Zijn er paarden die 100% betrouwbaar zijn? (n.a.v. advertent

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandr0

Re: Zijn er paarden die 100% betrouwbaar zijn? (n.a.v. advertent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:00

detour schreef:
het zijn idd factoren die bepalen maar ik denk niet at dit cruciaal is, een paard is een onafhankelijk wezen wat op eigen wijze denkt en functioneert. We kunnen het nooit volledig controleren.

Hier ga ik helemaal in mee Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:03

Ik geloof ook niet zo in die 100%.
Een paard is en blijft een vluchtdier! En kan altijd eens anders reageren.
Er zijn ook paarden die heel anders reageren op hun ruiter, als een ruiter al zenuwachtig is, dan kan dat ook overgedragen worden op het paard.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:06

Dat een paard nooit 100% of zelfs 200% betrouwbaar is dat weten we allemaal wel denk ik. Ik zie het meer als een term. Vork

Bij een paard die 100% betrouwbaar is denk ik aan een paard dat over het algemeen over alles springt, naar buiten kan, nooit een stap verkeerd zet, niet bokt, niet schrikt enzovoort. De kans dat er iets misgaat bestaat altijd Lips are sealed maar in een 100% geval ga je daar gewoon over het algemeen, dus in de 'normale' situaties, niet van uit.

Het geeft toch wel heel duidelijk aan of een paard een moeilijk pittig karakter heeft of niet, en het is voor een ruiter die naar zoiets op zoek is dus wel degelijk een goede indicatie. Uiteindelijk denk ik dat mensen die daadwerkelijk voor de term 100% betrouwbaar gaan omdat ze er van overtuigd zijn dat het paard dus nooit iets fout zal doen nog maar eens flink op hun hoofd moeten krabben of ze wel toe zijn aan een paard. Want dat het vluchtdieren zijn en geen machines lijkt me toch wel overduidelijke basiskennis.. Nagelbijten / Gniffelen

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:08

100% kan je nooit zeggen. Maar makkelijk in de hand te houden wel. Ik heb een merrie die best wel eens bang is ergens voor maar dan is zij ALTIJD (tot nu dan) in de hand te houden. Dus geen weg-ren-partij of achteruit-racen... Dat vind ik best wel 90 % betrouwbaar.. Zodra een paard echt op de vlucht gaat ergens voor, is ie gewoon niet goed betrouwbaar..Alle paarden schrikken wel eens, net als mensen. Maar de reactie daarop is de betrouwbaarheid van het paard.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:16

Waarom staat dit trouwens onder medisch!?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 12:22

Kymalin schreef:
Waarom staat dit trouwens onder medisch!?

Hey spuit 11, geef je nog ff je mening? Knipoog Haha!
Vind dit onderwerp lastig ergens onder te plaatsen, vandaar!

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:24

Geen enkel paard/ pony is 100% verkeersmak. Er kan ten alle tijden wat gebeuren.
Door schrik of angst enz. Het is en blijft tenslotte een vluchtdier.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:24

Ik weet heel goed dat paarden vluchtdieren zijn, maar desondanks durf ik van mijn pony's te zeggen dat ze in de omgang 100% betrouwbaar zijn volgens mijn definitie van betrouwbaarheid. Ze zullen nooit trappen, bijten, over je heen lopen of andere rottigheid uithalen, ook niet als ze schrikken of als er één een veulen heeft. Ik kan kleine kinderen er met een gerust hart bij laten lopen, al hou ik natuurlijk wel altijd een oogje in het zeil.
Daarnaast heb ik een rijpaard dat onder het zadel in de rijbak ook zeer betrouwbaar is. Hierbij kan ik inderdaad wel merken welke ruiter erop rijdt. Ze zal nooit (inderdaad nooit) op hol slaan, heftig schrikken, bokken of steigeren, maar bij personen die met veel beendruk rijden, loopt ze wel een stuk vlotter.
De laatste zin van Susy_Q vind ik een mooi voorbeeld van een betrouwbaar paard...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 12:26

Hobby schreef:
Ik weet heel goed dat paarden vluchtdieren zijn, maar desondanks durf ik van mijn pony's te zeggen dat ze in de omgang 100% betrouwbaar zijn volgens mijn definitie van betrouwbaarheid. Ze zullen nooit trappen, bijten, over je heen lopen of andere rottigheid uithalen, ook niet als ze schrikken of als er één een veulen heeft. Ik kan kleine kinderen er met een gerust hart bij laten lopen, al hou ik natuurlijk wel altijd een oogje in het zeil.
Daarnaast heb ik een rijpaard dat onder het zadel in de rijbak ook zeer betrouwbaar is. Hierbij kan ik inderdaad wel merken welke ruiter erop rijdt. Ze zal nooit (inderdaad nooit) op hol slaan, heftig schrikken, bokken of steigeren, maar bij personen die met veel beendruk rijden, loopt ze wel een stuk vlotter.
De laatste zin van Susy_Q vind ik een mooi voorbeeld van een betrouwbaar paard...

Hoe weet je dit zo zeker?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:29

Er is een verschil tussen schrikken en bang zijn.

Een paard kan, net als een mens, altijd schrikken. Daar doe je niets tegen. Bang zijn vind ik heel iets anders. Paard dat bijvoorbeeld bang is voor traktoren of vrachtwagens of whatever kan nooit 100% bomproof zijn.

De reaktie op dat schrikken is wel belangrijk. Heb je een paard dat nergens bang voor is, dan zal er na het schrikken niet zo'n heel heftige reaktie komen. Is een paard wel snel bang, dan zou na de schrikreaktie wel eens een renreaktie kunnen volgen. Dat is toch een stuk minder grappig.

Dingess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:34

paarden kun je nooit vertrouwen , je kan namelijk niet in een paardenhoofd kijken.
ik dacht ook dat ik me meisje nu wel kende , of course liep k erover op te scheppen dat ze alles doet ,
en wat blijkt nou vanmiddag wou k een stukje wandelen , mevrouw had geen zin dus steigert effe lekker tegen me aan ,
neemt gelijk een hap uit mijn schouder en steigert dan weer. Met de bijhorende rode enge ogen.
Ik schrok hier zo erg van omdat je het nooit verwacht
(oke ergens diep in je achterhoofd weet je dat je een dier nooit helemaal kan vertrouwen)
dus ik gelijk weer erheen met het halster
over me schouder zodat het niet opviel en ik wil der aaien maar nee weer een hap.
Maar dit is overigens mijn mening en ik denk dat iedereen een andere mening hebt ,
het gaat bij mij ook om een jaarling dus die kan je nooit 100% vertrouwen maar dit had ik niet verwacht. Bloos

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:53

Tja 100% is gewoon een groot woord vind ik. Ik heb een echt super betrouwbare merrie, geeft niks om
groot verkeer, rammelende aanhangers of wat dan ook. Heb zelfs ooit in het bos gereden met haar waar
ze een soort van personeelsuitje hadden waarbij ze aan het paintballen waren, met quads aan het rijden,
boogschieten enz. Het enige waaraan je kon merken dat ze het eng vond was dat ze zich spande, maar
niks wegschieten of wat dan ook. Maar aan de andere kant kan ze ook ineens wel schrikken van een
hond die uit de struiken schiet, een eend die opvliegt uit de sloot, alleen is haar enige reactie dat ze
2 pasjes naar voren schiet en dan zich bedenkt dat ze daar wel heel moe van wordt Haha!
Maar nog durf ik niemand te garanderen dat ze nooit eens aan de kletter zal gaan want het blijft
toch een vluchtdier he Lachen

Tja beetje lang verhaal geworden maar wilde duidelijk maken dat hoe betrouwbaar ze ook kunnen zijn dat
er altijd toch wat kan gebeuren he.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:54

detour schreef:
Hoe weet je dit zo zeker?

Kom maar eens kijken Haha! .
Bij mijn pony's durf ik dit met zekerheid te garanderen, omdat ik al jaren dagelijks bij ze in de paddock ben. Ik lig regelmatig op mijn tuinbankje tussen de pony's of ik zit op de grond tussen hun benen of hang achterop hun kont, etc. Daarnaast komen hier meerdere keren per week andere kinderen en volwassenen over de vloer die eveneens alles bij mijn pony's kunnen doen. Als ze iets niet leuk vinden, lopen ze gewoon weg.
In de afgelopen jaren is het weleens voorgekomen dat één van de pony's ergens van schrok. Daarbij rende ze tijdens de heftigste schrikreactie hooguit enkele passen weg uit mijn richting zonder bokkesprongen of andere rare fratsen. Mijn pony's weten heel goed waar ik ben op zo'n moment en zullen nooit over me heen walsen, al vinden ze iets nog zo eng (moet zeggen dat ze niet snel onder de indruk zijn van zaken).
Volgens mijn definitie zijn mijn pony's 100% betrouwbaar in de omgang. Ik vind een pony betrouwbaar als het niet bijt, trapt, bokt, steigert, omver loopt, dominantie vertoont, op hol slaat of meesleurt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:04

vertrouwen is een leuk ding
maar vergeet niet dat het van 2 kanten moet komen
een paard kan prima te vertrouwen zijn , omdta hij op de leider vetrouwt
maar wie zegt dat de volgende weer die betrouwbare leider is?

ik ken zat paarden die voor de eigenaar heel goed te vertrouwen zijn, maar zet er een ander op en hou maar op , puinhoop...

om in een ad 100% te vertrouwen neer te zetten , ik zou het zel fniet doen
want hoe betrouwbaar een dier ook is, de omgevingsfactoren zijn dat niet

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:06

Ik persoonlijk vind van niet, een paard is en blijft een dier. De ene keer is iets niet eng, maar de volgende keer als er een blaadje valt flippen ze helemaal. Clown

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:39

MD-->OPG

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:40

detour schreef:
Hey spuit 11, geef je nog ff je mening? Knipoog Haha!
Vind dit onderwerp lastig ergens onder te plaatsen, vandaar!

Nagelbijten / Gniffelen had ik al gedaan op de vorige pagina! Trouwens nog een feitje; meeste ongelukken gebeuren met paarden met de stempel "mak". Bij rille paarden let je altijd goed op en ben je meer op je hoede, bij makke/slome paarden wordt wel eens vergeten dat die ook kunnen schrikken of reageren op prikkels van buienaf en daar zijn mensen vaak niet op berekend (hij doet toch immers nooit wat).

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:41

Marije_jiplover schreef:
MD-->OPG

tataa Duivel

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:42

Het is en blijft een dier. Niets op deze wereld ( waar onder ook de mens..) is 100% te vertrouwen.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:49

Ik denk wel dat het bestaat sterker nog, volgens mij heb ik er eentje gehad (@detour: Bolle)
In alle tijd dat ik hem gehad heb heeft ie nooit een pas verkeerd gezet, nooit gaan rennen, bokken, bijten en is ook nooit ergens van geschrokken. Het schijnt dat ie voor mijn tijd zelfs een keer in de tram geweest is.
Echt een geweldige pony. Er bestaan er denk ik maar weinig die zo betrouwbaar zijn.

Heb je je overigens bezeerd? en was het je eigen paard?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:50

In 2005 heb ik mijn eerste oude pony laten inslapen. Ik heb hem 20 (!) jaar gehad en zou hem bijna 100% betrouwbaar willen noemen. Totdat het de laatste twee jaar van zijn leven bergafwaarts begon te gaan. Hij hoorde slechter en ook zijn ogen gingen achteruit. Hij stond al een poosje van zijn pensioen te genieten en ik ging met hem wandelen en poetsen ed. Op een dag kwam ik de hoek om van de stal waar hij net met zijn achterste naartoe stond. Voor ik het wist kreeg ik finaal twee achterbenen van hem omdat hij me niet aan het horen komen. Hij schrok en haalde uit, al schaamde hij zich vervolgens kapot toen hij zag dat ik het maar was. Het was gelukkig niet raak, en ook niet gericht bedoeld, maar toch had ik twee achterbenen op 2 cm na in mijn gezicht, de volle lading. Als het raak was geweest was ik er echt niet knapper op geworden. Zelfs na 20 jaar lief en leed blijven het dus toch vluchtdieren die altijd onverwachte dingen kunnen doen. Dus een honderd procent betrouwbaar dier bestaan absoluut niet.!!

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:53

Er bestaat idd geen wezen op aarde die 100% betrouwbaar is....--behalve ik dan--.... Schijnheilig Ja

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:53

mijn frans volbloedje , daar kon je een kanon langs afvuren
maakte niet uit waar je ging
naast de snelweg , dwars door de stad , bos of duinen

oja blauwe verkeerd borden waren ook eng Haha!
daar liep ze dan iets ruimer omheen maar meer dan dat niet Knipoog

in een iets vlotter dan vlot galopje
door het duin
reeds klaar zittend voor een scherpe bocht naar rechts
stond ze ineens stil en sprong naar links
ikje dook er naast Haha!

met ogen zo groot als schoteltjes , snuivend te kijken naar een
baby konijntje , max 10 cm groot , trillend als een rietje van angst ..

daar lig je dan naast je "bom"proeve paard Vork

er bestaan paarden welke inderdaad erg kool zijn , soms even kijken en weer door gaan
nog nooit gebokt of getrapt hebben etc

maar ook die paarden zouden van iets zo kunnen schrikken dat ze toch ineens
een klein spurtje nemen of een trap naar achter geven

jij als mens , niet bang vd dagelijkse dingen kan toch ook schrikken ?
en dan is een paard nog een "vlucht"dier (niet bestaand woord overigens Knipoog ) ook
het blijven ter alle tijden dieren ..en er kan altijd iets gebeuren .,..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 13:58

danneke80 schreef:
Ik denk wel dat het bestaat sterker nog, volgens mij heb ik er eentje gehad (@detour: Bolle)
In alle tijd dat ik hem gehad heb heeft ie nooit een pas verkeerd gezet, nooit gaan rennen, bokken, bijten en is ook nooit ergens van geschrokken. Het schijnt dat ie voor mijn tijd zelfs een keer in de tram geweest is.
Echt een geweldige pony. Er bestaan er denk ik maar weinig die zo betrouwbaar zijn.

Heb je je overigens bezeerd? en was het je eigen paard?

hey meid, weet je wie van hem afviel omdat hij een mega sprong opzij maakte? Zal het je wel ff pb-en! Knipoog

nee, niet van eigen paard, dit was een leen optie.
heb verder in de afgelopen 20 jaar nooit zoiets mee gemaakt. Heb nooit iets gebroken,ff afkloppen. Bloos Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 13:59

Nickyu: en dan is een paard nog een "vlucht"dier (niet bestaand woord overigens ) ook

Machteld v Dierendonck hanteerde deze term zelfs; hoe kom je erbij dat eht geen woord is?..
Laatst bijgewerkt door detour op 15-05-08 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt