Gewicht ruiter; wat doe jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Madeira_

Re: Gewicht ruiter; wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:55

@Siersma: ik denk ook dat het per persoon en paard scheelt.

Maar als deze haflinger rond de 500 zou wegen ben ik ook wel net iets te zwaar voor het dier. Maar ik denk dat iemand die 40 weegt en tegen werkt bijna zwaarder is dan iemand van 80 (of zit ik nou fout? Dat zei mijn instructice tenminste, ik weet het ook allemaal niet hoor) Lachen

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 15:02

Als ik mijn paard van 1.73m schat op 600 kg, kom ik op 120 kg??? Dan zit ik er wel erg ruim onder. Met de 15% kom ik nog op 90kg en dan zit ik ook nog ruim veilig. Leuk om weten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 15:11

Het blijft moeilijk om voor een ander of voor jezelf te beslissen of je te zwaar bent voor je paard of niet.
Ik denk dat een hoop paarden meer kunnen dragen dan we zouden denken en dat het ook aan het rijden van de ruiter licht.
Zelf heb ik nooit wat aan mijn paard gemerkt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 15:17

[***] schreef:
Ik zie regelmatig in topics de 20%-regel (of zelfs 15%-regel) voorbij komen.
Nu vroeg ik mij af in hoeverre jijzelf daar rekening mee houdt. Heb jij gekeken wat jouw paard/pony weegt en hoeveel jij dan mag wegen? Als jij aan dat gewicht zou komen, zou jij dan niet meer op je pony rijden? Ookal weeg je bv. maar 1 kg teveel (om even moeilijk te gaan doen Tong uitsteken) volgens die regel?

Ik vind het een grote kul-regel. Bloos Je kunt het maximale gewicht van een ruiter niet in een regel vangen. Een paard is een paard, en net als een mens een levend wezen. Daardoor niet in een of andere "formule" te persen. Het is denk ik ooit bedoeld als richtlijn!

Ik weet dat er mensen zijn die zich graag aan een richtlijn houden (en het als regel beschouwen/toepassen) of een richtlijn willen hebben om anderen erop te wijzen dat dat de ander zich er niet aan houdt. Tong uitsteken

Maar:
Hoeveel mensen weten precies wat hun (meestal aan de zware kant wegende) paard weegt?
Hoeveel mensen gaan in hun rijkleding met zadel op de weegschaal staan? Want het gaat wel om het gewicht van ruiter en zadel. Sommige zadels wegen 7 a 8 kg, incl stijgbeugels, dekje en alles.

Volgens deze regel zou een te dik paard een zwaardere ruiter kunnen dragen dan een slank paard. Clown Beetje raar, niet?

Dat er rekening met het paard moet worden gehouden wat betreft het gewicht van een ruiter is geheel niet verkeerd. Maar een dergelijke formule is enkel als richtlijn bedoeld en niet als strakke wet.

Wat veel belangrijker is dan het % gewicht van de ruiter ten opzichte van het paard, vind ik de leeftijd van het paard. Is hij helemaal uitgegroeid (dus 8 jaar of ouder) en hoe wordt hij gereden? Een paard dat aan de teugel loopt en de onderlijn aanspant en daarmee zijn rug dragend heeft, kan veel meer aan dan een paard dat met het hoofd in de lucht loopt en zijn rug wegdrukt. Een volwassen paard van 8 en ouder mag wat mij betreft veel zwaarder belast worden dan een veulen van 3 jaar oud.

Daarbij komt ook de tijdsduur van het gewicht en uiteraard de rijkunst.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 15:34

Ik vind het een beetje onzin. Ieder paard is anders en daar is geen regel voor, vind ik.
Gewoon zelf een max. aantal gewicht voor je paard kiezen is het beste denk ik, wel reeël dan.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 15:37

Ik, ik ben druk aan het afvallen ! Lachen
Ik heb een jong beestje die ik zo min mogenlijk rijdt, zo rond de 1.60 schat ik. Zelf heeft ze er weinig moeite mee merk ik, maar toch voor mijn eigen idee vindt ik het fijner als d'r rug zo min mogenlijk belast wordt. En natuurlijk staat het een stuk mooier als er wat kilo'tjes vanaf zijn.Bloos. Als ik boven de 60 kilo kom is dat voor mij een teken dat ik te zwaar wordt, dan zou ik ook zeker het rijden minderen. Maar dat is omdat ik een jong paardje heb waar ik héél zuinig op ben ! Haha!
Afbeelding

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 15:40

Ik vind dat je er nog goed op past hoor... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 15:48

HippoLogic schreef:
Volgens deze regel zou een te dik paard een zwaardere ruiter kunnen dragen dan een slank paard. Clown Beetje raar, niet?

Inderdaad, dat stuit mij altijd tegen de borst bij de 20% (of 15, of wat dan ook) 'regel'. Een slank paard die uitgegroeid is en een goede conditie heeft kan in het algemeen veel meer aan dan een paard met overgewicht.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:13

dat klopt niet, want als het paard bijv. 30 kilo te zwaar is moet de persoon die dan op het juiste gewicht zit wel 30 kilo lichter wegen.
dus als de ruiter een mooi gewicht als 60 kilo weegt zou die dan 30 kilootjes moeten afvallen, en dan maar 30 kilo wegen Clown Huilen van het lachen

dus een te zwaar paard kan niet meer dragen, Clown Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:15

Je dient er rekening mee te houden dat je paard minder kan dragen wanneer hij te dik is, aangezien hij zijn eigen 'vet' ook nog moet torsen...
Ik vind zo'n regel goed, veel mensen overschatten de 'draagkracht' van een paard. Deze mensen zijn gebaat bij zo'n regel, want ze kunnen dan niet zelf inschattingsfouten maken.... wel zo veilig.

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:20

Maar als je dan kijkt wat wikibokt hier bijvoorbeeld als gewicht voor een haflinger geeft.. En als je dan z'n uiterste gewicht pakt, en dan met die 20% regel, zou een haflinger dus 120 kilo kunnen dragen? Haflinger z'n sterk maar zoerg?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 13-05-08 04:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:28

Maar als je dan kijkt wat wikibokt hier bijvoorbeeld als gewicht voor een haflinger geeft.. En als je dan z'n uiterste gewicht pakt, en dan met die 20% regel, zou een haflinger dus 120 kilo kunnen dragen? Haflinger z'n sterk maar zoerg?[/quote]
nee 20 is overdreven (denk ik dan) je kan beter 15% nemen *LOL*
Laatst bijgewerkt door Tanja op 13-05-08 04:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:31

Ninx schreef:
Ik vind zo'n regel goed, veel mensen overschatten de 'draagkracht' van een paard. Deze mensen zijn gebaat bij zo'n regel, want ze kunnen dan niet zelf inschattingsfouten maken.... wel zo veilig.

Veel mensen weten niet eens wat hun paard weegt. Clown

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:33

Het hangt van zoveel af, die 20% regel is niet alles. Zo kan een getrained volwassen paard al meer dragen dan een 3 jarige zonder rugspieren. Zo zijn er nog veel meer factoren.

Voor mijn eigen pony ( NF, 143, volwassen en getrained) heb ik de maximum op 70 kilo gelegt (mits de ruiter hem niet hinderd), dit aan de hand van wat mijn zadelmaker, instructeur, hoefsmid en DA hebben gezegd.
Daarmee zit ik welliswaar nog onder 20% regel, maar niet onder de 15%. Toch denk ik dat dit voor hem een prima maximum is. En hier hou ik me ook aan. Nou is dat voor mij niet zo moeilijk, maar mijn moeder rijdt hem ook en zij let goed op dat ze niet zwaarder wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:36

heeft er iemand eenig idee heoveel er op mijn paard zou mogen.? hij weegt 490 kilo en is 1.60 groot en voor zijn bouw :
btw hij is een draver. van 4
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:22

twistermahoi schreef:
RedPassion schreef:
Inderdaad, dat stuit mij altijd tegen de borst bij de 20% (of 15, of wat dan ook) 'regel'. Een slank paard die uitgegroeid is en een goede conditie heeft kan in het algemeen veel meer aan dan een paard met overgewicht.

dat klopt niet, want als het paard bijv. 30 kilo te zwaar is moet de persoon die dan op het juiste gewicht zit wel 30 kilo lichter wegen.
dus als de ruiter een mooi gewicht als 60 kilo weegt zou die dan 30 kilootjes moeten afvallen, en dan maar 30 kilo wegen Clown Huilen van het lachen

dus een te zwaar paard kan niet meer dragen, Clown Haha!

Dat zeg ik toch ook? Lees even goed, er staat dat een slank paard meer kan hebben dan een te zwaar paard.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:42

Citaat:
Maar als je dan kijkt wat wikibokt hier bijvoorbeeld als gewicht voor een haflinger geeft.. En als je dan z'n uiterste gewicht pakt, en dan met die 20% regel, zou een haflinger dus 120 kilo kunnen dragen? Haflinger z'n sterk maar zoerg?

nee 20 is overdreven (denk ik dan) je kan beter 15% nemen *LOL*[/quote]

Ik zou idd liever voor 15% gaan....

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:45

Met mijn 60 kg mag ik (volgens de 15% regel) op paarden rijden van 400 kg en zwaarder.
En aangezien ik eigenlijk nooit op kleinere paarden rijd dan 1m65 lijkt me het totaal geen probleem.
Op een paard van 1m60 voel ik me al zo groot (ik ben 1m76) en zal eigenlijk nooit op een pony belanden onder de 400 kg, heel mischien voor een enkele keer.
Ik weet niet zo goed wat ik zou doen als ik een stuk steviger was, ik denk dat ik me dan toch schuldig ga voelen als ik voor mijn gevoel het paard in de weg zit met mijn gewicht...

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:46

Ik houd er zelf eigenlijk geen rekening mee, ik ben toch best wel slank en niet zwaar. Daarbij komt dat ik alleen grote paarden rijd (en 1 e pony), dus ik klim natuurlijk niet meer met mijn lengte op een C/D pony. Lachen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:59

kylluvsbib ; ben je er weer.

Ja ik ben te zwaar voor mn fjord, hoeveel ben nu te lui om te rekenen, ik rijd niet veel, misschien 2 a 3 keer per week. (als ik zin heb) De rest lekker VD, spelen, wandelen, beleren voor de kar, knuffelen, poetsen, genieten van het feit dat ik hem heb. Mensen je kan zoveel meer met je paard dan alleen rijden, ik word altijd behoorlijk moe van dit soort topics, dat terzijde.
En afvallen, pff geprobeerd en nog een keer en nog een keer en nog een keer en nog een keer
Inmiddels heb ik het berekend, goh ben te zwaar.

sinadama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:08

Ik heb een vrij stevige vriendin
ze is 178 ongeveer en boven de 150 kilo
op welk paard zou zij dan wel kunnen rijden?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:09

hobbelpaard Knipoog trekpaard als ze erop komt. Vind 150 kilo wel erg veel hoor

sinadama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:11

150 is ook zeker veel en vermoed dat het nog meer is
Maar een normaal gebouwde tinker of de oude soort haf is dus gewoon niet mogelijk

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:11

sinadama schreef:
Ik heb een vrij stevige vriendin
ze is 178 ongeveer en boven de 150 kilo
op welk paard zou zij dan wel kunnen rijden?

Pfieuw, denk niet dat dat kan....
Ze zal toch eerst onder de 100 moeten komen. Ze zou evt aangespannen met een paard kunnen rijden, een paard kan veel meer trekken dan dragen. Maar rijden, nee.... dat zal niet gaan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:13

Denk dat ze er behoorlijk veel moeite voor moet doen om erop te komen. En dat is al helemaal niet goed voor een paard, ongeacht het ras. En nee een tinker of haf kan dan echt niet, max 90 kilo. Daarom iets van een trekpaard/percheron/ardenner/belg