Trailer of Vrachtauto?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Trailer of Vrachtauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:17

Vergeet ook niet dat binnenkort de EU-regels worden aangepast (ook voor NL) en dat de grens van 3500 opgehoogd wordt naar 4200.

Persoonlijk zou ik ook kiezen voor een vrachtwagentje, het is idd het onderhoud wat me tegenhoudt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:27

Je hebt dan toch 2 automobielen die je rijdend moet zien te houden. Denk ook dat een vrachtwagentje meer verbruikt. Tenzij je een gloednieuwe neemt maar die zijn toch wel onbetaalbaar. Bloos En waar laat je je vrachtwagentje? Op de oprit van je huis als je hem hebt, maar zoniet wat dan.
Voor het paard is het zeker comfortabeler een vrachtwagentje

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:36

Dinopino schreef:
Je hebt dan toch 2 automobielen die je rijdend moet zien te houden. Denk ook dat een vrachtwagentje meer verbruikt. Tenzij je een gloednieuwe neemt maar die zijn toch wel onbetaalbaar. Bloos En waar laat je je vrachtwagentje? Op de oprit van je huis als je hem hebt, maar zoniet wat dan.
Voor het paard is het zeker comfortabeler een vrachtwagentje

1:8 voor een 5600kg wegende wagen uit 1979 vind ik toch heel netjes. Een Land Rover Discovery doet 't nauwelijks beter en de Japanse tegenhangers doen het zeker niet beter.
Daarnaast vervalt de noodzaak om een dikke auto te rijden op momenten dat daar geen enkele noodzaak voor is.
Voor stalling van je vrachtauto geldt hetzelfde als je trailer. De stalbazen hebben zelden een probleem met een kleine vrachtwagen; het wordt een ander verhaal wanneer je wagen 12 mtr lang is en 18 ton mag wegen Haha!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:58

Maar het betekent wel dat je twee gemoteriseerde objecten rijdend moet zien te houden.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:09

DubbelDun schreef:
Vergeet ook niet dat binnenkort de EU-regels worden aangepast (ook voor NL) en dat de grens van 3500 opgehoogd wordt naar 4200.

Persoonlijk zou ik ook kiezen voor een vrachtwagentje, het is idd het onderhoud wat me tegenhoudt.

En wanneer moet dat gaan gebeuren?!!?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:13

Ik meen dit jaar nog, ergens in juli of zo.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:14

DubbelDun schreef:

Oh dat is voor mij best gunstig... Mag 4 ton hebben. Hoef ik nog niet direct aan C rijbewijs Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:16

Er komt wel een regel bij dat je een bewijs van 'er mee kunnen rijden' moet overleggen. Geen 'afrijden' gewoon een paar uur les is dan verplicht.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:22

DubbelDun schreef:
Er komt wel een regel bij dat je een bewijs van 'er mee kunnen rijden' moet overleggen. Geen 'afrijden' gewoon een paar uur les is dan verplicht.

Oh, daar maak ik me geen zorgen over. Is wrsl een stuk goedkoper als afrijden voor je C.

En voor dat ene paard wat ik laad... Tis alleen dat ik dan wat meer rotzooi mee kan nemen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:12

Suelza schreef:
DubbelDun schreef:

En wanneer moet dat gaan gebeuren?!!?

DubbelDun schreef:

Ik zou er maar niet al te hard op rekenen. Als dat daadwerkelijk in juli moet gaan gebeuren, dan had het ondertussen in de staatscourant hebben moeten staan. Ik heb er nog niks van gehoord, maar ik zal mijn contacten bij de juridische dienst van Politie eens aanboren.
Reken je vooralsnog maar niet rijk, kon weleens tegenvallen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 00:19

ikke schreef:
Ik zou er maar niet al te hard op rekenen. Als dat daadwerkelijk in juli moet gaan gebeuren, dan had het ondertussen in de staatscourant hebben moeten staan. Ik heb er nog niks van gehoord, maar ik zal mijn contacten bij de juridische dienst van Politie eens aanboren.

Ik reken mij niet rijk. Zoals je kunt lezen, zet ik maar 1 paard(je) op de wagen, dus wat dat betreft...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:31

Suelza schreef:
ikke schreef:

Ik reken mij niet rijk. Zoals je kunt lezen, zet ik maar 1 paard(je) op de wagen, dus wat dat betreft...

Ehm, die 4200kg die wordt gesuggereerd betreft het toegestane gewicht van de combi, niet van een losse wagen! Ook weet ik ondertussen uit redelijk betrouwbare bron dat die wijziging niet veel kans meer maakt.
Het gemuts van laadvermogen bij B-rijbewijs vrachtwagentjes blijft dus in ieder geval gewoon bestaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:51

@Ikke: bedoel je dat het europees niet doorgaat?? Want als dat wel zo is kan NL toch niet achterblijven c.q. niet meedoen ??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:57

DubbelDun schreef:
@Ikke: bedoel je dat het europees niet doorgaat?? Want als dat wel zo is kan NL toch niet achterblijven c.q. niet meedoen ??

Zoals het er nu naar lijkt, gaat dat hele 4200kg-verhaal NIET door. Hoewel alleen het weer veranderlijker is dan de politiek en je dus nooit genoeg slagen om armen kunt houden, zou ik er vooralsnog vanuit gaan dat het niet doorgaat.

Nog even voor hen die C overwegen: wacht niet te lang. De tijd dat C (en D) wordt opgedeeld in C1 en C is niet meer oneindig ver weg en zou wel eens gelijk met de B-rijbewijs wijziging (of zelfs al eerder) kunnen worden doorgevoerd. Zoals voor alle rijbewijzen geldt, ook dit wordt steeds lastiger.....

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 07:38

ikke schreef:
Nog even voor hen die C overwegen: wacht niet te lang. De tijd dat C (en D) wordt opgedeeld in C1 en C is niet meer oneindig ver weg en zou wel eens gelijk met de B-rijbewijs wijziging (of zelfs al eerder) kunnen worden doorgevoerd. Zoals voor alle rijbewijzen geldt, ook dit wordt steeds lastiger.....

Wat wordt dan de verandering?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:06

manishdra schreef:
ikke schreef:

Wat wordt dan de verandering?

Scheiding tussen lichte en zware vrachtwagens. Waar die scheiding komt te liggen, weet ik niet, maar binnen is binnen. Je zult maar net die schitterende 18-tonner tegenkomen, voor weinig...............

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:10

Haha! Voordeel van trailer je mag er 90 km mee rijden op de snelweg

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:14

Dinopino schreef:
Haha! Voordeel van trailer je mag er 90 km mee rijden op de snelweg

Waar komt die wijsheid vandaan?? Belg??

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:19

Het is allebei wel makkelijk, als je al een goede auto hebt kan je een trailer erbij kopen, heb je niks een vrachtauto. Maar dan kan je er een klein autotje bij kopen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:24

Duivel Zou gericht op de eerste vraag kunnen antwoorden maar de tweede vraag over welke nationaliteit ik heb vind ik niet zo relevant dus zie ik me niet meer genoodzaakt hierop te antwoorden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:27

Dinopino schreef:
Duivel Zou gericht op de eerste vraag kunnen antwoorden maar de tweede vraag over welke nationaliteit ik heb vind ik niet zo relevant dus zie ik me niet meer genoodzaakt hierop te antwoorden.

In België is de verkeerswet niet identiek aan die in NL, dus ik denk dat die tweede vraag wel relevant is.
Enne, ook ik weet niet beter dan dat je met een trailer aan de haak maar 80 km/uur mag rijden. Dat dat bij de meeste auto's 90 km/uur op de meter is, is dan een ander verhaal Duivel

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:27

Dinopino schreef:

Ehm, in België is 90km/h toegestaan.
In NL is het NOOIT toegestaan om 90km/h te rijden met een trailer.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:47

In belgie mag je zelfs 120 km rijden met aanhanger.
Of dat het veilig is ik vind van niet.
Ik heb pas mijn nieuwe wagen gekocht en mijn boekje helemaal doorgelezen.
Met de auto mag je 1500 kg trekken en toch stond er als advies is om niet harder dan 80 km /u te gaan rijden.
Voor de veiligheid en stabilitiet van je wagen samen met je combinatie.
En ik vind 80/u hard zat. Ook al ben ik belg.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:50

Ja maar waarom dan alleen belg en niet ook duitser of luxemburger???

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:25

Dinopino schreef:
Ja maar waarom dan alleen belg en niet ook duitser of luxemburger???

Omdat je in Duitsland 100 km/h mag met een goedgekeurde wagen en anders maar 80km/h. Luxemburg ken ik de wetgeving niet en je opmerking past precies in de Belgische wetgeving........