Laten grazen met hoofdstel(+bit) in?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Re: Laten grazen met hoofdstel(+bit) in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:20

Ik laat niet grazen met bit omdat ik bitloos rijd Knipoog.
Maar vroeger deed ik het ook nooit. Vooral omdat hij dan onderweg ook overal wegplukte. Nu doet hij dat bitloos wel, maar dat moet ik er nog een beetje uitwerken Knipoog.

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:21

Ik sta het om twee redenen bij die van mij niet toe;

1. Ik denk niet dat het voor tanden goed is dat ze met bit in gras eten...goed kauwen is dan niet mogelijk en bovendien blijft er vanalles om het bit kleven.
2. Dan krijg je uiteindelijk dat ze steeds de teugels uit je hand willen trekken omdat ze willen eten onderweg. Is het voor de pony ook niet duidelijk wanneer hij het wel of niet mag en dus niet echt lekker buitenrijden...

Ohja betreft het commando "grasjes" = gras eten aan halster... ben ik het wel mee eens
die van mij mag gras eten op "vrij".... ik vind t gemakkelijk, zo loopt ie niet steeds te trekken aan het halster, en weet de pony ook waar hij aan toe is, zonder dat hij steeds een ruk krijgt en niet snapt waarom hij het de ene keer niet mag, en de andere keer wel.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:39

hier ben ik het helemaal mee eens. het is wel zo fijn als je duidelijk bent tegenover je pony, dan weet je pony ook waar hij aan toe is.

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:43

die van mij mag het wel. de neusriem zit niet echt strak, ik ben wel de gene die aangeeft waarneer het mag. als hij denkt dat het wel even kan en ik heb daar geen toestemming voor gegeven dan is een NEE voldoende omn hem te laten stoppen met teugels extra nemen, hij heeft door de jaren heen al geleerd dat teugels uit mijn handen trekken bijvoorbaat al geen 1 sprietje meer betekend.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:12

Als ik klaar ben met rijden en ff lekker uitstappen langs de weg dan mogen die van mij rustig wel wat gras eten.
De ene is er wel wat handiger mee als de andere maar ik heb nog nooit geen problemen gehad

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:26

Ik heb geleerd ze niet te laten eten met bit in, maar ook met wandelen alleen als jij het toe laat.
Als er bijv. een tractor langkomt en je staat eventjs in een inham met gras te wachten niet laten eten anders ziet het paard de tractor niet en schrikt alsnog.

Als je gaat picknicken zou ik het wel toestaan Ja

Jalapeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:43

Ik heb ook altijd geleerd geen snoepjes geven als ze het bid in hebben..
Maar iedereen doet het toch en je ziet nooit dat ze er last van hebben Knipoog
Gras blijf wel om het bid heen zitten maar als je het bid daarna goed schoonmaakt kan het toch geen kwaad..? Somigen paarden kunnen gewoon niet eten met hun bid in maar proberen het toch in zo'n geval niet doen! Knipoog

Groetjes Anna

Mariekee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:31

het is beter van niet. maar het kan geen kwaad

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:37

Het is beter van niet, Als de pony eet, blijft alles achter het bit plakken, en het is niet goed voor de pony zijn tanden want elke keer bijt hij/zei ook op het bit.
En als uw pony een bit in heeft, betekent het werken en niet eten.
Zodra hij/zei het halster om heeft, kan hij/zei eten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:41

Ik sta het zelden toe, alleen als ik met iemand sta te kletsen en pony dus rust heeft Nagelbijten / Gniffelen Neusriem gaat dan wel los (en de sperriem ook). Maar kan rustig eten met bit in, zo lang is het gras ook niet waar ik hem laat grazen dat het helemaal om het bit heen draait oid. Na die tijd zit er aan het bit amper gras Lachen
Maar ik doe het in principe dus niet.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:46

Ik haal gewoon het bit eruit als ze mag eten. Vaak ga ik dan ook wat eten en even de benen strekken. Als we weer verder gaan maak ik het bit weer vast en rij gewoon verder. Ja

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:21

Het kan in principe wel denk ik,
Maar als je een halster bij je hebt kan je beter die om doen Lachen
Sommige mensen zeggen dat je absoluut geen paard met bit in mag laten eten omdat ze dan kunnen stikken,
Dit kan niet,want ze ademen door hun neus,
Maar dan word het bit wel heel smerig en hier kan het paard last van hebben en vervelend worden Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:43

Ik heb liever ook niet dat ze grazen met een bit in, sommige paarden worden daar ook heel vervelend door, constant stoppen.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:50

Mijn paarden mogen niet eten met mij erop, 1 van mijn paarden snaait wel eens naar wat hoog gras of riet waar ze net bij kan maar stopt nooit om eens uitgebreid te gaan smikkelen en trekt ook nooit de teugels uit mijn handen, ze kent de grensen Knipoog Als ik even stop onderweg mogen ze gerust wat knabbelen als ik ernaast sta, en bij een lange pauze klik ik de teugels aan de neusriem en haal het bit eruit (neusriem en kopstuk los van elkaar).

Bamm__Bamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 00:01

met een pause kan er wel gegeten worden,maar niet onder weg je krijgt dan ruzie onderling.daar wel hier niet.?als ze onderweg hoog gras pikken trek ik het er weer uit.

sjorsias

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:45

mijn paard mag gewoon gras eten met het bit in, als we lange ritten maken gaan we ook gewoon af en toe stilstaan om lekker ff wat gras te eten Tong uitsteken

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:43

Mijn paard eet alles met bit Clown
Maar op een buitenrit mag ze van mij niet eten. Anders duikt ze de hele weg met haar hoofd het gras in. Soms laat ik haar na een buitenrit wel even wat gras eten als we de oprit van de manege oplopen.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:50

een paar happen maar meer ook niet. dat doet ze altyd stiekem.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:09

Ik ben met mijn paardje eigenlijk nooit langer dan een uurtje weg van haar weide (die vol gras staat! Tong uitsteken ). Bijgevolg vind ik het dus niet nodig om haar onderweg te laten grazen.
Als ik langere tochten maak, houd ik om de zoveel tijd een duidelijke pauze, waarbij ik afstap, en het hoofdstel uitgaat (halster heb ik onderaan). Onderweg wordt er dus niet gegeten. Als het gras nu erg lang staat en 'toevallig' komt er een spriet in haar mond terrecht, ga ik haar daar niet voor straffen, maar gaan stilstaan om te eten moet ze echt niet doen Lachen

IRISenKLAAS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:24

levine schreef:
Het is beter van niet, want het gras gaat om het bit heen zitten Knipoog

het is wel zo en het gras krijgt die dan moeilijker weg

SANNExREBEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:30

Aan het hoofdstel wil ik het niet hebben , zoals hier al vaker is gezegt ; werken is werken .
Met wandelen vind ik het geen probleem