Mag een martingaal aan de neusriem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mag een martingaal aan de neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:37

Dan blijft ze wel rustig. Bij een dubbeltje met 2 gallopssprongen gaat het ook nog wel maar als het er 6 gallopssprongen moeten zijn word ze fel. Want dan loopt ze er altijd 5 ipv 6.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:37

ik weet wel wie dat is, en het is ook een bekend gebruik van de martingaal, zeker in Engeland. Het feit dat je er nog nooit van gehoord hebt, zegt nog niet dat het niet mag Knipoog

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:38

Een vaste martingaal wordt wel gewoon aan de neusriem gedaan, en een tie-down in het westernrijden ook. Hiermee gaan springen vind ik levensgevaarlijk !
Ik dacht dat een vaste martingaal in de "Engelse" paardensport enkel toegelaten is tijdens wedstrijden in Horseball en Polo. Een tie-down in western mag iig bij Barrelracen en Team Roping.
Direkt gaan roepen dat dit een slechte optoming is vind ik wat kort door de bocht. Voor sommige problemen kan het een oplossing zijn. In jouw geval zou ik het eerder proberen met een pessoabitje of een gebroken pelham met dubbele teugelvoering. Of een hackamore. Sommige paarden hebben de neiging tegen het bit in te gaan, en die lopen beter op een hackamore.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:40

Weetje wat eigenlijk meer het probleem is. Deste sterker bit ik erin ga hangen, hoe sterker ze word en hoe erger ze het bit vast gaat pakken.
Ik rijd dressuur met een appelbitje omdat ze op een dubbelgebroke bitje met platmiddenstukje al te heftig reageert en daardoor weg wil lopen. Knipoog

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:48

Ik kan me eerlijk gezegd niet helemaal voorstellen hoe die martingaal dan vast moet zitten, maar ik geloof je graag als je zegt dat het kan. Ik vraag me alleen af hoe een paard daarmee kan springen, ik heb altijd geleerd dat een slof en dergelijke niet kunnen tijdens het springen omdat het paard de hals moet gebruiken voor de sprong...

Het lijkt me in ieder geval zeker dat dit niet toegestaan is op springwedstrijden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:49

het mag idd niet op wedstrijden, maar in de jacht wordt het ook veel gebruikt. Ik zal eens een foto zoeken.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 05-04-08 10:53, in het totaal 2 keer bewerkt

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:52

Op de manege waar ik reed liepen de paarden ook aan een vaste martingaal. Het is niet raar, maar met springen lijkt het me niet ideaal.
Probeer je paard gevoeliger te maken op je zithulpen en minder aan de teugels te gaan hangen en op de juiste momenten te belonen.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:53

nou ik ben echt benieuwt naar een foto. heb het zelf nog niet eerder gezien.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:53

Afbeelding

je haalt dus de neusriem door de ringen van de martingaal heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:54

patsur schreef:
Op de manege waar ik reed liepen de paarden ook aan een vaste martingaal. Het is niet raar, maar met springen lijkt het me niet ideaal.
Probeer je paard gevoeliger te maken op je zithulpen en minder aan de teugels te gaan hangen en op de juiste momenten te belonen.

Zou ik dat ook eens even uitleggen.
Ik kan er zonder zadel, en met ring, een proef mee rijden. Ze is echt goed aan de zit.. Alleen het probleem is dat ze dat nou met springen negeert. En hoe meer ik van voren gaan doen (rond vragen) deste feller ze wordt..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:55

dus is ze met springen niet aan je zit Pling Veel galopwerk over balkjes doen en zelf juist heel licht gaan zitten (en niet duwen).

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:56

Als het paard zo goed aan de zit is zoals jij zegt snap ik niet dat ze zo in het parcours is. Probeer eens dressuurmatig te trainen terwijl je af en toe een huppeltje meepakt.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:56

Lielle schreef:
Afbeelding

je haalt dus de neusriem door de ringen van de martingaal heen.

oke. maar kun je echt niet mee gaan springen vind ik. zo kan het paard zijn hals helemaal niet gebruiken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:58

hangt er vanaf hoe lang je die zet, en het voorkomt wel dat hij zijn hoofd omhoog steekt. Ik heb er zelf nooit mee gesprongen en zal dat ook niet snel doen, maar ik heb het wel vaak gezien.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:01

ja maar als je hem zo lang zet dat het paard vrij uit kan springen staat hij volgens mij al zo lang dat hij geen nut meer heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:01

Bij mij staat mijn martingaal heel lang vergeleken met dat plaatje. Het is nl een full met veel bijgeknipte gaatjes omdat ik normaal cob heb. En dan was hij nog langer gemaakt Knipoog Maar grijpt wel in wanneer het nodig is.

Ik ga v/d week proberen een lijntje weg te zetten van 2 hindernisjes en der dan rustig te laten gaan. En ga woensdag ook vragen of iemand kan filmen en evt op bokt zetten voor tips.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:02

Ik zeg ook al dat ik het niet snel zal gebruiken, maar er werd hier wel heel erg kort door de bocht gereageerd door mensen die niet wisten waar ze het over hadden.

Marloes, ik zou geen filmpje van springen met vaste martingaal op bokt zetten, dan weet ik zeker dat de hel losbreekt op HAW Knipoog

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:04

oke ben benieuwt naar het filmpje. was misschien in hebin wat kort door de bocht. sorry daarvoor. heb het echt nog niet eerder gezien, maar blijf er bij dat ik het niet de juiste manier vind om zo te springen. dan kun je net zo goed een slof gebruiken.

edit: je was me net voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:05

nee maar gewoon met de normale martingaal. Ofja wanneer hij normaal staat. Want ze kan het wel, bij langere lijnen, dan blijft ze rustig. Maar als ze de volgende hindernis recht voor der staat word ze fel . misschien stiekem springpaardengenen Clown

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:05

jammer dat er weer sommige mensen zo reageren, maar het wordt heel veel gedaan, vooral voor jonge paarden, hierbij mijn op stal rijdt er ook een heel ervaren iemand ermee, en neem van mij aan die weet echt wanneer het kan en wanneer niet,
trouwens op wedstrijd doet ze het niet, want dat mag niet.

Ik denk dat voor jou mischien handig is om in draf op een dubbel of in uit te rijden,, meestal zijn ze tussen door dan rustiger.

Edit: ben niet mee eens dat je dan net zo goed een slof kan gebruiken, dat raken ze benen zo vast in die teugels, zo'n martingaal hoe die dat is vastgemaakt heeft dezelfde werking als martingaal door de teugels alleen dan dus wat korter en strenger.
Laatst bijgewerkt door A_n_n_e_ op 05-04-08 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:07

__Marloes schreef:
Weetje wat eigenlijk meer het probleem is. Deste sterker bit ik erin ga hangen, hoe sterker ze word en hoe erger ze het bit vast gaat pakken.
Ik rijd dressuur met een appelbitje omdat ze op een dubbelgebroke bitje met platmiddenstukje al te heftig reageert en daardoor weg wil lopen. Knipoog

Als ze heftig reageert op het bit en weg wil lopen... ben jij dan niet gewoon te hard in je hand?

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:10

ik ben benieuwd naar een filmpje, maar om dit eruit te krijgen zou ik heel veel dubbel sprongetjes neerzetten, en je zegt dat je martingaal eigenlijk té groot is? dus eigenlijk geen nut heeft, dus dan heb je er eigenlijk niks aan, kun je dan niet beter een passende martingaal kopen? of misschien is van iemand lenen of die nut heeft als die wèl goed past?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:44

Nouks schreef:
__Marloes schreef:

Als ze heftig reageert op het bit en weg wil lopen... ben jij dan niet gewoon te hard in je hand?

Ik ben eerder te zacht als te hard volgens iedereen. Knipoog Iig ik laat der eerder veel te lang als dat ik der bij elkaar rijd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:46

Hoe reageert ze dan als je na de hindernis niet meteen doorrijd naar de volgende maar eerst een volte rijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:48

Dan word ze wel rustiger. Dat doe ik ook regelmatig maar als ik daarna die volte niet rijdt pakt ze het bit weer vast.
Maar ik ga thuis gewoon oefenen met balkjes, lage kruisjes enz.