We zitten weer op bokt niveau hoor, een paardje is vervelend en nu gaan we over elkaar heen bieden wie hem het meeste pijn kan doen... ik doe mee! Ga hem met een motorzaag te lijf! Pak een tractor en rijd drie keer over hem heen! Of nee, pak een stoomwals! Laat een meteoriet op hem neerstorten! (waren jullie niet opgekomen he).
Even serieus: je kunt ook proberen een relatie op te bouwen die niet alleen op pijn is gebaseerd, zou voor jullie allebei een stuk leuker zijn. Zie het onderschrift van Rachelle. Hengsten worden vaak als lastige beesten gezien die je verrot moet schoppen. Als je 2 meter bent en een flinke krachtpatser, dan lukt het je waarschijnlijk ook nog om de baas te worden... maar het paard is dan de rest van zijn leven geestelijk dood.
Hengsten hebben meer gevoel voor rechtvaardigheid, als ze eenmaal genoeg goede ervaringen met mensen hebben, doen ze alles voor je, als je het maar NETJES vraagt. Een voorbeeld: als ik Volare (ook toen hij nog hengst was) ga longeren, hebben we bepaalde signalen afgesproken, eerst til ik mijn arm op met het touw waar hij aan vast zit, dat is signaal 1 voor: ga rondjes lopen. Doet hij niets, dan gaat de andere arm met een soort zweep omhoog (signaal 2). Doet hij dan nog niks, dan gaat de zweep rondjes in de lucht draaien (signaal 3). Nog niks? Dan is het een (niet te harde) klap op de schouder. Ik hoef negen van de tien keer alleen mijn arm omhoog te doen en dan snapt hij het al, soms moet ik de zweep optillen, meer niet.
Zou ik hem in 1 keer keihard op zijn kont slaan en "DRAF!" krijsen, dan is dat heel erg onrechtvaardig (maar voor veel mensen helaas normale praktijk) en dan kun je een soortgelijke actie terug verwachten: toen iemand een keer Volare in een keer sloeg (zonder eerst beleefd te zeggen wat ze wilde), liet hij een afkeurende kreun horen en bokte hij naar haar (niet raak). Een duidelijk en terecht antwoord. Dan kun je hem wel in elkaar slaan en dan zal hij het niet meer doen, maar ik heb liever dat hij WEL aangeeft wanneer je oneerlijk bent.
Soms gebeurde het dat Volare in een koppige bui was en uiteindelijk kwam je dan ook aan het slaan toe. Ging hij dan ook bokken? Nee dus, hij begreep wat ik wilde, snapte dat ik het al beleefd gevraagd had en gaf uiteindelijk toe.