niet willen komen in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leeuwnie

Re: niet willen komen in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:00

Ik heb mijn paard geleerd te komen als ik dat wil. Ik brul gewoon keihard "Loooooooooootus" (het beest heet - raad eens - Lotus Haha! ), zij denkt 'Joepie, ik krijg een snoepie' en komt in galop aangerend.

Makkelijker dan achteraan blijven hobbelen als het paard geen zin heeft...

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:07

Ach die van mij komt af en toe nog steeds niet en ergens midden op de dag hoef ik het 75 procent van de tijd niet eens te proberen.
Alle middelen al geprobeerd (alle tips hier ook) maar alles werkt maar tijdelijk. En dan begint het gedonder weer. Wegjagen, opjagen, blijven zitten, brokjes, snoepjes enz enz, alles werkt maar tijdelijk.
Meestal als ie niet komt dan probeer ik het niet eens meer. Loop dan gewoon weg en denk ach morgen weer een dag.
Soms komt ie een uurtje later dan wel weer. Maar kan meestal al aan zijn hoofd zien wat voor een bui hij heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:13

Als je alleen maar in de wei komt en je paard benadert wanneer je wilt gaan rijden, dan kan ik me wel voorstellen dat ie niet graag naar je toe komt. Hij ziet de bui al hangen. Knipoog

Ga dus eens wat vaker naar hem toe, alleen om even te knuffelen, of ook eens wat anders met hem te doen behalve rijden.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:24

JoviBan Ik rijd altijd voor dat hij de wei op gaat...hij wordt dus bijna nooit gereden als hij de wei af komt..alleen op donderdag want dan heb ik les.. Clown Knipoog
ik heb hem nu 7 jaar..en heb echt alles gedaan en geprobeerd... NH, pat parelli enz enz...niets werkt blijvend bij hem.

Succes TS...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:38

SisLeone, wanneer haal jij 'm uit de wei dan? Wat ga je dan zoal met hem doen?

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:50

Stuur je even een PB want is heel verhaal die ik niet op internet wil.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:21

Pingel1989 schreef:
Heeeeeeeeeeeeee Dabo super wat je gedaan hebt!! Je hebt iets gevonden wat bij jouw paard helpt Pling Jippie!
Hopen dat ze zich de volgende keer ook in een keer laat pakken dan!!

Vanavond was ik even naar de wei gegaan om een koekje (pavo summerfit) en een wortel te brengen. Mijn man was even mee. Ik vroeg hem aan het begin van het voorland te blijven staan.. en zelf liep ik door, en daar kwam mevrouw al aangelopen hoor! ze had die wortel al gezien denk ik?
Dus haar even op het voorlandje gezet, lekker geknuffeld, wortel gegeven, koekje erbij.... en waterbakken gaan vullen.
Daarna nog even lekker overal geaaid, en lekker gepraat tegen haar, terwijl zij lekker van dat verse gras at. Haha!
Toen mocht ze weer terug, en zo weer een dag om....
Morgen moet ze naar de tandarts, en daarna (of ervoor, ligt er even aan) ga ik lekker een buitenritje maken.. ook leuk dus!
Ik ga morgen gewoon alleen heen, en hou wel een stalgenootje achter de hand, dat ik die kan bellen als het niet lukt, zodat die gauw kan komen haha
wordt vervolgd! Haha!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:04

@Dabo, we wachten in spanning af, gaat vast lukken na zo'n verwendag gister!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:41

Nou, vandaag dus naar de wei. De paarden stonden nogal verspreidt, en Bella... die lag. Lekker te genieten van het zonnetje. Ik was aan de telefoon, dus ze had mijn stem al gehoord. Ze keek zo naar me met een blik van.. ohoh, wegwezen! Maar toen ik de wei inliep, en de wortel liet zien (probeerde het zo dat de anderen het niet zagen) bleef ze toch liggen.. Ik heel voorzichtig, en vooral niet te snel naar haar toe, stuk van de wortel afgebroken, en die gaf ik haar.. Lachen
Ze bleef nog steeds liggen. Ik pakte de rest van de wortel, en gaf hem haar. 'klik' ondertussen het halstertouw vast Knipoog
Pas toen de anderen dichterbij kwamen (die kwamen vast op het geluid van kauwende-kaken-op-een-wortel af) stond ze op, en liep super braaf met me mee naar stal.
Heb heerlijk met haar getut, toen kwam de tandarts, en die was heel lief voor haar. Er was niets bijzonders te voelen, dus het bleef bij een controle-beurt. Lachen
Daarna een zalige buitenrit gemaakt, lekker afgesponsd, en haar weer naar de wei gebracht. alwaar ze toch nog even achter me aanliep, en ik haar nog kon aaien en kriebelen.
Vandaag ging het goed dus! Lachen Haha!

Hoe gaat het met de TS?

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:17

Mijn paard weet dat ik iets lekker bij heb als ik de wei in kom. Dus als ze niet gelijk komt of weg loopt, ga ik een ander paard aaien. Dan wordt ze jaloers en is ze er zo Clown En als ze dan nog niet komt en weg blijft lopen weet ik dat ze een rotdag heeft en dat werken geen zin heeft en blijft ze maar lekker staan Knipoog

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:40

Nou, vandaag was het weer naadje dus! Boos! Potverdikkie!!
Had een vriendin mee, die vroeg ik even op het voorland te blijven staan, en ik gewapend met 2 wortels de wei in. Oortjes naar voren, maar komen? neuh... Weer weglopen! rennen! grrrrr
Ik riep de hulp van mijn vriendin in, die Bella ging roepen. Je raad het al...? Bella liet zich zo pakken door haar. Boos! Boos! grmpffff

Morgen freestylen ipv rijles. Wie weet kan ik een 'truukje' leren...
'zucht'.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:29

Ik denk dat ze meer als een spelletje ziet met jou dan dat ze liever naar je vriendin gaat dan naar jou...

Heb zelf ook zo'n paard en die rukt zich elke keer los als we bij het hek staan!! Iemand hier een oplossing voor?

Zoals eerder een pagina terug werd gezet om het haster om te laten dit raad ik je echt ernstig af!!!!
Het zal niet de eerste keer zijn dat een paard zichzelf heeft opgehangen in de wei...

Maar voor alsnog denk ik dat ze je gewoon heel hard aan het uitlachen is en denk nanananana je kan me lekker toch niet pakken!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:40

TS, doe je wel eens grondwerk met je paard? Dus niet rijden, maar lekker samen bezig zijn en hierdoor kun je ervoor zorgen dat je paard zich op jou gaat richten. Verder is het ook heerlijk om gewoon even in de kudde te gaan zitten, de paarden te observeren en verder niets. Of ga eens even alleen een knuffel brengen ofzo.

Verder weet ik niet hoe je normaal gesproken je paard uit het land haalt..... Bij een weglopend paard ga ik met ontspannen lijf het land in (schouders iets laten afhangen, geen druk vanuit mijn lichaam laten komen) langs het paard lopen (niet recht op hem af, geen focus op het paard) en 9 van de 10x heb ik ze zo. Bij ons staan veel pony's en paarden, die zich niet laten vangen (hebben geen zin in les, wat ik me eerlijk gezegd heel goed kan voorstellen met al die hobbelende kids er op Knipoog) en ik vind het altijd weer een uitdaging om ze te vangen. Knipoog

Mijn eigen paard was toen ik hem net had niet eens mee te krijgen uit de kudde. Ook een uitdaging dus. Ik heb wat momenten op het land gezeten, want ik weiger om met voer en snoepjes te gaan werken. Ik wil dat mijn paard komt, omdat hij graag bij mij is en het leuk vindt om samen aan het werk te gaan. Inmiddels komt hij meestal in volle draf of galop, zodra hij me hoort en/of ziet. Haha!
Natuurlijk is het ene paard wat mensgerichter/aandachtgerichter dan het andere, maar het grondwerken vind ik echt een aanrader. Vooral ook omdat jij je als mens je veel bewuster wordt van je lichaamstaal. Succes in elk geval. Lachen
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 23-05-08 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:47

Inderdaad met een gesloten houding naar je paard lopen en niet dwangmatig gaan doen...
Als je al boos het land in komt of gaat denken ik kan der toch niet pakken dan laat ze zich sowieso niet pakken, je moet cht rustig blijven, als je woede voelt bij jezelf of frustratie kan je net zo goed naar huis gaan want dat werkt niet dus probeer te kalmeren.

Wat bij mij ook wel helpt is achterwaarts naar je paard toelopen tot dat je bij der schouder staat, beetje kriebellen en dan halster rustig om doen..

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:47

Leuk al die handige tips, ... die niet werken!
De Freestyle-les ging gisteren trouwens heel erg goed, ze reageerde echt heel goed!!
Ook op mij, nadat ik even door mijn instructrice uitgelegd kreeg wat ik precies moest doen, en hoe Bella daar dan op zou reageren. echt leuk was dat!
Maar vandaag had ik er niet veel aan toen ik op het land aankwam. Niet tegen haar praten, niet rechtstreeks naar haar toelopen, geen oogcontact maken. Ook achterwaarts wilde niet werken, ik kon niet dichterbij dan 5 meter van haar komen! Boos! Gelukkig had ik weer een stalgenootje meegenomen.
ohh wat is mijn paardje toch een draakje, niet?!! Nog even en dan zie ik het niet meer zitten hoor... pfffff
Vanmiddag zet ik haar dus na het rijden op het voorlandje, kan zij even 'vers' gras eten, en dan ga ik de waterbakken vullen. Kom ik terug... weg is ze weer... zucht Stoom uit je oren
Dus ik laat haar maar weer even rennen , linksom, rechtsom, even harder, even zachter... en dan blijf ik weer staan, met mijn rug naar haar toe, en ze komt zo een paar passen mijn richting uit, en ik kan haar zo pakken. Go jij! Go jij! Mal paard!
Ik ga haar de komende 3 dagen negeren denk ik. Ik weet het anders ook even niet meer Verdrietig
Ik ga er wel heen, waterbakken vullen zich niet vanzelf, maar ga niet naar haar toe. Ik wil er wel wat tijd aan besteden, maar ga niet het land in voor haar. komt ze naar me toe, prima, dan mag ze even op het voorlandje, komt ze niet, jammer dan, dan ga ik weer naar huis.
Wat zal dit moeilijk zijn voor mij, ik mis haar nu al Verdrietig

Als je paard zich steeds losrukt, is dat ook heel lastig.. Je hebt wel een halster om, en een touw eraan neem ik aan..? Rukt hij zich helemaal los? dus met halster en touw wegrennen?
Misschien een hengstenketting om, en een keertje flink terugrukken. Klinkt hard, maar volgens mij gaat dat wel helpen..

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:01

Ja heb altijd een touwtje om der neus, en dan rukt ze zich inderdaad met halster en touw los en loopt ze een uur zo rond.... soms langer...

Als 700 kilo weg wil rennen kan je weinig beginnen helaas Boos!
Ze is echt razendsnel... stom paard ook Boos!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:19

ohh ook al zo'n draak dus! grrrr Wat moeten we ermee?
En.. als je iemand meeneemt, die bv achter haar gaat staan?

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:46

nee ben bang dat die dan knock out in het weiland ligt..
als ik een ander paard op stal zet uit de kudde doet ze het minder snel maar omdat ik al gauw denk ze gaat zich zo los rukken doet ze het waarschijnlijk ook

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:53

Nadat ik mijn merrie vorige week vrijdag alle hoeken van het voorlandje had laten zien (freestylen, dus niet geslagen ofzo hoor haha) gaat het goed. Even afkloppen, maar sindsdien kan ik haar weer pakken. Lachen

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:08

Ik heb niet alles nagelezen dus als ik het dubbel er op zet moet je maar niet opletten. Mijn paard heeft ook der kuren gehad hoor.. 1 week buiten weten te staan omdat ik der gewoon niet te pakken kreeg. Maar goed dat is alweer 4 jaar geleden. (Heb toen de hele kudde uit het land moeten halen en halster/band om moeten doen) Elk jaar wordt het wegrennen minder en dit jaar heeft ze het 2 keer gepresteerd om het te proberen maar na 5 minuten was ze het weglopen wel weer zat. Ik ben natural horsemanship met haar gaan doen en hier door weet je hoe ze reageren in een kudde en leer je je paard wel kennen en zij jou ook. Hierdoor weet ze wat ze wel en niet kan doen en andersom ook. De laatste keren dat ik Sieb niet te pakken kreeg ben ik gewoon gaan lopen en heb haar door nonchalante houding weg gehouden bij de rest van de paarden, die overigens sieb gewoon negeerden op dat moment. Paarden die niet meer tot een kudde behoren raken helemaal in paniek en na 5 minuten weg lopen komt ze toch om vergiffenis vragen. Let wel dat het misschien soms wel een tijd kan gaan duren maar de aanhouder wint!

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:09

en inderdaad gewoon snoepjes en nonchalant voorzichtig touw om het nekkie.. Het is zwaaaaar frustrerend!!

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:10

Dabo schreef:
Nadat ik mijn merrie vorige week vrijdag alle hoeken van het voorlandje had laten zien (freestylen, dus niet geslagen ofzo hoor haha) gaat het goed. Even afkloppen, maar sindsdien kan ik haar weer pakken. Lachen

Haha hier hetzelfde verhaal.. Is het dravers eigen?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:13

sybje schreef:
Dabo schreef:

Haha hier hetzelfde verhaal.. Is het dravers eigen?
haha zou kunnen, ik weet het niet. Haha!
Ze heeft het nooit eerder gedaan op het land, ze staat op het zelfde land als voorgaande jaren..
Alleen de kudde is veranderd, dus daar kan het misschien aan liggen..

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:25

die van mij deedt het juist aan het begin van het land. Maar nu staat ze meestal al als eerste bij het hek Tong uitsteken (We hebben haar ook een jaartje tussen de oude dames gezet en daar werd ze al helemaal niet vrolijk van! haha maar we hadden der wel te pakken Tong uitsteken )

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:56

Biks of Muesli werkt wel bij mijn vz paard, want die wil ook nog wel eens weglopen Clown