Praten onder de proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shetjjee__x

Re: Praten onder de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 23:15

het ligt echt aan de jury volgens mij, de ene keer staat er weer dat je je stemhulpen gebruikt en de andere keer als je het gebruikt dat je niet mag praten..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 23:15

mag nie, gebeurt wel...

overigens kun je best wat tegen je paard zeggen
als je dat perse wilt....
als je bijvoorbeeld van de jury af rijdt, en het zachtjes doet....

Maar't mag niet! kan je punten kosten...

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 08:15

Als mijn paard heel heet is, ga ik gewoon tegen hem praten om hem gerust te stellen.
Weet dat het niet mag, maar heb er nog nooit een opmerking over gehad.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 08:35

Ik heb het ook eens gedaan, afgelopen wedstrijd, geen aftrek of opmerking over gekregen.
Ik rijdt thuis veel met stemhulpen als braaf en goedzo, dus het ging ook heel onbewust.
Schrok dr zelf ook ff van, maar gelukkig geen aftrek of iets voor gehad Knipoog

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 09:44

Was laatst ook in siegerswoude ; uitgesloten wegens hulp derden.. Haar vader hielp haar even onder de proef.. Dan moet je de gevolgen inzien Clown

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 09:48

Het mag niet, maar het gebeurt zo veel. Ik doe het zelf ook wel eens, idd als je van de jury af rijdt Knipoog
Ik heb er wel eens aftrek voor gekregen, maar liever een paard geruststellen en dan aftrek, dan een gespannen paard de rest van de proef.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 14:11

erleyne schreef:
Het mag niet, maar het gebeurt zo veel. Ik doe het zelf ook wel eens, idd als je van de jury af rijdt Knipoog
Ik heb er wel eens aftrek voor gekregen, maar liever een paard geruststellen en dan aftrek, dan een gespannen paard de rest van de proef.

ja idd Ja
waarschijnlijk kom je met 1 keer aftrek en voorderest een rustig paard hoger uit dan geen aftrek en een gespannen paard Knipoog

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 14:24

och ik doe het gewoon op het moment dat nodig is, ookal rijd ik naar de jury toe, natuurlijk niet keihard, maar hard genoeg dat het paard het hoord Lachen
Thuis in de training doe ik het ook, dus het is meer onbewust/aanwenning eigenlijk...
heb d'r nog nooit commentaar over gehad

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 14:28

gewoon binnemond zachtejes praten doe ik ook altijd vooral bij uistrekken. maar in het begin wou ie nog wel eens vervelend doen en hij reageerd soms beter opmn tem en toen heb ik wel tegen hem zitten praten/vloeken en stond niks op coupons. maar het mag dus eigenlijk niet

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 14:36

je moet wat met een pony die alle hulp kan gebruiken.. Haha!
commando is: zachtjes!! en buiksprekend... Knipoog let op, let op..
als ik de hoek in rij.. Dan weet ie dat ie op de diagonaal
zijn stinkende best moet doen, met die korte rotpootjes.. Cool

(het is trouwens een zij geen hij, maar ach.. Vork )

WiliamLawson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:58

mijn trainer doet het ook, aan de bakrand, en nee het mag niet en het is ook uiterst irritant..Maar achteraf soms toch handig.
Heb tot nu toe nog maar een keer op mijn coupon gehad "niet klakken" en meteen -2, terecht.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:15

Nee mag niet..
Maar ik doe het wel altijd Clown . haha...
Meestal horen ze niets, of zeggen ze er niets van. Maar volgens mij als ze het merken kan je geloof ik gediskwalificeerd worden.. Dacht ik ..

X

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:20

Oh god, 27 april mijn eerste wedstrijd met Sil.. ZONDER STEMHULPEN????

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:27

Het mag niet, maar af en toe doe ik het wel. Het paard waar ik nu op rijd reageert niet echt op stemhulpen, maar eerst reed ik op een drukke pony die je wel goed rustig kan rijden op je stem. Tijdens een wedstrijd probeerde ik dat natuurlijk te voorkomen.

Eén keer was ze echter zó ontzettend opgefokt. Ze liep te rennen en ik kreeg haar niet rustig, gelukkig was de proef nog niet begonnen. Mijn instructeur zat langs de kant om voor te lezen - toevallig, had net zo goed iemand anders kunnen zijn - en die heeft me toen heel even een soort van advies (en dus 'les') gegeven om haar rustig te krijgen, heeft mijn zweep aangepakt zodat ik die kwijt was en toen ik de pony rustig was, begon hij pas met voorlezen. Tijdens de proef heeft hij verder geen advies gegeven, alleen als ik voor bij reed zei hij soms dat het goed ging. Ik weet eigenlijk niet of dat verboden is...?

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:46

Lijkt mij niet Ukkiee, je proef is nog niet begonnen. Maar als het teveel tijd kost omdat er dan tijdsuitloop ontstaa lijkt het mij niet mogen.

Onder de proef ben ik zelf stil. Maar ik irriteer mij ontzettend aan mensen die "klikken". Zij denken dat hun paard er op reageert (wat meestal niet het geval is), maar mijn paard kan er ook op reageren! Daar denken ze helaas niet bij na.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:53

Als ik het hoor gaat er wel per keer 1 punt van het betreffende onderdeel af. En al zeker voor klikken met de tong.

joor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:02

Ik ben zelf jury, En er mag echt geen stemhulp gebruikt worden.
Maakt niet uit welke klasse.
Ook klikken is een stemhulp.
Voor elke stemhulp die gebruikt wordt kan een punt worden afgetrokken.
Dus als jij 16 x klikt in een proef kan je dat 16 punten schelen.
De rede hiervoor is dat je paard aan de hulp van je been moet zijn en dus niet vooruit komt op je stem.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:55

Ik heb een keer een 5 gekregen voor het aanspringen in galop met als commentaar "Geen stemhulp geven!". Had ik ook helemaal niet gedaan!!! Boos! Dat was dus wel effe zuur, maar conclusie: het mag niet! Clown

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:02

Ik doe dat wel gewoon.. Als die bijvoorbeeld super uitstrekt beloon ik hem ook met mijn stem en of hand..

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:07

Het mag niet, maar zels Anky praat onder haar proeven.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 07:46

Nee, het mag idd niet. Maar ik praat ook stiekum tijdens de proef om mijn paard wat gerust te stellen en te belonen. Ik zeg dan zachtjes zonder mijn mond te bewegen dingen als : hoooo en rustig en goedzo. Ik film mijn proeven altijd en ik moet zeggen dat je mij niet ziet en hoort praten, ik zeg ook nooit wat als ik voor de jury langs rij.
Ik heb al een keer op mijn coupon zien staan dat "amazone niet mag praten tijdens de proef" maar ik ben nog nooit gediskwalificeerd geweest.

chantalvant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:26

Ik doe het ook wel eens, gebeurt meestal zonder erg.... En soms zeg ik 'ja' als mijn voorlezer het volgende onderdeel op moet lezen (omdat ze daar anders te lang mee wacht). Gelukkig heb ik er nog nooit opmerkingen/minpunten voor gehad!

superfriesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:33

mag gelukkig niet, maar op een onderlinge wedstrijd op de manege praten ze wel. de moeders van de kids.
toen heeft een keer mijn zus het niet goed gehoort wat ze moest rijden bij een dresuur wedstrijd en toen kreeg ze er heel weinig punten voor van wat ze verkeerd had gereden

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:42

WiliamLawson schreef:
mijn trainer doet het ook, aan de bakrand, en nee het mag niet en het is ook uiterst irritant..Maar achteraf soms toch handig.
Heb tot nu toe nog maar een keer op mijn coupon gehad "niet klakken" en meteen -2, terecht.

Dit is niet correct.
Artikel 147 lid 9 sub c. Het gebruik van de stem op welke wijze dan ook en enkele of herhaalde tonghulpen zijn ernstige fouten, waarddoor het waarderingscijfer van de oefening waarbij er gebruik van gemaakt werd, omlaag gaat. Tot en met de klasse ZZ-Zwaar geeft dit 1 aftrekpunt en alle internationale proeven 2 aftrekpunten.

Stemhulp is dus 1 punt afstrek per onderdeel waarbij je de stemhulp gebruikt hebt. Zou je dus eigenlijk een 8 krijgen dan wordt dit een 7 met als commentaar stemhulp.

- 2 is voor een eerste vergissing in het programma

future4eveah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:12

Dus als ik het goed begrijp mag het dus eigenlijk niet