met een D-pony bij de paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 16:40

Het is nou eenmaal gewoon feit dat je het met een pony veel zwaarder krijgt!! Je komt de ring in en ze denken al, heb je weer zo`n Stomme pony. Je zult je dus veel meer moeten bewijzen. Maar lukt dat dan sta je dus bovengemiddeld in principe.
Toch werkt het vaak niet. Vaak hebben de meeste ponies een echte ponieuitstraling met korte(re) gangen en daar word je dus zwaar op afgerekend. Een hoop E-ers hebben dat zoieso al niet omdat ze eigenlijk paard gefokt zijn. Deze kunnen vaak heel goed mee komen.
Dus als je prestatiegericht rijdt is het misschien inderedaad te overwegen om met een D pony de overstap niet te maken.....

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-02 20:17

Percy schreef:
Ik heb het hier ook over de ABCD-proeven, proeven die er voor bedoeld zijn om kinderen rustig aan kennis te laten maken met de dressuursport. En in dat geval is het jammer dan een negenjarige zich niet kan meten met leeftijdsgenoten omdat haar pony groter is.
Mijn dochter is (nog) niet fanatiek genoeg voor de reguliere wedstrijden, net als vele andere kinderen van die leeftijd. Juist voor die kinderen zijn die andere proefjes zo leuk omdat ze zich toch een beetje kunnen meten en iets hebben om naar toe te werken.

Je hebt de Bixie wedstrijden om kinderen kennis te laten maken met de sport.
Daar mag je met alle maten pony aan mee doen

Redgold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 01:03

Unity schreef:
Het is nou eenmaal gewoon feit dat je het met een pony veel zwaarder krijgt!! Je komt de ring in en ze denken al, heb je weer zo`n Stomme pony. Je zult je dus veel meer moeten bewijzen. Maar lukt dat dan sta je dus bovengemiddeld in principe.
Toch werkt het vaak niet. Vaak hebben de meeste ponies een echte ponieuitstraling met korte(re) gangen en daar word je dus zwaar op afgerekend. Een hoop E-ers hebben dat zoieso al niet omdat ze eigenlijk paard gefokt zijn. Deze kunnen vaak heel goed mee komen.
Dus als je prestatiegericht rijdt is het misschien inderedaad te overwegen om met een D pony de overstap niet te maken.....

Ik denk dat dit gedeeltelijk waar is. Als je de overstap maakt van de pony's naar de paarden of je dat nou met een pony of met een paard doet is altijd wel groot. Er worden hogere eissen gesteld. Verder is het lastiger als je een klein paard of een pony het met minder ruime gangen. maar dat geldt evenzo voor een groot paard met minder ruime gangen en minder souplesse.
Heb je een fjord of een andere pony met ruimere gangen die wel verameld kan en wel kan uitstrekken. Dat wordt beloond.
Ik denk dus dat het niet echt uitmaakt welke stokmaat maar hoe beweegt het paard/pony en hoe toont de algehele combi. Kortom je kunt zeker ook met een pony de ring binnen komen dat de jury denkt WAUWIE!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 09:30

Ik ken meerdere pony's die de paarden eruit reden. Inderdaad, het gaat erom wat je voor een show kunt maken en hoe correct je de proef rijdt.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 13:33

en toch zijn er heel wat bevooroordeelde juryleden!!

Fjordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 18:57

Ik ken veel mensen die met hun fjord of pony toch nog M1 of hoger rijden!.
Het is dus wel te doen, maar over het algemeen vallen juryleden op een paard met veel uitstraling. Natuurlijk mogen ze dat niet mee laten tellen, maar wel of niet onbewust laten ze het wel vaak in je nadeel werken! Maar met wat doorzettingsvermogen.......

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 19:24

Ik ben van mening dat als je goed genoeg rijd dat je dan vanzelf je punten wel krijgt, en dan kan een jury nog zo erg een hekel hebben aan fjorden e.a pony`s maar dan kunnen ze je toch moeilijk afstraffen omdat je nou net geen kwpn knol onder je kont heb??

wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 20:21

er zijn in elk ras uitzonderingen die hoog in de sport presteren en die ook veel van hun paard vragen. bij fjorden is het zelfs zo dat ze makkelijker de moeilijkere oefeningen kunnen laten zien dan een kwpn(piaff, pasage).

Ik vind dan ook dat die pony's de kans moeten krijgen om zich boven de Z2 te kunnen laten zien.