Dani62 schreef:heiditjj schreef:Ik voer hem niks. Hij staat 4 uur per dag op het gras en de rest van het etmaal in de paddock omdat hij anders VEEL te dik word.
Dit is heel offtopic hoor, maar, wat krijgt hij naast die 4 uur gras? Het is echt onmogelijk om hem verder niets te voeren... Of lees ik het verkeerd?

naast 4 uur gras krijgt hij 1 PAVO summerfit koek per dag. Als hij meer krijgt word hij modder vet!! Ik zal wel eens een foto maken van hoe hij er nu uitziet. Zelfs in de winter, als hij niks krijgt dan alleen gras, is hij nog te dik, dus het is echt geen overbodige luxe dat hij in de paddock staat. In de zomer (als hij 2 uur op t gras staat) krijgt hij er nog 1 of 2 plakken hooi bij.
Marigold schreef:ik weet niet of je de ruimte hebt in je omgeving,
maar als je dat hebt, zou je hem misschien op bepaalde plekken helemaal los kunnen laten gaan,
en hem leren dat dat daar mag, en elders niet?
loopt hij geen wedstrijden meer dan?
zo te lezen is dat wel echt zijn ding, competitie etc.
Het probleem is: als ik hem helemaal loslaat, komt hij niet meer terug, ik heb al plekken waar hij dat mag en hij weet dat hij dat op anderee plekken niet mag. Hij loopt zich letterlijk dood voor mij als ik hem die kans geef of als ik zeg dat hij dat moet doen, ik heb genoeg ervaring met hem om dit te mogen zeggen.
Iris82 schreef:Ik denk ook niet dat jij niet kan rijden ofzo.
Waar ik denk dat het aan schort en het woord heb ik nog niemand zien schrijven terwijl het in mijn ogen wel heel belangrijk is: Respect.
Daar schort het aan!
Het paard loopt door jouw hulpen heen! Dacht je nou echt dat ie een eeltlaag had in zn mond? Hij doet gewoon alsof ie je niet voelt.
Dus idd grondwerk. Hem naar je leren luisteren.
Ik denk dat Parelli wel een optie is hoor, voor een basis 'respect krijgen'. Maar je zult nog een lange weg moeten gaan voordat ie onder het zadel ook zo attent blijft en niet zijn zin door dramt. Want dat verschil begrijpen ze ook heel goed.
Respect is er wel
Ik kan hem in de bak met 1 touwtje in de hand (die niet met hem verbonden is) rijden (overgangen, stoppen, draaien, springen), vertrouwen is er ook.
En zoals ik al eerder zei: het is een dominant paard, hij heeft een wedstrijd verleden (telgangrennen), die combinatie maakt je paard ontzettend gefocusd op snelheid en voorop willen lopen. Hij is al minstens 10 jaar uit die buisness, maar dat is net als leren fietsen.
Ik heb via PB de tip gekregen heb valeriaan en camille poeder te geven. Het zijn (geloof ik) Bach bloessems (ben het boek even kwijt), wat denken jullie hiervan?