Ik vind een halster eng?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Re: Ik vind een halster eng?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:10

Kan het zijn dat iemand het halster ooit te ruw heft omgedaan en dat je pony er daardoor bang voor is? Of is ze kopschuw in het algemeen (mag je haar hoofd aanraken en borstelen?) Misschien de moeite waard op het kopstuk om haar hoofd te gespen ipv het over haar hoofd te trekken (zoals je bij een hoofdstel doet) tot 'ie wat aan het halster gewend is? blijf ook zelf heel rustig, praat met je pony en let erop dat je niet onbewust je adem inhoudt, dan komt het vast helemaal goed Knipoog

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:17

Hey! mag ik vragen hoe het komt dat ze zo'n schrik heeft? want met het gewoon oplossen ben je nog niet ver. Heb jij haar al sinds ze veulen is of heb je haar pas later gekocht?

je moet vaak weten wat het probleem is zodat je dat weg kan halen en je methode van het gewennen ook gericht is. daarmee bedoel ik dat, stel ze heeft schrik omdat ze niet goed ziet of zo en dan komt zo'n flou ding plots naast haar ogen voorbij, het zou dan maar normaal zijn dat ze dat niet tof vindt. of ze heeft een tand kaakbeen die er uit aan het groeien uit en dat doet pijn als je het halster daar op aandoet.

Veel succes!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:25

Het kan inderdaad heel goed zijn dat hij het eng vindt als het kopdeel langs z'n ogen en over z'n oren schuift. Mijn werkwijze bij dit soort paarden:

Neem om te beginnen een halster dat wat aan de grote kant is. Maak deel dat boven de oren langs gaat los en sla dat om zijn hals. Zet het op het uiterste (dat het halster zo groot mogelijk is gaatje vast. Nu heeft hij een soort ruime halsband om en heb jij in ieder geval enige controle over hem. Schuif vervolgens het deel dat over de neus moet voorzichtig over zijn neus en maak daarna het deel achter zijn oren voorzichtig korter zodat het halster beter aansluit. Doe alles met rustige bewegingen en neem er de tijd voor. Blijf rustig met hem praten en beloon hem als hij het halster om heeft. Hij heeft nu een veel te groot halster om, maar hij heeft in ieder geval een halster om en dat is een begin. Wel aan denken: nooit met zo'n te groot halster in de wei zetten, op stal zetten o.i.d.

Als dit na een tijdje goed gaat neem je een kleiner halster (zijn gewone maat). Maak weer het kopdeel los. Schuif het neusdeel over zijn neus (dit is hij inmiddels gewend en zal hij niet meer eng vinden), leg vervolgens het kopdeel voorzichtig achter de oren langs en maak het vast. Ook weer in alle rust en met een beloning achteraf (beloning hoeft niet altijd iets te eten te zijn).

Succes ermee! Met veel rust en kalmte komt het wel goed. Belangrijk is om nooit je geduld te verliezen en boos te worden of een keer even snel-snel te willen, want dan ben je gelijk weer 10 passen achteruit.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:27

Maanling schreef:
Kwestie van een juiste manier van omgaan met de snoepjesmethode. Ik leer Jo alles aan met snoepjes (eenmaal bevestigd hou ik ermee op), maar schooien? No way. Sterker nog: als ik een snoepje voor haar neus hou gaat ze een paar passen achteruit. Anders weet ze dat ze niets krijgt.

Kom ik met een handje brok bij de poetsplaats aan omdat ze netjes stil heeft gestaan? Dan staat ze al met haar billen tegen de achterste muur voor ik bij haar ben. Zo kan de snoepjesmethode dus ook. Maar het is idd niet voor elk paard weggelegd.

Niet elke ruiter bedoel je Bloos Ieder paard is te trainen met voer Vingers aflikken

Ik heb zo´n Haflinger, geen idee waarom hij geen hlaster om wil ik heb hem al van veulen af aan. Met de clicker erbij en een voertje steekt ook hij zelf zijn neus in het halster.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:33

Begin dan eens met het te proberen door het halster niet over de oren te schuiven maar door de clip aan de zijkant los te maken. Neus in het daarvoor bestemde gedeelte steken en daarna het loshangende stuk over de hals heen te halen en vastmaken.
Een van mijn paarden was kopschuw, die is er nu overheen. Wat ook wel wil helpen is 'orenwerk' ( massage zoals Tellington dat doet). Maar vooral veel geduld, vaak herhalen en belonen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:57

Roxx schreef:
Als dit na een tijdje goed gaat neem je een kleiner halster (zijn gewone maat). Maak weer het kopdeel los. Schuif het neusdeel over zijn neus (dit is hij inmiddels gewend en zal hij niet meer eng vinden), leg vervolgens het kopdeel voorzichtig achter de oren langs en maak het vast. Ook weer in alle rust en met een beloning achteraf (beloning hoeft niet altijd iets te eten te zijn).

Dat werkt helemaal goed als je zo'n halster hebt waarvan je de neusriem bovenop de neus (dus niet onder de kin) kunt losmaken Lachen

grace11873

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 22:04

Update:
Toverwoorden: brokjes, aandacht, en geduld.
Gaat al weer een stukje beter. Beetje kriebelen achter het oor eerst.

Maar ze blijven je wel verbazen hoor die beestjes.
Gister begonnen met de trailer training. Pony is nu drie en mag over een paar weekjes
naar de hengst toe.
Heb gister de trailer in het land gezet. Haar trouwe steun en toeverlaat (antieke Shetlander) er
eerst op gezet. Binnen twee minuten stond ze al met de voorbenen er op en na 10 minuten helemaal erin. Brokjes als beloning.
Vandaag shetlander naast de trailer gezet (niet erin dus) en madame loopt er geheel zelfstandig zonder problemen zo in. Nou ja.......................

geweldig toch?

Groetjes

grace11873

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 22:11

Nog even een reactie voor Rihnooooow, weet echt niet hoe ze zo schuw komt. Heb haar al vanaf veulentje. Heeft als veulen wel een wondje onder de kin gehad zeg maar. Misschien dat het dan toch daar wel van komt. Haar moeder was een zeer dominante merrie die de mens dus niet in de buurt dulde van haar veulen. Ik was toen nog een onervaren pony houdster dus ja..... Heb inmiddels veel bijgeleerd gelukkig. Dominant is ze niet meer. Maar ze is als veulen denk ook wel te weinig in handen geweest daardoor. Nou dat was het weer.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 08:43

misschien een ander halster. Type bedoel ik dan. Bij mijn enter had ik een halster waarbij ik alleen de keelriem hoefde vast te maken altijd een probleem. Nu heb ik een halster waarvan ik de vastmaakband over de nek moet doen en ik kan nu probleemloos het halster vastmaken. Zelfs het eerder gebruikte halster kan nu probleemloos.

pizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:15

Zeker niet straffen.. dan wordt ie nog banger..
Voor de rest inderdaad veel veel oefenen..
Gaat het nu al beter?