Bijrijdster maakt per ongeluk hoofdstel kapot.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Animal_ABC

Re: Bijrijdster maakt per ongeluk hoofdstel kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:00

Ik heb een keer het horloge van een vriendin gemold tijdens een stoeipartij, gewoon WA verzekering aangesproken, geen probleem.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:01

Mijn paard heeft ooit zijn tanden in het zadel van een stalgenootje gezet. Zo erg dat de hele zitting vervangen moest worden. Is allemaal tot op de laatste cent vergoed door mijn WA-verzekering, zonder eigen risico.

Je kunt het altijd proberen bij de verzekering, en anders de kosten eerlijk delen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:04

Mijn bijrijdster had eigen spullen zoals een eigen hoofdstel en zo, misschien een tip.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:49

Persoonlijk zou ik zoiets hebben van het had mij ook kunnen gebeuren. Dat het nu uitgerekend bij haar gebeurd is balen en rot. Lachen
Dat meisje voelt zich er duidelijk ook rot om.
Ik zou gewoon een nieuwe kopen, kan gebeuren Lachen

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:52

Hmm, wel een erg vervelend situatie.
Jij zit met een stuk hoofdstel, maar goed, het meisje kan er ook niks aan doen.

Ik denk dat dat toch het stukje riscio/verantwoordelijkheid is wat erbij komt als je een bijrijdster hebt. Ik zou eerst eens kijken of ze uitzichzelf ergens meekomt, anders zou ik er gewoon rustig over beginnen (dat ze misschien een deel kan betalen).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:55

Ik heb dat altijd als mijn eigen risico gezien. Ik zou een betrouwbare bijrijder nooit laten betalen voor schade aan tuig of aan het paard. Mocht het verzekeringtechnisch te regelen zijn dan is dat leuk meegenomen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:55

Waarom idd niet gewoon de wa aanspreken? Als bij iemand anders thuis per ongeluk iets kostbaars kapot maakt, verhaal je dat toch ook op de verzekering? Dan zegt men ook niet, ja, je hebt haar zelf binnen gelaten. Zoiets is toch helemaal geen schande? Ik zou zelf niet die 150 euro gaan betalen aan een nieuw hoofdstel hoor. Nagelbijten / Gniffelen Of wat te denken van idd een zadel. Stel door een ongeluk van je bijrijdster ( zij heeft niets, geen idee ook wat voor ongeluk Clown ) je zadel onbruikbaar is geworden. Denk je dan, tja, ze is eerlijk geweest dus ik koop zelf maar een nieuwe?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:58

marleen_usar schreef:
Mijn bijrijdster had eigen spullen zoals een eigen hoofdstel en zo, misschien een tip.

klinkt leuk, maar je wilt toch wel dat je paard goed passende van goed materiaal spullen draagt en van een bijrijder kan je die investering toch niet vragen? en spullen van bv de zadelmarkt wil ik niet op mijn paard

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:26

Marchador schreef:
Persoonlijk zou ik zoiets hebben van het had mij ook kunnen gebeuren. Dat het nu uitgerekend bij haar gebeurd is balen en rot. Lachen
Dat meisje voelt zich er duidelijk ook rot om.
Ik zou gewoon een nieuwe kopen, kan gebeuren Lachen

Sizzle schreef:
Ik heb dat altijd als mijn eigen risico gezien. Ik zou een betrouwbare bijrijder nooit laten betalen voor schade aan tuig of aan het paard. Mocht het verzekeringtechnisch te regelen zijn dan is dat leuk meegenomen.

Is dat niet het risico van paardrijden/sporten in het algemeen? En dus ook voor de bijrijder? Ja, het had jou ook kunnen gebeuren. Maar dat is niet zo. Het is bij dat meisje gebeurd en helaas helaas, zo'n hoofdstel kost geld.

Ik vind het wel iets heel anders als ze geld betaald om op jouw paard te mogen rijden. Dan zou ik er niet over twijfelen en het hoofdstel zelf betalen.
Is dat niet zo, dan zou ik er ook niet over twijfelen om haar te vragen om de reparaties aan het hoofdstel te vergoeden.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:31

nina88 schreef:
Ik vind het wel iets heel anders als ze geld betaald om op jouw paard te mogen rijden. Dan zou ik er niet over twijfelen en het hoofdstel zelf betalen.
Is dat niet zo, dan zou ik er ook niet over twijfelen om haar te vragen om de reparaties aan het hoofdstel te vergoeden.

En waarom is het dan anders als ze meebetaald aan het onderhoud van het paard? Dan nog is het een ongeluk, ze heeft het niet expres gemold.

Zelf zou ik de verzekering bellen, daar betaal je immers iedere maand premie voor Lachen

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:32

Ik vind als jij nooit wat te klagen hebt over je bijrijdster.
En ze het heus niet expres heeft gedaan je het niet op haar moet verhalen.
Kijk willen haar ouders het op geven oke dan heb je mazel.
Doen ze dat niet dan kan je moeilijk van een meisjes van die leeftijd verwachten dat ze het kan betalen.
Dit zijn nu eenmaal dingen die kunnen gebeuren.
Ik zelf als paarden eigenaar zou het niet verhalen als de ouders er niks mee doen.

Volgende keer misschien goedkoop hoofdtelletje voor je bijrijdster nemen??

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:32

Is toch niet zo moeilijk? Je kunt toch gewoon nieuwe bakstukken en een neusriem kopen of zie ik dat zo verkeerd? Dan ben je voor 30,- klaar ipv 150 voor een nieuw hoofdstel Lachen scheelt je bijrijder ook in de kosten.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:34

Mijn bijrijdster had perongeluk het slotje van mijn kast dichtgedaan toen de sleutels er nog inlagen, het slot is doorgeknipt, omdat ik geen reserve sleutel meer had

Ik heb zelf het slot vergoed

en waarom? Heel simpel omdat ik het heeel fijn vind dat zij mijn paard beweging geeft als ik dat niet kan, en ik vind, als je niet wilt dat iemand anders jou spullen kapot maakt, je ook niemand anders op je paard moet laten rijden..snap je een beetje wat ik bedoel?

en mijn bijrijdster heeft overigs wel 100 keer aangeboden om zelf dat slot te vergoeden.. maar dan nog Knipoog Heb het hier al vaker in het topic gezien

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:37

LDRD weet hier vast meer van, maar volgens mij is het zo dat je als eigenaar van een paard (formeel gezien de bezitter, maar dat is TS ook in dit geval) verantwoordelijk bent voor schade ontstaan door de eigen gedragingen van het paard. In principe ben jij dat dus zelf en draag je zelf alle kosten. Ik vraag me dus af of het zin heeft om het op een WA verzekering te gooien.

Karin, in jouw geval gaat dat wel op omdat jij ook de bezitter van het paard was.

Volgens de etiquette hoor je het trouwens te vergoeden, maar dat lijkt me ook wat te veel van het goede.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 21-04-08 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:39

Je kan het stuk ook bij een schoenmaker laten maken. Doe ik ook als er iets kapot gaat aan het hoofdstel. En het ziet er goed uit. ( tenminste de schoenmaker die het voor mij doet dan ) En het is niet duur. Die kosten zou je eventueel kunnen verhalen op je bijrijder. Een geheel nieuw hoofdstel is een beetje overdreven.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:42

ik zou zelf het hoodstel laten maken, en haar een eigen goedkoper hoofdstel laten kopen.
heb wel een paar keer gehad dat mijn verzorgpaard op der teugels ging staan en der hele kopstuk kapot was, maar dan was het maar een goeiekoop van 30€, ging ik een nieuw halen en was het in orde.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:46

Het is perongeluk gebeurd en ze heeft duidelijk en eerlijk gezegt wat er is gebeurd. Er zouden (denk ik) mensen zat zijn die als jij het zag gezegt hadden 'o, ik weet van niks..'

Als de helft van het hoofdstel nog heel is vind ik eigenlijk ook niet dat ze een hele nieuwe zou moeten betalen, de rest is immers niet kapot. En de meeste mensen van 15 kunnen denk ik niet zomaar 150 euro neerleggen voor een hoofdstel.. ik iig niet Clown

Je moet het zelf beslissen, maar ik denk dat als je voor 20-30 euro het kan laten vervangen/reparen je dat het beste kan doen, dan kan ze daar gerust een (groot) deel van betalen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:51

Ik snap het van beide kanten eigelijk wel. Want het hoofdstel kostte veel geld en nu moet je natuurlijk weer een nieuwe kopen, maarja zij kon er niks aan doen.

Vorige week had een stalgenootje de staarten van m'n paarden gewassen. M'n ene paard was toen vervelend geweest tegen m'n andere paard, waardoor die m'n halstertouw kapot heeft getrokken . Dit is nou eenmaal het risico als je een ander aan je paarden laat en het had mij net zo goed kunnen gebeuren. Dus heb ik gewoon zelf een nieuw touw gekocht. Dit gaat dan wel om een klein bedrag, maar het gaat om het principe.
Ik denk dat je je moet afvragen 'Had dit mij ook kunnen gebeuren?' Zo ja, dan vind ik dat jij het gewoon hoort te betalen. Zo nee, dan vind ik dat zij voor de kosten moet opdraaien.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:52

am13 schreef:
Ik heb zelf jarenlang bijrijdsters gehad bij mijn paard en nu ben ik sinds kort zelf bijrijdster.
Ik kan dus van twee kanten meepraten.
Als eigenaar voelde ik mijzelf verantwoordlijk voor alle spullen en ook het paard zelf, dus alle kosten nam ik voor mijn rekening in geval van schade of ziekte. Het is namelijk je eigen keus om er iemand anders op te laten rijden en met spullen waarmee geleefd wordt, vallen wel eens spaanders.
Als je daar niet mee kunt omgaan zou je voor haar gebruik goedkopere spullen kunnen neerleggen, het kan nou eenmaal wel eens gebeuren dat er per ongeluk wat stukgaat.
Nu ik zelf bijrijdster ben vind ik het wel zo fijn om uit mezelf wat kosten voor mijn rekening te nemen, maar ik heb nu ook wel mijn eigen salaris en kan het ook missen.
Toen ik 15 was had ik echt geen nieuw stubben-hoofdstel kunnen neertellen.
Ik zou je bijrijdster dus wel vertellen welke kosten jij hierdoor moet maken, dan kan ze zelf beslissen of ze meebetaalt of iets anders voor haar rekening neemt.
Als je verwacht dat zij alle kosten voor haar rekening neemt, moet je een kapitaalkrachtiger bijrijdster zoeken met salaris, en dat van tevoren ook goed afspreken vind ik.

Goed verwoord, hier ben ik het helemaal mee eens Ja

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:58

Ligt eraan wat voor afspraken je maakt met je bijrijdster. Als je geen dergelijke afspraken over schadevergoeding gemaakt hebt kun je het je bijrijdster niet in rekening brengen. Persoonlijk zou ik als bijrijdster zelf al met het voorstel komen een deel mee te betalen of dit helemaal te vergoeden (afhangend van de prijs, anders gewoon een deel ervan).
Mocht zij echt geen inkomsten hebben dan is het eigenlijk pech hebben als je bijrijdster en haar ouders weigeren te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:00

Bonechi_ schreef:
Ik vind niet dat je die kosten bij je bijrijder in rekening kan brengen. Dit klinkt als iets dat iedereen wel eens kan gebeuren. Heel vervelend, maar dat is het risico als je ervoor kiest iemand anders met je spullen te laten omgaan.

Als ze er nou echt slordig mee was omgegaan en het daardoor stuk ging vind ik het wat anders. dit klinkt als een ongelukje...

dit is ookw at ik dacht Lachen

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:00

Als het niet door de verzekering vergoed kan worden, zou ik een deal maken dat jullie allebei een deel betalen..
Jij wilt een bijrijdster, dus dan is het logisch dat het kan dat zij wat perongeluk kapot maakt, maar dan hoeft het nog niet jou schuld te zijn, omdat zij misschien wel iets beter op had kunnen letten, maar uiteindelijk was het het paard, Laten we hem/haar betalen Tong uitsteken whaha, nee ik zou gewoon de kosten delen. En zoals andere al zeiden, misschien is het alleen wat onderdelen vervangen Knipoog

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:03

Ik denk dat haar WA verzekering het wel vergoed. Mits het echt aan haar te wijten is en niet aan het paard. De meeste WA verzekeringen die ik afsluit (werk in de verzekeringen)doe ik zonder eigen risico. Dus er hoeft echt niet perse een eigen risico op te zitten.

Verder zou ik afwachten wat de ouders zeggen. Eventueel een symbolisch bedrag laten bijbetalen maar niet te veel ze is nog maar 15 en dit soort dingen gebeuren.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:22

Als ik je verhaal goed lees, dan heeft niet je bijrijdster, maar je paard zelf (uit eigen beweging) het hoofdstel gesloopt. Hij is met z'n hoofdstel achter een haak blijven hangen, je bijrijdster heeft het paard niet met opzet achter de haak laten hangen toch?

Jij bent als bezitter verantwoordelijk voor alle acties die je paard (uit eigen beweging) uithaalt. Dus ik denk niet dat je het op de WA (of hoe heet dat tegenwoordig?) van je bijrijdster kan verhalen.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 06:42

Bedankt voor al jullie reacties. Vanmiddag bel ik de ouders op en overleg of we het van de WA verzekering kunnen terugkrijgen. Indien niet, wil ik het laten repareren. Ik betaal de reparatiekosten zelf en als mijn bijrijdster aanbiedt mee te betalen, dan hoeft ze dat niet, maar kan ze misschien 2x het zadel invetten of zoiets.