Trailer probleem : paard flipt in de bocht.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Trailer probleem : paard flipt in de bocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:41

met een trailer rijden is een vak appart,zeg maar tegen je vader dat hij een emmer water naast zich in de auto moet zetten,als dat goed gaat,zonder dat er teveel over heen klotst,mag hij met de trailer weg.....misschien ook eens een hooi net ophangen,heeft ze wat te doen,in de achtbaan......

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:12

er is heel duidelijk iets veranderd, je bent nl een 2paards trailer gaan gebruiken. En het is helaas een bekend verschijnsel, het tussenschot eruit (hoe raar het ook klinkt) is idd de beste oplossing. Het rijgedrag verder bekijken is zeker een goed idee, maar het kan heel goed zijn dat het daar niets mee te maken heeft. En dan heb je idd een probleem als je 2 paarden wil meenemen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:18

Een kleine aanvulling op het bochten gedrag.
Ik probeer eerst mijn snelheid te verlagen naar een snelheid die gepast is voor de bocht
dan pas de bocht doorsturen met daarbij een zo vloeiend mogelijke lijn en gelijkblijvende snelheid
Dan zoals al gezegd:
als de trailer weer recht hangt pas gas geven en ook dat weer zo vloeiend mogelijk.

Dit doe ik om zo min mogelijk richtingverrandering tegelijk te hebben. bij afremmen moet een paard anders in de trailer staan dan bij een bocht. Naar naar voor leunen en je balans naar opzij bewaren lijkt me moeilijk.

Daarbij was het tussenschot opzij zetten ook de oplossing toen mijn paard ineens ging stuiteren in een tweepaards trailer.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:45

Mijn paard doet het inderdaad ook alleen in een 2paardstrailer, zodra we het schot breed hebben staan is er niks aan de hand. Ik ben ook een keer gaan kijken en ze wil gewoon heel breed staan.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:41

Ben benieuwd hoe het nu gaat. Bij sommige paarden helpt het breed zetten van het schot al, bij anderen moet het er echt uit.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:15

Nog een tip: schroef je rubber mat vast aan de vmoer. Bij ons ging het paard over de zeik als de mat ging schuiven. 6 schroefjes later hadden we een engeltje in de trailer staan Gestoord

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 20:09

Nogmaals bedankt voor alle nieuwe tips iedereen!

We zijn net weer weggeweest en ik had er een hooinet bij ingedaan.
En mijn vader heeft de bochten supervoorzichtig gedaan, goed afgeremd , vloeinde lijn en heeeeel langzaam.

En toen bleef ze rustig!!! Je voelde wel in haar slechte bocht dat ze even verschoof maar toen ze merkte dat het heel rustig ging en ze dus niet tegen de wand aankwam hoorde en voelde we niks.

Dus bij haar rijden we voortaan zo supervoorzichtig en als het goed is , is het probleem hierbij opgelost.

Ze stond inderdaad breed toen ik de klep omlaag deed, maar ons schot is van rubber en zit aan de onderkant niet vast dus ze kan lekker breed staan.

Even nog voor de mensen die opmerkten dat ik ineens de tweepaardstrailer gebruikte,

Het stond al in mijn beginpost maar de vorige eigenaren hebben haar haar hele leven in tweepaardstrailers vervoerd dus dat was niet nieuw Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:11

Keihk Dat is mooi nieuws Lachen Goed hoor!!

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 20:12

Ik ben er ook heeel blij mee Haha!

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 20:32

Nou zeg... het lijkt wel alsof ik m'n eigen verhaal lees!!

ECht waar 2 weken geleden had ik concour en we wisten al dat het paard waar mijn paard altijd bij in trailer stond opeens een tik had gekregen dat ie zich liet vallen enz. heel gedoe allebei benen kapot enzo heel vervelend magoed..
nou 2 weken geleden ga ik alleen met de trailer weg en ik hoor weer lawaai.. ik denk het zal toch niet... en ja hoor...
mijn paardje...
die al jaren geen stap verkeerd zet op de trailer...
helemaal over de zeik!! zo had ik haar nog nooit gezien Verdrietig
dus ik dacht...verrek maar ik wil weten wat er gebeurd, wij hebben een supernieuwe brede trailer dus ik ben er bij in gaan staan.. en tot mijn grote ramp zag ik dat ze zich bij alle bochten naar rechts liet vallen :S.. ze zakte achter gewoon door de benen.. trapte daarbij met haar linkerachterbeen haar rechterachterbeen kapot ( die ik inmiddels al mega goed had beschermt ma nog..) Nagelbijten / Gniffelen
Vond het zo erg om te zien...
Ik ben daarom toch begonnen met het schot scheef te zetten... en toenwas het probleem dus opgelost! Ze gaat dan breed staan en kan alle bochten goed opvangen...
Maar ik zit dus met hetzelfde probleem dat wij vaak met z'n 2en weg moeten Nagelbijten / Gniffelen heel lastig dus..
mja ze is nu weer rustig in de trailer, loopt er weer goed op dus ik HOOP ZO dat ik haar nu weer een x smal kan zetten met een flexibel tussenschot dat het dan goed gaat~!!!
Dood eng zulke dingen!!

Maar fijn om te lezen dat het bij jou nou beter gaat...
nou hier nog!

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:42

Veel paarden paniekeren als ze door de bocht gaan langs de kant van de vaste wand.Dit omdat ze hun voeten breed willen zetten in de bocht om evenwicht te behouden.
Als je dan idd het tussenschot breed zet ,is het probleem opgelost omdat ze meer ruimte hebben om hen benen te zetten.
Veel paarden hebben datzelfde probleem op de vrachtwagen.De eerste plaats vlak naast de vaste wand zorgt ook dikwijls voor dat probleem...

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:17

Pasha, wij hebben ook een flexibel tussenschot (gewoon van rubber en onderkant is open zeg maar), maar mijn paard doet het daar ook nog steeds. Pas als het tussenschot open staat is er geen probleem.
Maar misschien is het bij de jouwe anders natuurlijk!

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:23

Nou we hebben vandaag weer eens een poging gedaan. Heb haar in de trailer gezet met flexibel tussenschot gewoon op de 2-paard stand..
Toen zijn we maar dom rond gaan rijden Tong uitsteken bochten naar rechts/ bochten naar links.. ging redelijk goed we hoorden in het begin helemaal niks dus dat was wel fijn Lachen
alleen op het laatst bij de rotonde hoorde we wat gebater en 1 bocht later naar rechts hoorden we weer wat..
toen waren we alweer thuis, ze stond wel gelukkig rustig in de trailer dus niet meer zo in paniek Lachen
We blijven gewoon weer oefenen ze hoeft nog niet weer voor altijd in de 2-paard, we bouwen het gewoon rustig op zodat ze weer het vertrouwen terug krijgt ook in de 2-paard trailer Lachen
Maar dit gaf al wel hoop..

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 16:44

MissJeanny schreef:
Dus ik erbij in, en jeetjemina wat ik zag!!

Zodra ze voelt dat ze dus naar de trailerwand word geduwd zeg maar gooit ze zich volledig tegen het schot aan en begint in wilde paniek tegen de trailerwand aan de slaan, schoppen stampen. Ze viel bijna om haar ogen wit volledig in paniek. Ik had haar halster vast en praatte maar ze zag/merkte mij gewoon niet.

Dit is precies wat mijn merrie doet, zodra ze de auto naar links ziet gaan laat ze zich ook naar links, tegen het tussenschot vallen, hoop gestampt en gedoe.
Bochten naar rechts blijft ze keurig staan. We hebben vandaag de bochten echt stapvoets genomen maar het hielp niks. Zelfs het keren op het terrein wat helemaal bijna stilstaand gebeurd laat ze zich vallen. Gevolg hiervan is allemaal dikke eieren op der heup, behoorlijk gestresst, trillend.
Ze heeft al der hele leven in een tweepaard trailer gestaan, beide kanten nooit een probleem.
Wanneer ze in een tweepaardstrailer staat zonder tussen schot is er niks aan de hand.

Nou heb ik wel een vermoeden waar de stress vandaan komt. Ze heeft bijna 2 jaar terug der lies gescheurd, dus met spoed naar emmeloord. Maar ze kon echt niet op der rechterbeen staan. Schot erin gedaan voor de steun. Maar dit kan dus de oorzaak zijn, want wanneer de combinatie naar links gaat moet ze op rechts staan, wat dus toen niet kon.

Het is dus een kwestie van vertrouwen naar mijn idee, iemand een idee hoe we dit aan kunnen pakken? Lachen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:05

Schot er uit laten. Heb ook zo´n paard, als ik al wegrijd begint hij al. Heb alles geprobeerd, alleen zonder tussenschot werkt.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 09:51

@kath_ : Jeetje dat is vervelend! Gelukkig helpt bij die van mij heel rustig rijden wel.
En het blijft inderdaad gissen naar de oorzaak. Wij denken zelf dat ze zich zeer gedaan heeft, hoofd gestoten of iets anders. Tegen de wand aan, of in zo'n bocht.

Nog even update: Het gaat nog steeds goed als mijn pa maar in slomotion door de bochten gaat gelukkig. Verder was ze kort na de keer dat het zo gek ging en ik dit topic had geplaatst wel wat gestressed in de trailer. Ze ging er wel in maar gelijk onrustig, schrapen, ogen wit, geen hooi eten enz.
Maar afgelopen week op les was ze gewoon de oude, lekker hooi eten, rustig blijven staan. Dus ze begint de trailer weer te vertrouwen heb ik het idee.