afgekeurd paard verkocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Re: afgekeurd paard verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:28

evelienfuite schreef:
heb je dit paard zelf ook gekocht of is hij bij jou opgegroeit

maakt weinig uit want bij een eventuele rechtzaak wordt gekeken naar bewijsmateriaal en aangezien ik niet denk dat de koper de verkoop gefilmd heeft en dus geen bewijzen heeft van het mondeling mededelen van gebreken maakt dat dus geen flikker uit

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:46

Ytjuuuh schreef:
Brainless: De nieuwe eigenaar is pas verplicht foto's te geven, als dat door de rechter wordt gevraagd. De dierenarts mag niet eens foto's geven van de vorige eigenaar, ook al ben je dan wel de officiele eigenaar.

Heb je al eens op deze site gekeken: http://www.paardenadvocaat.nl

Heb ik al gekeken... maar bij mij wilde ze in eerste instantie geen rapport van hun dierenarts geven, maar daar zijn ze voor op hun vingers getikt, omdat ik als oude eigenaar het bewijs moet kunnen inzien dat het paard wat mankeert.

Zij moeten aan mij bewijzen dat het paard wat mankeert, dus ik moet die bewijzen ook kunnen inzien.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:44

ikke schreef:
Saillante aanvulling: die informatieplicht geldt op eerste vraag van de koper. Als de koper geen vragen stelt, hoef je dus ook niets te zeggen...........

Oeee, Ikke, not again! Sorry, maar dat is niet waar. Er staat echt al decennialang een uitspraak van de Hoge Raad waaruit blijkt dat de spreekplicht prevaleert boven de onderzoeksplicht, dus dat de verkoper moet zeggen wat hij weet, ongeacht of ernaar gevraagd wordt, en zich er niet achter kan verschuilen dat de koper onvoldoende heeft gevraagd en/of onderzoek heeft gedaan. Zet mensen nou niet op het verkeerde been!

Dan over deze kwestie.
jij bent particulier dus er is geen sprake van consumentenkoop (waarbij de verkoper professional moet zijn). De gewone regels van het bewijsrecht gelden dus en dus zal de wederpartij moeten aantonen dat het gebrek er al zat op het moment van de verkoop. Ze moeten dat wel vrij hard maken voor ze de rechter mee krijgen. Als vast komt te staan dat het paard het gebrek al had vóór de verkoop (en dat moeten we eerst nog maar eens zien) moet men zich ook nog afvragen in hoeverre dit gebrek aan de verkoopster (ts) kan worden toegerekend. De Hoge Raad heeft in een zaak met betrekking tot een hond met heupdysplasie uitgemaakt dat in geval de koper het gebrek niet hende én niet hoefde te kennen, de schade niet op de verkoper kon worden verhaald.

Overigens komt HKO (hoefkatrolontsteling) pas in een vergevorderd stadium op de foto's in beeld en al veel eerder uit de klinische keuring. Het paard is zonder problemen door de buigproeven gekomen, dus die HKO lijkt me niet de sterkste troef van de wederpartij.

Al met al: om van het gedonder af te zijn, is het handig de zaak bij de rechtsbijstandverzekeraar neer te leggen, maar voor het recht heb je die niet nodig, je hebt juist gehandeld en hoeft het paard niet terug te nemen.

ForrestFruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 07:19

Hallo Allemaal!
heel erg bedankt voor de berichten in mijn topic en voor de berichten via pb.
Ik heb er helemaal slecht van geslapen! Arm paardje...
En ik wist het echt niet! Anders had ik dat dier niet verkocht! Paard was verzekerd en de koper heeft zelfs de verzekering over genomen. Nu belde hij weer want hij weet zeker dat ik het al wist want het paard stond op ijzers en dat was niet voor niks! Ik heb hem toen gezegd ( wat ik ook bij de verkoop verteld heb ) het paard na zadel mak maken lekker de hele zomer op het land had gestaan en een beetje brokkel hoeven had. Dus vandaar ijzertje voor....
Mocht hier nog meer narigheid van komen dan alleen deze zeer vervelende telefoontjes dan ga ik het zeker overdragen aan de rechtsbijstand verzekering!
Nogmaals iedereen heel erg bedankt voor jullie tips en medeleven! Ik ga jullie op de hoogte houden!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:08

wat vervelend, maar niet jouw probleem formeel gezien. De koper had bij jou een keuring moeten uitvoeren en kan nu niet op jou terugvallen. Natuurlijk blijft het echt heel erg .... voor jou maar op jou verhalen zit er volgens mij niet in.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:17

Lijkt mij dat het paard meteen gekeurd had moeten worden bij verkoop. Koper heeft er voor gekozen dit niet te doen en na 5 maanden hoef jij het paard niet terug te nemen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:24

Leg het nu gewoon bij je rechtbijstand neer. Grote kans dat hij het opgeeft zodra je verzoekt om voortaan te bellen met je advokaat, dat je geen zaken meer rechtstreeks wenst te doen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:21

Als het echt zo erg is met het paard, dan neemt de verzekering hem over, dus als hij voor minimaal het bedrag verzekerd als waar hij hem voor verkocht heeft, dan hoeft hij bij jouw niet te zeuren.
Laat je niet gek maken en zeg gewoon dat je geen contact meer wil hebben behalve dan via je advocaat, gewoon bluffen, doet hij nu nl. ook!

Niggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:24

Een koper heeft toch altijd onderzoeksplicht?! Nou als hij dat niet heeft gedaan bij aankoopt lijkt hte me niet dat ze jou iets kunnen maken!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:26

tjsa dat is het risico van de koper denk ik als hij ongekeurd koopt, misschien dat de HKO er al was maar nog niet ontwikkeld maar jij kan dat ook niet zien van de buitenkant, als iemand dan gaat rijden die minder ervaring heeft kan het zijn dat die de HKO onbewust verergert heeft door zijn manier van rijden, ik zou het even bij een wetswinkel navragen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:26

ik denk dat FloortjeM een hele duidelijke uitleg heeft gegeven hierover....
mocht de koper nog lastig gaan doen, dan weet jij iig waar je aan toe bent...