Paard verkopen, keuring klinisch, rontgen. Wie betaalt wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Paard verkopen, keuring klinisch, rontgen. Wie betaalt wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:29

sokje87 schreef:
Waratje schreef:
en daarmee zelf al besluiten dat keuren al niet meer nodig is omdat het paard naar alle waarschijnlijkheid niet door de keuring komt.

Dat lijkt me sowieso logisch. Lachen

Zou je wel zeggen, maar je kunt je verbazen over het aantal mensen dat dus niet zelf kritisch naar het paard kijkt. Zijn verliefd op het koppie (en misschien het papier) en vergeten te kijken of er wel benen onder zitten. Het is natuurlijk leuke omzet voor dierenartsen, maar wat mij betreft geld- en tijdverspilling.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:46

Daar kan ik wel inkomen ja. Maar het is idd geld en tijdverspilling.. Altijd een min of meer objectief iemand meenemen. Knipoog

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:46

Toen wij een paard gingen kopen hadden we met de verkopers afgesproken dat als hij afgekeurd zou worden bij de klinische keuring hun dat zouden betalen, en als hij goedgekeurd zou worden wij dat zouden betalen. Rontgenlogisch zouden wij zowiezo betalen, of hij goedgekeurd zou worden of niet..
Dat paard werd toen trouwens afgekeurd tijdens de klinische keuring, (we hebben toen geen rontgenlogische keruring meer gedaan,) maar hoorde een half jaar later van mijn DA dat ze t niet hadden betaald..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:48

ikke schreef:
Persoonlijk ben ik van mening dat wie wil keuren ook maar betaald. Wil de kopende partij dat niet, jammer dan, volgende liefhebber...........

Daar begin ik dus niet aan he....
volgende bezichtiging!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:55

wat een kul, je kunt aan de buietnkant echt niet zien hoe het er binnenin uitziet en waar een dier echt wel alst van kan krijgen bij belasting.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:56

Als ik een paard wil kopen en de verkoper zegt mij dat hij gezond is,wil ik bewezen hebben dat dat klopt d.m.v.een keuring.De afspraak dat bij goedkeuring de kosten voor de koper zijn en bij afkeuring voor de verkoper is heel normaal in de paardenwereld.Iedere verkoper die hier niet akkoord mee gaat bedank ik vriendelijk en ga ik kijken naar een ander paard.
Sommigen hier doen net of de kopers in de rij staan als je een paard wilt verkopen.Er is zoveel aanbod van paarden,ik ben het eens met Liezel1: Volgende bezichtiging!

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:01

Wij hadden toen wij de pony die ik nu heb lieten keuren de afspraak dat als ie werd afgekeurd hun het geld zouden betalen
en als ie werd goedgekeurd dat wij het zouden betalen, wij deden wel alleen klinisch..
Ik snap best dat rontgenologisch duur is als ie wordt afgekeurd voor jou maar het is niet eerlijk voor de 'klant' als het paard wordt afgekeurd en ze toch moeten betalen voor een paard wat ze dan toch niet krijgen.

sorry voor de slechte zinsopbouw :S

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:02

Als ik zelf een paard zou verkopen zou ik hem zowiezo eerst laten keuren. Als ie wat mankeert gaat ie zeker niet weg. Als de koper het dan nog eens wil zijn de kosten voor hem. Als ie nog niet gekeurd is door de verkoper is het meestal zo dat bij goedkeuren de koper betaald en bij afkeuren de verkoper. Zorg er wel voor dat je er als koper en verkoper altijd bij bent.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:08

_Rapido_ schreef:
Wij hadden toen wij de pony die ik nu heb lieten keuren de afspraak dat als ie werd afgekeurd hun het geld zouden betalen
en als ie werd goedgekeurd dat wij het zouden betalen, wij deden wel alleen klinisch..
Ik snap best dat rontgenologisch duur is als ie wordt afgekeurd voor jou maar het is niet eerlijk voor de 'klant' als het paard wordt afgekeurd en ze toch moeten betalen voor een paard wat ze dan toch niet krijgen.

Waarom is het niet eerlijk? Zij willen die foto's toch hebben? Een goede dierenarts kan met de klinische keuring al heel veel potentiele problemen uitsluiten, dus is het al heel schappelijk als de verkoper de kosten van klinische keuring betaalt bij afkeur.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:54

fokfanaat schreef:
wat een kul, je kunt aan de buietnkant echt niet zien hoe het er binnenin uitziet en waar een dier echt wel alst van kan krijgen bij belasting.

Je kunt een hoop zien aan de buitenkant, een hele hoop.
Het is wel zaak om daar naar te kijken, i.p.v. die roze bril op te zetten en in katzwijm te vallen voor die (ogenschijnlijk) mooie ogen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:55

Ik heb mijn paard gekocht met klinische keuring, rontgen en bloedstaal.

klinische keuring heb ik betaald de eerste keer. paard werd toen afgekeurd omdat hij een hoefzweer had op dat moment. Herkeuring na de zweer is door verkoper betaald.

Rontgen en bloed heb ik zelf betaald.

Ik heb een setje foto's liggen van al mijn paarden. Daar mag een DA naar keuze van de koper naar kijken. Willen kopers nieuwe laten maken dan betalen ze die zelf.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:03

_Rapido_ schreef:

sorry voor de slechte zinsopbouw :S

Ik vind niet dat je als verkoper foto's moet betalen in een normale prijsklasse. Als je paard dan afgekeurd wordt zit je daar met foto's die je niet wilde hebben en een afgekeurd paard...

Het wordt wat anders als we over echt dure paarden spreken. dan horen die foto's gewoon bij de verkoopservice en zal er denk ik weinig discussie over zijn.

AnoukSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:12

En hoe zit dat met de plaats? De potentïële koper van mijn paard woont ver weg, maar mijn paard is erg gevoelig en weinig van het erf afgeweest. Mijn angst is een beetje dat zij haar ver weg wil laten keuren, en dat ik daar heen moet met haar en zij helemaal over haar toeren gaat en ik dan nog een stuk terug moet rijden (eventueel).
Kan ik als eis hebben dat ze op eigen terrein gekeurd wordt?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:18

Als ze foto's willen zal dat niet gaan he Knipoog

Ik zou er als koper geen problemen mee hebben dat de klinische keuring bij jou gebeurt, mits er voldoende ruimte en een verhard stuk aanwezig is (voor draven op het harde).

De keus van DA is wel aan de koper, dus je mag niet zelf een DA uitzoeken. De voorrijkosten van een DA die niet uit de buurt is zijn hoger, en ze zijn voor jou als hij wordt afgekeurd.

AnoukSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:24

Snap dat ze voor de foto's weg moet al hoeft dat tegenwoordig ook niet meer met een mobiele röntgen..
De DA is inderdaad voor de koper om uit te zoeken, maar wil mijn beestje het liefst een hoop stress besparen (hoop dat de koper zich dat ook kan indenken)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:24

Mijn paard is ook bij de oude eigenaar in de buurt gekeurd. Heel simpel omdat we zo ver uit elkaar woonden, en ik geen zin had om een paard 3,5 uur heen en als het mis ging 3,5 uur weer terug op de trailer te zetten.

Keuring daar laten doen (en ik was er niet bij) keurings raport direct gefaxd gekregen, DA gebeld en ff over gesproken (2 kleine bemerkinkjes) en gekocht...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:31

anita87ruud schreef:
Hallo,

Aangezien wij een koper hebben voor ons paard heb ik een aantal vragen.
Ze hebben eerder een paard gekocht die klinisch gekeurd was maar later bleek die een flinke ouwe peesblessure te hebben.
Daarom willen ze mijn paard nu klinisch als rontgen gaan keuring.
En ze wilden graag als hij niet door de rontgen keuring kwam dat wij de kosten moeten betalen.

Nu ben ik niet heel erg bang dat er wat mis mee is maar het is toch een beste kostenplaat van 430 euro.

Hoe maken jullie de afspraken met de koper, alles voor hun of alleen als die goedkekeurd is.

Niet om het een of ander... maar ehhh.. een oude peesblessure zie je niet of de rontgen foto's....
Dus als dat de reden is, voor de koper moeten ze hem ook al zijn pezen laten navoelen.. scannen..

Ligt aan de vraagprijs of het redelijk is dat jullie bijdragen in de kosten van ro keuren..
klinische keuring kan ik me goed voorstellen...
Eventueel bloedstaal in de vriezer ook..... voor duurdere ? paarden?
(om later te kunnen aantonen of paard ten tijde van de keuring eventueel pijnstillers
had gehad.. stel dat er later problemen zijn....)

Kijk als koper alles zelf wil betalen.. Niets aan de hand..
En als het een paard is van ehhhh veel geld.. ook niet..
Zoals al gezegd ik zou het dus van de vraagprijs af laten hangen..

Wat betreft locatie.. tja.. dat moet ook maar in goed overleg..

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:52

Ik heb vorige week een paard gekocht en klin. en rotg. laten keuren. Als hij was afgekeurd had de verkoper de rekening gekregen. Zij wil dat paard toch verkopen dus als hij niet goed was geweest was hij ook weggegaan alleen voor een lager bedrag waarschijnlijk. Dan had ze de kosten voor die keuring alsnog door de verkoop kunnen betalen.

Het punt is dat als je een paard koopt onderzoeksplicht hebt, anders sta je helemaal met lege handen als er wat aan mankeert.

De verkoper zegt dat zij een goed gezond paard verkoopt zonder mankementen voor een bepaalde prijs. Ik als koper heb de onderzoeksplicht om dit te verifieren. In dit geval door keuring.

Als hij niet goed blijkt op de foto's, is het paard dus niet goed gezond zonder gebreken, waardoor of de prijs van het paard niet klopt (als je hem toch graag wilt hebben en je geen problemen hebt met het gevonden mankement) of de hele advertentie klopt niet (want er stond namelijk in de advertentie dat het paard goed gezond zou zijn of de verkoper heeft dit tegen je gezegd).

In ieder geval moet je als koper onderzoeken of dat wat je wilt kopen ook is wat er gezegd wordt bij verkoop. Mocht dit niet het geval zijn heeft in zekere zin de verkoper tegen je gelogen (vaak zonder weten van die kant en zonder kwade opzet, maar dat daar gelaten), immers het paard voldoet niet aan de omschrijving van verkoper. Zodoende zijn de kosten dan voor de verkoper mijns inziens. Wel is het handig dit natuurlijk bij voorbaat goed te bespreken met verkoper, zodat geen van beiden voor verassingen komt te staan.

Op het moment dat het paard gewoon goed gekeurd wordt zijn de kosten natuurlijk voor koper, want dan heb je voldaan aan je onderzoeksplicht en het paard voldoet dan dus aan de normen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:23

vanitymay schreef:
Ik heb vorige week een paard gekocht en klin. en rotg. laten keuren. Als hij was afgekeurd had de verkoper de rekening gekregen. Zij wil dat paard toch verkopen dus als hij niet goed was geweest was hij ook weggegaan alleen voor een lager bedrag waarschijnlijk. Dan had ze de kosten voor die keuring alsnog door de verkoop kunnen betalen.

Dat moet je me eens uitleggen: je hebt een paard dat op een bepaalde waarde wordt geschat, dat wil je verkopen voor ongeveer die prijs, dan wordt het paard op foto's afgekeurd en kun je er dus veel minder geld voor krijgen en dan heb je door de verkoop geld voor een keuring die je niet zelf hebt gevraagd? Hoe zit het dan met de kosten die je al eerder voor het paard hebt gemaakt die je dus in die oorspronkelijke verkoopprijs had verwerkt? Paard heeft gegeten, stal gebruikt, entingen gehad, training gehad, al met al zit er werk in en daar kun je dan ook naar fluiten. Klinische keuring, ja, maar foto's vindt ik toch wat anders.

vanitymay schreef:
De verkoper zegt dat zij een goed gezond paard verkoopt zonder mankementen voor een bepaalde prijs. Ik als koper heb de onderzoeksplicht om dit te verifieren. In dit geval door keuring.

Als hij niet goed blijkt op de foto's, is het paard dus niet goed gezond zonder gebreken, waardoor of de prijs van het paard niet klopt (als je hem toch graag wilt hebben en je geen problemen hebt met het gevonden mankement) of de hele advertentie klopt niet (want er stond namelijk in de advertentie dat het paard goed gezond zou zijn of de verkoper heeft dit tegen je gezegd).

In ieder geval moet je als koper onderzoeken of dat wat je wilt kopen ook is wat er gezegd wordt bij verkoop. Mocht dit niet het geval zijn heeft in zekere zin de verkoper tegen je gelogen (vaak zonder weten van die kant en zonder kwade opzet, maar dat daar gelaten), immers het paard voldoet niet aan de omschrijving van verkoper. Zodoende zijn de kosten dan voor de verkoper mijns inziens. Wel is het handig dit natuurlijk bij voorbaat goed te bespreken met verkoper, zodat geen van beiden voor verassingen komt te staan.

Om te beginnen is er geen wettelijke regel voor, dus het is afhankelijk van de afspraken (vooraf!!!) tussen koper en verkoper. Als die afspraken er niet zijn, dan betaalt de opdrachtgever!
Verder kan een paard dat niet goed is op de foto wel een heel gezond paard zijn. Als het paard nog nooit op de foto is gezet (bij "goedkopere" paarden vrij normaal), weet je als verkoper niet wat er op die foto's zal verschijnen. Als het paard altijd goed loopt en gezond is, dan is dat ook wat je aan de potentiele koper zult zeggen en dan lieg je geen woord. Afwijkingen op de foto betekenen namelijk niet per definitie dat het paard er last van heeft of zal krijgen. Veel hangt af van hoe de eigenaar omgaat met zijn paard (o.a. rijtechnisch) of afwijkingen tot problemen gaan leiden. Maar dat stukje verantwoordelijkheid van de (nieuwe) eigenaar wordt nog wel eens over het hoofd gezien.....

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:31

AnoukSem schreef:
Snap dat ze voor de foto's weg moet al hoeft dat tegenwoordig ook niet meer met een mobiele röntgen..
De DA is inderdaad voor de koper om uit te zoeken, maar wil mijn beestje het liefst een hoop stress besparen (hoop dat de koper zich dat ook kan indenken)

Als ik koper zou zijn zou dit wel geen goede indruk op mij maken. Iedereen koopt toch liefst een paard dat handelbaar is. De manier waarop jij het hier hebt over een tripje naar de DA klinkt alsof het om een expeditie naar de noordpool gaat.
Als de koper 'trailermak' en 'braaf bij DA en smid ' op zijn verlanglijstje heeft staan valt jouw paard dus al af.

Ik denk dat je beter je paard dit alles leert voor je hem in de verkoop doet ipv de koper te vragen zich aan te passen aan het feit dat jouw paard niks kent.

AnoukSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:30

Het is gewoon een erg sensibel paard, die ik de stress zou willen besparen, niet ieder paard is erg makkelijk op vreemd terrein. Ze is 3 keer op de trailer geweest, en daar was ze braaf in, maar op onbekend terrein kan ze nogal stressen.
Het 'tripje naar de DA' zal betekenen zo'n 2 1/2 uur op de trailer daar heen en ik weet niet hoe dat zal gaan, aangezien ik haar een jaar heb en dat niet heb hoeven uitproberen. (Smid komt aan huis)
De koper weet dat het een gevoelig beestje is, daar wind ik geen doekjes om. Vind dat je een erg negatieve interpretatie hebt van mijn antwoorden, en snel tot de conclusie komt dat het geen handelbaar paard zou zijn, jammer. Het is echt wel een opgevoed paard, maar vanwege haar karakter zou ik het fijn voor haar vinden om niet heen en weer gesleept te worden voor iets wat ook op locatie kan gebeuren.

cowgirl74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:25

ik heb bijna ook een nieuw paard gekocht moet dus nog eerst gekeurd worden maar nu vraag ik me af of je ook een bloedtest moet doen. Ik laat het paard klinisch en rontgen keuren. Heb afgesproken bij goed keuring dat ik betaal anders is de rekening voor hun. Maar het lijkt mij dat als ze klinisch niet er door komt er ook geen foto's komen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:29

Je moet altijd bloed laten afnemen dat wordt dan bewaard. Mocht er dan na een paar weken twijfel zijn dan kan het bloed getest worden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:31

Dat klopt, rontgen doen ze dan niet en bloedtest is niet verplicht je mag er wel om vragen, sommige DA's doen het al standaard tijdens de klinische keuring

cowgirl74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:36

maar een bloedtest gaat toch alleen om te kijken of het paard ook medicijnen heeft gekregen voor een evt. blessure om dat te verdoven? En moet je dat ook extra betalen dan of is het gewoon standaard bij de k.k