Wie kan mij tips geven voor mij en mijn paard!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Wie kan mij tips geven voor mij en mijn paard!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:03

mltex schreef:
@aerdenhout: het is echt niet altijd medisch, er zijn gewoon gevallen......

Als medisch uitgesloten is. Ik word zo moe van juist dat altijd: het is moet en zal medisch zijn.
Alsof een paard een hol vat is die er geen eigen streken op na kan houden Knipoog

Oh ja, een paard kan er streken op na houden, maar dan heb jij als ruiter wat steken laten vallen, als je het zo ver hebt laten komen.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 17:13

Zoals ik al eerder heb gezegt mijn paard is begin maart onderzocht door de veearts hij had hellemaal niks!, en mijn instructrice (die zelf heus wel verstand van paarden heeft) zegt gewoon dat hij de baas wil spelen, hij wil mij gewoon uitproberen, en hij word heel goed verzorgt hij krijgt alles wat nodig is voor hem . dus je hoeft echt geen medelijden te hebben met hem, ik geef heus wel om hem hoor en ik zal er alles aan doen om hem aan het lopen te krijgen^^ ( op een zachte manier:P)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:15

dan denk ik dat de zachte manier niet helpt Lachen en zal je toch een keer goed in moeten komen.

Ik als instructeur (als ik zeker weet dat het geen pijn oid is) ga dan de baan in met een longeerzweep. En dan help ik wel een handje corrigeren als de ruiter het niet durft Lachen

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 17:19

hij houdt niet echt van zwepen dus lijkt me het een beter plan om eerst zonder zweep te proberen want misschien verpest je hem er dan net mee ,

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:21

Ik maak me geen zorgen dat hij iets te kort komt qua verzorging, maar ik vind zijn gedrag wel degelijk klinken als verzet. Verzet ontstaat niet zomaar. En vee-artsen kunnen er enorm naast zitten. Mijn twee vee-artsen konden mij ook niet helpen met de klachten van mijn paard. Inmiddels heb ik er iemand bij laten komen, die even verder keek dan de gemiddelde vee-arts. En voila, een nieuwe insteek, nieuwe inzichten, betere oplossingen.

Heeft je instructrice er zelf al eens opgezeten eigenlijk? Als jouw paard jou uitprobeert en met zo'n succes zijn gedrag vertoont, dan ligt het toch echt aan jou als ruiter. Ja
Klinkt hard, maar ik bedoel het alleen maar voor jou als leermoment, waar je iets aan kan hebben.......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:23

Nino94 schreef:
hij houdt niet echt van zwepen dus lijkt me het een beter plan om eerst zonder zweep te proberen want misschien verpest je hem er dan net mee ,

Precies Lachen je hebt nu een stakend paard Lachen en dat gaat niet beter worden tenzij je dit gedrag de kop in drukt, en dat gaat niet lukken met lieve woordjes........ Als het dier verder gewoon goed is, dan gaat dit alleen maar erger worden.... en kan je over een paar maanden niet eens meer opstappen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:28

Maar KiWiKo, ik denk dat we best moeilijk kunnen oordelen over een paard met gedrag wat we niet zelf gezien hebben....
Wat er zoal beschreven is, denk ik toch echt een andere richting op dan jij, hoor..... Knipoog

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 17:31

Nou ik denk dat de manier van mltex wel de juiste is ( net zolang stilstaan totdat hij opgeeft), met dat gesla van een zweep daar verpest je een paard nou juist mee ,
Laatst bijgewerkt door Riri94 op 08-04-08 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:32

Eh... ik geloof ook niet dat ik een voorstander was van zwepen, hoor (ik heb ze zelf niet eens). Knipoog

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 17:33

nou wat denk jij dan dat de oplossing is:P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:35

ze zegt dat zowel instructeur als va geen lichamelijke problemen zien bij dit paard ........... dan is het gewoon een dominantieprobleem Lachen

Maargoed ik ga er wel van uit dat ze een goede instructeur heeft, en dat is misschien iets wat ik niet moet doen Lachen

Ik heb ook wel zulke dieren in de les gehad.... 5 van de 10 keer zie ik het bij de eerste pas al of zo een paard wel of niet goed in zn velletje zit. En als ik er niet uit kom dan gaat mijn vriendin mee (holistisch instructeur) en dan komen we er alsnog uit. In de tussentijd is de va erbij gehaald, waar ik ook overleg mee heb en mijn bevindingen aan overdraag...... en dan blijkt dat zeker zo een 8 % wat heeft wat niet goed is, en van die 8% moet ik bij de helft "zoeken" zegmaar....

die andere 2% die moeten even anders "aangepakt" worden. Helaas.

Dit is overigens wel een voortvloeisel dan uit een ruiterfout, dus het paard moet gecorrigeerd worden en de ruiter moet op zn sodemieter krijgen Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:36

Ik zou het paard zelf willen zien, willen zien bewegen, kijken hoe hij is in zijn doen en laten. Jou er op zien, eventueel met iemand anders er op zien, het zadel goed bekijken, noem maar op...... Ik geloof niet zomaar in truukjes. En zeker niet op zo'n heftige manier als jij beschrijft...

Is er echt, ECHT niets aan de hand, dan zou ik met grondwerk weer een basis opbouwen en pas als die basis er in zit weer iemand er op zetten. Ik geloof namelijk niet in dwang, wel in oplossingen en soms is dat vele stapjes terug in de training. Geldt ook voor de ruiter trouwens. Clown

Bij dominantieproblemen werkt grondwerk heel goed. Heb zelf een paard met een dominante kop. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:38

Dat is inderdaar zoals een goede instructeur te werk gaat Nadya Lachen

er gaan nogal wat stappen aan vooraf voordat ik besluit dat de longeerzweep mee de baan in moet

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:41

Dank je, KiWiKo Lachen . Jij bent een goede instructeur met veel paardeninzichten Lachen . Ik ben helemaal niet professioneel ofzo, maar help hier en daar wel eens mensen met probleempjes met hun paard. Ik heb toch wel geleerd dat je eerst goed naar het paard moet kijken en vervolgens naar de combinatie met de ruiter. En ja, de ruiters zijn toch helaas vaak de oorzaak van de fout als er verder echt niets mis is (wat vaak ook wel zo is trouwens, dat het paard gewoon niet goed in zijn vel zit, ergens last van heeft). Reguliere DA's zien ook niet alles, hoor. Holistische DA's zien meestal heel wat meer, omdat ze net effe wat verder kijken....... Ja

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 17:42

ja dat is natuurlijk ook zo , maar ik d8 gewoon om wat dingen uit te proberen want ik weet het zelf ook niet meer, en mijn instructrice die wil altijd meteen met de zweep aan de gang ( het kan daar natuurlijk ook aan liggen) daarom dacht ik misschien had iemand anders wel een goede oplossing

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:44

Nino94 schreef:
ja dat is natuurlijk ook zo , maar ik d8 gewoon om wat dingen uit te proberen want ik weet het zelf ook niet meer, en mijn instructrice die wil altijd meteen met de zweep aan de gang ( het kan daar natuurlijk ook aan liggen) daarom dacht ik misschien had iemand anders wel een goede oplossing

Ik wil niet vervelend zijn, maar jij had het over een goede instructrice. Maar iemand die meteen met zweepjes aan de gang gaat, vind ik niet zo goed. Scheve mond
Maar ik ben dan ook superkritisch op instructeurs/-ices en er zijn er maar weinig die in mijn ogen goedgekeurd worden. Knipoog

Je zou er eigenlijk eentje moeten vinden die wat meer in oplossingen denkt vanuit de oorzaak en wat minder aan symptoombestrijding doet. Waar woon je?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:46

Nadya schreef:
Dank je, KiWiKo Lachen . Jij bent een goede instructeur met veel paardeninzichten Lachen . Ik ben helemaal niet professioneel ofzo, maar help hier en daar wel eens mensen met probleempjes met hun paard. Ik heb toch wel geleerd dat je eerst goed naar het paard moet kijken en vervolgens naar de combinatie met de ruiter. En ja, de ruiters zijn toch helaas vaak de oorzaak van de fout als er verder echt niets mis is (wat vaak ook wel zo is trouwens, dat het paard gewoon niet goed in zijn vel zit, ergens last van heeft). Reguliere DA's zien ook niet alles, hoor. Holistische DA's zien meestal heel wat meer, omdat ze net effe wat verder kijken....... Ja

daarom neem ik mijn dinnetje mee naar zulke gevallen als ik er net niet de vinger op kan leggen Lachen Veel van haar geleerd overigens.

Dit soort dingen zijn ALTIJD ruiterfouten, of het paard nou wel of geen pijn heeft....... een ruiter moet dat kunnen aanvoelen, en stoppen indien nodig. Ook als het dominantie is is het een ruiterfout...... alleen moet dan die circel doorbroken worden.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 17:47

Ik woon in Steenwijk In de kop van overijssel,

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:48

Precies. En graag op de juiste manier.
(dat slaat op de post van KiWiKo)

Hmmmm, je woont te ver weg van mij, anders kon ik je misschien iemand aanraden of zelf eens komen helpen (als je dat had gewild).
Succes met je paard en ik hoop dat jullie er uit komen.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 18:05

Ja ik had het wel gewild hoor:P jammer dat je dan zo ver weg woont had graag hulp gewild! want ik kan nog veel leren over paarden:D maar is het niet raar om mijn ouwe instructrice zomaar weg te sturen ( als ik een betere kan vinden) want zij is namelijk ook onze hoefsmid:P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:05

Maar je zou bijvoorbeeld wel tijdelijk even met iemand anders kunnen werken of niet?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:08

waarom is dat rot?? jij zit nu met een paard waar je niks mee kan, even verder kijken naar iemand die je hiermee kan helpen is helemaal niet verkeerd Lachen

Ik heb mijn "leerlingen" juist altijd aangemoedigd om ook eens bij die of die of die een lesje mee te pikken. Ik ben ook niet alwetend Lachen en soms wordt je ook wat "bedrijfsblind" bij bepaalde combinaties Lachen een frisse wind kan dan weer heel veel goeds doen. Ik heb het ook nooit als bedreigend ervaren als een van mijn lesklanten eens bij iemand anders ging lessen, sterker nog ik ging vaak kijken....... ben ook maar een mens en misschien werkt een andere insteek wel.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 18:11

Ja dan ben jij een redelijk mens:P , maar misschien vinden hun het wel een probleem , maar ik zal eens kijken voor een andere instructrice.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:16

Als mijn instructrice hier niet redelijk in zou kunnen zijn, dan zou ik alsnog voor mijn paard kiezen. Er zijn meer goede hoefsmeden, hoor. En draai het eens om, willen ze je ook als klant kwijt voor het hoefgebeuren????

Denk aan je paard. En aan jezelf...... Een echt goede instructeur heeft daar heus wel begrip voor, lijkt mij.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 18:26

Ja daar heb je gelijk aan^^,, ik zal eens kijken of ik een andere instructeur kan vinden:D