.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 08:42

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani_

Re: alleen voor ijzers of rondom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 09:18

Edit: Sorry, verkeerd topic......... Bloos

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:24

Als je paard/pony een beetje voorzichtig is en je start in de B dan kan je gerust zonder ijzers starten.Ik heb mijn eigen paard nu tot in de M1 zonder ijzers gereden ook gewoon op het gras.Nu merk ik dat het wel prettig zou zijn om stiften te kunnen draaien maar dat is meer omdat je ze dan idd op scherp kunt zetten en dat heb je in deze klasse nodig.In de B nog niet,dus zolang het niet hoeft zou ik het niet doen.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 15:16

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 15:20

In de B kun je makkelijk zonder ijzers starten Ja Als je idd wat hoger komt, met kortere en moeilijkere wendingen is het wel verstandiger om je paard op ijzers te zetten.

Mijn pony (rij er M1 mee) heb ik voor op ijzers staan. Mijn paard gaat waarschijnlijk rondom op ijzers, omdat hij gewoon wat onzeker is op gras.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:14

Het ligt echt helemaal aan je paard en hoe die loopt.
Emiel heb ik altijd rondom op ijzers gehad, maar sinds een jaartje nu ongeveer staat hij alleen nog maar voor op ijzers, dit bevalt me prima. Tot nu toe heb ik geen problemen gehad met uitglijden, wat me wel verbaasde omdat hij niet altijd even zeker was op het gras.
Thuis rijdt ik ook altijd op het land, ook in de winter, en zelfs toen hebben we geen problemen gehad met uitglijden. Het heeft hem juist goed gedaan, om attent te blijven hoe hij zijn achterhand gebruikt en niet sukkelt zeg maar. We gaan binnenkort M2dressuur starten, dus het is echt niet zo als je hoger in de sport zit dat je persee ijzers rondom nodig hebt.
Voor springen heb je achterijzers meestal wel nodig, voor de afzet voor de sprong moeten ze natuurlijk wel stevig staan. Lachen

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 16:47

.

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:08

ik ga mijn eigen paard binnekort starten zij staat nu alleen nog voor op ijzers maar ze krijgt achter ook ijzers. mijn andere paard ga ik pas over een jaar starten maar die krijgt ook helemaal rondom.

je kunt natuurlijk ook eerst alleen voor doen en als het niet bevalt ook achter Knipoog

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:31

Als je paard een beetje op eigen benen loopt dan heb je absoluut geen ijzers nodig.
Beter geen ijzers nog dan ijzers met stiftgaten zegt mijn smid altijd omdat ze zonder ijzers op gras nog beter voelen wat ze doen.
Ook op vochtig gras zou ik gewoon zonder starten.
Ik heb met mijn ruin altijd gewoon zonder gestart dat is gewoon het beste voor de hoeven!
Nu heeft mijn ene paard wel ronddom ijzers ivm met veel op de weg rijden en slechte hoeven.
Mijn merrie staat ook alleen maar op voor en start gewoon achter met niks gaat prima!

Jose_Bb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:50

het kan allebei et is maar hoe jou pony/paard erop reageerd

Saffierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 11:24

mijn pony liep vroeger alleen voor op ijzers, maar daardoor struikelde ze vaak.. het leek dan net alsof de ijzers te zwaar waren en ze daarom haar hoeven niet goed op tilde.. daarom hebben we op advies van de hoefsmid maar zonder ijzers gedaan! ze is echt een veel vrolijker paard geworden! ze galopeerd weer door de wei enzo echt een hele verandering, het blijkt nu dus dat ze eingelijk dood ongelukig was met die ijzers onderr! daarom maar extra voorzichtig bij wedstrijden maar wel een vrolijk paard!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 11:33

Nick staat al een hele tijd alleen voor op ijzers. De smid had het toen aangeraden, omdat zijn hoeven schuin afsleten. Met uitglijden van achter heb ik nooit last, ook niet als ik zomers veel op het land rijd

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 17:31

.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:34

die van mij heeft alleen voor ijzers (eqiulibrium 2 lipsijzer, voor het makkelijker afrollen), zijn hoeven zijn goed zat volgens mijn hoefsmid, alleen maar onnodig duur als we het wel rondom zouden doen

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:37

Mijn pony staat voor op ijzers. Ik rij geen wedstrijden, maar hij is erg gevoelig voor steentjes etc, en zijn voor hoeven brokkelen snel af.

Echter hij komt waarschijnlijk rondom in ijzers omdat hij nog steeds loopt te kreupelen op kleine steentjes.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:41

kitty_gomez schreef:
KiWiKo schreef:
waarom zou je ijzers willen, als je pony zo goed loopt zou ik er niet aan beginnen

Op advies van mijn hoefsmid.

Zelf heb ik er geen ervaring mee. En ik wil het beste uiteraard voor mij en de pony!

Ik heb in het weiland gereden zonder, ik voel hem een beetje glijden, niet overdreven.
Maar het land was wel nattig.

dan nog zou ik het zeker niet doen. hoefsmids raden soms te vaak ijzers aan. Meestal zijn hoefsmeden traditioneel.
Moest ik hier een aantal hoefsmeden laten komen en vertellen wat ik allemaal doe met mijn paard, dan wordt ik zeker en vast ook hoefijzers aangeraden. Maar nee zonder gaat zoveel beter Bloos .
Echt ik zou er geen nemen.

Nancy1983

Toen ik mijn paard kreeg stond ie rondom. Op aanraden van mijn hoefsmid staat ie nu alleen nog maar voor op ijzers. Gaat hartstikke goed, ook met wedstrijden als er alleen voor kalkoenen in zitten.

Freedom1

Jako_Saffier schreef:
mijn pony liep vroeger alleen voor op ijzers, maar daardoor struikelde ze vaak.. het leek dan net alsof de ijzers te zwaar waren en ze daarom haar hoeven niet goed op tilde.. daarom hebben we op advies van de hoefsmid maar zonder ijzers gedaan! ze is echt een veel vrolijker paard geworden! ze galopeerd weer door de wei enzo echt een hele verandering, het blijkt nu dus dat ze eingelijk dood ongelukig was met die ijzers onderr! daarom maar extra voorzichtig bij wedstrijden maar wel een vrolijk paard!

super dat te lezen!!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:44

kitty_gomez schreef:
Ik heb net de startlijst gezien. Ik start als 3de en 2de.
Het gras in natuurlijk nog nat/vochtig van de dauw. Is het risico hoger om uit te glijden?
Als je zonder ijzers rijd?

Nee hoor totaal niet.
zonder ijzers zijn paarden het ook gewoon in de wei te crossen. ze hebben een goed evenwicht. met ruiter zijn ze dit ook aangeleerd. Wij rennen ook door een natte wei.
Het is jammer dat er nog steeds de traditie is van wedstrijd = ijzers. Terwijl het heel, heel vaak niet nodig is.
Je paard zal het alleen maar beter doen zonder die ijzers

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 17:49

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:07

kitty_gomez schreef:
Ik ga het eerst zonder ijzers proberen! Lachen

gefeliciteerd!!!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:04

Ik heb mijn ene paard 4-kant op ijzers, wegens slechte kwaliteit hoeven, de andere alleen voor, maar ook dat wordt 4-kant. Ik rij regelmatig concoursen en vind het heel prettig als ik punten kan draaien. Ook zonder ijzers glijden ze toch wat.. Gisteren bij de ponies heel veel glijpartijen gezien. Vooral in de B, als de ponies nog niet op ijzers staan. Het was nu dan wel extreem droog en glad.

primagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:25

Ik heb ze eigenlijk allemaal rondom staan, maar dat komt natuurlijk ook doordat ik fanatiek wedstrijden rij. Tis net wat je doet, rijd je geregeld wedstrijden (op gras), dan is het verstandig om het te doen. En anders, probeer 't eerst eens voor, bevalt dat, probeer 't dan eens rondom Knipoog

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 17:54

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:05

Nog een tip, oefen van te voren ook thuis of in de buurt even op gras. Sommige paarden worden alleen maar getraind in een zandbak, dan is gras even schrikken Knipoog