Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Maanling schreef:Kwestie van een juiste manier van omgaan met de snoepjesmethode. Ik leer Jo alles aan met snoepjes (eenmaal bevestigd hou ik ermee op), maar schooien? No way. Sterker nog: als ik een snoepje voor haar neus hou gaat ze een paar passen achteruit. Anders weet ze dat ze niets krijgt.
Kom ik met een handje brok bij de poetsplaats aan omdat ze netjes stil heeft gestaan? Dan staat ze al met haar billen tegen de achterste muur voor ik bij haar ben. Zo kan de snoepjesmethode dus ook. Maar het is idd niet voor elk paard weggelegd.
Ieder paard is te trainen met voer
Roxx schreef:Als dit na een tijdje goed gaat neem je een kleiner halster (zijn gewone maat). Maak weer het kopdeel los. Schuif het neusdeel over zijn neus (dit is hij inmiddels gewend en zal hij niet meer eng vinden), leg vervolgens het kopdeel voorzichtig achter de oren langs en maak het vast. Ook weer in alle rust en met een beloning achteraf (beloning hoeft niet altijd iets te eten te zijn).