Ruin dekt merries - Zorgen maken of zomer in de bol?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Re: Ruin dekt merries - Zorgen maken of zomer in de bol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:11

Ook even oppassen dat de enthousiaste man niet per ongeluk de aars van de merrie verwond. Ook kan de ruim zelf wat blessures oplopen; de borstspieren die tussen de voorbenen lopen kunnen overbelast raken en da zit je met een paardje die een aantal weken niet bereden kan worden. Haha! Knipoog

Marcaratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:12

ja inderdaad.

Dat hoor je wel vaker dat hengsten die veel dekken dat die een blessure krijgen.

Vooral als de merrie los staat dat ze een schop krijgen of wat dan ook.

Daarom doen ze ook wel eens een soort handboeien(weet niet hoe die dingen heten)

Om de achter benen.

Maar die dingen worden overens ook wel gebruikt voor een paard wat slaat of schop of bok.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:04

Mijn jonge ruin dekte de merrie ook als ze hengstig was. Hij werd er zwaar gefrustreerd van. Was ook al kreupel vanuit z'n bil doordat hij er de hele dag opkroop. Nu zijn ze uit elkaar gezet. Voor de merrie meer rust en voor mijn ruin ook.

MichelR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:32

onze tinker werdt ook graag door een shetlander gedekt
verder weet ik er eigenlijk niet veel van.....
ik denk wel dat er ook lentekriebels bij horen Knipoog

Nortella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:15

Bij ons gebeurd het ook.. de merries en ook die van mij is *jammer genoeg want ik word er helemaal gestoord van* ook allemaal super hengstig *voorjaar in t hooofd!* en de ruinen klimmen er dan lekker op.. Knipoog ze zijn allemaal gecastreerd en er is nog nooit iets fout gegaan.. en als de merrie t niet wil trapt hij m wel weg.. is t afgeleerd
zo ver ik weet heeft een merrie er ook nog nooit wondjes aan overgehouden
en de ruinen ook niet.. Lachen tis natuur he.. op gegeven moment houdt het op en is de extreme hengstigheid die ze vaak aant begin hebben over

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:17

Nou maak je maar geen zorgen want bij ons gebeurt hetzelfde en nog altijd geen veulen:P

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:21

Max de pony die zich nog hengst voelt!:P
Afbeelding

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:27

Dat doet mijn ruin ook als de merrie hengstig is en ja hoor hij gaat er ook echt in... En dat is ook de reden waarom mijn ruin en onze merrie niet bij elkaar staan.....

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:10

Mijn vz ruin heeft het vorig jaar ook bij een merrie gedaan de hele zomer lang.. Merrie was geloof ik wel vaak hengstig, maar voor de merrie niet zo fijn, aangezien die er later toch wel wat last van had. Het is ook nogal wat, springt er ineens 500 kilo op je rug Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:12

mijn ruin doet het ook............ en is toch echt al een paar jaar ruin Lachen Lachen

Nortella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:43

maar waarom zou je eigenlijk de paarden apart zetten.. tis toch gewoon natuur?;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:28

Nortella schreef:
maar waarom zou je eigenlijk de paarden apart zetten.. tis toch gewoon natuur?;)

In de natuur worden ze drachtig en dan is het over, een ruin is ook niet echt natuurlijk.

Ik heb aan zon geintje een merrie met een vuile ontstoken baarmoeder en een ingescheurde kling overgehouden.

Omdat ik niet wist dat dat gebeurde en niemand het mij vertelde heeft die merrie dus jarenlang met buikpijn gelopen en was als ze hengstig was moeilijk te rijden. Het is maar wat je je paarden aan wilt doen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:38

Inderdaad Sarabande, om die reden heb ik er ook de pest aan hoor. Scheve mond

Nortella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:47

nou ze heeft nergens last van en is nog altijd even vrolijk hyperactief en gezellig als altijd Haha!

_kath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 21:53

Ik heb begrepen dat de merrie erg hengstig was...vandaar dat ze zooooo lekker was!! Tong uitsteken Het is inmiddels weer minder...hij gedraagt zich weer. Gelukkig!!

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 23:15

Die van mij is 15 maar zet hem bij hengstige merries en hij dekt ook nog meteen weer. Aangezien hij een rugprobleem heeft is dit niet erg handig haha.... want hij is maanden bezig alle merries te dekken. Hij vindt ook dat het zijn merries zijn dan.
Maar goed tegenwoordig staat hij alleen maar tussen de ruinen want dat dekken was niet zo goed voor zijn rug.
En de merries en hij raakte zo nu en dan ook gewond.

We hebben ook hengsten op stal. Een aantal beschouwd hij helemaal niet als competitie maar een aantal wel. Hij brult dan bijna harder dan de hengst in kwestie haha...en wordt 3 keer zo groot en als je niet oplet begint ie ook nog met zijn voorbenen te wapperen. Maar goed....

Zo vreemd is het dus niet als je ruin nog dekt of zich wat als hengst gedraagd...
Denk ook niet dat het over gaat bij die van mij. Neem aan dat als hij nu 15 is en het nog steeds doet dat het ook niet zo veel minder zal worden.
Maar goed....
Wel vervelend als er hengstige merries in de bak rijden want meneer is dan wat vervelender en probeert te plakken.. kan er wel mee omgaan hoor dus echt problematisch vind ik het niet maar merk het altijd wel aan hem als de merries weer hengstig zijn.