Paard heeft 2 bulten met teken erop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leonieke

Re: Paard heeft 2 bulten met teken erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:39

Die van ons hebben altijd een dikke keiharde bult als ze een teek hebben.

Ik haal de teken er altijd uit en vervolgens ontsmet is de but met calendula. Na een paar dagen trekt de bult dan weer weg.

MerelG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:24

Gelukkig zijn er hier op bokt.nl wel mensen die last hebben van teken! Mijn paard is dus niet wit maar zwartbruin en wordt elk jaar vanaf april belaagd door teken (met name zwarte en witte teken). Ze zitten op haar neus, onder haar hoofd, bij haar uier en in de huidplooien tussen haar voorbenen. Is er hier iemand die hier ook zo veel last van heeft?? En wat is ertegen te doen? Ze loopt elke dag een uurtje of 6 in de wei met aan 2 kanten struiken/bomen.

Mijn paard krijgt meestal niet hele grote zwellingen op plekken waar de teken gezeten hebben. Omdat het uitdraaien van de teken niet altijd makkelijk is (zeker niet als ze bij het uier zitten) heb ik bij de dierenwinkel een busje Frontline spray gekocht. Serieuze bocht waardoor teken doodgaan en binnen 24 uur eraf vallen. Het werkt super, een beetje op een doekje sprayen en daarmee de tekenplek behandelen. Zo loop je niet het risico dat er een stukje van de kop van de teek in de huid blijft zitten en gaat ontsteken. En mijn paard (uiteraard de Frontline eerst getest op een klein stukje huid) heeft geen allergische reactie ofzo van de spray.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:28

OMG

ik wist niet echt dat teken ook op paarden zaten, ja af en toe.

Gister bij toeval wel een kleine teek ontdekt bij een stalpoes..gemeldt aan de eigenaar....maar hij wilde douchen.

Ik vraag me af hoe jullie de teken vinden op je paard die van mij is vos roan stekelharig dus een bruine teek of een witte kun je wel vergeten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:32

mijn fries heeft ze ook op zijn neus,ze zijn piepklein en rond,je krabt ze er zo af.
ik heb ook struiken op mijn land,jeneverbessen,daar zitten ze in,hij loopt dan te schurken tegen de takken en zo komt hij daaraan.
Het beste is een land zonder struiken ,en redelijk kort gras,dan heb je er het minste last van.
Maar mijn fries heeft toch al een keer tekenziekte gehad dus het zit in zijn lichaam....

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 08:11

Anouar was gisteren weer flink de pineut. Hij had er een stuk of 6.

Komt idd door de struiken, Anouar loopt ook in de struiken te neuzen. De teken zitten altijd op z'n neus, hals, borst en voorbenen. De delen die in de struiken komen.

Ik vind de teken door te voelen. Gewoon met je handen over het lichaam strijken en elk bultje/kortje (hoe klein ook) inspecteren.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:53

pff wat ben ik weer blij met bokt Knipoog altijd handig voor tips!!

Ik had vanavond voor het eerst een teek bij mn paard ontdekt, dus even de tekentang erbij gehaald. Maar zit ook een klein bultje, dus meteen even betadine gebruiken!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:56

Mijn paard heeft ook regelmatig teken, is een zweetvos, de teken varieren enorm in grootte. Hij staat aan de bosrand, dus er krioelt vanalles rond daar. Ik heb nu vliegenspray van NAF besteld waar DEET in zit. Da's het enige werkzame stofje dat dus ook tegen teken werkt! Heb het nog niet in huis, dus kan je nog geen ervaringen geven Knipoog

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 19:01

Ze blijven maar komen! Vandaag zat zijn hele neus ookal onder, en fijn vindt hij het niet als ik de teken eruit probeer te halen dus gaat hij maar met zijn 1.78 hoog zijn hoofd in de lucht gooien. Clown

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 10:00

Die van mij heeft vorig jaar op Texel ergens een teek opgepikt. Die heb ik er uitgedraaid en verder niet meer aan gedacht. Echter bleef er op die plek een dikke bult zitten, die zeker 6 maanden is gebleven. Inmiddels is het verdwenen, maar de nasleep was erg lang. Hij had er verder gelukkig geen last van, dus dat scheelt.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:08

Ik geloof dat de Groene Os ook een middeltje tegen teken heeft wat ook voor paarden te gebruiken is.
Je kan het beste je paard minimaal elke 24 contoleren, dan kan de teek nog geen besmetting overbrengen.