Paard is niet meer te houden, blijft maar doorgaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Re: Paard is niet meer te houden, blijft maar doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 21:02

marlinH schreef:
Citaat:
En geen hulpteugel omdat ik die dingen onmenselijk vind. Ik ga mijn paard niet in een positie dwingen zodat hij niet anders kan dan naar mij luisteren, zelfs niet als dat de enige manier is waarop ik hem veilig kan rijden, dan maar niet rijden of alleen maar in de bak.

Zou hij daar dan gelukkig van worden?

Ik zou toch overwegen om een hulpteugel te gebruiken. Een slofteugel ofzo, dan kan je als hij te heet word die erbij pakken, en anders gewoon los laten hangen. En als hij dan geleerd heeft dat hij gewoon moet luisteren, dan haal je die teugel toch gewoon weer weg..

En hem vervolgens de hele rit vastzetten. Zou hij daar dan gelukkig van worden? Dit is een paard met een overdosis aan energie, het is een paard dat altijd heeft geleerd en is getraind op snelheid en takt in de telgang. Hij is helemaal bot getrokken in zijn mond. En nee, ik beschouw het bit niet als een rem, maar zolang ik nog niet de ideale bitloze optoming heb gevonden is het even niet anders.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:04

heel goed Heidi....ik denk dat het dan inderdaad aan het wedstrijd verleden ligt...

daar kan geen slofteugel tegen op Knipoog

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:05

heiditjj schreef:
En hem vervolgens de hele rit vastzetten. Zou hij daar dan gelukkig van worden? Dit is een paard met een overdosis aan energie, het is een paard dat altijd heeft geleerd en is getraind op snelheid en takt in de telgang. Hij is helemaal bot getrokken in zijn mond. En nee, ik beschouw het bit niet als een rem, maar zolang ik nog niet de ideale bitloze optoming heb gevonden is het even niet anders.

Ik snap dit niet zo hoor Clown . Het werkt toch niet, dus dan moet je toch iets anders proberen, of niet? Het paard is helemaal bot getrokken, wat denk je dat er gebeurt als jij ook nog eens gaat trekken? Dan wordt het echt niet beter hoor.

Maak een ophouding speciaal! En dat kan je alleen doen door los te laten en alleen in te komen als dat daadwerkelijk nodig is!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 21:12

nee dan wordt het inderdaad niet beter en dat is ook waarom ik nu in tranen achter de pc zit. Hij is zo gehard, hij geeft niet toe, hij wil hard, hij wil snel, hij vindt het geweldig, maar hij is zo ernstig dat hij zichzelf dood zou lopen en nog een rengalop door het mulle zand zou maken voor me ookal is hij aan z'n eind.Dit heb ik nooit geprobeerd, maar ik heb redenen genoeg om dit aan te nemen.

Dit is waarom ik nu zo wanhopig naar een oplossing zoek. Is het misschien een idee om parelli vanaf level 1 te volgen of denken jullie dat dat niet genoeg is?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:15

Heb je les?

Het is echt een kunst om te ontspannen en niet te gaan trekken, hoe moeilijk het ook is! Kom in als het nodig is, maar ontspan daarna! Let op als je begint, dan zet je ook door! Maakt niet uit hoe, tegen een boom/bakrand. Staat hij stil, belonen en weer verder stappen.
Het is echt een kwestie van consequent zijn en niet blijven trekken!! Hoe moeilijk het ook is! Hoe harder je nu blijft trekken, hoe moeilijker het wordt om het in de toekomst op te lossen!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:37

Om het met Parelli op te willen lossen is op zich wel een idee, maar het is en blijft een moeilijk probleem.

Met mijn paard heb ik dit probleem alleen in het bos, en alleen met wat koeler weer. In de bak is hij nu doodkalm bijvoorbeeld. En bij het buiten rijden, als het echt warm is, kan hij het opeens ook WEL, dan hoeft hij niet zo nodig en loopt hij er heel relaxed bij (tot je gaat draven, dan nog steeds het liefst in uitgestrekte draf door het bos er is dan tenminste mee te ´praten`). Wat ik een tijd gedaan heb is eindeloos commando´s herhalen-herhalen-herhalen, ... maar daar wordt je wel heel moe van hoor. Zo heb ik eens een hele zaterdag alleen maar achtjes gedraafd in het bos, net zolang totdat hij (na uuuuuuuuren dus) eindelijk eens op het idee kwam dat het ook wel iets langzamer kon. Toen meteen gestopt en naar huis gestapt. Toch duurde het vreselijk lang voor het kwartje eindelijk eens een beetje viel.

Een one rein stop hielp niets. Hij stopt dan wel, maar stap je weer weg dan begint het gejaag weer. Hulpteugels voel ik zelf dus ook neits voor en alleen met strakke teugel rijden ook niet. Ik heb wel een tijdje een dunner bit geprobeerd (was in het begin), hielp het probleem ook niet oplossen.

Kortom, ... je zult een oefening moeten bedenken die hem laat snappen dat jij langzamer WILT en dat hij daarnaar moet luisteren. Dat lukt alleen met consequent ingrijpen (rondje draaien, nee zeggen) en consequent belonen, eventueel met een brokje om echt even de aandacht te krijgen (als hij daar uberhaupt al aandacht voor heeft voor iets eetbaars, mijn paard keek daar in het begin niet eens naar, die dacht `steek dat brokje maar in je r**t, ik wil gewoon lekker galopperen!` Knipoog ).

Rondjes draaien krijgen ze uiteindelijk toch echt genoeg van, maar ´t kan lang duren!

NB je er niet druk over maken en eens een eind gewoon lekker lang doordraven dat wil ook nog weleens helpen, maar dan wel aandraven op JOUW commando en lang genoeg op een lekker tempo doordraven tot de energie er ook echt een beetje af is (zoek dus maar een lekker groot stuk hei uit).

EDIT oh ja, en de leeftijd wil ook nog weleens helpen. Mijn paard wordt nu wat ouder (hij ´s nu 17) en dan merk je toch dat het allemaal net ietsje rustiger wordt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:48

heiditjj schreef:
Ik voer hem niks. Hij staat 4 uur per dag op het gras en de rest van het etmaal in de paddock omdat hij anders VEEL te dik word.

Dit is heel offtopic hoor, maar, wat krijgt hij naast die 4 uur gras? Het is echt onmogelijk om hem verder niets te voeren... Of lees ik het verkeerd? Bloos

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:09

ik weet niet of je de ruimte hebt in je omgeving,
maar als je dat hebt, zou je hem misschien op bepaalde plekken helemaal los kunnen laten gaan,
en hem leren dat dat daar mag, en elders niet?
loopt hij geen wedstrijden meer dan?
zo te lezen is dat wel echt zijn ding, competitie etc.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:17

Ik denk ook niet dat jij niet kan rijden ofzo.
Waar ik denk dat het aan schort en het woord heb ik nog niemand zien schrijven terwijl het in mijn ogen wel heel belangrijk is: Respect.
Daar schort het aan!

Het paard loopt door jouw hulpen heen! Dacht je nou echt dat ie een eeltlaag had in zn mond? Hij doet gewoon alsof ie je niet voelt.

Dus idd grondwerk. Hem naar je leren luisteren.
Ik denk dat Parelli wel een optie is hoor, voor een basis 'respect krijgen'. Maar je zult nog een lange weg moeten gaan voordat ie onder het zadel ook zo attent blijft en niet zijn zin door dramt. Want dat verschil begrijpen ze ook heel goed.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 05:53

Dani62 schreef:
heiditjj schreef:
Ik voer hem niks. Hij staat 4 uur per dag op het gras en de rest van het etmaal in de paddock omdat hij anders VEEL te dik word.

Dit is heel offtopic hoor, maar, wat krijgt hij naast die 4 uur gras? Het is echt onmogelijk om hem verder niets te voeren... Of lees ik het verkeerd? Bloos

naast 4 uur gras krijgt hij 1 PAVO summerfit koek per dag. Als hij meer krijgt word hij modder vet!! Ik zal wel eens een foto maken van hoe hij er nu uitziet. Zelfs in de winter, als hij niks krijgt dan alleen gras, is hij nog te dik, dus het is echt geen overbodige luxe dat hij in de paddock staat. In de zomer (als hij 2 uur op t gras staat) krijgt hij er nog 1 of 2 plakken hooi bij.
Marigold schreef:
ik weet niet of je de ruimte hebt in je omgeving,
maar als je dat hebt, zou je hem misschien op bepaalde plekken helemaal los kunnen laten gaan,
en hem leren dat dat daar mag, en elders niet?
loopt hij geen wedstrijden meer dan?
zo te lezen is dat wel echt zijn ding, competitie etc.

Het probleem is: als ik hem helemaal loslaat, komt hij niet meer terug, ik heb al plekken waar hij dat mag en hij weet dat hij dat op anderee plekken niet mag. Hij loopt zich letterlijk dood voor mij als ik hem die kans geef of als ik zeg dat hij dat moet doen, ik heb genoeg ervaring met hem om dit te mogen zeggen.

Iris82 schreef:
Ik denk ook niet dat jij niet kan rijden ofzo.
Waar ik denk dat het aan schort en het woord heb ik nog niemand zien schrijven terwijl het in mijn ogen wel heel belangrijk is: Respect.
Daar schort het aan!

Het paard loopt door jouw hulpen heen! Dacht je nou echt dat ie een eeltlaag had in zn mond? Hij doet gewoon alsof ie je niet voelt.

Dus idd grondwerk. Hem naar je leren luisteren.
Ik denk dat Parelli wel een optie is hoor, voor een basis 'respect krijgen'. Maar je zult nog een lange weg moeten gaan voordat ie onder het zadel ook zo attent blijft en niet zijn zin door dramt. Want dat verschil begrijpen ze ook heel goed.

Respect is er wel Lachen Ik kan hem in de bak met 1 touwtje in de hand (die niet met hem verbonden is) rijden (overgangen, stoppen, draaien, springen), vertrouwen is er ook.

En zoals ik al eerder zei: het is een dominant paard, hij heeft een wedstrijd verleden (telgangrennen), die combinatie maakt je paard ontzettend gefocusd op snelheid en voorop willen lopen. Hij is al minstens 10 jaar uit die buisness, maar dat is net als leren fietsen.

Ik heb via PB de tip gekregen heb valeriaan en camille poeder te geven. Het zijn (geloof ik) Bach bloessems (ben het boek even kwijt), wat denken jullie hiervan?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 06:26

Begrijp ik goed dat hij het alleen doet als je met anderen bent en niet als je alleen bent?
Rijd je dan voorop of naast elkaar of rijdt je achteraan?
Probeer anders voorop te rijden en laat de volgende ruim voldoende afstand houden.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 06:35

Zooo, dan moet jouw paard wel een enorme maagzweer hebben! Bloos
Dat is echt dierenmishandeling hoor! Een paard moet 24 uur per wat te eten hebben, anders neemt het maagzuur de overhand met alle gevolgen van dien.. Een veulen kan al een maagzweer krijgen als deze langer dan 2 uur niet kan drinken bij de moeder. Ik vind het niet raar dat je paard in die vier uur zoveel eet, als hij verder niks meer krijgt. Misschien dat hij dan ook wel vlucht voor de pijn.
Ik zou maar snel de DA erbij halen en het voederpatroon aanpassen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:26

heiditjj schreef:
Het probleem is: als ik hem helemaal loslaat, komt hij niet meer terug, ik heb al plekken waar hij dat mag en hij weet dat hij dat op anderee plekken niet mag. Hij loopt zich letterlijk dood voor mij als ik hem die kans geef of als ik zeg dat hij dat moet doen, ik heb genoeg ervaring met hem om dit te mogen zeggen.

Dus jullie missen de basis.
Neem les in de bak en leer los te laten. constant trekken, maakt het probleem alleen maar groter.
Leuk dat je weet hoe het komt dat hij niet luisterd, maar dat is écht nog geen excuus waarom hij nú niet kán luisteren.De reden waarom dit gedrag niet veranderd is omdat jij jouw gedrag niet veranderd.
Leg AUB een rijtechnisch probleem nooit bij je paard neer, want dan vind je nooit een oplossing.

btw lijkt mij overleg met de D.A over het voer ook geen overbodige luxe Nors opkijken

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:15

ik kan het niet helpen,
maar ben stiekum wel benieuwd of 1 van de mensen die zeggen hoe het moet (en met alle respect hoor!) zelf in de praktijk daadwerkelijk voor elkaar zouden krijgen wat TS nu op buitenritten niet voor elkaar krijgt..
zo te lezen is TS ervaren genoeg, en in de bak is het paard fijn te rijden,
alleen buiten vlieg hij weg en gaat de kop erop.

hoe moet je dan in de bak oefenen, want daar doet hij alles zo te lezen al goed..
je zou dan buiten moeten oefenen (dat rondjes of achtjes draven), maar als ik het zo lees rent dit paard zelfs daarna nog wel door..

misschien een gek idee, maar wat zou er gebeuren als je hem in tweespan zet, met een braaf en rustig paard ernaast, die écht niet gaat rennen?
misschien kan hij er op die manier aan wennen om buiten rustig aan te doen.

verder zou ik persoonlijk naast het gras wel (3e snee) hooi geven..
mooi grofstengelig hooi, daar zit zowat niks in, is pure maagvulling, en steeds kunnen eten is goed voor een paard.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:18

heiditjj schreef:
naast 4 uur gras krijgt hij 1 PAVO summerfit koek per dag. Als hij meer krijgt word hij modder vet!! Ik zal wel eens een foto maken van hoe hij er nu uitziet. Zelfs in de winter, als hij niks krijgt dan alleen gras, is hij nog te dik, dus het is echt geen overbodige luxe dat hij in de paddock staat. In de zomer (als hij 2 uur op t gras staat) krijgt hij er nog 1 of 2 plakken hooi bij.

Dat kan echt niet, dat is onmogelijk. Sorry, maar dit vind ik je reinste dierenmishandeling. Bloos
Een paard hoort 60% van de dag te eten. Als je dit goed doet zal je paard ook weer een normaal gewicht aannemen. Als een paard te dik of te dun is doe je iets niet goed. Verdiep je eens in het darmstelstel van het paard.

En niet alleen voor de gezondheid is deze manier van voeden slecht maar ook geestelijk. Eten is wat een paard het allerliefste doet. Hij zal er ook veel aardser door worden, veel minder druk gedrag vertonen. Paarden die last van hun maag hebben kunnen echt energiebommetjes worden. En dat jou paard last heeft van zijn maag is 1 ding dat zeker is.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:26

Een paard hoord 60% van de dag op zoek te zijn naar eten, dat is heel wat anders dan te bukken en een bek vol vet gras te hebben. Knipoog
IJslanders zijn zeer sobere paarden en zijn van nature gewend om her en der eens iets eetbaars te vinden.

Een paard slakvet laten worden is net zo goed dierenmishandeling.
Je kunt wel proberen het eetpatroon wat aan te passen.
Zoals meerdere malen per dag een uurtje in de wei, of zoals Marigold al aangeeft, wat hooi te geven met weinig voedingswaarde.
Of op een schrale wei te zetten die al kaalgegeten is door andere paarden bijv.

Ik denk verder niet dat het eetpatroon iets te maken heeft met het rijtechnische probleem in dit geval.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:33

Ik zeg ook helemaal niet dat het paard 24/7 op een vette wei moet. Maar het paard heeft wél maagvulling nodig, de hele dag door. Dat is gewoon een feit. Waarschijnlijk is dit paard te dik omdát hij maar 4 uur per dag mag schransen.
Zo'n paard heeft wel degelijk last van zijn maag en dat kan ook wel degelijk een oorzaak zijn van zijn gedrag.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:35

Mijn vzpony is precies zo, alleen maar hard willen bij het buiten rijden, komt omdat ze het echt zó ontzettend leuk vind. Met haar buitenrijden is ook niet rustig stappen aan de lange teugel, nee, het is werken. Vork Héél hard draven, en af en toe een galopje. Als ik haar laat stappen of rustiger laat draven raakt ze alleen maar meer opgefokt, en het is daardoor ook wel eens goed misgegaan. Ze is 16 jaar, waarvan al 14 jaar bij dezelfde eigenaresse, en het is nooit verandert, wat je ook doet of probeert. Wat ik bij haar doe is dus lekker laten draven, daar geniet ze écht van, en dan heb ik een heerlijke pony onder mn kont. Bij een drukke weg moet ik dan ook stoppen, omdraaien, een stukje terug lopen, weer omdraaien, en dan weer kijken of het kan etc. Echt een rondje lopen word ze ook opgefokt van, en stilstaan ook. Af en toe (vooral het laatste stukje terug naar huis) kan ze wel aan de lange teugel stappen. Nog steeds niet geheel rustig, maar het lukt wel. En ach, als zei liever heel hard draaft en ik daardoor een heerlijk ontspannen pony onder mn kont heb, is dat geen probleem. Liever dat dan dat ik haar alleen maar laat stappen waar ze dus écht niet tegen kan en ík met een boze pony zit. En pony krijgt genoeg beweging hoor, ze staat op een hele grote weide met 2 shetjes en heeft een schuilstal, dat is het zeker niet. Ze is gewoon té enthousiast met buitenrijden.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 15:47

Even over zijn dieet:
Een IJslander op IJsland moet als hij wat te eten vindt gelijk aan het eten slaan, het gras is daar schaars en om de winter te overleven moeten ze dus HEEL VEEL eten. IJslanders zijn paarden die dicht bij de natuur staan en dat instinct zit er in 9 van de 10 gevallen dus helemaal in. Als ik mijn IJslander 60% van de dag eten aan zou bieden zou hij slakvet worden en geen stap meer kunnen zetten van de hoefbevangenheid, daar heb je dat instinct Knipoog als ik maar genoeg eet overleef ik wel, is wat anders dan onze volledig gedomestisceerde KWPN'ers. DAT noem ik dieren mishandeling. Ook als hij een paar maanden in de winter wel 24/7 op het gras staat en veel te dik is vertoont hij dit gedrag tijdens het buitenrijden. Hij is wegens buitenland reizen meerdere malen onderzocht door tandarts, hoefsmid en dieren arts, die constateerden allen dat hij in perfecte gezondheid verkeerd Knipoog

Hij is heel dominant, als hij voorop loopt neemt hij de rest mee, als hij achterop loopt jaagt hij de rest op en als hij er naast loopt is hij ook gewoon weg. Als hij een rustig paard mee heeft kan het hem nog niks schelen, hij heeft lol in rentelgangen en hard galoperen dus doet hij dat. Wat me echter wel opvalt, is als echt de nood aan de man is (in een groeps buitenrit slaat er een pony op hol) dan wordt ik met Sölvi erachteraan gestuurd, hij stopt de pony met zijn dominante houding en brengt hem terug naar de groep, daarnaa is hij de eerste 10 minuten met een lang teugeltje te rijden. Frappant niet?

Ik ga gewoon met valeriaan en camille aan de gang, terwijl ik daarmee bezig ben ga ik "stap" buitenritten maken en zien of het op die manier werkt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:59

Misschien moet je je dan toch maar eens wat meer verdiepen in paardenvoeding.
Een maagzweer kun je alleen aantonen met een endoscopie, dit kun je dus niet zien vanaf de buitenkant, een dierenarts, tandarts of hoefsmid dus óók niet. Niemand zegt dat je hem 24 uur per dag in het land moet zetten, we zeggen alleen maar dat een paard verspreid over de dag maagvulling moet hebben, en anders is het dierenmishandeling. Maagvullig kan heel voedingsarm zijn, zoals derde snede hooi.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 18:05

8uur: van paddock naar wei
10uur: paddock
15uur: 1 koek PAVO summerfit
17uur: 1 plak hooi
20uur: wei
23uur: paddock

redelijk verdeeld toch? En zelfs dan is hij nog te dik

En:
-in de bak kan ik hem op 1 touwtje rijden, is er niks aan de hand
-alleen op buitenrit is hij wel druk en dribbelig maar kan ik hem los laten.

Zou hij (als hij echt last had van een maagzweer oid.) niet op alle momenten dat ik erop klim zo doen denk je?

Bescherming tegen een vreselijke hoefbevangenheid en amper nog goed kunnen lopen door zijn te veel aan gewicht vind ik geen dierenmishandeling. Ik vind het dierenmishandeling als je je paard gewoon volgens het boekje op de wei laat staan

Trouwens: de meeste IJslanders op ijslander stallen en stoeterijen worden in een paddock gehouden en krijgen 3 tot 4x per dag een plak hooi, daar is ook nog NOOIT wat mis gegaan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:08

Ik heb zelf een Haflinger met enorme aanleg om dik te worden. Maar ik wil niet dat ze de halve dag droogstaat of alleen moet, dus ik heb een graaskorf. Staat voor Mone garant voor de hele dag op de wei sprieten trekken en lekker socializen met de anderen. Prima oplossing (natuurlijk zie ik haar liever zonder, maar als ik hem niet omdoe is ze binnen no-time bevangen of ze moet dus alleen staan).

Maar over het trekken...
Ik heb dat probleem ook gehad met mijn Haflinger. Door haar aan de hand beter te laten wijken voor druk gaat het onder het zadel ook een stuk beter.
Gouden regel: Als ze drammen eerder langzamer gaan dan ze maar even laten rennen. Dan houden ze inderdaad niet meer op.
Ook moet je zorgen dat je niet constant druk hebt. Daar worden ze alleen maar harder van. Als Mone zo blijft drammen zet ik haar stil, druk eraf, en dan rustig wegstappen.

Ik denk dat grondwerk een hoop voor jullie kan doen. Het heeft mij in elk geval wel goed geholpen. En wat eerder is gezegd, misschien is bitloos een optie? Gezien het feit dat hij op de manege met veel druk op het bit is gereden misschien, en als je de druk naar een andere plek verplaatst, misschien kan hij dan een soort nieuwe start maken?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:11

En hij krijgt niks in de paddock?
Overigens telt de pavokoek niet als maagvulling. Het gaat om ruwvoer, en pavokoek is krachtvoer.
Als hij niks krijgt in de paddock dan krijgt hij dus 12 uur lang ('s nachts) helemaal niks.

Het is dus alleen goed verdeeld als je paard in de paddock onbeperkt voedingsarm hooi krijgt. Of in ieder geval dat je paard niet langer dan één uur met een lege maag staat. Enig idee wat het psychologische effect is op je paard als hij maar zo weinig tijd kan eten?

Edit: zeker ijslanders, maar ook andere paardenrassen, laten niet snel zien dat ze (maag)pijn hebben. Instinct he, als je er zwak uitziet ben je dood. Knipoog Waarom denk je dat 80% van de paarden een maagzweer heeft? Dit komt door slecht stal management en doordat paarden maar weinig tot geen duidelijke symptomen tonen.
Hoe lang deden de ijslanders op die stoeterijen ed dan met zo'n plak en wanneer werd dat gevoerd en hoeveel was dat? Dat moet je allemaal meenemen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 18:22

Bitloos heb ik geprobeerd maar hij loopt door de neusriem heen, daar ga ik dus mee aan de gang.

Het eerste teken van wanneer hij last krijgt van zijn maag is bij hem dat hij een soort schimmel krijgt, dit voorkom ik mbv de PAVO koek Knipoog verder staat hij niet alleen in de paddock, ik heb 3 paarden (ijsco, fjord, arabier), de araier gaat vanaf juni ook 12 uur per dag op dieet, de fjord tegelijk met mijn ijsco, ze zijn dus nooit alleen en de paddock grenst aan de wei. (2.0ha grasland)

Het geeft voor mij altijd gewerkt op deze manier en daar blijf ik dus bij. En nog iets, ook als hij in de winter 24/7 op de wei staat is hij zo buiten in de groep.

Pavo koek is trouwens geen echt krachtvoer, het is vervaardigd uit verschillende gras soorten.

De graaskorf heeft hij trouwens kapot getrapt Lachen toen hij hem om had.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:25

Jammer dat je de ernst van de zaak niet inziet.
Ik ga hier verder maar geen energie meer insteken, ik geloof niet dat je het bord voor je hoofd wilt weg halen.