Paard is op nieuwe stal mijn maatje niet meer...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

Re: Paard is op nieuwe stal mijn maatje niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:11

Ik denk ook dat je het beste ff wat stapjes terug kan doen. Je traint vrij fanatiek met hem (is mijn idee hoor, als ik jouw topics lees), en dan zo'n grote verandering, het is wellicht allemaal wat veel voor hem. Ik zou idd ook even terug gaan naar het lol-met-je-knol stadium, even niet rijden, want van forceren worden jullie beiden niet beter en gaat hij het rijden idd koppelen aan iets vervelends. Dus ik zou ook gewoon lekker wat aan de hand gaan tutten, wandelen, evt. buitenritjes (als dat mogelijk is en hij dat leuk vind). Iig geen druk, alleen maar lang-leve-de-lol en werken aan basisgehoorzaamheid zoals je deed toen hij nog een guppie was. Of gooi hem desnoods ff een maand of anderhalf, 2 de wei op; ik heb de eerste anderhalve maand na de verhuizing van mijn gup helemaal niks spannends gedaan, alleen laten meedraaien in het stalritme (regelmaat geeft vastigheid) en verder laten lopen op de wei en wat poetsen. Dit had ze ook echt nodig, ze was ook zo onder de indruk van de verhuizing. Ook het 'afsluiten' herken ik, mijn merrie stond op een gegeven moment met doffe oogjes op stal, en ipv haar kenmerkende ADHD gedrag was ze zo mat als t maar kon. Mijn merrie is van het type 'hoe meer aandacht, hoe leuker,maar toen moest ze er ook weinig van hebben. Maar daar komen ze vanzelf doorheen!

Mijn jonkie heeft overigens ook dik twee maanden nodig gehad om écht weer zichzelf te worden op de nieuwe stal, en aangezien die van jou toch al zo'n hittepetit is denk ik dat die gewoon wat extra tijd nodig heeft. Gewoon even terug naar het babystadium, je merkt vanzelf wanneer hij er weer beter aanwordt, en dan weer rustig oppakken. Geef hem niet de kans om het rijden aan iets negatiefs te gaan koppelen (nu uit hij zijn 'niet op zijn gemak zijn' in het rijden, maar de stap naar '' rijden= vechten= stom' is zo gemaakt..) door het voorlopig ff op een laag pitje te zetten. En geef het even tijd,houdt moed, het komt allemaal weer goed Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 15:14

Wrangler en ik zijn samen gaan hardlopen. Ik kwam op stal en hij stond al echt te kijken van 'Nee he'
Dus ik heb hem hoofdstel aangedaan, longe omgeknoopt en ben naar buiten gegaan. MP3speler op met het Start to Run programma en lopen maar. Het heeft ons eigenlijk wel heel goed gedaan. Hij liep heel mooi op mijn tempo, waakte er echt voor om niet voorbij me te komen en ik denk zelfs dat het nog niet zo'n slechte training is, want hij liep nageeflijk, nekje er mooi op, aan een los bungelende longe, op een traag tempo met het achterbeen er actief onderdoor hahaha. Thuis nog wat aan de longe gewerkt met hem en ik heb hem eerlijk waar sinds de verhuizing niet meer zo ontspannen gehad. Eenmaal op stal kreeg ik zelfs een knuffel van hem en die laatste keer dateerde echt van lang geleden.

Ik denk echt dat dit ons goed doet. Haha! Haha! Haha!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:16

super Haha! Haha!

Zo ben ik ook aan de gang gegaan en echt, je zult zien, binnen de kortste keren is hij weer zichzelf en kunnen jullie de dressuurring weer onveilig gaan maken Haha! Maar laat hem het tempo bepalen, ze geven het echt zelf aan wanneer ze weer meer willen Haha!
Echt fijn dat het zo goed ging Haha!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:17

Goed van je dat je een stap(je) terug doet.
Lekker weer (op een ontspannen manier) contact maken en aan de hand gaan wandelen, uitgebreid poetsen enz.
Dan leert hij zich weer te ontspannen.

Veel succes met je paardje...

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:18

Fijn dat je zo'n goed gevoel hebt over vandaag, ik hoop dat het weer helemaal goed komt. Ik denk dat inderdaad gewoon even hele andere dingen doen jullie goeddoet, succes Lachen

Annelieke111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:19

Wat fijn! Haha!

Heb net het topic doorgelezen. Goed dat je een stap terug doet, waarschijnlijk heeft het veranderen van de omgeving toch veel indruk op hem gemaakt.

Gelukkig komt de zomer eraan, lekker relaxed buiten 'spelen' doet wonderen Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 15:24

kjoetie schreef:
Maar laat hem het tempo bepalen, ze geven het echt zelf aan wanneer ze weer meer willen Haha!

Dat is zo'n valkuil voor me he!
Het is zo'n ontzettend fijn dressuurpaard, dat ik me gewoon te veel mee laat slepen door mijn ambitie. Iig fijn dat ik zo'n karakterpaard heb die er gewoon de rem opzet en zegt: Dit doe ik niet meer. Een paard met minder karakter rij je hartstikke kapot zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:59

Fijn dat het zo goed ging Urielle! Haha!
Op naar een wederkomst van de goede band Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:04

He spijtig dat hij even hapert Urielle! Lekker rustig aan even, het weer is ook zo ontzettend verandert de laatste dagen, sommige paarden worden daar ook wel dutsig van. Gewoon weer zoeken naar het plezier in de training en rustig opbouwen, tegen de zomer sta je er weer Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 17:18

poes schreef:
Gewoon weer zoeken naar het plezier in de training en rustig opbouwen, tegen de zomer sta je er weer Haha!

Dat is fijne peptalk Kusje

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:22

Naja ik hoop voor jou dat je er lang voor de zomer weer staat uiteraard, maar zoals ze zeggen, Goede dingen nemen tijd Haha! Gaat het eerder, zoveel te beter Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:11

Jij kent je paard het beste Urielle. Hier achter de pc kan je daar geen advies op geven. Fijn dat het weer beter gaat

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:20

heb het topic niet echt doorgelezen verder.. Bloos

Ik heb dit ook gehad met mijn paard, heb haar eind januari dit jaar verhuisd naar de stal waar ik werk,
in het begin was het een compleet ander paard.... zo knuffelig en rustig als ze eerst was, zo anders was ze nu, als je de stal binnenkwam wegdraaien, had ze het hoofd door de deur en wou je aaien dan snel terug schieten met het hoofd, heel angstig en gestresst.

Nu sinds een paar weken is ze écht weer de oude, vind het heerlijk om te knuffelen, rustig, lief...
in het land keihard naar je toe komen omdat ze blij is je te zien...

het is natuurlijk voor die paarden ook wennen, ze worden bij hun vriendjes weg gehaald, nieuwe stal, nieuwe omgeving, nieuw ritme.....
het ene paard reageerd daar heftiger op dan de ander.
gewoon rustig de tijd geven en even aankijken Ja

maar begreep dat het alweer iets beter ging uit de laatste posts? Lachen

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 23:15

Wat fijn dat het hardlopen zo goed bevallen is Lachen
Ik merkte met de verhuizing dat mijn paard juist heel happy is geworden. Ik zag hem op onze vorige stal echt wegkwijnen.

Luister naar je paard en ga lekker met hem door met hardlopen , wandelen enz enz, jullie waren al dikke maatjes en dat blijven jullie ook wel. Hij heeft de verhuizing gewoon heel heftig gevonden en moet ook zijn draai vinden

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 23:38

Urielle schreef:
poes schreef:
Gewoon weer zoeken naar het plezier in de training en rustig opbouwen, tegen de zomer sta je er weer Haha!

Dat is fijne peptalk Kusje

Ik denk dat je inderdaad gewoon even kalm aan moet doen. Ik ben zelf vorige week zaterdag verhuisd naar een andere stal en waar ik van onze koele kikker niets bijzonders had verwacht, is zij juist degene die nog steeds aan het wennen is.... Terwijl dat het mietje van de twee al binnen een dag er klaar mee was.......

Die looptraining was een goed idee en werkte goed zo te lezen. Keep up the good work, jullie komen er wel! Ja

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 00:19

Met mijn paard heb ik het omgekeerde meegemaakt. Reed hem bij de stal waar ik m vandaan heb en dat ging super. Zette hem op zn nieuwe stal en vanaf dag 1 heeft hij alleen maar lopen rennen, springen, op zn achterbenen staan enz. Toen ben ik naar een andere stal verhuist en vanaf dag 1 was het een ander paard.

Ik denk dat het tijd nodig heeft. Waarschijnlijk had je paard het zo naar zijn zin en voelde hij zich helemaal thuis. Nu heeft hij een ander thuis en voelt hij zich een nieuwkomer. Hij moet gewoon zijn plekje vinden. Samen dingen doen helpt vast om zich thuis te gaan voelen! Ga zo door!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:31

Ojee, klinkt bekend Knipoog Ik ben poosje terug met mijn merrie verhuisd naar een andere stal. Ze veranderde enorm, ik herkende mijn eigen paard haast niet meer.... Ze wilde eigenlijk helemaal niets meer, niet rijden, niet poetsen, niet knuffelen etc. Op een gegeven moment was het zelfs zo erg dat ik haar haar stal gewoon niet meer uitkreeg... Ik vond het echt verschrikkelijk, wist echt niet wat ik verkeerd had gedaan. Mijn merrie leek het verder wel goed naar haar zin te hebben, ze stond vrolijk op stal en at goed.

Ik zat echt met de handen in het haar want hoe moest ik dit oplossen?? Uiteindelijk is het allemaal vanzelf goed gekomen gelukkig Knipoog Met een paar weekjes veranderde ze langzaam weer in het paard dat ik ken. Waarschijnlijk was ze toch gewoon even goed van slag, zoals ze zich gedroeg heb ik haar in al die jaren nog nooit gezien.

Het komt met jouw paard vast ook weer helemaal in orde, meer als tijd geven kun je niet doen. Succes Ach gut

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 11:29

Leuk om te horen dat ik niet de enige ben die hiermee kampt (voor jullie allemaal niet natuurlijk Haha! ). Dit is eigenlijk het eerste paard wat ik zo heftig zie reageren op een verhuis Lachen

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:33

@Urielle: fijn dat het hardlopen zo goed ging!

Ik heb wel nog een off-topic reactie: hoe kom je aan start to run voor op mp3? Ik moet echt ook eens langzaam gaan beginnen, nu onze dochter bijna naar school gaat (quality-time voor mams en paarden, maar met pijn in het hart...)

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:39

Wat goed joh dat hij al weer een beetje begint op te knappen. Het is zo te lezen wat dat betreft een supergevoelig paard.

En zo te lezen is er echt wel wat veranderd. Van de hele dag land naar een kortere periode (moet je die van mij zien als ze een uurtje langer moeten of korter.... dan zijn ze al str**&%nt vervelend Knipoog )
Misschien ook meer paarden in zijn buurt? Op stal misschien opeens een andere situatie met buurpaarden (wel of niet kunnen zien)?

Fijn dat je een stapje terug hebt gedaan en naar je paard luistert. Toppie!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:05

Avalune: op de site www.een.be en dan bij programma's ergens vind je een link van een tv-programma van start to run met Evy Gruyaerts, daar kun je ze afhalen,ze zijn echt leuk en goed (ik ben tot de 10 km geraakt ermee).

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:12

neem je tijd en laat haar rustig wennen, door dat wat je positief ervaren heb met haar, dat hardlopen, versterk je jullie band en zal ze sneller weer de "oude" zijn. Ik ga ook even kijken naar zo'n start to run, top!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 12:12

Daar staan ze niet meer op Poes. Ik had haar al een andere link gePBd (maar mag officieel niet) Bloos

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:16

Hij heeft gewoon echt even tijd nodig Urielle en zoals het nu klinkt doe je t goed hoor! Lekker weer even vertrouwen opbouwen.

Ik heb dit precies andersom meegemaakt en ik kan mezelf wel voor mijn hoofd slaan dat ik niet gewoon veel eerder vertrokken ben van stal. Alfons stond gaten te graven en hele dagen strak op één punt gericht te kijken, ook als je m riep. Hij hapte, beet soms zelfs echt hard en had weinig plezier erin. Maar goed, zo goed kende ik m ook nog niet en inderdaad, tandarts, osteopaat, fysio, iedereen komt langs bij mij als ik denk dat dat nodig is.

Totdag bij mij de bom barstte ivm spanningen op stal en ik dus verhuisd ben....wat een verademing, een open stal met een luik naar buiten én aan de gangkant, hele dagen wordt ie nu geaaid door kinderen, moeders van kinderen en iedereen die voorbij komt. Komt lekker op de wei en los, wordt fanatiek gereden en heeft een stal om te zoenen....kan drie dagen opstrooien zonder dat je ziet dat er iets vies is! Het is zo'n ander paard geworden!!! Ik heb er wel van geleerd en als ik ooit het idee heb dat hij of Harm het niet naar hun zin hebben, dan neem ik wat sneller actie!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:21

Ik heb een 14 jarige merrie die ik in augustus bij de fokker gekocht heb(groen, enkel als fokmerrie ingezet). Die begint nu pas haar draai echt te vinden.

Zoals je zelf aangaf, hardlopen doet hem goed. Doe dat lekker regelmatig met hem, is voor je zelf ook goed.
Ik fiets veel met een van mijn pony's, vind hij geweldig. Terwijl een ander echt een hekel heeft aan wandelen of fietsen, die pak ik eerder aan de lange lijnen (longeren gaat ook slecht omdat die bijna niets ziet).

Gewoon even een tijdje niets spannends maar lekker ff "aanklooien" en elkaar terug vinden doet vaak veel goed.