geschoren shet heeft het koud

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leonieke

Re: geschoren shet heeft het koud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:12

Ik zou inderdaad gewoon een 0 grams regendeken opleggen.
Ze zijn inderdaad prima te krijgen hoor, in kleine maatjes. Ik heb ze liggen in 200 en 0 grams vanaf maat 95 cm ONDERlengte!!!! Dat kan dus geen probleem zijn.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:20

ik heb pas geleden ook een shet geschoren, deze kregen we van de dierenbescherming en zat onder de luis, dus hup, alles eraf. dat was toen het nog een week lang 30 graden was. daarna is het ook een paar dagen slecht geweest en shet stond dus ook te rillen. gewoon laten doen, dat rillen is om zichzelf warm te houden, een natuurlijke oplossing dus. goed hooi bijvoeren, zodat ze voldoende energie hebben om hun warmte op peil te houden. evt met regen binnen zetten

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:17

Ik vind het toch wel krom hoor.
Tuurlijk is trillen iets natuurlijks en om zichzelf warm te houden. Maar dat is bij mensen toch ook zo? Als jij het koud hebt ga je ook trillen. Dan pak je toch ook een vest?
Ik vind dat als je pony echt loopt te trillen het wel zo vriendelijk om even een deken op te leggen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:32

met deze temperaturen zou ik echt geen deken meer opleggen hoor, ook al is het soms kouder. voldoende hooi en schuilmogelijkheid en evt op stal zetten voldoet prima. het is nog geen 5 graden en een paard voelt zich lekker bij een graad of 15. misschien dat ze even moeten wennen aan de overgang van haar naar wat minder haar, maar dood gaan ze er echt niet van hoor

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:45

Het feit dat de pony staat te trillen zegt voor mij genoeg dat hij/ zij zich echt niet lekker voelt bij deze temperatuur en het dus koud heeft. Trilt zo'n pony niet, tja, dan kan je hem eventueel zonder laten staan. Maar deze pony heeft het dan toch duidelijk koud?
Wij hebben onze pony's/ paarden nu ook lekker een regenjas aan. Niets mis mee lijkt mij.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:51

heb je je pony nu serieus met regendeken staan? dat vind ik echt te ver gaan, is er dan nog een tijd van het jaar dat ze lekker bloot staan? Mijn pony was van de winter geschoren en staat inmiddels tch wel zo'n 2 volle maanden zonder deken, natuurlijk langzaam afgebouwd, maar op een gegeven moment de knoop doorgehakt. zit prima in dr vel en glanst super. Ze staat nu dag en nacht buiten maar ik ga echt niet voor elk regenbuitje met een deken lopen leuren hoor, ze zijn niet van suiker. een regendeken met deze temperaturen is alleen mar slecht, daaronder gaat t hartsikke broeien. t kan dan wel slecht weer zijn maar koud is het echt niet voor n paard hoor. zoals ik al zei voelen ze zich prima bij een graadje of 15 hoor. meestal als de koeien dag en nacht buiten gaan kunenn de paarden ook weer zonder deken.

dus in t geval van de shet hoef je m echt niet meteen in te pakken, hooguit 2 dagen en dan issie geaclimatiseerd

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 08:17

Ik vind het idd ook erg overdreven om de paarden nu onder deken te zetten voor de regen, paarden vinden het juist zo fijn na die warme dagen om een buitje over zich heen te krijgen.
Alle zweet en viesigheid spoelt er eens lekker vanaf.

Mijn shet hem ik die dagen dat het zo koud was en hij net geschoren was snachts een deken op gedaan en snachts op stal met stro en hooi en hij kreeg krachtvoer zolang.
Na een tijd werd het gelukkig weer warmer en kon hij weer buiten blijven en de deken ook weer afblijven en het krachtvoer weer afgebouwt.
Nu krijgt hij natuurlijk geen krachtvoer meer.
Zijn haar is alweer flink gegroeit en waar ik hem voor geschoren had (jeuk) is ook weg dus het heeft wel geholpen en hij ziet er verzorgd uit nu.
Hij staat nu ook in de regen en er is niks aan de hand.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:28

Als het hier echt 16 graden is en er vallen felle buien komen die van ons al aan het hek staan voor de dekens. Schijnt de zon gaan ze er weer af. Niets mis mee lijkt mij. Ik heb ze nog nooit bezweet of erg warm gezien als ik de deken eraf haalde.
Ieder zijn eigen keuze.

Hannygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:30

suc6 verder Knipoog