Halster om of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myrano

Re: Halster om of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:15

Esther schreef:
Mijn paard krijgt geen halster om in de wei of stal. Ik vind het veel te gevaarlijk.
Vaak neem ik 'm alleen mee met een touw om de nek en dan laat ik 'm nog los lopen. Kwestie van opvoeden.
Als de stalhouder een paard uit de groep haalt doet hij dat ook altijd met een touw om de nek, geen problemen hoor.
Van en naar de stal lopen ze trouwens gewoon zelf, weg afzetten, wei open en ze lopen zelf wel, voordeel van groepsstalling.

Dit is idd een kwestie van opvoeden, maar niet iedereen kan het of doet het zo.
Langs de andere kant kan dit ook gevaarlijk zijn, het blijven dieren en ze kunnen altijd schrikken en weg lopen. Dan heb je helemaal niets meer te zeggen.
Het hangt dus heel veel af van de omgeving, de paarden en aan de eisen van de stalhouder hoe hij daartegenover staat.
Persoonlijk vind ik hier ook niets mis mee, maar een aanrader vind ik dit nu ook weer niet.
(bij ons op stal word dit ook wel gedaan, maar de paarden kunnen echt niet weg)

Ashley250

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:54

Bij ons houden ze sinds kort ook het halster om in de wei. Dit omdat de eigenaars het inderdaad makkelijker vinden. En sommige paarden hebben dan ook van die anti-vliegenslierten aan hun halster zitten.

Aan de ene kant heb ik ook graag dat het halster afgaat want je weet natuurlijk nooit of je paard ergens achter blijft hangen of dat er iets anders mis gaat.
Maar aan de andere kant is het wel wat makkelijker voor de eigenaars.
Toch blijft het idee van hakende halsters de hele tijd in mijn achterhoofd...

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:19

bij ons hebben ze ook gewoon de halster om. Als er inderdaad wat gebeurt kun je ze zo pakken. Je weet maar nooit hoe een paar reageert als hij in paniek is. Niet dat je hem dan met halster om zo makkelijk krijgt

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:22

Ik zou het niet doen. Mijn paard heeft een paar keer omhoog gesprongen met halster aan en ze bleven (twee ruinen) elkaars halster vasthouden. Als de paarden een rangorde willen bepalen oid en ze trekken het halster stuk..dan zit je dalijk met een gewond paard. Voor mij dus geen halsters om op de wei.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 07:41

Bij ons hebben ze het liever wel, maar ik laat hem af, omdat ik anders elke week mijn halster kwijt ben. Ze staan bij ons dag en nacht buiten, en hoeven niet het erf af om naar de wei te gaan, dus het is niet heel erg noodzakelijk. En mijn pony komt altijd gwoon naar je toe.

_ulivi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:36

Bij mij op stal wordt er ook verwacht dat je paard een halster omheeft in de wei, snap dit wel van de staleigenaar (zeker nadat er afgelopen week 2 zonder halster uitgebroken waren en op straat liepen, probeer ze dan maar eens te pakken te krijgen) maar die van mij krijgt het gemiddeld 2x in de maand voor elkaar zonder halster t weiland uit te komen terwijl ze er met halster inging, en dan is ie wel zo vriendelijk om mn halster te gaan zoeken! toch wel netjes!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:22

Mijn verzorgpony krijgt geen halster meer om in de wei,
Want we zijn er laatst achter gekomen dat haar hele kin openlag daardoor,
Van het schuren welliswaar maar ik vind het te riskant Lachen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:43

Mijn paard heeft wel gewoon een halster om in de wei, maar het is niet verplicht. Ze laat zich ook zonder halster prima pakken hoor, dat is het punt niet. Het halster zit goed aangesloten, past perfect, en er met een hoef oid in blijven zitten kan niet. Ook de rest van de wei is veilig, geen bomen of struiken en geen palen waar ze aan vast kan zitten.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:40

bij ons gaatde halster af in de wei

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:26

Ik had eerst wel het halster om omdat ik vond dat ik dan mijn pony makkelijker te pakken kreeg (Sharon had soms nog wel eens acties dat ze niet wilde komen in het begin, later was dit helemaal over op een enkele keer na) dus toen deed ik eigenlijk altijd het halster af.

Cupido die komt ook gewoon aangelopen dus z'n halster doe ik altijd af, maar ik heb wel een leren halster dus mocht ik 'm ooit omhouden dan vind ik het wel geruststellend dat ie 'n leren halster om heeft.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:42

Bij ons op stal mag je zelf weten of je je paard met of zonder halster op de wei laat lopen.
Heb ook nog nooit meegemaakt dat het ergens verplicht om moest, of je moet een paard hebben dat extreem moeilijk te vangen is. Dat het halster verplicht af moest heb ik wel meegemaakt, dit om ongelukken te voorkomen!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:12

Mijn merrie heeft zodra ze haar stal uitgaat een halster om. Aan de omheining kunnen ze bij ons niet komen omdat het allemaal schrikdraad is. Ik ben er juist wel blij mee. Zo kan ik haar wat makkelijker van de groep weghalen (meestal laat ik haar in de bak staan en sleur ik de anderen eruit. Ook als ze 3 keer per dag de weide opgaat blijft het halster om. De paarden hebben met dit weer ook een vliegennetje aan het halster en daar zijn ze erg blij mee. Op stal is het halster wel af.
De paarden hoeven hier niet gevangen te worden om ze op te halen ze hoeven geen eens buiten de hekken om naar stal etc. te gaan, maar toch vindt ik het ideaal dat ze allemaal een halster om hebben.
Er is hier wel 24/7 toezicht op de paarden dus als er ooit een probleem ontstaat is er direct iemand bij.

(edit: typo)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:18

Weet niet of ze het kunnen verplichtstellen. Als paarden halsters moeten omlaten in stal, zou ik daar ook niet lang blijven. Dat vind ik niets. In eht land loopt mijne wel altijd met halster, vanwege een vliegennetje en omdat ik niet degene ben die haar binnene n buiten zet. Vorig jaar is ze in de sloot beland, was ze helemaal in paniek en heeft ontzettend ver door die sloot lopen waden. Dan is het toch wel fijn dat je een halster hebt waar je ze sneller mee te pakken kunt krijgen....

beautylover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:24

ik heb zelf meegemaakt dat een paard vast zat met een halster en zich zelf ophing en dat weiland lag naast een drukke fietspad dus iedereen kon het zien dat het paard in paniek was maar niemand deed wat maar. sindsdien doe ik geen halster om bij een paard als ik er niet bij ben.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:27

halster om in de wei kan ik nog (licht) begrijpen Ja
als er iets aan de hand is idd,,

Halster op stal ? nee echt niet Nagelbijten / Gniffelen
ben eigenlijk wel blij, dat tie aan huis staat Huilen van het lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:32

Geen paard van mij zou ooit een halster omhouden, noch op de wei, noch op stal

Waar ik reed kon het erf goed afgesloten worden en werden de paarden gewoon met een touwtje of los naar de wei gebracht, als er eentje losbreekt is er geen probleem, ze kunnen toch niet weg. Ik heb daar heel wat paarden zien toekomen, en de meesten konden na een maandje echt wel aan een touwtje. Zegt veel over de pensionhouder imo.

Tops_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:56

Die van ons stonden altijd met halster... wel een veiligheidshalster maar het halster is een aantal keer goed van pas gekomen... (een van de pony´s was echt een kei in uèitbreken en zodra hij het zat was had hij in 30 seconde de wei open (en ja... dit was een degeijke constructie maar paardje ktreeg pracktisch alle staldeuren en weidesluitingen open... (ook stroomdraadjes pakte hij vakkundig bij het handvat...)

megg14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:59

bij ons alle paarden zonder tenzij eigenaar van het paard wil dat het paard met halster staat.. dus mag zelf weten..

Lisaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:12

als er geen uitstekende punten in de weide zijn waarbij hij achter kan blijven haken, dan kan het toch wel (niet dat dat altijd gebeurt hoor). in de stal heb ik hem idd ook af, maar in de wei is verschillend! Clown

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:29

Bij mij gaat het halster altijd af. Ze moet door 5 draden heen om de weg op te kunnen, die ieder een flink eind uit elkaar staan, en dan nog door 3 groepen andere paarden heen. De andere kant uit moet ze door 2 draden en 2 deuren die altijd dicht zitten, of door 4 draden, en dan komt ze eerst nog langs meerdere velden met gras en langs de hengsten voor ze bij de weg uitkomt.

Ik vind het risico van blijven hangen veel te groot...

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:26

Ik moet het halster ook om laten in de wei. Ik vind het best een goede reden van de staleigenaar, maar die van jou is daarintegen ook wel weer goed.
Ik zelf vind het geen probleem dat ik het halster om moet laten want er zijn in de weide geen uitstekende voorwerpen oid

sammy07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:25

De staleigenaar van ons wil ook graag de halsters om hebben. Veel dragen er gewoon een band ipv een halster.

Riixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:44

Als hij er een regel van zou maken om een halster om te houden. Dan kun jij makkelijk jou argumenten tonen aan hem, want misschien begint hij dan ook in te zien waarom jij je pony zonder een halster wil laten lopen Cool