Met paard naar buiten..enkel aan het halster?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: Met paard naar buiten..enkel aan het halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:11

Op zich kan het geen kwaad om met hoofdstel te gaan hoor Lachen

Mijn paard gedroeg zich netjes mét hoofdstel, gewoon omdat dat voor hem meer werken betekende denk ik. Toen ik met halster naar buiten ging dook hij meteen naar het gras. Dus ben ik met hoofdstel naar buiten blijven gaan (koord hing ook gewoon slap hoor) tot we genoeg geoefend hadden in de wei met volgen aan het halster. Nu kunnen we aan het halster naar buiten Lachen

Mijn ervaring is ook dat je beter een lang touw of longe kunt nemen ipv een halstertouw, zo word je niet meegesleurd als hij verschiet, maar kan je hem even "laten gaan", en meteen weer rustig terugnemen. Voelt het paard zich ook niet opgesloten ofzo Lachen

Over dat roepen naar z'n vriendjes, dat doet de mijne ook nog steeds. Maar als je dan doorzet, is het na een goeie 500m over, de vriendjes zijn uit zicht, en alleen ik blijf over, dus focust hij zich maar al te graag op mij Lachen Hoe meer je dan weg gaat, hoe meer hij het gewoon wordt, en op het einde wandelt hij op z'n dooie gemak mee met jou.

Succes!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 17:28

Mirjam79 schreef:
Is het misschien ook iets om met 'm onder het zadel naar buiten te gaan.
Als je hem wel lekker kunt rijden en er is iemand met je mee om hem gerust te stellen,
dan zou dit ook kunnen lukken. Het gevaar bestaat dan wel dat je paardje lekker aan de begeleider
gat hangen Bloos , maar dat zou je dan later weer op kunnen lossen.
Veel succes in ieder geval!

Paard is nog nooit buiten geweest. Ik klim er pas op als ik veilig bij de bak ben aangekomen haha. Bloos Was het maar zo makkelijk. Ik lees even verder..

Solleke dat laatste stukje, daar heb je inderdaad gelijk in. Ik wou hem gaan poetsen op een plek waar hij zijn kudde nog wel kon zien, maar er overduidelijk niet bij kon. Morgen ga ik met mijn vriend een tweede poging doen. Ik zal hem dan poetsen naast de weide terwijl mijn vriend hem laat grazen zodat hij in ieder geval schoon is. Dan neem ik hem wel gelijk mee naar buiten inplaats van in het zicht van de kudde..had ik nog niet aan gedacht. Hij zal het toch moeten leren en inderdaad zodra hij er vandaan is, is het goed. Dat was bij zijn vorige stal ook.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:15

Ik zou toch ook kiezen voor hoofdstel + longeerlijn..
én handschoenen! Mijn paard heeft ooit eens het halstertouw door m'n hand gesleurd en owee die brandwonden deden wel hééél veel pijn!

Je kan gelijk hebben over "als ik nu al een hoofdstel gebruik wat wordt het dan later" maar ik zou hier echt voor de veiligheid kiezen!

oorklep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:33

hengstenketting aan..
of in ieder geval meenemen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:46

Ik kan nu al zeggen dat dier zo nooit op plaats van bestemming komt. Maar zie dat TS in een ander topic al om hulp vraagt. Heel verstandig...maar haal er iemand van die manege dan bij. Die kan misschien voorop rijden zodat je paard volgt.

Wordt nog een dure hobby zo...5 euro per dag aan huur van het paard zonder dat je er iets mee kunt doen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:08

Begrijp ik goed dat je dit paard nog maar pas hebt? Ergens las ik "hij staat er nog pas maar 4 dagen"..

Waarom moet je dan al meteen zoveel met dit paard ondernemen? Verhuizingen zijn voor veel paarden best wel een ingreep - geef 'm liever de tijd om aan de nieuwe routine te wennen, nieuwe mensen te leren kennen en als het vertrouwen weer terug is, c.q. opnieuw gevestigd is, dán pas aan allerlei nieuwe dingen voor het paar beginnen.
Geduld werkt altijd nét wat beter dan hengstenkettingen.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 10:11

Jannepauli schreef:
Begrijp ik goed dat je dit paard nog maar pas hebt? Ergens las ik "hij staat er nog pas maar 4 dagen"..

Waarom moet je dan al meteen zoveel met dit paard ondernemen? Verhuizingen zijn voor veel paarden best wel een ingreep - geef 'm liever de tijd om aan de nieuwe routine te wennen, nieuwe mensen te leren kennen en als het vertrouwen weer terug is, c.q. opnieuw gevestigd is, dán pas aan allerlei nieuwe dingen voor het paar beginnen.
Geduld werkt altijd nét wat beter dan hengstenkettingen.

Ik heb hem nu bijna anderhalve maand, heb hem in de eerste instantie een hele maand met rust gelaten en heb alleen met hem wat grondwerk gedaan. Nu stond hij (in dat bericht wat je las) vier dagen op zijn nieuwe weide, persoonlijk vind ik dat ik niet nog een maand moet wachten voordat ik meneer zijn zin niet meer laat krijgen. Bij het grondwerken was alles prima en deed hij niets, nu dat hij zijn zin probeerd door de draven moet ik er wel verder mee voordat hij in de gaten krijgt dat hij een stuk sterker is dan dat ik ben.

Slimmerik mijn vriend begon toevallig ook over iemand die voorop kon lopen of rijden. Ik ga eens kijken of ik iemand kan vinden van de weidegang, wanneer zij naar buiten gaan en of ik mee kan.

Vijf euro pas dag..tja voor niets is het niet. Ik koos er zelf voor, had ook een paard kunnen nemen die wat ouder was, wat meer ervaring had..echter geen van allen was daar verkeerdmak en ik wist waar ik aan begon. Daar klaag ik dus niet over, ik heb het paard nu eenmaal..en het zal heus wel goedkomen na een tijdje.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:59

Je hebt hem dus 3 weken i.p.v. anderhalve maand. Knipoog Maar ben wel benieuwd of jullie nog een nieuwe poging gewaagd hebben.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 12:33

slimmerik schreef:
Je hebt hem dus 3 weken i.p.v. anderhalve maand. Knipoog Maar ben wel benieuwd of jullie nog een nieuwe poging gewaagd hebben.

Ben niet zo goed in rekenen zoals je ziet Bloos . Heb hem alleen gepoetst buiten de wei, verder even niets gedaan..het ging er alleen om dat hij zo zijn voer wou eten. Dalijk weer en dan neem ik hem een stuk verder mee. Over ongeveer anderhalve week komt er iemand helpen via mijn advertentie op bokt. Even kijken wat zij zegt van de omgang van mij met dit paard en wat ik daar aan kan verbeteren.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:42

Misschien heb ik erover heen gelezen, maar waarom ga je niet samen met een ervaren, rustig paard wandelen. Werkt heel goed.
Ik zou gewoon aan een halster gaan en de longeerlijn eraan. Zo heb je ruimte en meer lengte dan een kort touw. Ik snap niet waarom je met hoofdstel meer te vertellen zou hebben.
Als er iets gebeurd, trekt een paard net zo hard door een hoofdstel heen als door een halster.
Verder zou ik gewoon eerst in de wei gaan oefenen idd met lopen aan het halster. Je zou ook een schrikparcoursje in de wei uit kunnen zetten met 'enge dingen'. Dat kan je dan een beetje als tussenstap gebruiken.
En verder gewoon rustig aan en het belangrijkste: zelf rustig blijven en het vertrouwen bieden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:06

ik zou eerst aan het vertrouwen werken in een veilige en bekende omgeving, en als jullie er sámen klaar voor zijn de weg op op de manier die je gewend bent. vraag niet gelijk het uiterste, maar begin bij het begin. de eerste keer tien meter kan genoeg zijn. drijf het niet door tot het paard spanning opbouwt maar wees dat voor.

een bit gebruiken als middel om 'het paard te houden' vind ik opvoedkundig niet stroken, een paard moet net zo goed nette manieren hebben aan het halster als aan iets anders. een bit moet géén controlemiddel zijn.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 18:16

Voor nu gaat het de goede kant op. Geen vervelende dingen meer tegengekomen, wel een stapje terug en eergister ben ik niet gelijk naar het terein gelopen. Gister drie en een half uur wezen wandelen..hele grote weide dus tig keer heen en weer gelopen haha. Het was leuk, hij merkte zelf ook een beetje wat de bedoeling was. Verder zijn er nu mensen bij mij op de weide die toevallig parelli doen, dat wist ik niet raakte met ze aan de praat. Die hebben me ook wat sites gekregen en ik ga in juni waarschijnlijk naar een open dag in tjilietjap (weet niet meer waar het is Bloos )

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:10

ga zeker nooit alleen , maar met zijn tweeen wat ook handig is , is om een rustig verkeers mak paardje mee te nemen, dan ziet hij dat er niks aan de hand hoeft te zijn , en trekt hij zich een beetje op aan het andere paardje, het zijn kudde dieren daarom!
doe wel een hoofdstel om dan heb je meer grip , ga niet teveel tegen in, tegendruk geeft meer druk !!
laat zien dat jij zelfverzekert bent dat voelt hij en praat met hem dat ie braaf is en nergens bang voor hoeft te zijn!
hengst ketting is zeker handig mocht je toch met halster gaan , dan heb je veel meer grip!
veel geluk voor jezelf en je paardje we horen graag hoe het is gegaan!
Knipoog

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:06

Zou ik toch even het hoofdstel in doen idd.. Gewoon voor de zekerheid, al is het alleen maar omdat jij je dan zekerder voelt en hij dat aan jou kan merken..
Kan je altijd nog afbouwen..

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 16:13

Heb inmiddels een update gegeven, we zijn bezig met oefenen dus echt tips heb ik niet meer nodig. Als ik weer eens een update wil geven maak ik een ander (foto) topic aan omdat dit topic daar niet voor bedoeld was. Bedankt.