geef hem maar een lekker knuf van mij! Knipoog

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 16:29

@ brennie75, zal haar zeker een dikke knuf geven,
ik wil de eigenaars helemaal niet in een zwart daglicht zetten, het zijn super lieve mensen, en echt best gek met de pony, ze zijn zelfs menlessen aan het nemen op de manege (met manege paardje geloof ik) En ze bellen me natuurlijk niet voor niets, ze zijn dus al 5 of 6 maanden bezig, en menig ander mens had de pony al lang de deur uitgedaan! Ook het meisje is heel gek van de pony. Ik ben juist heel blij met deze mensen, en hoop dat ze de pony juist niet verkopen, want wie weet waar ze dan beland, en zijn die mensen net zo gek met haar als wij, en als de baasjes die ze nu heefT?