Moet het ruiterrijbewijs verplicht worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Moet het ruiterrijbewijs verplicht worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:22

oooh...hebben we dat verzekerings verhaal weer...
Ben hij verzekerd op je fiets? Ja...dan ook op je paard Lachen
Elk fatsoenlijk mens heeft dat in NL

Jalapeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:27

Kimmiej_Star schreef:
Ik vind het ook niet nodig. Je bent dan wel verzekerd, maar er kan altijd iets gebeuren. Of je het bewijs nu hebt of niet!

Ik geef je helemaal gelijk!!! Haha!
En ik vind dat iedereen die goed kan rijden en vaker buiten heeft gereden geen bewijs nodig heeft!
Als je het kan en je hebt er verstand van hoef je daar toch geen bewijs van te hebben.
het is je eigen verantwoordelijkheid dus als jij nog nooit hebt buitengereden maar je gaat gewoon lekker meteen op het strand en er gaat wat mis dan is het je eigen schuld jij koos ervoor.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:13

Anna023 schreef:
Ik geef je helemaal gelijk!!! Haha!
En ik vind dat iedereen die goed kan rijden en vaker buiten heeft gereden geen bewijs nodig heeft!
Als je het kan en je hebt er verstand van hoef je daar toch geen bewijs van te hebben.
het is je eigen verantwoordelijkheid dus als jij nog nooit hebt buitengereden maar je gaat gewoon lekker meteen op het strand en er gaat wat mis dan is het je eigen schuld jij koos ervoor.

En wat als je paard op dat strand over een groepje kleuters heendendert? Dan is dat ook jouw schuld en die kinders kozen er NIET voor. Uitkering van een verzekering is maar een mager "doekje voor het bloeden" in zo'n geval. Verdrietig
Het grootste risico voor onverantwoord gedrag zit bij de kinderen die DENKEN dat ze goed kunnen rijden, dus ik ben voorstander van een regel om kinderen tot bijvoorbeeld 15 of 16 jaar niet zonder volwassen begeleiding buiten te laten rijden. DAT zou meer nut hebben dan een flut-examen.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:16

ik heb hem al.. vond het erg leuk om te doen op de manege, er zijn ook manege bijvoorveeld op vakantie waar je alleen een paard meekrijgt als je een ruiterbewijs hebt, en ik mag op texel buitenritten begeleiden, egt leuk! Haha!

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:16

Ik rijd ook echt al jaren buiten zonder ruiterbewijs.
Ik zie het zo mensen die hun paard niet kunnen houden blijven heust wel bij stal. Want de mens zelf loop dan een groot gevaar.
Ik vind die ruiterbewijs een beetje onzin.

Mariekee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:24

ik vind een ruiterbewijs niet nodig het gaat om je ervaring.
en trouwens sommige mensen hebben hun ruiterbewijs al heel lang en zijn nog NOOIT gecontroleert.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:34

Nee, omdat...

het ruiterbewijs niets anders is dan een handige koppelverkooptruc, om je een verzekering mee aan te smeren die niets dekt dat een goede AVP niet ook dekt. Overigens keert de aan het ruiterbewijs gekoppelde verzekering alleen maar uit, als er sprake is van schade die NIET door een andere verzekering van de betreffende ruiterbewijshouder gedekt wordt.

In een krampachtige poging het vodje, dat het papier nog niet waard is waar het op gedrukt wordt, van enig aanzien te voorzien, hebben de bedenkers ervan zich met een hoop gebakken lucht bij een aantal particuliere terreinbeheerders naar binnen weten te praten en voor elkaar weten te krijgen dat die met hen in zee gegaan zijn.

Inmiddels komen die één voor één weer bij zinnen en wordt de verplichtstelling van het ruiterbewijs in de door deze organisaties beheerde terreinen op steeds meer plaatsen teruggedraaid. Om het tij te keren flirt de ruiterbewijskneuzenclub nu ernstig met het CBR, maar die zijn hopelijk slim genoeg om er niet hun vingers aan te branden.

Zolang er nog bedrijven zijn waar je je ruiterbewijs in een wel 1 heel weekeinde durende cursus kunt halen op paarden die niet anders doen en dus volledig voorgeprogrammeerd zijn, waardoor het bezit van een ruiterbewijs geen enkele garantie biedt dat de houder ervan ook daadwerkelijk kan paardrijden, veeg ik er mijn bips mee af.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:49

Ik heb het ruiterbewijs 20 jaar geleden gehaald toen het nog echt 0,niks voorstelde. Maar als 12 jarige was het spannend en was ik er trots op het gehaald te hebben.
Als ik nu naar de eisen en examenstof kijk met dik 20 jaar vaak alleen buitenrijervaring heb ik er een heel andere mening over.
Bv. springen over een boomstam in het bos? Alle boomstammen die ik tegengekomen ben waren of zo laag dat mijn paard er overheen kon stappen, of het was een hele kruin en dus te hoog om te springen, of de ondergrond was zo slecht dat springen onverantwoord was. Om de laatste 2 kon ik altijd heen rijden trouwens.
Verder zijn de eisen die gesteld worden aan tuigage en paard kortzichtig. Niet alle paarden lopen lekker op een trens en engels of western zadel. En niet alle paarden kunnen draven. Geen van beide heeft echter iets te maken met de controle over het paard die de ruiter tijdens het examen moet aantonen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:56

Als een ruiterbewijs verplicht zou worden, zou dat betekenen dat ik (en met mij een heleboel andere ruiters) niet meer in nederland mag komen wandelen, dus nee, van mij mogen ze het niet verplichten Clown

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:11

Ik ga het ruiterbewijs dit najaar halen in 1 weekend bij Stal 't Reelaer....
Ik ben nu 32, en rijdt al vanaf mijn tiende jaar.... in die vroege jaren natuurlijk nog heel erg op z'n 'houtje-touwtjes'... maar okay.
Ik heb zoooooo ontzeeeeeeettend vaak buiten gereden, jaaaaren lang, iedere dag, en soms hele dagen onderweg... op verschillende paarden. Maar dat was in Friesland....
Nu woon ik in 't Gooi, en zonder ruiterbewijs mag ik geen boskaart kopen, en zonder boskaart wordt ik op de bon geslingerd.... je begrijpt dat er dus gewoon 'geen keuze' is. Natuurlijk ben ik heel stout toch buiten gaan rijden zonder boskaart, maar zit niet lekker.... telkens over je schouder loeren of je een boswachter ziet is niet echt ontspannen.
Natuurlijk voelt het 'lichtelijk overdreven' dat ik na al die jaren nog een ruiterbewijs moet gaan halen.
Toch houdt het misschien wel een hoop klunzen uit het bos... en dat is dan weer de positieve kant ervan, de bossen zijn hier nl al overcrowded!

Dus ja, nuttig of niet nuttig.... het zal toch moeten helaas Haha!
Ik heb echter wel een goed gevoel over 't Reelaer, krijg de indruk dat het geen afgeragde 'automaten' zijn.....

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:25

Dat ene papiertje geeft geen garantie voor veiligheid op straat, je mag de regels dan wel kennen, maar een paard blijft een paard en als hij/zij ergens van schrikt dan moet je op dat moment handelen, en dat is iets wat je uit eigen idee doet, dan zal je denk ik niet aan je ruiterbewijs denken, maar doen wat jou het beste lijkt..
En ook al weet jij de regels, er zijn zat automobilisten die ze niet weten, die scheuren je gewoon voorbij en veroorzaken zo de meeste ongelukken!
Ik denk dat je van je eigen ervaring het meeste leert.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:33

Ninx schreef:
Ik ga het ruiterbewijs dit najaar halen in 1 weekend bij Stal 't Reelaer....
Ik ben nu 32, en rijdt al vanaf mijn tiende jaar.... in die vroege jaren natuurlijk nog heel erg op z'n 'houtje-touwtjes'... maar okay.
Ik heb zoooooo ontzeeeeeeettend vaak buiten gereden, jaaaaren lang, iedere dag, en soms hele dagen onderweg... op verschillende paarden. Maar dat was in Friesland....
Nu woon ik in 't Gooi, en zonder ruiterbewijs mag ik geen boskaart kopen, en zonder boskaart wordt ik op de bon geslingerd.... je begrijpt dat er dus gewoon 'geen keuze' is. Natuurlijk ben ik heel stout toch buiten gaan rijden zonder boskaart, maar zit niet lekker.... telkens over je schouder loeren of je een boswachter ziet is niet echt ontspannen.
Natuurlijk voelt het 'lichtelijk overdreven' dat ik na al die jaren nog een ruiterbewijs moet gaan halen.
Toch houdt het misschien wel een hoop klunzen uit het bos... en dat is dan weer de positieve kant ervan, de bossen zijn hier nl al overcrowded!

Dus ja, nuttig of niet nuttig.... het zal toch moeten helaas Haha!
Ik heb echter wel een goed gevoel over 't Reelaer, krijg de indruk dat het geen afgeragde 'automaten' zijn.....

Heej, ik ga van het najaar ook een weekend naar 't reelar om mn ruiterbewijs te halen Clown
Welk weekend ga je:P?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:35

Ik heb voor ja gekozen, maar ik vind als je met een groep weg gaat dat dan niet iedereen hem MOET hebben maar iig 1. Ja

maris_wonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:44

Ik ga over twee weken naar stal 't reelaer om mijn ruiterbewijs te halen. Het lijkt me gewoon leuk om het te doen en mischien word mijn kennis nog een beetje bijgespijkert door het theoriegedeelte. Had al geoefend zonder te leren uit boek ong 80% goed van de 87 vragen dus met een beetje leren komt het goed.

Laura81883

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:10

Ik vind ook dat het niet verplicht moet worden. Je bent immers zelf degene die de meeste risico loopt!! Dus ik denk dat je het gevaar dan zelf ook wel kunt inschatten.

Paarden zijn dieren...dus je weet nooit wat ze doen! Ook al zijn ze zo tam/lief/rustig...

Je hebt ook wel verkeer dat veel te hard langs je crossed...ja daar kan iedereen zijn ruiterbewijs wel voor halen..maar het verkeer(dus gevaar) gaat er niet zachter door rijden...

...dus tja...

Ik denk dat we met elkaar gewoon verstandig moeten blijven, hoe moeilijk dat ook is!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:14

Nee, omdat...toen ik het ruiterbewijs zelf haalde (jaaaaaren geleden) reden er mensen mee in de praktijk die amper hun paard de bak rond konden sturen en die haalden het ook...wat een wassen neus! Geen idee hoe dat nu is trouwens!

Wat betreft de opmerking dat het misschien een idee is om jongeren onder de zestien niet buiten te laten rijden zonder begeleiding...toen ik zelf 16 was reed ik net zo verantwoord als nu, ik heb nu wel meer ervaring, maar toen ook al een jaar of acht... Voor kinderen onder de twaalf is het misschien wel een idee. maar als een paard buiten schrikt, kun je als begeleider ook niet altijd iets doen. te paard moeilijk, er naast loop je zelf de kans omvergelopen te worden door een opzij springend paard...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:25

Pallatin schreef:
Nee, omdat...toen ik het ruiterbewijs zelf haalde (jaaaaaren geleden) reden er mensen mee in de praktijk die amper hun paard de bak rond konden sturen en die haalden het ook...wat een wassen neus! Geen idee hoe dat nu is trouwens!

Wat betreft de opmerking dat het misschien een idee is om jongeren onder de zestien niet buiten te laten rijden zonder begeleiding...toen ik zelf 16 was reed ik net zo verantwoord als nu, ik heb nu wel meer ervaring, maar toen ook al een jaar of acht... Voor kinderen onder de twaalf is het misschien wel een idee. maar als een paard buiten schrikt, kun je als begeleider ook niet altijd iets doen. te paard moeilijk, er naast loop je zelf de kans omvergelopen te worden door een opzij springend paard...

Een volwassen begeleider kan ook beoordelen of de jonge combinatie wel naar buiten kan. Als dat niet verantwoord is, dan kun je daar natuurlijk gewoon passende consequenties aanhangen: NIET GAAN.
Als het paard niet voldoende is opgevoed om aan de hand respect te hebben voor de begeleider, dan gaat hij maar gewoon niet naar buiten. Als het paard te moeilijk is voor de ruiter, dan gaat die ruiter er niet (los) op naar buiten.
En dat jij met 16 wel verantwoord naar buiten ging, betekent niet dat alle 16-jarigen al zover waren...... Knipoog

Het belangrijkste punt is dat kinderen de risico's niet correct kunnen inschatten en dus niet zullen inzien dat met dat paard naar buiten gaan gewoon niet verantwoord is. Daarvoor heb je een volwassene nodig, met kennis van zaken.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:56

Waratje schreef:
Pallatin schreef:

Een volwassen begeleider kan ook beoordelen of de jonge combinatie wel naar buiten kan. Als dat niet verantwoord is, dan kun je daar natuurlijk gewoon passende consequenties aanhangen: NIET GAAN.
Als het paard niet voldoende is opgevoed om aan de hand respect te hebben voor de begeleider, dan gaat hij maar gewoon niet naar buiten. Als het paard te moeilijk is voor de ruiter, dan gaat die ruiter er niet (los) op naar buiten.
En dat jij met 16 wel verantwoord naar buiten ging, betekent niet dat alle 16-jarigen al zover waren...... Knipoog

Het belangrijkste punt is dat kinderen de risico's niet correct kunnen inschatten en dus niet zullen inzien dat met dat paard naar buiten gaan gewoon niet verantwoord is. Daarvoor heb je een volwassene nodig, met kennis van zaken.

Ik ben met je eens dat een volwassene hopelijk kan beoordelen of een jonge combinatie het aan kan om naar buiten te gaan, maar hoe bepaal je die criteria, en voor een eventueel landelijk beleid? En wie wordt de volwassene met kennis van zaken? Mijn ouders hebben en hadden geen verstand van paarden, dus gingen ze op mijn oordeel af. 16 jarigen mogen ook alcohol en een brommer besturen, de wet gaat ervan uit dat ze daar volwassen genoeg voor zijn, waarom dan niet met een paard. Van een 16-jarige mag je toch hopen dat ze hun kunnen zelf goed genoeg inschatten. Voor jonge kinderen is dat anders, dat ben ik met je eens! En trouwens, op een aantal paarden heb je in rare situaties meer overwicht erop dan ernaast en ook omgekeerd, opvoeding van het paard hangt daar lang niet altijd mee samen Knipoog dat is meer de aard van het beestje! Haha!
Misschien kunnen ze beter het buitenrijden in bodyprotector verplicht stellen, daar heeft iedereen in iedere gevaarlijke situatie baat bij

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:44

Pallatin schreef:
Ik ben met je eens dat een volwassene hopelijk kan beoordelen of een jonge combinatie het aan kan om naar buiten te gaan, maar hoe bepaal je die criteria, en voor een eventueel landelijk beleid? En wie wordt de volwassene met kennis van zaken? Mijn ouders hebben en hadden geen verstand van paarden, dus gingen ze op mijn oordeel af. 16 jarigen mogen ook alcohol en een brommer besturen, de wet gaat ervan uit dat ze daar volwassen genoeg voor zijn, waarom dan niet met een paard. Van een 16-jarige mag je toch hopen dat ze hun kunnen zelf goed genoeg inschatten. Voor jonge kinderen is dat anders, dat ben ik met je eens!

Daarom was mijn voorstel ook om de grens bij 16 te leggen Knipoog Wat niet wegneemt dat de ene 16-jarige heel veel verantwoordelijkheid aankan en een andere een stuk minder. Maar goed, dat geldt net zo goed voor 18-jarigen, 28-jarigen, 38-jarigen, etc. Tot op zekere hoogte mag je er vanuit gaan dat volwassenen enigszins kunnen inschatten of hun kind enige kennis en kunde in huis heeft. Al is het maar dat ze af en toe een babbeltje maken met de instructeur.

Pallatin schreef:
En trouwens, op een aantal paarden heb je in rare situaties meer overwicht erop dan ernaast en ook omgekeerd, opvoeding van het paard hangt daar lang niet altijd mee samen Knipoog dat is meer de aard van het beestje! Haha!

Dat is voor het overgrote deel afhankelijk van de passende opvoeding van het paard. Afhankelijk daarvan kun je dus bepalen of het paard met de jonge ruiter wel of niet verantwoord naar buiten kan.

Pallatin schreef:
Misschien kunnen ze beter het buitenrijden in bodyprotector verplicht stellen, daar heeft iedereen in iedere gevaarlijke situatie baat bij

En wat heeft een willekeurige voorbijganger waar een paard overheen dendert aan de bodyprotector die de ruiter aan heeft? Helemaal niets. Die heeft wat aan ruiters (en begeleiders) die hun verstand gebruiken!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:47

Ik vind het wel nodig, maar dat er van de andere kant bij het auto/brommer bewijs ook meer aandacht aan het omgaan met paarden word besteed.

Ik heb het ruiterbewijs sinds 2004. Ik heb in ieder geval de know-how over de regeltjes etc.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:49

maris_wonder schreef:
Ik ga over twee weken naar stal 't reelaer om mijn ruiterbewijs te halen. Het lijkt me gewoon leuk om het te doen en mischien word mijn kennis nog een beetje bijgespijkert door het theoriegedeelte. Had al geoefend zonder te leren uit boek ong 80% goed van de 87 vragen dus met een beetje leren komt het goed.

Op het realeer word er heel veel moeite gedaan om je goed voor te bereiden, dat komt wel goed hoor. Ik heb die van mij daar ook gehaald, ik had niet genoeg tijd om het hele boekje uit mijn hoofd te leren, maar door de theorielessen op het realeer ben ik er wel doorgekomen.

Iriz_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:50

ik heb voor nee gekozen omdat tjaa,, het is al vaak genoeg gezegt maar je leert van de dingen die je overkomen, en het is toch je eigen fout als je naar buiten gaat bijvoorbeeld en je je paard niet kan houden eraf valt en vervolgens je paard weg rent enzo,, teminste zo denk ik erover Geld, geld!

xx Samantha

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:54

Nee!

Het ruiterbewijsopleidingsdeel is een wassen neus en er zitten onderdelen bij die je echt niet hoeft te weten als je met een paard de straat op gaat.

Naar buiten kunnen op een brave sukkel van 20 jaar, nog niets zegt over de buitenritpotenties van houder van een bewijs op een jong paard van 4 met een angst voor fietsers o.i.d.

Omdat ik al jaren weiger het te halen en het ook zeker niet ga doen.. Bij een verplichtstelling rij ik mijn paard wel naar duitsland voor een buitenritje.

Omdat het een handige manier is om mensen geld uit de zak te kloppen. Zeker omdat het is gekoppeld aan een verplichte WA-verzekering. Een WA-verzekering die iedere Nederlander gewoon hoort te hebben.

Het ruiterbewijs is een verzinseltje vanachter het bureau. Levert drog-veiligheid en kost vooral onverbodig geld.

Laten ze dat geld maar investeren in lessen "omgaan met paarden, of paarden zijn kuddedieren" op die veelgeprezen sterren van de fnrs-maneges. Leren die kinderen ook nog eens met een paard omgaan i.i.v. er een beetje op rijden.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:58

Ik ben totaal tegen, je mag op de sloomste manegeknol je examen afleggen en vervolgens met je 3-jarige Jazz, Gribaldi of andere schrikker de wegen onveilig maken; bovendien zit er een totaal overbodige verzekering aan gekoppeld. Koppelverkoop is trouwens strafbaar in dit land? Verward
Kwestie van gezond verstand gebruiken, al lijkt dat de laatste jaren nogal uit de mode te raken............... en vertrouw je het niet, zoek een geroutineerde combi om het te leren! En bij twijfel niet de weg op gaan. Veel mede-weggebruikers hebben weinig coulance met paarden, al zijn er natuurlijk altijd goeden die je korrekt passeren/tegemoet komen.
Er moet bij brommerbewijzen en auto-rijbewijzen ook meer aandacht geschonken worden hoe een ruiter of aanspanning te behandelen in het verkeer.
En als ruiter, denk er om dat je GAST bent op andermans terrein dus gedraag je; verpest het niet voor de anderen door over picknickende mensen te springen e.d. (is gebeurd!).
We zullen het met elkaar moeten redden!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:17

Citaat:
Heej, ik ga van het najaar ook een weekend naar 't reelar om mn ruiterbewijs te halen Clown
Welk weekend ga je:P?

6 & 7 september!
En we komen ook nog allebei uit 't Gooi; zou toevallig zijn wanneer jij hetzelfde weekend hebt geboekt zeg!