Bazig hengstje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rachelle_K

Re: Bazig hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 18:19

tjongejongejonge. slaan, slaan, slaan. respect dwing je niet af maartje, dat moet je verdienen en winnen.
het gaat niet om het straffen, maar om consequent zijn.

idd vind ik ook

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:07

We zitten weer op bokt niveau hoor, een paardje is vervelend en nu gaan we over elkaar heen bieden wie hem het meeste pijn kan doen... ik doe mee! Ga hem met een motorzaag te lijf! Pak een tractor en rijd drie keer over hem heen! Of nee, pak een stoomwals! Laat een meteoriet op hem neerstorten! (waren jullie niet opgekomen he).

Even serieus: je kunt ook proberen een relatie op te bouwen die niet alleen op pijn is gebaseerd, zou voor jullie allebei een stuk leuker zijn. Zie het onderschrift van Rachelle. Hengsten worden vaak als lastige beesten gezien die je verrot moet schoppen. Als je 2 meter bent en een flinke krachtpatser, dan lukt het je waarschijnlijk ook nog om de baas te worden... maar het paard is dan de rest van zijn leven geestelijk dood.

Hengsten hebben meer gevoel voor rechtvaardigheid, als ze eenmaal genoeg goede ervaringen met mensen hebben, doen ze alles voor je, als je het maar NETJES vraagt. Een voorbeeld: als ik Volare (ook toen hij nog hengst was) ga longeren, hebben we bepaalde signalen afgesproken, eerst til ik mijn arm op met het touw waar hij aan vast zit, dat is signaal 1 voor: ga rondjes lopen. Doet hij niets, dan gaat de andere arm met een soort zweep omhoog (signaal 2). Doet hij dan nog niks, dan gaat de zweep rondjes in de lucht draaien (signaal 3). Nog niks? Dan is het een (niet te harde) klap op de schouder. Ik hoef negen van de tien keer alleen mijn arm omhoog te doen en dan snapt hij het al, soms moet ik de zweep optillen, meer niet.

Zou ik hem in 1 keer keihard op zijn kont slaan en "DRAF!" krijsen, dan is dat heel erg onrechtvaardig (maar voor veel mensen helaas normale praktijk) en dan kun je een soortgelijke actie terug verwachten: toen iemand een keer Volare in een keer sloeg (zonder eerst beleefd te zeggen wat ze wilde), liet hij een afkeurende kreun horen en bokte hij naar haar (niet raak). Een duidelijk en terecht antwoord. Dan kun je hem wel in elkaar slaan en dan zal hij het niet meer doen, maar ik heb liever dat hij WEL aangeeft wanneer je oneerlijk bent.

Soms gebeurde het dat Volare in een koppige bui was en uiteindelijk kwam je dan ook aan het slaan toe. Ging hij dan ook bokken? Nee dus, hij begreep wat ik wilde, snapte dat ik het al beleefd gevraagd had en gaf uiteindelijk toe.

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:17

ik ben het eens met arno8. Met geweld los je niks op, ze gaan je alleen negeren (mijn pony iig wel). Maar hoe heb jij het je paard geleerd dat ie na een arm omhoog rondjes moest gaan lopen? als ik wil longeren dan komt ze vrolijk naar mij toe lopen en ik heb de grootste moeite om haar weer in een rondje te laten lopen!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:25

Het is gewoon een standaard parelli-oefening. De eerste keer snappen ze er niks van, maar al snel herkennen ze de structuur: arm omhoog... zweep omhoog... zweep draaien... klap...

Dus de volgende keer dat je je arm omhoog doet denken ze: 'oei... dit herken ik...'

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:36

Vaak als een paard (zowel merrie hengst als ruin) gaat dreigen kan je erna een trap of stijger verwachten. Vaak gaat dat vooraf aan het dwarsbomen van waar jij heen loopt (in de wei, als ze nog los lopen). Dan begin ik al te dreigen met mijn kont naar het paard toe, gaat die niet uit de weg, dan trap ik hem. Zo kan ik dus nu wel alles met mijn 3 jarige shetlander hengst doen. Hij weet nu ook echt dat hij hengst is. En mensen die bij mij in de wei komen, en niet zo consequent of op de strepen staan als ik, die pakt hij wel. (bv mijn moeder die niept hij, en als ze niet uit kijkt bespringt hij haar. Zij doet alleen maar lief en aardig en dat werkt in mijn ogen niet. Dus idd consequent en op je strepen staan, wat vandaag niet mag mocht gisteren ook niet, en over morgen is dat nog niet toe gestaan. Het paard moet weten dat hij niet de hoogste in rang is, maar dat jij dat weet. Geef hem maar eens een keer een goede trap, en dan vooral als hij het niet van je verwacht.

Wil het na een tijd nog niet lukken allemaal, dan zou ik toch echt zeggen hakkie takkie weg met het zakkie...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:17

wat arno zegt is hoe dan ook waar.... Je moet een paard eerst vragen voordat je eist. Kwestie van beleefdheid en een paard de kans geven om eerst op een kleine aanwijzing te reageren. Paarden doen dat onderling ook. In de eerste instantie hoeft de leider maar te kijken om zijn bedoeling duidelijk te maken. Luisteren ze dan nog niet, dan dreigt hij. En als ze dan nog niet luisteren, volgt de consequentie. Het paard weet dan altijd waarom. Hoe je een paard leert wat je met een kleine aanwijzing bedoelt? Door veel daarop te oefenen, geduld te hebben en te begrijpen dat je een paard echt moet wijzen wat je wilt en dat hij niet vanzelf snapt wat jij in je hoofd hebt. Dat geld voor alle paarden, niet alleen voor hengsten.
Desalnietemin is de omgang met een hengst toch een ander verhaal dan een ruin en merrie, idd mede door meer gerechtigheidsgevoel, maar ook omdat hengsten nu eenmaal zijn geprogrammeerd om te vechten voor het recht van de sterkste want dat is degene die zich mag voortplanten. Een hengst laat zich dan ook minder gemakkelijk intimideren en erop slaan (en al zeker onterecht) kan leiden tot een zeer gevaarlijke strijd. Als je met hengsten om wil gaan, heb je veel ervaring, kennis van zaken en feeling nodig en dat is gewoon niet iedereen zijn ding. Daarover moet je tegenover jezelf eerlijk zijn.
En als de hengst niet als dekhengst wordt ingezet, is het hoe dan ook verstandig om te castreren. Dat maakt de omgang minder gecompliceerd en makkelijker om bij andere paarden te zetten. Bovendien is de kans op complicaties bij castratie op latere leeftijd groter (heeft de da mij uitgelegd)

deb_roeffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 20:11

ik heb nu mijn hengstje bestudeerd in de wei en ben vooral bezig geweest met vertrouwen winnen en een grotere vriendschaps band op te bouwen met hem, ik had namelijk het idee dat hij bang voor mij was en dit wil ik niet. het heeft goed gewerkt dat ik vertrouwen heb proberen te winnen, dit is aardig gelukt. hij probeerd soms nog wel eens iets maar heeft nu wel respect voor mij en ik voor hem als er iets gebeurd. het gaat nu super goed

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 06:18

Dat is knap, binnen een maand met alleen kijken? Geen join up, geen les, geen hulp???

Nou fijn dat het nu goed gaat. Ik hop alleen dat het ook goed blijft gaan....
Of ik daar zomaar vertrouwen in heb? Nou nee!
Je kan geen vriendjes zo maar worden met een hengst/ paard zonder goede basis.

Je kan alleen geluk hebben dat het gaat zoals het gaat en dat je daarmee wilt/kan/blijft leven.....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 06:57

Nors opkijken

Ik sta echt te kijken van alle (goedbedoelde) adviezen hier hoor.

Als je niet toe bent aan het werken met hengsten: castreren! En wel vandaag nog.

Niks Parelle, join up of wat voor onzin dan ook .

Levensgevaarlijk waar jullie mee bezig zijn.

Zofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 07:09

Ten eerste weet ik niet of ik TS moet vertrouwen, want vind haar verhaal niet bepaald geloofwaardig. (Haar enige 3 berichten zijn in dit topic en ze heeft een onhandelbare hengst getemd in zeer korte tijd door naar hem te kijken?).
Maar goed, mocht het waar zijn is denk is voor jou de beste oplossing toch maar castreren Knipoog. Of iemand vinden die er wel ervaring mee heeft!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 07:17

@zofy, Afbeelding

Stel dat het wel waar is.... en dit zou jouw dochtertje zijn, van wie jij denkt dat ze leuk mag helpen op een manege..... en je komt erachter met wat voor een paard zij omgaat....

Ik vraag me sowieso vaak af waar de ouders, verantwoordelijke volwassenen zijn in dergelijke verhalen.....
Zouden die nou echt nooit eens checken wat hun kroost uitspookt????