Help,paard wilt haar stal niet meer in...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda__

Re: Help,paard wilt haar stal niet meer in...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 14:15

Nicky_ schreef:
He Amanda!
Vraag anders eens aan Anouk Ja Die weet meestal wel oplossingen Knipoog
Wel vervelend zeg, hopelijk gaat ze er achterse-voren wel in.

he Nicky,
ja ga ik morgen ook even doen.

Hoop echt dat het iets is wat met veel geduld minder of weg gaat.
Iemand hier sprak over engtevrees-fobie. daar lijkt het ook bijna op. maar vraag me af waar ze dat ineens vandaan haalt.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:18

Ik heb verder zo ook geen idee maar helpt het achteruit inparkeren niet dan *LOL*?

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 14:24

ga ik morgen proberen!
(als het mij alleen lukt heet dat Knipoog)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:26

Kan je haar geen sokken om de voeten doen een paar keer zodat ze meer grip heeft. Want een klein stukje uitglijden kan toch pijn opleverebn en daardoor nu een weigering om de stal in te gaan.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 14:26

sonjim schreef:
Kan je haar geen sokken om de voeten doen een paar keer zodat ze meer grip heeft. Want een klein stukje uitglijden kan toch pijn opleverebn en daardoor nu een weigering om de stal in te gaan.

sokken, hoe bedoel je sokken..
letterlijke sokken, die wij ook om onze voeten doen?
heb jij (of iemand anders) daar al eens ervaring mee gehad?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:15

Hoe is ze als ze de stal uitgaat? Vliegt ze er dan ook uit? Als ze eenmaal in de stal staat is ze dan weer rustig? Ik denk zelf namelijk (heb ik volgens mij al eerder gezegd) dat ze misschien met de stal ingaan haar heup of zo heeft gestoten aan de ingang. Dit komt vaker voor en dan heb je inderdaad ook dat sommige paarden de stal (eigenlijk dus de doorgang) niet meer doorwillen...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:37

Als dat het geval is zou je eens info moeten zoeken over de monty roberts deken (gebruikt hij voor renpaarden die angst hebben voor de startboxen).

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:45

Kan je niet een stuk van vóór haar box dat uitloopt naar haar box afzetten en haar daar een tijdje laten lopen?? Mischien dat ze dan van haar angst afkomt? Lachen

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 16:46

he Cyn, daar had ik zelf ook al eens aangedacht.
Maar aangezien we maar 6 stallen hebben, en zeg maar, naast haar stal deur de deur van de hooi,brokken,stro opslag is (ja beetje lastig uit te leggen), is dat niet mogelijk.

Als ze de stal uit gaat , gaat ze gewoon heel rustig. Gewoon zoals normaal niks aan de hand..

heup gestoten, dat is idd een idee.
Aan de rechterkant van de ingang, is gewoon vlakke muur, en aan de linkerkant is zeg maar het betonmuurtje van haar stal(loopt niet door, maar jullie snappen misschien wel wat ik bedoel).
Alleen als ze eruit rent, rent ze juist langs dat muurtje af , lijkt wel alsof ze juiste de vlakke muur probeert te vermijden.. Verward

Scheve mond

oh ja nog iets vreemds.
De staleigenaresse vertelde mij dat als mijn paard haar stal niet inwilt, ze haar in een (tijdelijke) lege stal zet, als de rest dan staat in te eten in de stal, doet ze de deur van de lege stal (waar mijn paard op dat moment in staat) open, en loopt mn paard uit zichzelf haar eigen stal in ... Verward

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:02

Amanda__ schreef:
oh ja nog iets vreemds.
De staleigenaresse vertelde mij dat als mijn paard haar stal niet inwilt, ze haar in een (tijdelijke) lege stal zet, als de rest dan staat in te eten in de stal, doet ze de deur van de lege stal (waar mijn paard op dat moment in staat) open, en loopt mn paard uit zichzelf haar eigen stal in ... Verward

Komt ze dan van een andere kant dan de route die ze nam toen ze uitgleed?

Wat voor ons iets heel kleins kan lijken kan voor een paard juist heel belangrijk/eng overkomen, omdat een paard een andere kijk op de wereld heeft dan een mens.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 17:05

nee dezelfde route, haar stal ligt achteraan, dus ze heeft maar 1 weg te gaan, dat is rechtdoor en linksaf, en als ze uit de andere stal komt (die stal in is ook rechtdoor en linksaf) dan moet ze gewoon in 1keer linksaf slaan,
die stal grenst dus direct aan haar eigen stal ...snap?

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:08

Begrijp ik dan goed dat ze de lege stal wel normaal inloopt?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:15

Kan je niet een rubbermat(je) even in de doorgang leggen als je haar op stal zet?
En zoals al vaker aan gegeven mijn 1e idee zou ook zijn in de achteruit op stal zetten.

Mijn jonge paard deed ik onlangs de deken af op stal. Hij had een nieuwe vlasbodem erin liggen. Hij deed een stap opzij en gleed uit. Aangezien ik de deken al half af had, was hij aardig in paniek. Hij bleef iedere keer paniekerig met de deken af doen, omdat hij dan verwachte weer te gaan glijden.

Vaak duurt het wel even voordat ze dat weer uit hun bol hebben.
Zelf rustig blijven en wat afleiding met wat lekkers zal op den duur wel helpen.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:17

Mijn paard heeft sinds dinsdag precies hetzelfde!
De stal niet meer inwillen, blokkeren, steigeren alles..
Uiteindelijk bleek dat ze bang is voor degene waar ze mee samen staat.
(Paard heeft haar 2 weken geleden een forse trap tegen haar oog gegeven, hier liep ze een wondje bij haar ooglid op, ze bleef maar steigeren in de stal)
Maar de dagen na het ongeval ging ze er gewoon in, en het scheelt toch een hoop geld als ze dubbel staat. Verdrietig

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:30

even onafhankelijk van de oorzaak van het gedrag: er zijn twee technieken die ik gebruik om paarden aan nauwe doorgangen te wennen.
De eerste is je paard net zolang heen en weer sturen door de nauwe doorgang totdat hij het rustig kan. Rennen negeren en achterhand omzetten. Je moet je paard dan wel eerst sturen op afstand en achterhand om laten draaien op een gebaar aanleren. Ze kunnen dan rennen wat ze willen, het is niet gevaarlijk voor jezelf en door het constante omdraaien worden ze steeds rustiger.

De andere techniek die ik meestal daarna gebruik (nadat het paard rustig genoeg is om er in stap doorheen te durven) is er voor gaan staan en het paard eerst een stapje door de opening te halen, dan een stapje terug. Zo kan je opbouwen totdat het paard helemaal door de opening kan en weer achteruit eruit, waarbij je hem dus ook op elk gewenst moment kan stilzetten tijdens het door de doorgang gaan. Op dat moment is de angst helemaal weg.

Als je paard alleen wel door de opening durft, ziet ze waarschijnlijk de opening+mens door een bepaalde gebeurtenis negatief.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:32

Paarden blijven kuddedieren Lachen misschien help je haar
over dr angst als er een paardje voorop loopt. Alleen
weet ik niet hoe groot je stal is.. Bloos Misschien een
shetlander in de buurt die je even mag lenen?

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:36

misschien heeft iemand haar eens uit en terug in de stal gezet (om eender welke reden) en heeft die persoon in de weg gestaan bij het in de stal zetten. jou paard heeft zich daarbij gestoten en wilt nu proberen als eerste de stal in te zijn zodat het niet weer gebeurd.
het is maar een idee Lachen

is wel moeilijk om op te lossen zo te horen, ik hoop dat je eruit komt

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 19:01

@ kleppie : ja zover ik weet wel ja. Ik vraag morgen of zondag (ligt eraan wanneer ik de eigenaresse zie) of ze dan ook rent of dan gewoon loopt.... maar ze gaat dan wel uit zichzelf ja Lachen

@boemel/Blanket : fijn dat jullie ook een soortgelijke situatie hebben (gehad).
Heb het nog neit met rubber matje geprobeerd, (kan ik wel doen ja), maar wel met stro voor de stal.
Het gaat wel wat beter als ik wat stro ervoor leg, ze loopt is iets makkelijker/sneller de stal in, maar rent wel nog...

mijn paard bokt/steigert (gelukkig) niet, maar blijft gewoon stokstijf staan. ze gaat niet meer voor of achteruit.
ze heeft geen trap ofzo gehad, want ze staat alleen in haar stal en die andere kunnen niet bij haar komen. Daarbij is de stal naast haar nu al 2 weken leeg, en ze heeft het sinds afgelopen zondag Lachen.
ze staat ook alleen op een stukje wei. *ieder paard heeft zn eigen stukje wei bij ons*

Wirobelgje : helaas geen shet in de buurt Boos! andere paarden zijn te groot om met zn tweeen in een stal te krijgen, maar was wel een goed idee natuurlijk Lachen

Dankje voor alle reacties alvast....
hoop op nog meer Lachen en ik hou jullie op de hoogte dit weekend Lachen

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 11:09

nou vandaag geprobeert haar in de achterruit in te zetten. Ging met geen mogelijkheid. ze bleef stokstijf staan en ging alle kanten op bv achteruit Boos! pfff

Ga nou ook de monty roberts manier ns proberen.
paar stappen voorruit, paar stappen terug enz enz....
iemand daar ervaring mee?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:31

Kent je paard het principe wijken voor druk wel?
Dan zou ie zo achteruit moeten gaan op die druk.
Oefenen in de bak en toepassen bij de stal...
Anders idd stapje naar voren stapje terug enz.

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:49

Citaat:
ze heeft geen trap ofzo gehad, want ze staat alleen in haar stal en die andere kunnen niet bij haar komen. Daarbij is de stal naast haar nu al 2 weken leeg, en ze heeft het sinds afgelopen zondag Lachen.
ze staat ook alleen op een stukje wei. *ieder paard heeft zn eigen stukje wei bij ons*

Zou dit de oorzaak niet kunnen zijn..? Dat ze alleen in haar stal staat en dat er naast haar geen ander paard staat? Na een week of iets heeft ze wel door dat ze helemaal alleen komt te staan als ze die stal ingaat. Misschien raakt ze wel in paniek omdat er geen soortgenoot bij haar in de buurt is als ze helemaal alleen is.
Ze weet, dat als ze in stal gaat, ze uren achterelkaar alleen staat zonder ook maar een seconde contact op wat voor een manier dan ook met een ander paard.
Ik denk dat dit ook een oorzaak zou kunnen zijn.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 15:34

Amanda__ schreef:
nou vandaag geprobeert haar in de achterruit in te zetten. Ging met geen mogelijkheid. ze bleef stokstijf staan en ging alle kanten op bv achteruit Boos! pfff

Ga nou ook de monty roberts manier ns proberen.
paar stappen voorruit, paar stappen terug enz enz....
iemand daar ervaring mee?

Ik kan je hierbij helpen als je wilt! Heb het bij Nicky moeten doen voor het trailer laden Knipoog
Op een gegeven moment geven ze het op en lopen ze toch gewoon mee Clown

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 15:36

poiuytreem schreef:
Citaat:

Zou dit de oorzaak niet kunnen zijn..? Dat ze alleen in haar stal staat en dat er naast haar geen ander paard staat? Na een week of iets heeft ze wel door dat ze helemaal alleen komt te staan als ze die stal ingaat. Misschien raakt ze wel in paniek omdat er geen soortgenoot bij haar in de buurt is als ze helemaal alleen is.
Ze weet, dat als ze in stal gaat, ze uren achterelkaar alleen staat zonder ook maar een seconde contact op wat voor een manier dan ook met een ander paard.
Ik denk dat dit ook een oorzaak zou kunnen zijn.

Ik zal even reageren voor Amanda Bloos
Ze staat niet alleen, er zijn nog meer stallen waar wel paarden in staan. Alleen de stal direct naast haar is leeg. Maar de andere stallen staan gewoon paarden in en die kan ze ook zien.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 16:07

thnq Nicky Lachen

vandaag liep ze in 1 keer mee, al rende ze wel nog naar binnen. Maar stond in ieder geval niet stop
Go jij! Go jij!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:15

ik weet niet of je bekend ben met loslaten op druk?
annermarie van der toon/monty robberts...
zodra zij stil staat hou je druk (als ze lang blijft staan bouw je de druk op..) zodra ze een pasje (ook al is die maar heel klein) naar voren doet laat je de druk los.. zodra ze naar achter gaat hou je weer druk.. en zo steeds een stukje veder proberen te gaan...
succes..